دانشگاه نوشیروانی بابل واقع در استان مازندران است و تحت نظارت وزرات علوم فعالیت می‌کند. این دانشگاه یک دانشگاه صنعتی است و در مقایسه با بسیاری از دانشگاه‌های کشورمان دانشگاه بزرگی محسوب نمی‌شود. در حال حاضر در حدود ۶۰۰۰ دانشجو در مقاطع کارشناسی و یا تحصیلات تکمیلی در دانشگاه نوشیروانی بابل در حال تحصیل هستند. زمین این دانشگاه در سال ۱۳۴۸ مشخص شد و خود دانشگاه در سال ۱۳۵۲ تأسیس گردیده است. دقت کنید که دانشگاه نوشیروانی بابل یک دانشگاه فنی است و عمده‌ی رشته‌های این دانشگاه رشته‌های مهندسی هستند و از طریق رشته‌ی ریاضی فیزیک می‌توان به آن‌ها رسید. درست که دانشگاه نوشیروانی بابل جزو مشهورترین دانشگاه‌های ایران نیست اما این دانشگاه می‌تواند برای طیف وسیعی از دانش‌آموزان و دانشجویان انتخاب ایده‌آلی باشد؛ در این راستا در این متن سعی کرده‌ایم این دانشگاه را معرفی نموده و هر آن چه دانش‌آموزان و دانشجویان باید قبل از انتخاب این دانشگاه به عنوان محل تحصیل خود در مورد آن بدانند را بیان کنیم تا این عزیزان بتوانند انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشند.

رتبه‌های علمی دانشگاه نوشیروانی بابل و افتخارات علمی این دانشگاه

با وجود این که دانشگاه نوشیروانی بابل دانشگاه بزرگی نیست،  رتبه‌بندی جهانی قابل قبولی دارد. در این بخش ما رتبه‌ی جهانی این دانشگاه را بر اساس دو رتبه‌بندی معتبر US news و QS بیان می‌کنیم. هر کدام از این رتبه‌بندی‌ها معیارهای مشخصی را برای رتبه‌بندی در نظر می‌گیرند و با وجود شباهت‌های فراوان این معیارها، تفاوت‌هایی نیز وجود دارند که باعث تفاوت رتبه‌ی هر دانشگاه در رتبه‌بندی‌های مختلف می‌شود. رتبه‌ی جهانی دانشگاه نوشیروانی بابل در رتبه‌بندی US news برابر ۵۹۸ بوده و در رتبه‌بندی QS برای دانشگاه‌های آسیا رتبه‌ی دانشگاه نوشیروانی بابل برابر ۲۳۱ است. هر دوی این رتبه‌ها فوق‌العاده‌اند که نشان از قوی بودن دانشگاه نوشیروانی بابل از نظر علمی است. برخی از افتخارات علمی دانشگاه نوشیروانی بابل که توسط تیم اساتید مجرب و دانشجویان پرتلاش این دانشگاه به دست آمده است، به شرح زیر است:

  • کسب دو مقام چهارم و ششم در هشتمین دره مسابقات کشوری کمی کار
  • راهیابی به مسابقات جهانی کمی کار در سال ۱۳۹۲
  • دریافت نشان ملی درجه سه پژوهش توسط ریاست جمهوری وقت در سال ۱۳۹۲
  • کسب مقام اول در طرح برتر استانی در زمینه شکوفایی
  • کسب رتبه اول مسابقات خودروهای شیمیایی در کشور چین
  • کسب رتبه‌ی اول در دومین دوره مسابقات شناورهای تندرو هوشمند
  • کسب رتبه‌ی اول مسابقات خودروی پیل‌سوختی
  • کسب رتبه سوم در طرح‌های توسعه‌ای درجشنواره خوارزمی
  • دریافت جایزه بهترین مقاله سال ۲۰۰۸ از انستیتو مهندسان مکانیک انگلستان
  • ساخت هواپیمای بدون سرنشین
  • کسب مقام دوم توسط گروه پژوهشی نانو بیوتکنولوژی در بین ۲۰۰ مرکز دانشگاهی و پژوهشگاهی جهان در سال ۱۳۸۸

چند ویژگی مثبت و منفی کلی در مورد دانشگاه نوشیروانی بابل

تحصیل در دانشگاه نوشیروانی بابل مزایا و معایب خاص خود را دارد. در این بخش می‌خواهیم به سراغ چند ویژگی مثبت و منفی در مورد این دانشگاه برویم. ابتدا به نکات مثبت زیر توجه نمایید:

  • نرخ بالای تولید علم:  اساتید و دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل بسیار فعال بوده و تعداد مقاله‌های داخلی و خارجی چاپ شده از طرف این دانشگاه بسیار بالا است. این امر به ویژه برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری حائز اهمیت است. در واقع دانشگاه نوشیروانی بابل بستر بسیار مناسبی برای دانشجویان فعالی که می‌خواهند با چاپ مقالات، ترجمه کتاب و … رزومه‌ی تحصیلی خود را قوی کنند، ایجاد کرده است.
  • فعالیت در صنعت علاوه بر فضای آکادمیک: بسیاری از اساتید دانشگاه نوشیروانی بابل ارتباط نزدیکی با صنایع مرتبط با رشته‌ی خود دارند. این ویژگی به دانشجویانی که می‌خواهند سریع‌تر وارد بازار کار شده و در دوران تحصیل خود نیز بر روی پروزه‌های صنعتی کار کنند، قابل توجه است.
  • تخصیصی بودجه‌های مناسب برای پژوهش‌ها: اکثر اساتید دانشگاه نوشیروانی بابل از گرنت‌های خوبی برخوردار هستند و این امکان را به دانشجویان می‌دهند که خلاقیت بیشتری به خرج داده و پروژه‌های متنوعی من جمله پروژه‌های ساختی با هزینه‌های بالا را نیز انجام دهند.
  • نزدیک بودن خوابگاه‌ها به دانشگاه: این ویژگی از هدر رفتن زمان دانشجویان در رفت و آمد جلوگیری کرده و به طور کلی دسترسی به امکانات دانشگاه را برای دانشجویان ساده ساخته است.

در خصوص ویژگی‌های منفی دانشگاه نوشیروان بابل نیز می‌توان به سخت‌گیری بیش از اندازه‌ی برخی اساتید بر روی دروس نظری و جزوه محور بودن دروس در مقاطع بالای تحصیلی اشاره نمود. ویژگی دوم از این جهت که دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید پروژه و پژوهش محور کار کنند، ویژگی منفی قابل توجه به شمار می‌رود.

معرفی دانشکده‌ها و رشته‌های تحصیلی دانشگاه نوشیروانی بابل

در  حال حاضر، دانشگاه نوشیروانی بابل دارای ۵ دانشکده‌ی مهندسی مکانیک، مهندسی برق و کامپیوتر، مهندسی شیمی، مهندسی عمران و علوم پایه است. برای آکاهی از بزرگی هر کدام از این دانشکده‌ها به جدول زیر که تعداد اعضای هیئت علمی این دانشکده‌ها را نشان می‌دهد توجه کنید:

بررسی تعداد اعضای هیئت علمی دانشکده‌های دانشگاه نوشیروانی بابل
نام دانشکده تعداد اساتید تعداد دانشیارها تعداد استادیارها تعداد مربی‌ها کل اعضای هیئت علمی
دانشکده‌ی مهندسی مکانیک ۶ ۸ ۲ ۲ ۳۸
دانشکده‌ی مهندسی برق و کامپیوتر ۲ ۶ ۲۸ ۳ ۳۹
دانشکده‌ی مهندسی شیمی ۳ ۴ ۱۰ ۱ ۱۸
دانشکده‌ی مهندسی عمران ۰ ۷ ۱۹ ۵ ۳۱
دانشکده‌ی علوم پایه ۰ ۳ ۲۰ ۲ ۲۵

شرح رشته‌های هر کدام از دانشکده‌های دانشگاه نوشیروانی بابل نیز به صورت زیر است:

  • دانشکده مهندسی مکانیک: این دانشکده پذیرای دانشجویان هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و در گرایش‌های مختلف است. جدول زیر گرایش‌های رشته‌ی مهندسی مکانیک دانشگاه نوشیروانی بابل را در مقاطع مختلف نشان می‌دهد:
گرایش‌های رشته‌ی مهندسی مکانیک در دانشگاه نوشیروانی بابل
مقطع کارشناسی مهندسی مکانیک (جامدات)مهندسی مکانیک (حرارت و سیالات)مهندسی مکانیک (ساخت)مهندسی صنعتی (فناوری صنعتی)
مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک (طراحی کاربردی)مهندسی مکانیک (حفظ انرژی)مهندسی مکانیک (ساخت)مهندسی مکانیک(شناخت و انتخاب مواد)
مقطع دکتری مهندسی مکانیک (طراحی کاربردی)مهندسی مکانیک (حفظ انرژی)مهندسی مکانیک (ساخت)
  • دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر: این دانشکده بسیار مجهز است و دانشجویان را در رشته‌های مهندسی برق (الکترونیک)، مهندسی برق (قدرت)، مهندسی برق (کنترل)، مهندسی برق (ارتباطات) و مهندسی کامپیوتر(سخت افزار) در مقطع کارشناسی آموزش می‌دهد. رشته‌های ارائه شده در این دانشکده برای مقطع کارشناسی ارشد علاوه بر شاخه‌های مهندسی برق ارائه شده در مقطع کارشناسی، شامل رشته‌ی مهندسی زیست پزشکی(بیو الکتریک) می‌شود. در مقطع تحصیلی دکترا نیز رشته‌های مهندسی برق، مهندسی برق (ارتباطات) و مهندسی زیست‌پزشکی (بیوالکتریک) در این دانشکده ارائه می‌گردد.
  • دانشکده مهندسی شیمی: این دانشکده دارای سه گروه آموزشی صنایع غذایی، بیوتکنولوژی و نفت و گاز  است و در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پذیرای دانشجو است. رشته‌های این دانشکده در جدول زیر نمایش داده شده است:
رشته‌های ارائه شده در دانشکده مهندسی شیمی در دانشگاه نوشیروانی بابل
مقطع کارشناسی مهندسی شیمی (فرایند طراحی صنایع نفت)مهندسی شیمی (صنایع غذایی)
مقطع کارشناسی ارشد مهندسی شیمی پیشرفته
مقطع دکتری مهندسی شیمی عمومی مهندسی شیمی بیوتکنولوژی
  • دانشکده مهندسی عمران: این دانشکده شامل چهار گروه آموزشی سازه، نقشه برداری، محیط زیست و ژئوتکنیک است و رشته‌های متعددی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه نموده است که در جدول زیر نشان داده شده است:
رشته‌های ارائه شده در دانشکده مهندسی عمران در دانشگاه نوشیروانی بابل
مقطع کارشناسی مهندسی عمران (عمران)مهندسی عمران (نقشه برداری)
مقطع کارشناسی ارشد مهندسی عمران (سازه)مهندسی عمران (ژئوتکنیک)مهندسی عمران (محیط زیست)
مقطع دکتری مهندسی عمران (سازه)
  • دانشکده علوم پایه: این دانشکده دارای سه گروه آموزشی ریاضی، فیزیک و شیمی است و این سه رشته را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌کند.

بررسی اجمالی امکانات دانشگاه نوشیروانی بابل

دانشگاه نوشیروانی بابل امکانات علمی، ورزشی، رفاهی، درمانی و … بسیار خوبی در اختیار دانشجویان خود می‌گذارد. از منظر آکادمیک، همان طور که گفتیم نرخ تولید علم این دانشگاه بالا است و به دانشجویان این امکان را می‌دهد که رزومه‌ی اکادمیک خود را در سطح کشوری و یا جهانی تقویت نمایند. از منظر رفاهی، این دانشگاه امکاناتی همچون خوابگاه‌های مجهز و بسیار نزدیک به دانشگاه، اینترنت رایگان، بوفه و … ارائه نموده است. سالن تنیس روی میز، باشگاه بدنسازی، زمین فوتبال، زمین والیبال و … نیز از جمله امکانات ورزشی دانشگاه نوشیروانی بابل هستند. این دانشگاه همچنین یک مرکز بهداشت و درمان دارد که امکانات پزشکی، دندان‌پزشکی و روان‌شناسی به دانشجویان ارائه می‌دهد.

آینده‌ی فارغ‌التحصیلان دانشگاه نوشیروانی بابل

از آن جا که اساتید دانشگاه نوشیروانی بابل علاوه بر محیط آکادمیک در حوزه‌های مختلف صنعت نیز فعال هستند، این امکان را به دانشجویان می‌دهند که هنگام تحصیل خود بر روی پروژه‌های صنعتی نیز کار کرده و مسیر ورود به بازار کار خود را تسهیل نمایند. برای کسب پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های خارج از کشور اما دانشگاه نوشیروانی بابل چندان شناخته‌شده نیست. با این حال اگر دانش‌آموختگان این دانشگاه رزومه‌ی تحصیلی خوبی داشته و نمره‌ی زبان مورد نیاز را نیز کسب کرده باشند، می‌توانند از دانشگاه‌های خارج از کشور نیز پذیرش مد نظر خود را دریافت کنند.

دسته بندی شده در:

برچسب ها: