رشته‌ی ریاضی – فیزیک یکی از رشته‌های تحصیلی محبوب بین دانش‌آموزان است. بالا بودن ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های دانشگاهی مختصصین رشته، رقابت کمتر، آینده‌ی شغلی مناسب و ساده‌تر بودن مسیر مهاجرت تحصیلی از عوامل این محبوبیت بسیار هستند. در رشته‌ی ریاضی – فیزیک سه درس اختصاصی وجود دارد که عبارت‌اند از ریاضی، فیزیک و شیمی. دانش‌آموزان رشته‌ی ریاضی در هر سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم عمده‌ی تمرکز خود را بر یادگیری این دروس می‌گذارند. لازمه‌ی یادگیری عمیق مباحث دروس تخصصی و کسب تسلط کامل بر آن‌ها آن است که دانش‌آموزان از منابع کمک آموزشی مناسب استفاده نمایند. انتخاب کتاب کمک آموزشی مناسب خود با چالش‌های مختلفی روبه‌رو است. اما دانش‌آموزان باید بتوانند بهترین کتب را انتخاب کنند تا برای یادگیری کامل به چند کتاب مختلف نیاز نداشته باشند. در این متن می‌خواهیم بهترین منابع دروس تخصصی پایه‌ی یازدهم رشته‌ی ریاضی – فیزیک یعنی حسابان، هندسه، آمار و احتمال، فیزیک و شیمی را معرفی کنیم. کتاب‌های معرفی شده در این متن، قادرند دانش‌آموزان را به بالاترین تسلط برسانند و دانش‌آموزان با در اختیار داشتن این کتاب‌ها از کتب کمک آموزشی دیگر بی‌نیاز می‌گردند.

نکته‌ی قابل توجه در مورد پایه‌ی یازدهم آن است که دانش‌آموزان این پایه علاوه بر تلاش برای کسب نمرات بالا در امتحانات تشریحی مدارس خود، تست زدن را نیز به طور جدی شروع می‌کنند و معمولاً در آزمون‌های آزمایشی تستی نیز شرکت می‌کنند تا برای پایه‌ی دوازدهم و در نهایت کنکور آماده‌تر گردند. به همین دلیل ما نیز در این متن بیشتر بر روی کتاب‌های آموزش و تست تمرکز کرده‌ایم.

بهترین منابع دروس تخصصی پایه‌ی یازدهم رشته‌ی ریاضی: درس حسابان

این کتاب تک جلدی است، دارای ۴۸۰ صفحه است و توسط کاظم اجلالی، ارشک حمیدی و نوید صفایی نوشته شده است. این کتاب منبع کامل و جامعی برای درس حسابان ۱ است و شامل درسنامه‌های مفصل صفر تا صدی، بانک تست کاملاً استاندارد و پاسخنامه‌ی تشریحی تفصیلی می‌شود. سؤالات ارائه شده در بانک تست این کتاب از منظر مبحث دسته‌بندی شده‌اند و تست‌های هر مبحث از ساده به دشوار چیده شده‌اند. در ضمن سؤالات مهم هر مبحث نیز مشخص شده است. عمده‌ی تست‌های این کتاب تألیفی هستند اما تست‌های کنکورهای سال‌های گذشته نیز ارائه گشته است. در کل این کتاب یک منبع آموزش و تست بی‌نظیر برای درس حسابان یازدهم است.

این کتاب دارای یک جلد با ۴۱۶ صفحه است و توسط حبیب شفیعی و مجید رفعتی تألیف شده است. این کتاب نیز شامل درسنامه‌های آموزشی، بانک تست استاندارد و پاسخنامه‌ی تشریحی مفصل می‌شود. درسنامه‌های این کتاب در مقایسه با کتاب نشر الگو خلاصه‌تر است و در کل این کتاب بیشتر برای تست زدن مناسب است تا یادگیری صفر تا صدی مباحث. بانک تست این کتاب شامل تعداد فراوانی تست تألیفی و یا کنکوری می‌شود  که در هر مبحث از ساده به دشوار چیده شده‌اند. دسته‌بندی موضوعی ارائه شده برای تست‌ها در این کتاب به صورت خیلی جزئی و دقیق است. به طور کلی اینکتاب نیز یک منبع تست کامل و جامع برای درس حسابان یازدهم است.

کتاب‌های دیگری همچون کتاب تست حسابان یازدهم انتشارات خیلی سبز، کتاب حسابان یازدهم از سری کتب آی کیو انتشارات بین‌المللی گاج و کتاب حسابان یازدهم از سری کتب سه‌بعدی نشر الگو نیز از دیگر کتاب‌های بسیار خوب برای درس حسابان پایه‌ی یازدهم هستند.

بهترین منابع دروس تخصصی پایه‌ی یازدهم رشته‌ی ریاضی: درس هندسه

این کتاب تک جلدی است و ۱۹۱ صفحه دارد. مؤلفان این کتاب حمید گلزاری، رسول محسنی منش و فرهاد ابوالقاسمی هستند. درسنامه‌های ارائه شده در این کتاب در عین خلاصه بودن بسیار کامل هستند و تمام نکات لازم را آموزش داده‌اند. بانک تست این کتاب یک بانک تست بی‌نشیر شامل سؤالات بسیار متنوع در سطوح مختلف  است. سؤالات بر حسب موضوع طبقه‌بندی شده‌اند و سؤالات هر مبحث نیز از ساده به دشوار چیده شده‌اند تست‌های دشوار هر مبحث نیز در بخشی مجزا قرار داده شده است. این کتاب هم پاسخنامه‌ی کلیدی دارد و هم پاسخنامهی تریحی. پاسخنامه‌ی تریحی این کتاب بسیار مفصل است و مطالعه‌ی آن جای هیچ ابهامی برای دانش‌آموزان باقی نمی‌گذارد.

این کتاب در یک جلد با ۱۴۴ صفحه توسط علی منصف شکری و محمدرضا حسینی فرد نوشته شده است. این کتاب نیز مشابه کتاب خیلی سبز درسنامه‌های نسبتاً خلاصه و کاملی ارائه نموده است. در بانک تست این کتاب در حدود ۵۰۰ تست کاملاً استاندارد و مطابق با چهارچوب کنکورهای نظام جدید ارائه شده ات که حل و بررسی آن‌ها تسلط دانش‌آموزان را به بیشترین حد ممکن می‌رساند. سؤالات این کتاب عمدتاً تألیفی هستند و سؤالات کنکورهای سال‌های گذشته نیز به طور کامل ارائه گشته است. پاسخنامه‌ی تریحی این کتاب نیز بسیار مفصل است و پاسخ تمامی تست‌ها را به تحلیل کامل توضیح داده است. بیان این کتاب چه در درسنامه و چه در پاسخنامه بسیار ساده، روان و قابل فهم است.

کتاب‌های دیگری همچون هندسه یازدهم از سری کتب نردبام انتشارات خیلی سبز، هندسه یازدهم تست نشر الگو و هندسه یازدهم سری سیر تا پیاز از انتشارات بین‌المللی گاج نیز دیگر کتب فوق‌العاده برای این درس هستند.

بهترین منابع دروس تخصصی پایه‌ی یازدهم رشته‌ی ریاضی: درس آمار و احتمال

این کتاب دارای یک جلد است و توسط رسول محسنی منش و سروش موئینی تألیف شده است. این کتب درسنامه‌های  خلاصه‌ای دارد و به همین دلیل نباید به عنوان تنها منبع آموزش استفاده شود. درسنامه‌های این کتاب نکات مهم را ذکر کرده و مثال‌های بسیار خوبی حل کرده است. بانک تست این کتاب ۴۴۴ تست استاندارد ارائه کرده است که همگی در چهارچوب کنکورهای نظام جدید قرار می‌گیرند. تست‌ها بر اساس موضوع طبقه‌بندی شده و تست‌های هر موضوع از آسان به سخت چیده شده است. تست‌های دشوار هر فصل نیز در بخشی جداگانه در انتهای هان فصل قرار داده شده است. حل و بررسی تس‌های این کتاب تسلط کاملی در دانش‌آموزان ایجاد می‌کند. پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب نیز بسیار مفصل است و جای ابهامی برای دانش‌آموزان باقی نمی‌گذارد.

این کتاب یک جلد دارد که ۲۴۰ صفحه است. مؤلفان این کتاب علی منصف شکری و سجاد عظمتی هستند. به طور کلی، این کتاب شامل آموزش، بانک تست و پاسخنامه‌ی تشریحی است. درسنامه‌های این کتاب خلاصه بوده و به صورت نکته‌ای نوشته شده‌اند. بانک تست این کتاب نیز شامل دو دسته تست دو گزینه‌ای (مینی تست) و چهار گزینه‌ای (استاندارد) می‌شود. هدف مینی تست‌ها تثبیت آموخته‌ها در ذهن دانش‌آموزان و هدف تست‌های استاندارد تکمیل یادگیری و بالا بردن تسلط است. تست‌های استاندارد یا تألیفی بوده و یا از کنکورهای سال‌های قبل انتخاب شده‌اند. متأسفانه سطح دشواری تست‌ها در این کتاب مشخص نشده است. پاسخنامه‌ی تشریحی کتاب نیز بسیار کامل است و بیان ساده و قابل فهمی دارد.

کتاب‌های دیگری همچون کتاب آمار و احتمال یازدهم سیر تا پیاز گاج، کتاب آمار و احتمال یازدهم لقمه مهر و ماه و کتاب آمار و احتمال یازدهم تست الگو نیز از دیگر کتب بسیار خوب برای درس آمار و احتمال یازدهم هستند.

بهترین منابع دروس تخصصی پایه‌ی یازدهم رشته‌ی ریاضی: درس فیزیک

این کتاب در یک جلد با ۴۶۴ صفحه توسط سعید احمدی و محمد آهنگر نوشته شده است. این کتاب دارای درسنامه‌های بسیار کاملی است که برای دانش‌آموزان ضعیفی که می‌خواهند مطالب را از صفر یاد بگیرند، نیز مناسب است. بانک تست این کتاب سؤالات هر فصل را در سه بخش ارائه کرده است. بخش اول شامل سؤالات تألیفی طبقه‌بندی شده بر اساس موضوع می‌شود. حل و بررسی سؤالات این بخش برای تکمیل یادگیری لازم است. بخش دوم شامل سؤالات کنکورهای ۱۴ سال اخیر می‌شود که البته در صورت نیاز در راستای تطابق با نظام جدید آموزشی تغییر داده شده‌اند. بخش سوم نیز یک آزمون ۱۵ تستی شامل سؤالات دشوار هر فصل است که ویژه‌ی دانشآموزان مستعد و پرتلاش ارائه شده است. پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب نیز توضیحات مفصلی دارد و با وجود آن که برخی سؤالات را از راه‌های پیچیده‌ای حل کرده است، پاسخنامه‌ی بسیار خوبی محسوب می‌شود.

این کتاب در یک جلد توسط رضا سبز میدانی، نوید شاهی و ایمان سلیمان‌زاده تألیف شده است. این کتاب شامل درسنامه‌های بسیار کاربردی، بانک تست کامل و جامع و پاسخنامه‌ی تشریحی و کلیدی سؤالات می‌شود. درسنامه‌های این کتاب می‌تواند در فهم بهتر و کامل‌تر مطالب به دانش‌آموزان کمک کند و بانک تست این کتاب قادر است تسلط دانش‌آموزان را به بیشترین حد ممکن برساند. بیان مؤلفان این کتاب چه در درسنامه‌ها و چه در پاسخنامه‌ی تشریحی ساده و روان است و دانش‌آموزان برای استفاده از این کتاب نیاز به کمک هیچ دبیری نخواهند داشت.

کتب دیگری همچون تست الگو، سیر تا پیاز گاج و نردبام خیلی سبز نیز از دیگر کتب بسیار مفید برای درس فیزیک پایه‌ی یازدهم رشته‌ی ریاضی – فیزیک هستند.

بهترین منابع دروس تخصصی پایه‌ی یازدهم رشته‌ی ریاضی: درس شیمی

این کتاب دارای یک جلد با ۵۰۷ صفحه است و توسط دکتر نیما سپهری و مهدی براتی نوشته شده است. این کتاب شامل درسنامه‌های کامل و جامع، بانک تستی بی‌نظیر و پاسخنامه‌ی تشریحی مفصل است. تمامی مطالب کتاب درسی شیمی یازدهم در کادرهای درسنامه‌ی این کتاب آموزش داده شده است. بانک تست‌های این کتاب تست‌های هر فصل را بر حسب موضوع دسته‌بندی کرده است و برای هر فصل یک ازمون جامع استاندارد نیز ارائه نموده است. حل و بررسی تست‌های این کتاب کاملاً برای یادگیری عمیق و بالا بردن تسلط کافی است.

این کتاب تک جلدی است و دارای  ۷۳۱ صفحه است. مؤلف این کتاب بهمن بازرگانی است. این کتب شامل درسنامه‌های کامل، بانک تست استاندارد و پاسخنامه‌ی واقعاً تشریحی است. درسنامه‌های این کتاب به صور ایستگاه‌های درس و نکته ارائه شده است. کلیدی‌ترین ویژگی این کتاب آموزش کامل مطالب به همراه نکات طنز و سرگرم‌کننده‌ی فراوان است. در واقع این کتاب قادر است دانش‌آموزان را به درس شیمی کاملاً علاقمند سازد. تست‌های این کتاب علاوه بر منظر موضوع، از منظر سطح دشواری و هچنین میزان اهمیت نیز دسته‌بندی شده‌ است.  این دسته‌بندی بانک تست این کتاب را به یک بانک تست بسیار کاربردی تبدیل کرده است.

کتب دیگری همچون کتاب شیمی یازدهم میکرو گاج، کتاب شیمی یازدهم تست الگو، کتاب شیمی یازدهم سیر تا پیاز گاج و کتاب شیمی یازدهم آبی قلم چی نیز از دیگر کتب عالی برای درس شیمی پایه‌ی یازدهم هستند.

دسته بندی شده در: