درس ریاضی یکی از دروس بسیار مهم که در تمامی پایه‌ها از پایه‌ی اول دبستان گرفته تا پایه‌ی دوازدهم در دوره‌ی متوسطه‌ی دوم آموزش داده می‌شود، است. ماهیت این درس به گونه‌ای است که دانش‌آموزان باید از همان پایه‌ی اول به این درس اهمیت زیادی دهند و مطالب هر پایه را در همان پایه به خوبی فرا گیرند تا در یادگیری مطالب پایه‌های بالاتر به مشکل نخورند. به طور خاص پایه‌ی دهم پایه‌ی مهمی برای دانش‌اموزان تمامی پایه‌ها است؛ چرا که این پایه اولین پایه‌ای است که از مباحث آن به طور مستقیم در کنکورهای سراسری سؤال طرح می‌گردد. در واقع درس خواندن دانش‌آموزان در این پایه عموماً شکل خیلی جدی‌تری به خود می‌گیرد و حجم دروس نیز در این پایه به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

از این رو دانش‌آموزان باید دروس اختصاصی این پایه را کامل و عمیق فرا گیرند تا بتوانند با داشتن پایه‌ای قوی، وارد پایه‌های یازدهم و دوازدهم شوند و در نهایت رتبه‌ی بهتری در کنکور کسب کنند. این امر به خصوص در درس ریاضی اهمیت بالایی دارد. ضعف در ریاضی پایه‌ی دهم باعث می‌شود دانش‌آموزان نتوانند بهترین علکرد را در یادگیری مباحث ریاضی پایه‌های یازدهم و دوازدهم داشته باشند. همچنین دانش‌آموزان در پایه‌ی دوازدهم باید زمان زیادی را برای رفع ضعف خود در مباحث ریاضی دهم کنند تا بتوانند از پس سؤالات مباحث آن در کنکور بربیایند. نکته‌ی دیگری که دانش‌آموزان پایه‌ی دهم باید به طور جدی به آن بپردازند، یادگیری نحوه‌ی تست زدن است.

در واقع دانش‌آموزان باید از همان پایه‌ی دهم در کنار حل تمارین تشریحی ریاضی، از این درس تست نیز بزنند و این مهارت خود را نیز تقویت نمایند. در اختیار داشتن کتاب کمک آموزشی مناسب که شامل درسنامه‌های کاربردی، تمرینات و یا تست‌های استاندارد و پاسخنامه‌ی تشریحی کامل باشد، می‌تواند به دانش‌آموزان کمک بزرگی در یادگیری عمیق مباحث و کسب تسلط بر روی آن‌ها بکند. از این رو در این متن می‌خواهیم ۴ مورد از بهترین منابع کمک آموزشی درس ریاضی پایه‌ی دهم رشته‌های ریاضی و تجربی را بررسی کنیم. در انتهای این متن می‌توانید با توجه به سلایق و نقات قوت و ضعف خود مناسب‌ترین کتاب را برای خودتان انتخاب کنید. ۴ کتابی که در این متن بررسی می‌گردند، از کتب برترین انتشارات کتب کمک آموزشی کشور انتخاب شده‌اند و به شرح زیر هستند:

بررسی محتوا و ساختار بهترین منابع ریاضی پایه‌ی دهم و نکاتی در مورد این کتاب‌ها

در ابتدا باید بگوییم که هر کدام از این ۴ کتاب خود به تنهایی منبع کاملی برای ریاضی دهم است و خریداری یکی از این ۴ کتاب برای یادگیری و تست زدن کاملاً کافی است. جدول زیر این ۴ کتاب را به طور کلی از لحاظ محتوا و بخش‌های کلی مقایسه می‌کند:

از نظر ساختاری این کتاب‌ها شباهت‌های زیادی دارند. هر ۴ کتاب مباحث را مطابق کتاب درسی در ۷ فصل ارائه نموده‌اند. در ضمن در هر کتاب مباحث هر فصل خود به چند بخش مجزا تقسیم شده است. در هر سه کتاب گاج، نشر الگو و خیلی سبز که دارای درسنامه هستند، ابتدا درسنامه‌ی هر بخش و سپس تست‌های آن بخش ارائه شده است. پاسخنامه‌ی تشریحی تست‌های هر فصل در دو کتاب خوشخوان و خیلی سبز در انتهی هر فصل قرار گرفته است؛ در حالی که در دو کتاب نشر الگو و گاجپاس تشریحی تمامی سؤالات کتاب  در انتهای کتاب‌ها قرار داده شده است. در تمامی این کتاب‌ها سؤالات کنکورهای سراسری سال‌های اخیر ارائه شده است اما تنها دو کتاب خیلی سبز و نشر الگو هستند که سؤالات کنکورهای جدیدتر را در فصلی مجزا در انتهای کتاب ارائه نموده‌اند. در آخر، جدول زیر نکاتی کلی در مورد این کتاب‌ها شامل نام مؤلفان، تعداد صفحه و همچنین نوبت آخرین چاپ این ۴ کتاب که همگی تک جلدی هستند، را ارائه کرده است:

همان طور که در جدول بالا نیز مشاهده می‌شود، جدیدترین چاپ‌های این کتاب که همگی مختص کنکورهای سراسری سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ نوشته شده‌اند، مورد بررسی و بحث قرار گرفته است. دقت کنید که پایین بودن نوبت چاپ اصلاً ویژگی منفی نیست و تنها به معنی کاملاً جدید بودن کتاب است که خود می‌تواند حتی یک ویژگی بسیار مثبت باشد. در ضمن، از نظر ظاهری بی‌شک کتاب گاج از باقی کتب برتر است چرا که چاپ این کتاب کاملاً رنگی است؛ حال آن که سه کتاب دیگر تنها از رنگ‌های آبی و یا سبز – آبی در کنار رنگ خاکستری به عنوان رنگ‌های مکمل استفاده کرده‌اند.

بررسی و مقایسه‌ی درسنامه‌های بهترین منابع ریاضی پایه‌ی دهم

همان طور که در بخش قبل مشاهده کردید، کتاب خوشخوان فاقد درسنامه است. در ضمن درسنامه‌های کتاب نشر الگو به صورت نکته و تست است و فاقد توضیحات آموزشی کامل است. در این بین دو کتاب خیلی سبز و گاج درسنامه‌های مفصل و بسیار کاملی ارائه کرده‌اند، که البته درسنامه‌ی کتاب گاج از کتاب خیلی سبز هم بهتر است. با نگاه کردن به جدول زیر دلیل برتری درسنامه‌های کتاب گاج را متوجه خواهید شد. در این جدول علامت ضربدر به آن معناست که کتاب ستون مد نظر ویژگی مذکور در سطر مد نظر را دارد.

البته دقت کنید که لزوماً دانش‌آموزان به دنبال درسنامه‌های کامل نیستند. بعضی دانش‌آموزان برای یادگیری به جزوات دبیران خود رجوع کرده و تنها برای تست زدن به سراغ کتب کمک درسی خود می‌روند. برخی دیگر نیز به دلایل مختلفی نیازمند یک منبع کامل هستند که صفر تا صد مطالب را مشابه دو کتاب گاج و خیلی سبز آموزش دهد.

بررسی و مقایسه‌ی تست‌های بهترین منابع ریاضی پایه‌ی دهم

بانک تست ارائه شده در تمامی این کتاب‌ها کامل و جامع است و دانش‌آموزان با حل و بررسی کامل تست‌های هر کدام از این ۴ کتاب به تسلط کاملی بر مباحث ریاضی دهم خواهند رسید. تست‌های همه‌ی این کتاب بر اساس موضوع دسته‌بندی شده‌اند. کتاب خوشخوان سعی کرده است روندی منطقی برای ترتیب تست‌های هر بخش رعایت کند. در این کتاب تستهای بسیار دشوار هر مبحث با علامت قفل مشخص شده‌اند و لازم است بدانید که به طور متوسط سطح تست‌ههای این کتاب کمی بالا است و در نتیجه این کتاب بیشتر برای دانش‌آموزان برتر و مستعد مناسب است. در انتهای هر فصل از این کتاب سه آزمون جامع فصلی در سه سطح مختلف دیده می‌شود که پاسخ تشریحی سؤالاتشان در کتاب ارائه نشده است. این آزمون‌ها دید بسیار خوبی از میزان یادگیری دانش‌آموزان به آن‌ها می‌دهد.

در کتاب خیلی سبز نیز سؤالات دشوار هر مبحث با علامت صاعقه مشخص شده‌اند. در این کتاب نیز ترتیب ساده به دشوار تست‌های هر مبحث تا حد امکان رعایت شده است و آخر هر فصل نیز یک آزمون جامع فصلی ارائه شده است تا دانش‌آموزان بتوانند آموخته‌های خود را در انتهای هر فصل محک بزنند. در ضمن سؤالات مرتبط با مباحث ریاضی دهم از کنکورهای داخل و خارج رشته‌هی ریاضی و تجربی سال ۹۸ نیز همگی در انتهای کتاب ارائه شده‌اند که برای جمع‌بندی نهایی بسیار مناسبند.

کتاب گاج تست‌هایش را بر اساس میزان دشواری به سه دسته‌ی ساده با هدف بررسی، تحلیل و تثبیت آموخته‌ها در ذهن، متوسط با هدف تسلط کامل بر مباحث و دشوار با هدف مواجهه با تست‌های چالشی و نکته‌دار تقسیم نموده است. این سه دسته به ترتیب با رنگ‌های سبز، زرد و بنفش مشخص شده‌اند. این کتاب فاقد آزمون‌های جامع فصلی است. کتاب نشر الگو نیز تست‌های هر مبحث را مشابه کتاب گاج بر اساس میزان دشواری تقسبم‌بندی نموده است. این کتاب نیز فاقد آزمون‌های جامع فصلی است اما سؤالات مرتبط با مباحث ریاضی دهم از کنکورهای داخل و خارج کشور رشته‌های ریاضی و تجربی سال‌های ۹۸ و ۹۹ را در انتهای کتاب ارائه کرده است که دانش‌آموزان می‌توانند از آن به عنوان آزمون جامع کل کتاب دهم استفاده نمایند.

از لحاظ منبع باید بگوییم که هر ۴ کتاب عمدتاً تست‌های تألیفی ارائه کرده‌اند. البته تست‌های کنکورهای سراسری سال‌های گذشته نیز در این کتاب‌ها ارائه شده است. به طور خاص کتاب نشر الگو تست‌های کنکورهای سراسری هر مبحث را در بخشی جداگانه و در انتهای تست‌های هر بخش ارائه نموده است؛ این در حالی است که تست‌های کنکورهای سال‌های گذشته در سه کتاب دیگر به طور پراکنده ارائه شده‌اند. جدول زیر این ۴ کتاب را از نظر تعداد تست‌ها مقایسه می‌کند. همان طور که در این جدول دیده می‌شود، کتاب نشر الگو با اختلاف بیشترین تعداد تست را ارائه کرده است و کمترین تست در کتاب خوشخوان ارائه شده است.‌

بررسی و مقایسه‌ی پاسخنامه‌های بهترین منابع ریاضی پایه‌ی دهم

پاسخنامه‌ی تشریحی ارائه شده در هر ۴ کتاب پاسخنامه‌ی کاملی است و برای رفع اشکال و فهمیدن کامل هر راه حل کاملاً کافی است. جدول زیر به شما امکان مقایسه‌ی راحت‌تر پاسخنامه‌های این دو کتاب را می‌دهد:

جمع‌بندی

به دلیل اهمیت بسیار زیاد یادگیری کامل و عمیق مباحث درس ریاضی پایه‌ی دهم دانش‌آموزان باید دقت فراوانی در انتخاب کتاب کمک آموزشی مناسب داشته باشند. در راستای کمک به این عزیزان، در این متن، ۴ مورد از بهترین منابع کمک آموزشی درس ریاضی پایه‌ی دهم رشته‌های علوم تجربی و ریاضی – فیزیک معرفی، بررسی و مقایسه گشته‌اند. این کتاب‌ها ریاضی دهم میکرو قرن جدید از انتشارات بین‌المللی گاج، پرسش‌های چهار گزینه‌ای ریاضی ۱ پایه‌ی دهم از انتشارات خیلی سبز، مجموعه پرسش‌های چهار گزینه‌ای ریاضی (۱) پایه‌ی دهم از انتشارات خوشخوان و ریاضی ۱ (دهم) از نشر الگو هستند. دقت کنید که کار کردن هر کدام از این ۴ کتاب برای کسب تسلط بالا بر مطالب ریاضی دهم کاملاً کافی است، با این حال هر دانش‌آموزای با توجه به سلایق، توانایی‌ها و نیازمندی‌های خود باید مناسب‌ترین  کتاب را برای خود انتخاب کند. به طور بسیار خلاصه، برای انتخاب از میان این کتاب‌ها به نکات زیر دقت نمایید:

  • در صورتی که ظاهر کتاب برایتان مهم است، کتاب گاج با چاپ تمام رنگی بهترین انتخاب برای شما است.
  • در صورتی که اصلاً نیاز به درسنامه ندارید و به دنبال تست‌های با سطح متوسط و یا دشوار هستید، کتاب خواشخوان برای شما مناسب است.
  • در صورتی که به دنبال درسنامه‌های نسبتاً خلاصه و به صورت نکته و تست هستید، کتاب نشر الگو برای شما مناسب است.
  • در صورتی که نیاز به درسنامه‌های آموزشی مفصل دارید که مطالب را از صفر تا صد توضیح داده باشند، کتاب گاج و یا کتاب خیل سبز را انتخاب کنید.
  • اگر به دنبال تعداد تست بیشتر هستید، کتاب نشر الگو را انتخاب کنید.

دسته بندی شده در: