درس فلسفه، از درس‌های نسبتا دشوار و چالشی برای اغلب مخاطبان رشته‌ی علوم انسانی است. یکی از دلایل این موضوع ماهیت مباحث فلسفی است؛ دانش‌آموز برای رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب‌تر لازم است استراتژی‌های مطالعاتی این درس را بیاموزد و با اشراف بر تکنیک‌های تست‌زنی در جلسه‌ی آزمون و امتحان حضور یابد تا عملکرد مناسب‌تری داشته باشد.

از طرفی اصلی‌ترین و مهم‌ترین منبع دانش‌آموزان کتاب درسی است؛ با وجود آن که تمام محتوای آزمون‌ها، کنکورهای سراسری و منابع کمک آموزشی کتاب درسی است، صرف بررسی متن و شکل‌ها اطلاعات مفید چندانی در اختیار مخاطب قرار نمی‌دهد. بنابر این استفاده از منبعی اصولی و استاندارد، می‌تواند نقش پررنگی در فرآیند مطالعه داشته باشد و مخاطب را به جایگاهی مطلوب از نظر دانش و مهارت برساند.

در ادامه‌ی این مطلب سه مورد از منابع پرفروش و پرطرفدار درس فلسفه دوازدهم را بررسی می‌کنیم تا بتوانید از میان گزینه‌های موجود، بهترین گزینه را، با توجه به وضعیت علمی و ویژگی‌های مطالعاتی خود، انتخاب کنید:

بررسی ساختار کلی بهترین منابع درس فلسفه دوازدهم

هر سه منبع ذکر شده، از سه بخش اصلی درسنامه‌های آموزشی، بانک سوال و پاسخنامه تشکیل شده‌اند. چینش مطالب در تمام قسمت‌های این سه اثر، مطابق ترتیب موجود در کتاب درسی است. مولفان تلاش کرده‌اند مطالب را نیز در چارچوب مشخص کتاب درسی عنوان کنند. مباحثی که متعلق به کتاب‌های نظام قدیم باشد یا طی ویرایش‌های انجام شده از کتاب درسی حذف شده باشند، نکات چالشی و حاشیه‌ای و سایر مواردی که شانس حضور در کنکور سراسری و آزمون‌های آزمایشی استاندارد را ندارند در هیچ یک از قسمت‌های این منابع بررسی نشده‌اند. هر سه کتابی که در این مطلب مورد بررسی قرار گرفته‌اند، در جدیدترین چاپ خود به‌روز شده‌اند و جدیدترین ویرایش‌های موجود در کتاب‌ درسی، بر محتوای آن‌ها نیز اعمال شده است.

بهترین بازه‌ی زمانی برای شروع مطالعه‌ی این کتاب‌ها از ابتدای سال تحصیلی است تا زمان کافی را به هر مبحث اختصاص دهید و فرصت کافی برای رسیدن به تسلط بر روش‌های صحیح تست‌زنی داشته باشید. اگر زمان لازم را برای انجام این کارها ندارید، می‌توانید مطالب را به‌صورت گزینشی مطالعه کنید و در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر تعداد مشخصی از عناوین را بررسی کنید.

نام کتاب  فلسفه دوازدهم خیلی‌سبز فلسفه دوازدهم میکرو فلسفه دوازدهم مشاوران آموزش
سطح کلی کتاب متوسط و بالاتر متوسط و بالاتر متوسط
بخش‌های اصلی کتاب درسنامه، بانک سوال، پاسخنامه درسنامه، بانک سوال، پاسخنامه درسنامه، بانک سوال، پاسخنامه
تعداد صفحات ۲۳۵ صفحه ۳۱۸ صفحه ۱۸۰ صفحه
مولفان حمید سودیان طهرانی محمدجواد سه‌دهی ابراهیم امینی حیدر جلالی احمد خداداد حسینی
نوبت چاپ سی و یکم دوم پنجم
قیمت ۱۶۹۰۰۰ ۱۹۸۰۰۰ ۱۶۰۰۰۰
لحن مولف روان و طنز ساده و صمیمی روان و رسمی
جنس کاغذ سفید سفید سفید
امتیاز صفحه‌آرایی ۹/۱۰ ۱۰/۱۰ ۷/۱۰
قیمت‌ها بر حسب تومان و براساس قیمت‌های سال ۱۴۰۲ است.

بررسی و تحلیل درسنامه‌های بهترین منابع فلسفه دوازدهم

کتاب فلسفه دوازدهم خیلی‌سبز، یکی از کامل‌ترین درسنامه‌ها را برای درس فلسفه در پایه‌ی دوازدهم ارائه کرده است. با بررسی دقیق درسنامه‌های کتاب می‌توانید صفر تا صد موضوع را بدون کمک گرفتن از سایر منابع یاد بگیرید و به تسلط بالایی بر مفاهیم برسید. در انتهای هر درسنامه از این کتاب بخشی تحت عنوان «توی تست‌های این درس چی درسته چی نادرست» قرار گرفته است. در این قسمت مولفان کتاب دام‌های سوالی طراحان کنکور و آزمون‌ها را تحلیل کرده‌اند و در هر درس تعدادی از خطاهای رایج مخاطب را بررسی کرده‌اند تا دانش‌آموز پیش از حضور در جلسه، تسلط کافی را بر این موارد به دست آورد.

فلسفه دوازدهم میکرو گاج نیز، هم‌چون خیلی‌سبز، درسنامه‌های کامل و جامعی ارائه کرده است که می‌توانید به‌عنوان نخستین و تنها منبع آموزشی، به بررسی آن‌ها بپردازید. در این درسنامه‌ها، پرسش‌ها و فعالیت‌های متن کتاب درسی نیز تحلیل شده‌اند و پاسخ صحیح هر یک نوشته شده است. درسنامه‌های کتاب فلسفه مشاوران آموزش، در مقایسه با دو منبع دیگر حجم کم‌تری دارند اما این موضوع به کاهش کیفیت مطالب منجر نشده است؛ درواقع مولف این کتاب تلاش کرده با استفاده از نمودارها و درسنامه‌های موردی، به مخاطب کمک کند زمان کم‌تری را صرف مطالعه کند.

بررسی بانک تست بهترین منابع فلسفه دوازدهم

بانک تست هر یک از این منابع، در قالب مجموعه‌های سوالی درس‌به‌درس ارائه شده و مجوعه‌ی سوالی هر درس بلافاصله بعد از درسنامه‌ی بخش مربوطه قرار گرفته است تا مخاطب دسترسی آسانی به سوالات داشته باشد. تعداد تست‌های هر سه منبع تقریبا مشابه است. با توجه به تنوع تیپ‌های سوالی، این تعداد منطقی و معقول به‌شمار می‌رود و دانش‌آموز قادر خواهد بود مهارت‌های تست‌زنی خود را تقویت کند. تقریبا تمام تیپ‌های سوالی که در کنکورهای سراسری و آزمون‌های آزمایشی استاندارد سال‌های اخیر حضور داشته‌اند، در بانک سوال این کتاب‌ها گنجانده شده‌اند.

در هر سه کتاب علاوه‌بر سوالات تالیفی، تست‌های کنکورهای سراسری نیز گنجانده شده‌اند. سطح کلی سوالات در این کتاب‌ها متوسط است و بیشتر سوال‌ها از نظر سطح، مشابه کنکورهای سراسری هستند. با توجه به این ساختار، دانش‌آموز پیش از حضور در جلسه می‌تواند خود را با سبک و ساختار سوالات تطبیق دهد و با سازگاری و آمادگی بیشتری در آزمون و کنکور شرکت کند.

کتاب میکرو گاج علاوه‌بر پرسش‌های چهارگزینه‌ای، تعداد نسبتا زیادی سوال تشریحی نیز در کتاب ارائه کرده است که برای امتحانات کلاسی و نهایی منبع مناسبی به‌شمار می‌روند.

تعداد سوال در بانک تست کتاب مربوطه فلسفه خیلی‌سبز فلسفه میکرو فلسفه مشاوران آموزش
مجموع تست‌ها ۹۵۷ ۷۷۷ ۹۵۷

بررسی پاسخنامه‌های بهترین منابع فلسفه دوازدهم

هر سه کتاب فلسفه خیلی‌سبز، میکرو و مشاوران آموزش، پاسخنامه‌ی تشریحی برای تست‌ها و سوالات کتاب ارائه کرده‌اند. این پاسخنامه در بخش انتهایی کتاب‌ها قرار گرفته است. ویژگی‌های ظاهری هر یک از کتاب‌ها در بخش پاسخنامه، مشابه سایر قسمت‌های کتاب است.

مولفان با تالیف این پاسخنامه‌ها تلاش داشته‌اند به حل ابهامات و سوال‌های پیش‌آمده برای مخاطب بپردازند. در تعدادی از سوال‌ها، هر چهار گزینه‌ بررسی شده‌اند تا داوطلب گزاره‌های صحیح و غلط بیشتری را تحلیل کند و با سیستم و ساختار آزمون‌ها و کنکور آشنایی بیشتری داشته باشد.

جمع‌بندی

در این مطلب، سه مورد از منابع کمک‌درسی در درس فلسفه‌ی دوازدهم انسانی را بررسی کردیم. هر سه اثر، منابعی کامل و جامع هستند و با کیفیت بالایی ارائه شده‌اند. با توجه به برنامه‌ی مطالعاتی و وضعیت تحصیلی که دارید، باید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. سطح کلی درسنامه‌ها در هر سه کتاب مشابه است و آموزش مطالب از ساده‌ترین سطح ممکن آغاز شده؛ بنابر این هر سه عنوان را می‌توانید به‌عنوان نخستین منبع آموزشی خود مطالعه کنید.

بانک تست کتاب‌های معرفی شده در این مطلب، به‌صورت درس‌به‌درس ارائه شده و تنوع تیپ‌های سوالی در آن‌ها بالاست. کتاب فلسفه میکرو، در کنار تست‌ها، تعداد زیادی نمونه سوال تشریحی نیز در اختیار مخاطب قرار داده است. اگر سطح علمی متوسط و بالاتری دارید، دو کتاب فلسفه خیلی‌سبز و میکرو، گزینه‌ی مناسب‌تری به‌شمار می‌روند. اگر تسلط کافی بر مباحث ندارید، می‌توانید برای شروع کتاب فلسفه مشاوران آموزش را انتخاب کنید.

دسته بندی شده در:

برچسب ها: