یکی از دروس تخصصی رشته‌ی ادبیات و  علوم انسانی درس تاریخ است. از دو درس تاریخ و جغرافیا در کنکورهای سراسری نظام جدید ۲۵ تست مطرح می‌گردد که ۱۲ تا ۱۳ تست از این تعداد مربوط به درس تاریخ است. اگر به سؤالات کنکور برگزار شده در دی ماه سال ۱۴۰۱ (کنکور نوبت اول ۱۴۰۲) نگاه کنیم، می‌بینیم که از ۱۳ تست درس تاریخ ۵، ۳ و ۵ تست به ترتیب از مطالب پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم هستند که این پیام را به دانش‌آموزان القا می‌کند که باید تاریخ دو پایه‌ی دهم و دوازدهم را با جدیت بیشتری نسبت به تاریخ پایه‌ی یازدهم مطالعه نمایند. البته در سال‌های قبل که ۱۵ تست از درس تاریخ در کنکورهای سراسری مطرح می‌گشت، تعداد سؤالات مربوط به مطالب هر پایه یکسان بود. در این مطلب می‌خواهیم سه مورد از بهترین منابع کمک آموزشی برای درس تاریخ پایه‌ی دوازدهم را معرفی کنیم. این سه کتاب عبارت‌اند از:

دو کتاب خیلی سبز و مشاوران آموزش کاربرد مشابهی دارند و هدفشان آموزش و تست است؛ این در حالی است که هدف کتاب بنی هاشمی آمادگی دانش‌آموزان برای شرکت در امتحانات نهایی است.

یک معرفی کلی از بهترین منابع تاریخ دوازدهم و بررسی ظاهر، محتوا و ساختار این کتاب‌ها

درس تاریخ ماهیت حفظی دارد و به همین دلیل در دسترس داشتن درسنامه‌های کاربردی می‌تواند تأثیر فراوانی بر یادگیری دانش‌آموزان بگذارد. خود کتب درسی منبع خیلی خوبی هستند اما برخی وقایع و نکات در کتاب درسی به صورت پراکنده و غیر پیوسته ارائه شده‌اند. این امر باعث شده است که کتب کمک آموزشی سعی کنند درسنامه‌هایی کاربردی ارائه کنند که مطالب را تا حد امکان به صورت مفهومی در ذهن دانش‌آموزان جا بیندازند. سه کتاب تاریخ دوازدهم خیلی سبز، مشاوران آموزش و بنی هاشمی نیز این چنین هستند. جدول زیر اطلاعات کلی این سه کتاب را نشان داده است:

انتشارات عنوان کامل مؤلفان تعداد صفحه نوبت چاپ سال چاپ
خیلی سبز پرسش‌های چهار گزینه‌ای تاریخ ۳ (پایه‌ی دوازدهم) رشته انسانی عارف گلیوری و مبین غلامی‌نژاد ۱۳۰ شانزدهم ۱۴۰۱
مشاوران آموزش تاریخ ۱۲ از مجموعه کتب‌های هدف‌دار ریحانه لطفی ۱۲۸ دوم ۱۴۰۱
بنی هاشمی خامنه تاریخ ایران و جهان دوازدهم ۱۲ سیده مریم امامی‌زاده و شهراد رزاق‌پور ۶۴ ۱۴۰۱

از منظر ظاهر کلی و ساختار دو کتاب خیلی سبز و مشاوران آموزش بسیار به هم شبیهند. هر دو کتاب دارای درسنامه‌های مفصل و کاربردی، بانک تست کامل و جامع و پاسخنامه‌ی تشریحی سؤالات می‌گردند. کتاب خیلی سبز درسنامه‌های مختصر و مفیدی محتص جمع‌بندی نکات مهم نیز ارائه کرده است. کتاب بنی هاشمی اما تنها دارای درسنامه‌های خلاصه و نمونه سؤالات امتحانات هماهنگ کشوری است و از دو کتاب دیگر بسیار متفاوت است. جدول زیر محتوای کلی سه کتاب‌ تاریخ دوازدهم خیلی سبز، مشاوران آموزش و بنی هاشمی را با جزئیات بیشتر مقایسه نموده است:

از منظر ظاهر کلی، دو کتاب خیلی سبز و مشاوران آموزش بسیار بهتر از کتاب بنی هاشی عمل کرده‌اند. در چاپ این دو کتاب از رنگ‌های مکمل استفاده شده است و کادربندی و صفحه‌آرایی این دو کتاب جلوه‌ی بصری بی‌نظیری دارد. همچنین در درسنامه‌های این دو کتاب شاهد تعداد زیادی جدول و نمودار منسجم هستیم که خود از خشکی ظاهری کتاب کاسته است. این در حالی است که چاپ کتاب بنی هاشمی به صورت سیاه و سفید است و صفحه‌آرایی این کتاب ویژگی خاصی ندارد. البته بخش سؤالات و پاسخ‌ها در این کتاب مشابه امتحانات نهایی است که با توجه به کاربرد کتاب ویژگی بسیار خوبی است.

بررسی و مقایسه‌ی درسنامه‌های بهترین منابع تاریخ دوازدهم

در این قسمت می‌خواهیم درسنامه‌های آموزشی سه کتاب تاریخ دوازدهم خیلی سبز، مشاوران آموزش و بنی هاشی را بررسی نماییم. برای این کار باید ابتدا هدف آموزشی این کتب را مشخص کنیم. هدف دو کتاب خیلی سبز و مشاوران آموزش آماده ساختن دانش‌آموزان برای شرکت در کنکورهای سراسری است اما کتاب بنی هاشمی می‌خواهد دانش‌آموزان را برای امتحانات نهایی آماده سازد. درسنامه‌های این کتب بر اساس همین اهداف نوشته شده‌اند. درسنامه‌های دو کتاب خیلی سبز و مشاوران آموزش کامل و مفصلند و مطالب را در جداول و نمودارهای کاربردی فراوان جای داده‌اند؛ در حالی که کتاب بنی هاشمی تنها خلاصه نکات کتاب درسی را ارائه نموده است. جدول زیر دید بهتری از درسنامه‌های این سه  کتاب به شما می‌دهد.

بررسی و مقایسه‌ی سؤالات بهترین منابع تاریخ دوازدهم

دو کتاب خیلی سبز و مشاوران آموزش تنها تست ارائه نموده‌اند و کتاب بنی هاشمی تنها دارای نمونه سؤالات تشریحی امتحانات هماهنگ کشوری است. البته در کتاب مشاوران آموزش تعداد محدودی سؤال تشریحی در بخش درسنامه ارائه شده است. در خصوص بانک تست دو کتاب خیلی سبز و مشاوران آموزش باید گفت که هر دو برای کسب تسلط صد درصدی بر مباحث کفایت می‌کنند. در هر دو کتاب تست‌ها به صورت درس به درس طبقه‌بندی شده است. عمده‌ی تست‌ها در هر دو کتاب تألیفی هستند و تست‌های کنکورهای سال‌های گذشته نیز در هر دو کتاب ارائه شده است. البته تست‌های کنکورهای دو سال ۹۹ و ۱۴۰۰ در کتاب مشاوران آموزش در بخشی مجزا قرار گرفته است که به صورت آزمون جامع کل تاریخ  دوازدهم عمل کند. در کتاب خیلی سبز هم برای کل تاریخ دوازدهم و هم برای نیم‌سال اول و دوم آزمون‌های جامعی ارائه گشته است. جدول زیر تعداد تست‌های این دوکتاب را به تفکیک فصل نشان می‌دهد:

مقایسه‌ی تعداد تست‌های کتب تاریخ دوازدهم انتشارات خیلی سبز و مشاوران آموزش
شماره‌ی فصل عنوان فصل خیلی سبز مشاوران آموزش
۱ تاریخ‌نگاری و منابع دوره‌ی معاصر ۳۰ ۲۵
۲ ایران و جهان در آستانه‌ی دوره‌ی معاصر ۳۷ ۵۱
۳ سیاست و حکومت در عصر قاجار (از آغاز تا پایان سلطنت ناصرالدین شاه) ۳۴ ۵۰
۴ اوضاع اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی عصر قاجار ۳۰ ۳۹
۵ نهضت مشروطه‌ی ایران ۳۹ ۷۶
۶ جنگ جهانی اول و ایران ۳۶ ۴۵
۷ ایران در دوره‌ی حکومت رضاشاه ۲۵ ۳۷
۸ جنگ جهانی دوم و جهان پس از آن ۳۷ ۵۹
۹ نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران ۲۹ ۶۱
۱۰ انقلاب اسلامی ۳۰ ۴۴
۱۱ استقرار و تثبیت نظام جمهوری اسلامی ۲۳ ۵۳
۱۲ جنگ تحمیلی و دفاع مقدس ۱۵ ۴۱
آزمون‌های جامع نیم‌سال اول ۴۵ ۰
آزمون‌های جامع نیم‌سال دوم ۴۵ ۰
آزمون جامع ۲۰ ۶۰
کل کتاب ۴۷۵ ۶۴۱

کتاب تاریخ دوازدهم بنی هاشمی شامل ۱۰نمونه امتحان هماهنگ کشوری برگزار شده در دی ماه، خرداد ماه و یا شهریور ماه سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۱ است؛ چرا که هدف این کتاب آشنایی دانش‌آموزان با نمونه سؤالات امتحانات  نهایی درس تاریخ پایه‌ی دوازدهم است. در ابتدای هر آزمون در این کتاب، آدرس آزمون، تاریخ برگزاری آن و مدت زمان آزمون نوشته شده است. این کتاب در واقع امکان شبیه‌سازی امتحانات نهایی را به دانش‌آموزان می‌دهد و بهترین زمان استفاده از این کتاب در ایام امتحانات است.

بررسی و مقایسه‌ی پاسخنامه‌های بهترین منابع تاریخ دوازدهم

هر سه کتاب مورد بحث در این متن، برای تمامی سؤالات پاسخنامه ارائه نموده‌اند. پاسخ‌های کتاب بنی هاشم به شکل کلید امتحانات است. کتاب خیلی سبز هم دارای پاسخنامه‌ی تشریحی است و هم کلیدی. در این قسمت هدف ما بررسی و مقایسه‌ی پاسخنامه‌ی تشریحی این سه کتاب است. در ابتدا باید متذکر شویم که پاسخنامه‌ی هر سه کتاب کامل است و جای ابهام در ذهن دانش‌آموزان باقی نمی‌گذارد. برای بررسی بیشتر پاسخنامه‌ی تشریحی سه کتاب تاریخ دوازدهم خیلی سبز، مشاوران آموزش و بنی هاشمی به جدول زیر دقت فرمایید:

جمع‌بندی و کلام آخر

در این مطلب، سه مورد از بهترین منابع کمک ‌آموزشی برای درس تاریخ دوازدهم رشته‌ی ادبیات و علوم انسانی معرفی، بررسی و مقایسه شده‌ است. این منابع، کتاب‌های تاریخ دوازدهم از مجموعه کتب هدف‌دار انتشارات مشاوران آموزش، پرسش‌های چهار گزینه‌ای تاریخ پایه‌ی دوازدهم رشته انسانی از انتشارات خیلی سبز و تاریخ ایران و جهان دوازدهم انتشارات بنی هاشمی خامنه هستند. دو کتاب خیلی سبز و مشاوران آموزش کتب آموزش و تست  هستند ولی کتاب بنی هاشمی مختص آماده ساختن دانش‌آموزان برای شرکت در امتحانات نهایی است. در این متن کاربردها، شباهات و تفاوت‌های سه کتاب یاد شده با جزئیات کامل بررسی گشته است. به  طور خلاصه، هنگام خرید کتاب کمک آموزشی برای درس تاریخ پایه‌ی دوازدهم به نکات زیر توجه فرمایید:

  • اگر به دنبال درسنامه‌های مفصل و خودآموز هستید، کتب مشاوران آموزش و خیلی سبز را انتخاب کنید.
  • اگر به دنبال یادگیری نکات به کمک جدول و نمودار هستید کتب مشاوران آموزش و خیلی سبز را انتخاب کنید.
  • اگر به دنبال بانک تست کامل و جامع هستید، کتب مشاوران آموزش و خیلی سبز را انتخاب کنید.
  • اگر به دنبال تعداد تست بیشتر هستید، کتاب مشاوران آموزش را انتخاب کنید.
  • اگر به دنبال خلاصه دروس کتاب درسی هستید، کتاب بنی هاشمی را انتخاب کنید.
  • اگر به دنبال نمونه امتحانات هماهنگ کشوری و کلید این امتحانات هستید، کتاب بنی هاشمی را انتخاب کنید.

دسته بندی شده در: