سومین دانشگاهی که در ایران شروع به فعالیت نمود، دانشگاه فردوسی مشهد بود. این دانشگاه در سال ۱۳۲۸ در مشهد تأسیس شد. طبیعتاً دانشگاه فردوسی نیز در ابتدا به گستردگی امروز نبوده است اما به مرور زمان این دانشگاه از جهات مختلف پیشرفت کرده و امروزه یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های ایران است. در حال حاضر دانشگاه فردوسی مشهد دارای بیش از ۸۰۰ عضو هیئت علمی است و سالانه میزبان حدوداً ۲۵۰۰۰ دانشجو در مقاطع مختلف است. برخورداری از امکانات بی‌نظیر در کنار کسب افتخارات علمی فراوان باعث شده است که دانشگاه فردوسی مشهد محبوبیت زیادی بین دانش‌آموزان و دانشجویان داشته باشد و سالانه رقابت سنگینی بین این عزیزان برای کسب فرصت تحصیل در این دانشگاه وجود داشته باشد. لازم به ذکر است که دانشگاه فردوسی مشهد در مقطع کارشناسی شامل ۷۰ رشته – گرایش شده و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری حدوداً ۲۰۰ رشته – گرایش ارائه نموده است که باعث شده است این دانشگاه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به ترتیب بیش از ۳۰۰۰، ۱۶۰۰ و ۴۲۰ ظرفیت داشته باشد. در ادامه‌ی متن این دانشگاه با جزئیات بیشتری معرفی شده است تا دانش‌آموزان و دانشجویان با داشتن شناخت بیشتر از این دانشگاه بهتر بتوانند برای آینده‌ی تحصیلی خود تصمیم‌گیری نمایند.

رتبه‌ی علمی دانشگاه فردوسی مشهد و افتخارات علمی آن

از منظر رتبه‌بندی علمی این دانشگاه بسیار قوی عمل کرده است. رتبه‌ی جهانی این دانشگاه طبق رتبه‌بندی معتبر بین‌المللی موضوعی QS بین ۱۰۱ و ۱۵۰ است که در مقایسه با دانشگاه‌های دیگر ایران، این رتبه بی‌نظیر است. طبق رتبه‌بندی کلی QS در سال ۲۰۲۳ نیز دانشگاه فردوسی مشهد رتبه‌ای بین ۵۵۱ تا ۶۰۰ دارد که یعنی این دانشگاه در بین ۶۰۰ دانشگاه برتر جهان است. علاوه بر این رتبه‌ی جهانی فوق‌العاده، دانشگاه فردوسی افتخارات زیادی نیز در سطح کشوری کسب کرده است که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

  • کسب رتبه نخست در دوازدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان پسر سراسر کشور
  • کسب رتبه نخست کشوری در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاهی
  • کسب رتبه نخست در فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی
  • کسب رتبه نخست در زمینه تعاملات علمی، پژوهشی و فناوری بین المللی در ایران
  • کسب رتبه نخست در جشنواره نشریات دانشجویی
  • کسب رتبه دوم در وبگاه دانشگاه در میان دانشگاه‌های وزارت علوم در رتبه‌بندی جهانی وبومتریک
  • کسب رتبه سوم در جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات

چند ویژگی مثبت و منفی کلی در مورد دانشگاه فردوسی مشهد

قبل از این که وارد جزئیات رشته‌ها و امکانات مختلف دانشگاه فردوسی شویم، می‌خواهیم چند مورد کلی از مزایا و معایب این دانشگاه را برشمریم. یکی از نکات مثبت دانشگاه فردوسی مشهد فضای سبز آن است. در دانشگاه فردوسی مشهد خوشبختانه اهمیت زیادی به محیط زیست داده می‌شود و ویژگی مثبت دیگر قابل مشاهده در این دانشگاه استفاده‌ی فراوان از دوچرخه برای تردد در محیط این دانشگاه است. ویژگی مثبت دیگر این دانشگاه وسعت آن است. این ویژگی البته می‌تواند عبور و مرور دانشجویان را تا حدی دشوار و زمانبر کند که البته جای نگرانی نیست؛ چون برای رفع این مشکل در دانشگاه فردوسی مشهد وسایل حمل و نقل عمومی با کیفیت مطلوب برای منتقل کردن دانشجویان و کارکنان در نظر گرفته شده است. ویژگی جالب توجه دیگر در دانشگاه فردوسی مشهد تعداد قابل توجه دانشجویان غیرایرانی این دانشگاه است که تجربه‌ی دانشجویان را به دانشگاهی بین‌المللی نزدیک می‌کند. بزرگ‌ترین ویژگی منفی این دانشگاه ظرفیت نسبتاً محدود خوابگاه‌های آن است. این امر باعث شده است که تعدادی از دانشجویان مجبور شوند با پرداختی مجزا در خوابگاه‌های غیر دولتی سکنی گزینند.

معرفی دانشکده‌ها و رشته‌های تحصیلی دانشگاه فردوسی مشهد

دانشگاه فردوسی مشهد در حال حاضر دارای ۱۳ دانشکده است که همان طور که قبل‌تر اشاره کردیم، پذیرای دانشجویان فراوانی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند. جدول زیر تمامی دانشکده‌های این دانشگاه را نشان می‌دهد:

لیستی از  دانشگاه فردوسی مشهد
۱ دانشکده مهندسی ۲ دانشکده معماری و شهرسازی
۳ دانشکده ادبیات و علوم انسانی ۴ دانشکده علوم اداری و اقتصادی
۵ دانشکده دامپزشکی ۶ دانشکده علوم ریاضی
۷ دانشکده علوم ورزشی ۸ دانشکده کشاورزی
۹ دانشکده الهیات و معارف اسلامی ۱۰ دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست
۱۱ دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ۱۱ دانشکده حقوق و علوم سیاسی
۱۳ دانشکده علوم    

جدول زیر نیز قطب‌های علمی دانشگاه فردوسی مشهد را نشان می‌دهد:

لیستی از قطب‌های علمی دانشگاه
۱ قطب حبوبات سرمادوست (نخود و عدس) ۲ قطب رایانش نرم و پردازش هوشمند اطلاعات
۳ قطب آنالیز روی ساختارهای جبری ۴ قطب شاهنامه فردوسی
۵ قطب مطالعات اقتصاد زیستی و غذای سالم ۶ قطب هیدروکلوئیدهای طبیعی ایران
۷ قطب مطالعات سقط جنین و مرگ‌ومیر نوزاد دام‌های نشخوارکننده ۸ قطب مدل‌سازی و محاسبات روی سیستم‌های خطی و غیرخطی
۹ قطب گیاهان زراعی ویژه ۱۰ قطب مدیریت کم آبیاری و آب‌های نامتعارف

دانشگاه فردوسی مشهد علاوه بر آموزش تأکید زیادی بر پژوهش نیز دارد. در این راستا، علاوه بر دانشکده‌ها و قطب‌های علمی فوق، این دانشگاه شامل گروه‌ها و مراکز پژوهشی و پژوهشکده‌های متنوعی نیز می‌شود. در جدول زیر می‌توانید لیستی از گروه‌ها و مراکز پژوهشی و همچنین پژوهشکده‌های دانشگاه فردوسی مشهد را مشاهده نمایید:

بررسی اجمالی امکانات دانشگاه فردوسی مشهد

همان طور که گفتیم،  دانشگاه فردوسی یکی از بزرگ‌ترین و بهترین دانشگاه‌های کشور است. این دانشگاه امکانات علمی – پژوهشی کاملی اعم از آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مجهز در اختیار دانشجویان قرار داده است. علاوه بر این امکانات، این دانشگاه امکانات رفاهی و ورزشی بی‌مثالی نیز ارائه کرده است. به عنوان مثال، سالن‌های ورزشی جهان پهلوان تختی، امام علی، کوثر و امام رضا، اماکن ورزشی خوابگاه‌ها، مجموعه روباز تنیس خاکی، مجتمع آبی  پردیس، اماکن ورزشی روباز واقع در پردیس‌ها و دانشکده‌ها و مجموعه ورزشی ۲۲ بهمن و … از امکانات بی‌نظیر ورزشی ارائه شده در دنشگاه فردوسی مشهد هستند. از امکانات رفاهی دانشگاه فردوسی مشهد نیز می‌توان به پنج غذاخوری‌، کافه‌تریای خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها، مجموعه‌های خوابگاه‌های مختص دختران و پسران، مهمان‌سرا، مرکز اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌ی مرکزی، شبکه آزمایشگاهی، مرکز بهداشت و درمان و سالن اجتماعات مرکزی اشاره نمود.

آینده‌ی فارغ‌التحصیلان دانشگاه فردوسی مشهد

در خصوص آینده‌ی فارغ‌ التحصیلان یک دانشگاه باید شرایط از دو منظر یافتن شغل در ایران و امکان ادامه‌ی تحصیل در خارج از کشور بررسی شود. از آن جا که دانشگاه فردوسی مشهد جزو دانشگاه‌های برتر کشور است، فارغ‌التحصیلان این دانشگاه از منظر آینده‌ی شغلی در شرایط مطلوبی قرار دارند. البته نباید فراموش کنیم که عوامل اصلی در استخدام شدن برای یک کار، توانمندی‌های فردی، مهارت و تخصص است که لزوماً ارتباطی با دانشگاه محل تحصیل ندارد. دانشگاه فردوسی مشهد این امکان را به دانشجویان می‌دهد که هر آن چه برای کار کردن بعد از تحصیل نیاز دارند را یاد بگیرند؛ اما طبیعتاً موفقیت در این زمینه به تلاش خود دانشجویان برمی‌گردد.

در خصوص ادامه تحصیل در خارج از کشور، شهرت جهانی دانشگاه فردوسی مشهد به اندازه‌ی محبوب‌ترین دانشگاه‌های ایران نیست اما دانش‌آموختگان این دانشگاه در صورت ساخت رزومه‌ی خوب می‌توانند برای کسب پذیرش از دانشگاه‌های مختلف جهان اقدام کرده و پذیرش بگیرند. طبیعتاً در این مسیر نیز مواردی همچون معدل، نمره‌ی زبان، نوشتن مقاله و … تأثیر فراوانی بر موفقیت یا عدم موفقیت دانشجویان در کسب پذیرش از دانشگاه‌های خارج از کشور خواهد داشت.

جمع‌بندی و کلام آخر

هر ساله دانش‌آموزان و دانشجویان با شرکت در کنکورهای سراسری فرصت تحصیل در مقاطع مختلف در دانشگاه‌های ایران را به دست می‌آورند. بسیار مهم است که متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌ها به هنگام انتخاب رشته و دانشگاه، اطلاعات کافی در موردرشته‌ها و دانشگاه‌ها داشته باشند. در راستای کمک به دانش‌آموزان در امر کسب شناخت لازم، در این متن، یکی از دانشگاه‌های برتر کشور یعنی دانشگاه فردوسی مشهد معرفی و توضیحات لازم در مورد این دانشگاه ارائه گشته است. با در نظر گرفتن مزایای متعد این دانشگاه در حوزه‌های مختلف، پیشنهاد می‌شوددانش‌آموزان به طور جدی به تحصیل در دانشگاه فردوسی مشهد فکر کرده و برای قبولی در این دانشگاه به درستی برنامه‌ریزی کرده و تلاش کنند.

دسته بندی شده در:

برچسب ها: