درس ریاضی و آمار، از جمله دروس تخصصی در رشته‌ی انسانی است. با توجه به تفاوت ماهیت مطالعه‌ی درس ریاضی، با دروس دیگر در رشته‌ی انسانی، اغلب دانش‌آموزان توجه و دقت کافی را نسبت به مطالعه‌ی این درس ندارند. از طرفی ساعات درسی اختصاص یافته به این درس در برنامه‌ی درسی مدرسه، کم‌تر از مدت‌ زمان لازم است و طبیعتا دبیر، فرصت لازم را برای تمرین و تکرار کافی نخواهد داشت. از این رو لازم است قسمت چشم‌گیری از مسیر مطالعه‌ی درس ریاضی و آمار را مخاطب به تنهایی پیش ببرد. در ادامه به بررسی سه مورد از عناوینی می‌پردازیم که می‌توانند نقش مثبتی در این روند داشته باشند.

این سه مورد، جزو کتاب‌های پرفروش و محبوب هستند و هر یک برای دسته‌ای خاص از داوطلبان نوشته شده‌اند. در ادامه با بررسی کامل‌تر هر یک از این کتاب‌ها تلاش می‌کنیم شما را در انتخاب بهترین و مناسب‌ترین گزینه راهنمایی کنیم.

بررسی کلی و ویژگی‌های ظاهری بهترین منابع درس ریاضی و آمار دوازدهم انسانی

هر سه کتاب ریاضی و آمار دوازدهم انسانی خیلی‌سبز، مشاوران آموزش و میکرو گاج، کتاب‌هایی تک‌جلدی با حجم متوسط هستند. بهترین بازه‌ی زمانی برای مطالعه‌ی این کتاب‌ها، از ابتدای سال تحصیلی است اما در صورت محدودیت در زمان، کتاب ریاضی و آمار دوازدهم انسانی خیلی‌سبز، گزینه‌ی مناسب‌تری خواهد بود؛ داوطلب می‌تواند به‌صورت گزینشی بخش‌هایی از این کتاب را بخواند و سایر قسمت‌ها را بنا شناخت خود از برنامه‌ریزی، عادت‌های مطالعاتی و صلاحدید از برنامه‌ی مطالعاتی خود حذف کند. درسنامه‌های آموزشی، بانک سوال و پاسخنامه‌ی آموزشی، بخش‌های اصلی این منابع هستند. کتاب‌های خیلی‌سبز و میکرو گاج، در مقایسه با مشاوران آموزش، درسنامه‌های مفصل‌تری ارائه کرده‌اند؛ به همین دلیل به‌عنوان نخستین منبع آموزشی نیز قابل مطالعه هستند. کتاب مشاوران آموزش نسبت به دو منبع دیگر حجم کم‌تری دارد و برای داوطلبانی که سطح متوسطی دارند و به دنبال منبعی برای تثبیت آموخته‌های خود هستند، گزینه‌ی مناسبی به شمار می‌رود.

یکی از ویژگی‌های اصلی هر سه عنوان، سازگاری کامل با محتوای کتاب درسی است. مولفان کتاب‌ها تلاش کرده‌اند تمام فعالیت‌های خود در بخش‌های مختلف از اثر را به چارچوب کتاب درسی محدود کنند و مخاطب را با محتوای چالشی و حاشیه‌ای درگیر نسازند. از طرفی جدیدترین تغییراتی که در کتاب‌های درسی اعمال شده، در بخش‌های مختلف این کتاب‌ها نیز لحاظ شده است.

 

 

خیلی‌سبز مشاوران آموزش میکرو گاج
مولفان امیر زراندوز، علی شهرابی مهناز حامدی، امیر محمودیان، آروین حسینی لیلا سمیعی عارف
تعداد صفحات ۲۱۶ ۱۴۸ ۱۸۹
سری چاپ بیست و سوم اول ششم
قیمت ۱۴۸۰۰۰ ۱۴۵۰۰۰ ۱۴۵۰۰۰
لحن غالب کتاب دوستانه و روان ساده و کتابی دوستانه و روان
امتیاز صفحه‌آرایی ۱۰/۸ ۱۰/۶ ۱۰/۷

 

بررسی و تحلیل درسنامه‌های بهترین منابع ریاضی و آمار دوازدهم انسانی

کتاب ریاضی و آمار دوازدهم انسانی خیلی‌سبز درسنامه‌هایی خودآموز با هدف ارائه‌ی صفر تا صد مفاهیم را در اختیار مخاطب قرار داده است. در ابتدای هر فصل، یک مقدمه نوشته شده تا مخاطب پیش از ورود به درسنامه، اطلاعات کلی از مطالب و عناوین پیش رو داشته باشد؛ در این مقدمه به مواردی هم‌چون مباحث مهم، مباحث پیش‌نیاز و تعداد تست در کنکور اشاره شده است. بیشتر حجم درسنامه‌های این کتاب را نکات تکمیلی و تست‌های آموزشی تشکیل می‌دهند. کتاب ریاضی و آمار دوازدهم انسانی مشاوران آموزش، درسنامه‌هایی خلاصه ارائه کرده است که برای شروع از صفر مناسب نیستند و بهتر است مخاطب پیش از بررسی آن‌ها، به بررسی دقیق کتاب درسی یا منابع آموزشی دیگر بپردازد. یکی از ویژگی‌های جالب این درسنامه‌ها، بررسی تیپ‌های سوالی با احتمال حضور بالا در کنکورهای سراسری و آزمون‌های آزمایشی است که تحت عنوان «کنکورشناسی» بررسی شده‌اند. در انتهای هر بخش از درسنامه، یک قسمت به نام «آزمونک» قرار گرفته است که تعدادی نمونه سوال آموزشی به همراه پاسخ تشریحی را در بر می‌گیرد.

بخش درسنامه از کتاب ریاضی و آمار دوازدهم انسانی، مشابه خیلی‌سبز است. این درسنامه‌ها صفر تا صد موضوع را در قالب توضیحات مورد نیاز، نکات پیشرفته و نمونه سوالات آموزشی را در خود گنجانده‌اند و مخاطب پس از بررسی کامل آن‌ها از سایر منابع مشابه بی‌نیاز خواهد بود. در انتهای درسنامه‌های این کتاب جمع‌بندی کلی از مطالب و نکات مهم‌تر نیز ارائه شده است که برای مرورهای سریع گزینه‌ای مناسب به شمار می‌روند.

بررسی بانک تست بهترین منابع ریاضی و آمار دوازدهم انسانی

  • بانک تست هر سه عنوان بررسی شده، به‌صورت درس‌به‌درس ارائه شده است؛ در کتاب خیلی‌سبز علاوه‌بر این موضوع، دسته‌بندی میکروطبقه‌بندی نیز به چشم می‌خورد. این طراحی باعث می‌شود مخاطب زمان‌بندی بهتری برای پاسخ به تست‌ها داشته باشد و نقاط ضعف و قوت خود را بهتر شناسایی کند.
  • سطح کلی تست‌های هر سه کتاب ریاضی و آمار دوازدهم انسانی خیلی‌سبز، مشاوران آموزش و میکرو، متوسط و بالاتر از متوسط است. اغلب پرسش‌های هر سه کتاب تالیفی هستند اما برخی سوالات از میان کنکورهای سراسری سال‌های اخیر انتخاب شده‌اند. این ترکیب به دانش‌‌آموز کمک می‌کند سلیقه‌ی طراحان مختلف را بشناسد و با دنبال کردن خط فکری افراد، توانایی خود را در برخورد با شرایط غیر منتظره جلسه‌ی آزمون و امتحان افزایش دهد.
  • هم‌چون منابع آموزشی و آزمون‌های استاندارد، علاوه‌بر پرسش‌هایی با درجه دشواری متوسط، تست‌هایی ساده‌تر و سخت‌تر از این سطح نیز در بانک تست کتاب به چشم می‌خورند. این ترکیب به داوطلب کمک می‌کند آمادگی کامل‌تری برای روبه‌رو شدن با انواع سوالات را داشته باشد. تیپ‌های سوالی مختلف در بانک تست نیز نهایتا به این موضوع منجر خواهند شد.

بررسی پاسخنامه‌های بهترین منابع ریاضی و آمار دوازدهم انسانی

کتاب ریاضی و آمار دوازدهم انسانی خیلی‌سبز، دو درسنامه‌ی تشریحی و کلیدی برای پرسش‌ها ارائه کرده است که هر دو در بخش انتهایی کتاب قرار گرفته‌اند. در این درسنامه علاوه‌بر حل مرحله‌به‌مرحله‌ی پرسش‌ها، توضیحات لازم به فارسی نیز نوشته شده تا مخاطب درک کامل‌تری از موضوع داشته باشد. در برخی قسمت‌ها مولفان کتاب با لحن طنز به تشریح موضوع پرداخته‌اند تا دانش‌آموز با علاقه‌ی بیشتری مطالعه‌ی خود را دنبال کند؛ پاسخنامه‌ی کتاب مشاوران آموزش، علاوه بر توضیحات فارسی و حل ریاضی، نکات مهم‌تر را نیز در خود جای داده است. کتاب ریاضی و آمار دوازدهم انسانی خیلی‌سبز، در حل سوالات صرفا به یک روش اکتفا نکرده و شیوه‌های حل متعددی پیشنهاد کرده است تا داوطلب دانش و مهارت‌های خود را به یک بعد از موضوع محدود نکند و عملکرد بهتری در پاسخ به انواع تست‌ها داشته باشد.

جمع‌بندی

اگر دانش‌آموز دوازدهمی در رشته‌ی دوازدهم انسانی هستید، بهتر است از ابتدای سال تحصیلی، منبع مناسبی برای درس ریاضی و آمار انتخاب کنید تا در آموزش مفاهیم و بررسی پرسش‌ها از سایر منابع بی‌نیاز شوید. سه کتابی که پیش‌تر در این مطلب بررسی کردیم، از عناوین مطرح در این درس هستند. اگر سطح علمی متوسطی دارید و قبلا به کمک کتاب درسی یا سایر منابع آموزشی به یادگیری مفاهیم پرداخته‌اید، درسنامه‌ها و بانک تست دو کتاب خیلی‌سبز و میکرو منابع مناسب‌تری هستند. اگر هنوز مطالعه‌ی این درس را آغاز نکرده‌اید، می‌توانید کتاب خیلی‌سبز را به‌عنوان نخستین منبع مطالعاتی خود مطالعه کنید.