درس عربی با ۲۰ سؤال از دروس سرنوشت‌ساز کنکورهای سراسری رشته‌ی ادبیات و علوم انسانی است. با نگاه کردن به کنکورهای سال‌های ۹۸ تا دی ماه ۱۴۰۲ می‌توان به این نتیجه رسید که از ۲۰ سؤال درس عربی همیشه ۸ یا ۹ تست مربوط به بخش ترجمه و تعریب است؛ ۳ تست از تحلیل صرفی می‌آید، ۱ تست از اعراب‌گذاری و در نهایت ۷ یا ۸ تست از مباحث مربوط به قواعد درس عربی مطرح می‌گردند. دقت کنید که برای آن که دانش‌آموزان بتوانند به هر چهار نوع تست مذکور (ترجمه و تعریب، تحلیل صرفی، اعراب‌گذاری و قواعد) پاسخ صحیح و سریع بدهند، باید مطالبی که در هر کدام از پایه‌های دهم، یازدهم انسانی و یازدهم انسانی فرا می‌گیرند را در همان پایه با کیفیت بالا و در کنار تست‌زنی یاد بگیرند. ما می‌خواهیم در این مطلب سه مورد از بهترین منابع کمک آموزشی برای درس عربی پایه‌ی یازدهم انسانی رشته‌ی علوم انسانی را معرفی کنیم. عناوین کامل این سه کتاب به شرح زیر است:

هر سه کتاب فوق منابع بی‌نظیری برای آموزش و تست از درس عربی یازدهم انسانی هستند و منابع کنکوری به شمار می‌روند.

معرفی کلی از بهترین منابع عربی یازدهم انسانی و بررسی ظاهر، محتوا و ساختار این کتاب‌ها

جدول زیر کلی‌ترین اطلاعات سه کتاب عربی یازدهم انسانی خیلی سبز، مشاوران آموزش و میکرو گاج را نشان داده است:

انتشارات

عنوان کامل

اسامی مؤلفان تعداد صفحه سال چاپ
خیلی سبز پرسش‌های چهار گزینه‌ای عربی ۲ (پایه‌ی یازدهم انسانی) انسانی

محمد برغمدی، محمد مهدی طاهری و بهروز حیدر بکی

۲۱۴ ۱۴۰۱
مشاوران آموزش عربی یازدهم انسانی از مجموعه کتب تستیک مهری عسگری با نظارت محتوایی بهروز حیدر بکی ۱۵۲ ۱۴۰۱
میکرو گاج عربی یازدهم انسانی از مجموعه کتب میکرو خدیجه  علیپور ۲۴۰ ۱۴۰۱

 

از منظر ظاهر کلی، هر سه کتاب بسیار خوب هستند. کاغذهای کتاب گاج بر خلاف دو کتاب دیگر به صورت کاهی است. در چاپ صفحات هر سه کتاب از رنگ‌های مکمل مناسبی استفاده شده است. صفحه‌آرایی هر سه کتاب نیز زیبا و منسجم است. از نظر ساختار و محتوا، هر سه کتاب شامل درسنامه‌های کامل و کاربردی، بانک تستی استاندارد و پاسخنامه‌ی تشریحی تست‌ها می‌شوند و برای تکمیل و تعمیق یادگیری و بالا بردن مهارت حل تست عربی منابعی بی‌نظیر هستند. در قسمت‌های بعدی، تک تک بخش‌های این سه کتاب را بررسی و با هم مقایسه می‌کنیم تا تفاوت‌های این سه کتاب بیشتر مشخص گردد.

بررسی و مقایسه‌ی درسنامه‌های بهترین منابع عربی یازدهم انسانی

در این قسمت می‌خواهیم درسنامه‌های آموزشی سه کتاب عربی یازدهم انسانی خیلی سبز، مشاوران آموزش و گاج را بررسی و مقایسه نماییم. دقت کنید که محوریت هر سه کتاب تست است و درسنامه‌های آن‌ها نیز بر اساس همین محور نوشته شده‌اند. هر سه کتاب درسنامه‌های کامل و جامعی ارائه کرده‌اند و تک تک نکاتی که دانش‌آموزان باید برای صد زدن عربی کنکور از کتاب درسی عربی یازدهم بدانند، را آموزش داده‌اند. شما هر کدام از این سه کتاب را که خریداری کنید و از درسنامه‌های آن در کنار کتاب درسی استفاده کنید، می‌توانید تمامی مطالب را به خوبی فرا بگیرید و از دیگر منابع آموزشی بی‌نیاز گردید. برای این که بهتر بتوانید درسنامه‌های این سه کتاب را مقایسه کنید، به جدول زیر دقت فرمایید. در این جدول یک لیست از ویژگی‌هایی که یک درسنامه‌ی خوب باید داشته باشد، ارائه شده است و مشخص گردیده که هر کدام از سه کتاب مورد بحث کدام یک از این ویژگی‌ها را دارند.

بررسی و مقایسه‌ی پرسش‌های چهار گزینه‌ای بهترین منابع عربی یازدهم انسانی

در ابتدا می‌خواهیم به شباهت‌های بانک تست این سه کتاب بپردازیم. باید متذکر شویم که هر سه کتاب سعی کرده‌اند با هدف پوشش صد درصدی مطالب کتاب درسی تست‌های تألیفی کاملاً استاندارد و هم‌تراز تست‌های کنکورهای سراسری ارائه کنند و اتفاقاً تعداد تست‌های تألیفی هر سه کتاب از تست‌های شناسنامه‌دار آن‌ها بیشتر است. در ضمن، هر سه کتاب تست‌ها را به صورت درس به درس مطابق کتاب درسی طبقه‌بندی کرده‌اند. البته دسته‌بندی تست‌های هر درس در این کتاب‌ها شبیه به هم نیست. دو کتاب خیلی سبز و گاج تست‌ها را بر اساس مبحث تست طبق استاندارد کنکوری دسته‌بندی نموده‌اند؛ این در حالی است که کتاب مشاوران آموزش تست‌ها را بر اساس میزان دشواری دسته‌بندی کرده است. جدول زیر دسته‌بندی تست‌های این سه کتاب را نشان می‌دهد:

 

انتشارات

عناوین دسته‌بندی تست‌های هر درس
خیلی سبز واژگان / ترجمه / مفهوم، مکالمه و درک مطلب / قواعد
میکرو گاج واژگان / ترجمه، تعریب و  مفهوم / قواعد
مشاوران آموزش عامّه پسند / طبقه متوسط / باشگاه مبارزه

 

هیچ کدام از سه کتاب مورد بحث آزمون جامع از کل مباحث عربی یازدهم انسانی ارائه نکرده‌اند که دلیل این امر نیز هدف آموزشی این کتاب‌ها است. در مقایسه با دو کتاب مشاوان آموزش و خیلی سبز، کتاب میکرو گاج تعداد تست خیلی بیشتری ارائه کرده‌ است. جدول زیر تعداد تست‌های ارائه شده در این سه کتاب را به تفکیک فصل نشان داده است:

مقایسه‌ی کمی تست‌های بهترین منابع کمک آموزشی  عربی یازدهم انسانی

شماره‌ی درس

خیلی سبز میکرو گاج مشاوران آموزش
درس اول ۱۰۲ تست ۱۳۸ تست ۸۸ تست
درس دوم ۹۹ تست ۱۳۲ تست ۸۲ تست
درس سوم ۹۸ تست ۱۳۲ تست ۹۲  تست
درس چهارم ۸۸ تست ۲۱۵ تست ۹۵ تست
درس پنجم ۹۴ تست ۱۳۸ تست ۸۷ تست
درس ششم ۱۱۳ تست ۱۵۳ تست ۸۴ تست
درس هفتم ۱۱۲ تست ۱۴۱ تست ۸۹ تست
کل کتاب ۷۰۶ تست ۱۰۴۹ تست ۶۱۷ تست

 

بررسی و مقایسه‌ی پاسخنامه‌های تشریحی بهترین منابع عربی یازدهم انسانی

هر سه کتاب مورد بحث در این متن، برای تمامی سؤالات خود پاسخنامه‌ی تشریحی مفصلی ارائه نموده‌اند. پاسخنامه‌های این سه کتاب ویژگی‌های مشابهی دارند. از این ویژگی‌ها می‌توان به بیان ساده و قابل فهم، ترجمه‌ی تمامی کلمات و عبارات مهم گزینه‌ها و صورت سؤالات، بررسی تمامی گزینه‌ها، استفاده از تکنیک سریع رد گزینه در صورت امکان، ارائه‌ی ترجمه‌ی کامل و روان متن سؤالات درک مطلب و … اشاره نمود. با مطالعه‌ی دقیق پاسخنامه‌های تشریحی هر کدام از این سه کتاب می‌توانید بدون نیاز به دبیران خود رفع اشکال کاملی داشته باشید و یادگیری خود را تکمیل نمایید.

جمع‌بندی و کلام آخر

در این مطلب، سه مورد از بهترین منابع کمک ‌آموزشی برای درس عربی پایه‌ی یازدهم رشته‌ی علوم انسانی به شما معرفی شده است. بخش‌های مختلف این کتب اعم از درسنامه‌های آموزشی، بانک تست و پاسخنامه‌ی تشریحی آن‌ها بررسی شده و مقایسه گشته‌ است. این منابع، کتاب‌های پرسش‌های چهار گزینه‌ای عربی ۲ (پایه‌ی یازدهم انسانی) انسانی از انتشارات خیلی سبز، عربی یازدهم انسانی از مجموعه کتب تستیک از انتشارات مشاوران آموزش و عربی یازدهم انسانی از مجموعه کتب میکرو انتشارات بین‌المللی گاج هستند. لازم به ذکر است که ساختار کلی این سه کتاب شبیه است و خریداری هر کدام از این سه کتاب برای تکمیل یادگیری و بالا بردن مهارت تست‌زنی کافی است. اما در راستای کمک به شما در انتخاب کردن بین این سه کتاب، پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید کتاب کمک آموزشی برای درس عربی پایه‌ی یازدهم انسانی به نکات زیر توجه فرمایید:

  • تست‌های هر درس از کتاب مشاوران آموزش بر اساس میزان دشواری دسته‌بندی شده است.
  • دو کتاب میکرو گاج و خیلی سبز تست‌های هر درس را منطبق بر نوع تست‌های کنکوری (ترجمه، قواعد و …) دسته‌بندی کرده‌اند.
  • کتاب میکروگاج بیشترین تعداد تست را ارائه نموده است و کتاب مشاوران آموزش کمترین تعداد تست.

هر سه کتاب درسنامه‌های کامل و مفصلی دارند و همگی  بر محور کنکور و تست‌زنی تألیف شده‌اند.

دسته بندی شده در: