یکی از مهم‌ترین دروس مشترک بین تمامی پایه‌های تحصیلی ریاضی است. این درس کاملاً مفهومی و مسئله محور است و به همین دلیل باید از همان پایه‌های اولیه، به صورت عمیق و مفهومی کار شود تا دانش‌آموزان پایه‌شان قوی شده و قوه‌ی حل مسئله‌شان تقویت گردد. از طرفی دیگر دانش‌آموزان پایه‌ی ششم هر ساله برای قبولی در مدارس برتر کشور به رقابت می‌پردازند و به همین دلیل بسیار مهم است که دانش‌آموزان تیزهوش و پرتلاش درس ریاضی را در سطح بالاتری نسبت به کتاب درسی فرا گیرند. در این متن، می‌خواهیم بهترین منابع آموزش و سؤال برای درس ریاضی پایه‌ی ششم مختص دانش‌آموزان تیزهوش و پرتلاش را معرفی کرده، آن‌ها را بررسی و مقایسه کنیم تا دبیران و دانش‌آموزان با آگاهی بیشتر بتوانند بهترین منبع کمک آموزشی را برای خود و یا دانش‌آموزان خود انتخاب کنند. منابع بررسی شده در این متن عبارت‌اند از:

معرفی کلی و بررسی ویژگی‌های محتوایی و ساختاری بهترین منابع ریاضی ششم تیزهوشان

سه کتاب مورد بحث در جدول زیر معرفی شده‌اند:

انتشارات مؤلفان تعداد صفحه نوبت آخرین چاپ سال آخرین چاپ
خیلی سبز بهنام بناپور و سعید هادیان ۳۷۲ و ۳۴۲ صفحه (۲ جلدی) بیست و سوم / هفدهم ۱۴۰۲
اندیشمند امید فتحی و همکاران ۴۸۰ چهارم ۱۴۰۲
کاهه محمدحسن کاهه ۵۰۶ ششم ۱۴۰۲

دقت کنید که هر سه کتاب محتوای کامل و جامعی دارند و شامل درسنامه‌های مفصل، بانک تست و پاسخنامه‌ی تشریحی می‌شوند. برای آن که بهتر بتوانید محتوای این سه کتاب را مقایسه کنید، به جدول زیر دقت فرمایید:

از منظر ظاهر کلی، باید متذکر شد که کتاب کاهه بهتر از دو کتاب دیگر است. در کتاب کاهه از رنگ‌های خاکستری و آبی به عنوان رنگ‌های مکمل استفاده شده و کادربندی‌های منسجم و صفحه‌آرایی مطلوب این کتاب جلوه‌ی بصری بسیار خوبی به کتاب بخشیده است. عدم استفاده از کادربندی در دو کتاب دیگر زیبایی ظاهری آن‌ها را کاهش داده است. در ضمن چاپ کتاب اندیشمند به صورت سیاه و سفید است. در خصوص طرح روی جلد اما کتاب خیلی سبز جالب‌ترین و خلاقانه‌ترین طرح را ارائه نموده است. در آخر، لازم به ذکر است که کیفیت کاغذ هر سه کتاب بالا است.

بررسی و مقایسه‌ی درسنامه‌های بهترین منابع ریاضی پایه‌ی ششم مختص تیزهوشان

همان طور که گفتیم، هر سه کتاب معرفی شده دارای درسنامه‌های کامل و جامعی هستند و مطالب را مطابق کتاب درسی در هفت فصل طبقه‌بندی نموده و مطالب هر فصل را نیز بر اساس موضوع دسته‌بندی کرده و تیتر زده‌اند. ویژگی برتر کتاب اندیشمند در این خصوص آن است که این کتاب علاوه بر این مطالب، هوش و خلاقیت ریاضی را نیز در بخشی مجزا آموزش داده است. البته درسنامه‌های ارائه شده برای این بخش به تناسب محتوای آن خلاصه است و هدفش بیشتر به فکر وا داشتن دانش‌آموزان است تا آموزش نکات دقیق به آن‌ها. در این کتاب همچنین یک فصل صفر تحت عنوان راهبردهای حل مسئله ارائه گشته است که فصل بسیار مفیدی است. این بخش کتاب اندیشمند شامل هوش و توانمندی‌های ذهنی، مربع جادویی، تخمین، دوران، چرخش، تقارن، تجسم حجم، هوش ریاضی و هوش هندسی می‌شود. برای مقایسه‌ی درسنامه‌های این سه کتاب به جدول زیر دقت کنید. در این جدول شماری از ویژگی‌هایی که یک درسنامه‌ی مفید و مؤثر باید داشته باشد، عنوان شده است و همچنین مشخص شده است که درسنامه‌های کدام یک از کتاب‌های مورد بحث دارای این ویژگی‌ها هستند.

بررسی و مقایسه‌ی سؤالات بهترین منابع ریاضی پایه‌ی ششم مختص تیزهوشان

هر سه کتاب معرفی شده بانک سؤال بی‌نظیری ارائه نموده‌اند. کتاب اندیشمند هیچ منبعی برای سؤالات خود عنوان نکرده است؛ این در حالی است که در کتاب خیلی سبز آدرس سؤالات غیر تألیفی بیان شده است. سؤالات کتاب خیلی سبز از منابعی همچون آزمون تیمز، المپیاد نوجوانان ایران، آزمون‌های ورودی تیزهوشان، انرژی اتمی، المپیاد ریاضی ایران، کانگورو، روبوکاپ، علامه طباطبایی، دانش، مسابقات ریاضی استرالیا، المپیاد بلغارستان، سلام، آزمون GMAT، المپیاد آفریقای جنوبی و … انتخاب شده است. از منظر منبع سؤالات کتاب کاهه نیز مشابه کتاب خیلی سبز است. این کتاب نیز از منابع فوق‌الذکر تعداد زیادی سؤال با ذکر آدرس ارائه نموده است. کتاب اندیشمند در بخش مربوط به هوش و خلاقیت ریاضی خود، علاوه بر پرسش‌های چهار گزینه‌ای تعدادی تمرین تشریحی نیز ارائه کرده است. دو کتاب خیلی سبز و کاهه اما هیچ سؤال تشریحی ندارند.

سؤالات هر سه کتاب به صورت فصل به فصل طبقه‌بندی شده است. دو کتاب کاهه و خیلی سبز سؤالات هر فصل را نیز بر اساس موضوع دسته‌بندی  نموده‌اند اما کتاب اندیشمند دسته‌بندی جزئی‌تری برای سؤالات فصل به فصل خود ارائه نکرده است. یکی از ویژگی‌های برتر کتاب کاهه قرار دادن سؤالات ترکیبی و خلاقانه در بخشی مجزا در انتهای فصول است. در ضمن، دو کتاب کاهه و خیلی سبز تعدادی از آزمون‌های استانداردی همچون مسابقات ریاضی کانگورو، آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان، آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و  آزمون مدارس آسیایی را به عنوان آزمون‌های جامع در کتاب خود قرار داده‌اند. جدول زیر تعداد سؤالات مطرح شده در سه کتاب مورد بحث در این متن را با جزئیات لازم نشان داده است:

شماره و عنوان فصل نوع سؤال خیلی سبز اندیشمند کاهه
فصل صفرم (راهبردهای حل مسئله) تست ۰ ۹۹ ۰
فصل اول (عدد‌ و الگوهای عددی) تست ۴۳۶ ۱۹۳ ۲۷۱
فصل دوم (کسر) تست ۲۴۵ ۱۱۹ ۱۹۰
فصل سوم (اعداد اعشاری) تست ۹۵ ۱۰۰ ۱۱۵
فصل چهارم (تقارن و مختصات) تست ۱۹۰ ۱۱۲ ۱۱۳
فصل پنجم (اندازه‌گیری) تست ۴۷۱ ۳۳۸ ۳۸۲
فصل ششم (تناسب و درصد) تست ۱۸۸ ۱۳۷ ۲۳۸
فصل هفتم (تقریب) تست ۷۰ ۷۴ ۷۵
آزمون‌های جامع تست ۱۰۰ ۰ ۲۸۵
هوش و خلاقیت ریاضی (شامل ۷ فصل) تست ۰ ۴۶۸ ۰
تشریحی ۰ ۱۳۲ ۰
کل کتاب تست ۱۷۹۵ ۱۶۴۰ ۱۶۶۹
تشریحی ۰ ۱۳۲ ۰

بررسی و مقایسه‌ی پاسخنامه‌های بهترین منابع ریاضی پایه‌ی ششم مختص تیزهوشان

هر سه کتاب پاسخنامه‌ی تشریحی مفصلی برای سؤالات خود ارائه نموده‌اند. البته در کتاب کاهه برای سؤالات آزمون‌های جامع تنها پاسخنامه‌ی کلیدی ارائه گشته است که نقطه ضعف قابل توجهی محسوب می‌گردد. در ضمن، کتاب خیلی سبز تنها کتاب بین این سه مورد است که علاوه بر پاسخنامه‌ی تشریحی سؤالات، پاسخنامه‌ی کلیدی نیز ارائه نموده است. البته علت این امر دو جلدی بودن کتاب خیلی سبز است. پاسخنامه‌ی کلیدی این کتاب در جلد اول و پاسخنامه‌ی تشریحی در جلد دوم قرار داده شده است.  برای مقایسه‌ی پاسخنامه‌ی تشریحی سه کتاب مورد بحث می‌توانید به جدول زیر دقت کنید:

جمع‌بندی و کلام آخر

در این متن سه مورد از بهترین و محبوب‌ترین منابع کمک آموزشی برای درس ریاضی پایه‌ی ششم ویژه‌ی تیزهوشان معرفی و بررسی شده. این کتاب‌ها که کتب انتشارات خیلی سبز، کاهه و اندیشمند هستند، هر سه منابع کامل و جامعی هستند و هر کدام به تنهایی برای تقویت مهارت حل مسئله‌ی دانش‌آموزان در حد مدارس تیزهوشان کفایت می‌کنند. با این حال تفاوت‌هایی در این سه کتاب وجود دارد که باعث شده است که هر کدام از این کتاب‌ها برای برخی از دانش‌آموزان مناسب‌تر باشند. به طور کلی قبل از انتخاب و خرید کتاب مد نظر خود به نکات زیر توجه کنید:

  • اگر می‌خواهید علاوه بر مطالب مطرح شده در کتاب درسی، به مباحث هوش و خلاقیت ریاضی نیز بپردازید، کتاب اندیشمند را انتخاب کنید.
  • اگر می‌خواهید توانایی حل مسئله و قوه‌ی خلاقیت خود را علاوه بر با سؤالات چند گزینه‌ای، با سؤالات تشریحی نیز محک بزنید، کتاب اندیشمند را انتخاب کنید.
  • اگر ظاهر کلی کتاب اهمیت زیادی برای شما دارد، کتاب کاهه را انتخاب کنید.
  • اگر می‌خواهید محتوای درسنامه و سؤال را از محتوای پاسخنامه به صورت مجزا خریداری نمایید، کتاب دو جلدی خیلی سبز را انتخاب کنید.
  • اگر می‌خواهید کتابتان پاسخنامه‌ی تشریحی مفصلی داشته باشد، کتاب اندیشمندان را انتخاب نکنید.

دسته بندی شده در: