کنکور سراسری ۱۴۰۱ با همه‌ی اتفاقات خوب و بدش، در تاریخ‌های ۸ تا ۱۱ تیر ۱۴۰۱ برگزار شد و پرونده‌ی آن بسته شد. هر چند که هنوز اعلام نتایج اولیه، انتخاب رشته و اعلام نتایج نهایی، از آن باقی مانده است. بعد از برگزاری کنکور ۱۴۰۱، پرونده‌ی کنکور سراسری ۱۴۰۲ باز شده است. اما چیزی که مهم است، ابهامات درباره‌ی قوانین و منابع درسی این کنکور است که تا این لحظه هیچ‌گونه اطلاعیه‌ی رسمی در پایگاه اینترنتی سازمان سنجش و آموزش کشور، درج نشده است. این موضوع که باعث سردرگمی داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ شده؛ موضوع بحث این مطلب است. تا پایان با ما همراه باشید تا در این شرایط مبهم هم، زمان را از دست ندهید و در مسیر درست برای این کنکور سرنوشت ساز گام بردارید.

سیر خبر‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی کنکور ۱۴۰۲

حدوداً دو یا سه ماه بعد از برگزاری کنکور ۱۳۹۹، سخنگوی سازمان سنجش در مصاحبه با یکی از خبرنگاران، صحبت‌هایی درباره افزایش تاثیر سوابق تحصیلی که همان نمرات امتحانات نهایی دوازدهم است، برای کنکورهای ۱۴۰۰ و بعد از آن به میان آورد. از طرف دیگر بعد از برگزاری کنکور ۱۴۰۰، حرف‌هایی درباره‌ی حذف دروس عمومی در کنکور برای ۱۴۰۲ مطرح شد و این خبر بارها و بارها از افراد مختلف که سمتی در سازمان سنجش داشتند و یا حتی نداشتند، شنیده شد. حال آن که تنها نتیجه‌ی این خبرهای ضد و نقیض، سردرگمی داوطلبان کنکور و استرس بیشتر برای آن‌ها است. بر همین اساس تصمیم گرفتیم چنین مطلبی را برای کنکوری‌های ۱۴۰۲ تهیه کنیم که با اطمینان در این مسیر گام بردارند.

طی چه مراحلی یک قانون یا تبصره برای کنکور تصویب می‌شود؟

قبل از این که درباره‌ی اتفاقاتی که قرار است در کنکور ۱۴۰۲ رقم بخورد حرف بزنیم، بهتر است بدانیم چگونه یک قانون یا تبصره برای کنکور تصویب می‌شود. طی جلساتی که اعضای سازمان سنجش با حضور افرادی که در زمینه‌‌ی برنامه‌ریزی و عدالت آموزشی تخصص دارند، برگزار می‌کنند، به دستاوردها و نظریات جدیدی می‌رسند که در راستای برقراری بهتر و بیشتر عدالت در سنجش داوطلبان کنکور سراسری است. این نظریات پس از تصحیح نهایی در جلسات شورای عالی فرهنگی مطرح می‌شوند. هر کدام از نظریات که رای بیاورند به عنوان قانون، مصوب می‌شوند. البته این قوانین باید مورد تایید معاونین حقوقی رییس جمهور نیز باشند. پس از این مراحل در پایگاه اینترنتی سازمان سنجش به عنوان اطلاعیه منتشر می‌شوند.

بنابراین هر صحبتی که درباره‌ی کنکور به میان می‌آید، تا در سایت سازمان سنجش منتشر نشود، قابل استناد نیست. برای مثال در مرداد ماه ۱۳۹۹ که پیک‌های اولیه‌ی کرونا را پشت سر می‌گذاشتیم و کنکور نیز بیش از یک ماه به تعویق افتاده بود، رییس جمهور وقت (آقای حسن روحانی) در پاسخ به سوال خبرنگاران گفته بود که کنکور دو هفته دیگر نیز به تعویق می‌افتد ولی این اتفاق نیفتاد و برگزار شد. پس به طور کلی منبع تمامی داوطلبان کنکور برای آگاهی از اخبار، نباید چیزی جز سایت سازمان سنجش باشد.

صحبت‌های اولیه درباره کنکور ۱۴۰۲

تا دی ماه ۱۴۰۰ قرار بر این بود که کنکور ۱۴۰۲ با شرایط زیر برگزار شود (بدون اطلاعیه‌ی رسمی):

  • تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲، به میزان ۶۰ درصد و قطعی باشد. منظور از سوابق تحصیلی نمرات امتحانات نهایی پایه‌ی دوازدهم است که به صورت هماهنگ کشوری برگزار می‌شود. ۴۰ درصد دیگر نیز نتیجه‌ی کنکور سراسری داوطلبان است.
  • بحث دیگر، حدف دروس عمومی از کنکور است و تاثیر دروس عمومی فقط به سوابق تحصیلی داوطلب وابسته باشد. بنابراین کنکور تنها با دروس اختصاصی برگزار خواهد شد.
  • دو مرحله کنکور سراسری برگزار شود. البته به این معنا نیست که مانند سال‌های دور کنکور دومرحله‌ای شود؛ بلکه هر کنکور، یک کنکور مجزا است و هر داوطلب می‌تواند شانس خود را دو بار در کنکور امتحان کند. این کار مزیت دیگری نیز دارد که یک داوطلب نیازی نیست برای کنکور بعدی یک سال صبر کند. در ضمن رتبه‌ای که در این کنکورها به دست می‌آید، تا دو سال معتبر بوده و داوطلب می‌تواند با استفاده از آن وارد دانشگاه شود. در حال حاضر بعد از اتمام انتخاب رشته، رتبه‌ی هیچ داوطلبی اعتبار خاصی ندارد.

جدیدترین خبر تا به این لحظه درباره‌ی کنکور سراسری ۱۴۰۲

طبق گفته‌های سخنگوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در مهرماه ۱۴۰۰، قرار بر این بود که کنکور ۱۴۰۲، طبق مصوبه‌هایی که بالاتر ذکر شد، برگزار شود. اما دیری نپایید که در نامه‌ای از سوی معاون حقوقی رییس جمهور به وزیر علوم، اجازه‌ی اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، در راستای اجرای عدالت آموزشی، به سازمان سنجش داده نشد. سپس در بهمن ۱۴۰۰، محسن جلواتی، قائم‌مقام دیده‌بان شفافیت و عدالت، در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس بیان کرد: «کنکور ۱۴۰۲، مانند کنکور ۱۴۰۱ خواهد بود». هر چند همین خبر نیز نمی‌تواند قطعی باشد زیرا در سایت سازمان سنجش اعلام نشده است. اما کنکور ۱۴۰۱ چه شرایط و قوانینی داشت؟

اطلاعات مهمی درباره کنکور ۱۴۰۱

شرایط و قوانین کنکور ۱۴۰۱ از این رو برای داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ مهم است، که طبق آخرین اخبار، کنکور ۱۴۰۲ نیز با همان شرایط و قوانین برگزار خواهد شد. در کنکور ۱۴۰۱ شرایط و قوانین زیر برقرار بود:

  • کنکور ۱۴۰۱ مانند سال‌های قبل هم دروس عمومی داشت و هم دروس اختصاصی.
  • تاثیر سوابق تحصیلی ۴۰ درصد و به صورت تاثیر مثبت بود. به این معنا که معدل امتحانات نهایی دوازدهم داوطلب اگر باعث بهبود تراز می‌شد، تاثیرگذار بود، و اگر باعث کاهش تراز می‌شد، بی‌تاثیر بود.
  • کنکور هر یک از رشته‌ها با دو یا سه دفترچه و پاسخنامه مجزا برای هر دفترچه، جهت جلوگیری از تقلب، برگزار شد (البته برای افرادی که مدرک بهیاری داشتند و در کنکور تجربی شرکت کردند، دفترچه و پاسخنامه‌ی دیگری نیز طراحی شده بود). آمار تعداد سوالات و زمان هر کدام از این دفترچه‌ها در جداول زیر آورده شده است.

داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ در این بازه‌ی زمانی چه کنند؟

با توجه به این که هنوز اطلاعیه‌ی قطعی در سایت سازمان سنجش برای کنکور سراسری ۱۴۰۲ منتشر نشده، بهتر است داوطلبان در صورت عدم ارائه‌ی اطلاعیه‌ی رسمی در سایت سازمان سنجش، تا پایان تابستان به مطالعه‌ی دروس اختصاصی دهم و یازدهم بپردازند. این پیشنهاد از این حیث دارای اعتبار است که هنوز تکلیف دروس عمومی به طور قطعی مشخص نشده و از طرف دیگر چون قرار بر این است که کتب درسی، طبق دستور مقام معظم رهبری، دستخوش تغییر خواهند شوند، پیش‌خوانی برای دوازدهم تا زمان انتشار و توزیع کتب درسی جدید منطقی نخواهد بود.

نکته مهم!!!

این مطلب با توجه به اطلاعات موجود تا تاریخ ۱۸ تیر ماه ۱۴۰۱ نوشته شده است. به محض ارائه‌ی خبر رسمی از سوی سازمان سنجش، در همین سایت قوانین و تبصره‌های قطعی اعلام خواهد شد.

دسته بندی شده در:

برچسب ها: