مسیر مطالعاتی داوطلبان کنکور را می‌توان به دو بخش اصلی تقسیم کرد: مطالعه در طول سال تحصیلی و مطالعه در دوران جمع‌بندی. برنامه‌ی مطالعاتی که در طول سال تحصیلی دنبال می‌کنید، پایه‌های علمی شما را تقویت می‌کند، مهارت‌های تست‌زنی را در شما ارتقا می‌بخشد و می‌تواند شما را از درصدهای پایین، به بازه‌ی ۶۰-۵۰ درصد برساند. مرحله دوم مطالعه، که مختص جمع‌بندی است، بازه‌ای طلایی برای تثبیت آموخته‌ها، افزایش سرعت عمل و انسجام بخشیدن به مطالب ذهن است. از این رو گامی مهم در مسیر رسیدن به موفقیت در کنکور سراسری به‌شمار می‌رود و غافل شدن از این مرحله می‌تواند آسیب‌هایی جدی در مسیر شما ایجاد کند.

یکی از موضوعات حائز اهمیت در این رابطه، انتخاب منبعی مناسب و استاندارد است. تعداد زیادی منبع کمک‌درسی با محوریت جمع‌بندی منتشر شده است؛ کلاس‌های اساتید مختلف، ویدیوهای آموزشی، کتاب‌هایی حجیم و قطور، آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده و …

در ادامه به معرفی یک مجموعه محبوب برای دوران جمع‌بندی می‌پردازیم؛ مجموعه کتاب‌های جمع‌بندی خیلی سبز:

بررسی ساختار کلی و ویژگی‌های ظاهری سه کتاب پرفروش جمع‌بندی خیلی سبز

انتشارات خیلی سبز یکی از محبوب‌ترین ناشران کتاب در حوزه منابع کمک‌درسی است. تعداد زیادی از مجموعه‌های پرفروش کنکوری‌ها و دانش‌آموزان در سایر مقاطع، از سوی خیلی سبز ارائه شده‌اند و کیفیت و عملکرد عالی آن بر کسی پوشیده است. مجموعه کتاب‌های جمع‌بندی، که به‌تازگی ارائه شده‌اند، یکی از بهترین گزینه‌های ممکن برای دوران مرور به‌شمار می‌روند.

کتاب‌های جمع‌بندی خیلی سبز عموما حجم کمی دارند و در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت قابل مطالعه هستند؛ دوران مرور مثل تعطیلات نوروز یا ایام منتهی به آزمون و امتحان، جزو دوران طلایی برای کمک گرفتن از این منابع به‌شمار می‌روند. از طرفی طراحی بخش‌های مختلف کتاب‌ها به‌گونه‌ای انجام شده که می‌توانید بنا به دلایل شخصی، بخشی از عناوین را از برنامه‌ی مطالعاتی خود حذف کنید و ادامه‌ی مسیر را دنبال کنید. سطح کلی این کتاب‌ها متوسط است اما لازم است پیش از مطالعه‌ی آن‌ها، تسلطی نسبی بر محتوای درس داشته باشید که با بررسی کتاب‌های درسی نیز ممکن خواهد بود.

در طراحی ظاهری کتاب‌ها، هدف اصلی جلوگیری از خستگی زودهنگام مخاطب حین مطالعه است. طراحان صفحه تلاش کرده‌‌اند با در صفحه‌آرایی کتاب خلاقیت به خرج دهند؛ برای مثال ترکیب رنگ‌ها (آبی، سبز، طوسی، بنفش و …) با کاغذ سفید صفحات، فونت و سایز نوشته‌ها، حاشیه‌های رنگی، آیکون‌های مختلف و … از جمله این موارد هستند. نوشته‌‌های متن فونت و سایز خوانایی دارند؛ لحن غالب مولفان نیز ساده و صمیمی است. جملات به دور از ابهام نوشته شده‌اند و مخاطب از ابتدای مسیر مطالعه می‌تواند ارتباط مناسبی با محتوای کتاب برقرار سازد.

  جمع‌بندی کنکور گسسته و آمار و احتمال خیلی سبز جمع‌بندی کنکور حسابان و ریاضیات پایه کنکور خیلی سبز جمع‌بندی کنکور شیمی خیلی سبز
مولفان امیرهوشنگ انصاری مهدی عزیزی عباس سرمایه، محمدعلی مومن‌زاده
صفحات ۱۷۷ ۲۶۶ ۳۱۶
قیمت ۲۱۰۰۰۰ ۱۷۳۰۰۰ ۲۳۰۰۰۰

* قیمت‌ها بر اساس سال ۱۴۰۳ و به تومان است.

بررسی درسنامه‌های سه کتاب پرفروش جمع‌بندی خیلی سبز

  • جمع‌بندی کنکور گسسته و آمار و احتمال خیلی سبز: درسنامه‌های این کتاب در ۹ فصل طراحی شده‌اند؛ آشنایی با مبانی ریاضیات، شمارش، احتمال، آمار توصیفی، آمار استنباطی، استدلال ریاضی، بخش‌پذیری و هم‌نهشتی، گراف و مدل‌سازی و ترکیبیات. توضیحات نوشته شده برای هر مبحث کامل و جامع هستند و شما را با صفر تا صد موضوع آشنا می‌سازند. برای تفهیم بهتر مخاطب، تعداد زیادی مثال آموزشی در درسنامه‌ها گنجانده شده که روند مطالعه را تا حد زیادی لذت‌بخش و قابل درک می‌سازد.
  • جمع‌بندی کنکور شیمی خیلی سبز: مطالب درس شیمی از پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در این کتاب گنجانده شده است؛ بنابر این از خرید کتاب‌های تک‌جلدی جمع‌بندی برای هر پایه بی‌نیاز خواهید بود. متن کتاب‌های درسی در این اثر با دقت و وسواس بالایی بررسی شده است؛ این موضوع به شما کمک می‌کند در زمان صرفه‌جویی کنید و به‌جای سپری کردن بازه‌های طولانی برای درک مسائل گنگ، از درسنامه‌های این سری کتاب‌ها کمک بگیرید.
  • جمع‌بندی کنکور حسابان و ریاضیات پایه کنکور خیلی سبز: این کتاب نیز همچون دو مورد قبلی، درسنامه‌ها را به‌صورت فصل‌به‌فصل ارائه کرده است (تابع، مثلثات، حد و پیوستگی، مشتق، کاربرد مشتق، تعیین علامت و نامعادله، معادلات و سهمی، توابع نمایی و لگاریتم، توان‌های گویا و عبارت‌های جبری، مجموعه الگو و دنباله و هندسه تحلیلی). هر فصل نیز به چندین بخش کوچک‌تر تقسیم شده تا روند مطالعه ساده‌تر صورت گیرد.

مولفان در تمام این کتاب‌ها فعالیت‌های خود را به چارچوب مشخص کتاب درسی محدود کرده‌ و از این ساختار خارج نشده‌‌اند؛ مطالبی که مربوط به کتاب‌های نظام قدیم هستند و حذف شده‌اند یا عناوین درسی پیشرفته که در کتاب‌های دانشگاهی عنوان شده‌اند و در سطح کتاب درسی و کنکور سراسری نیستند، جایی در این درسنامه‌ها ندارند. موضوع بعدی تطابق کتاب‌های جمع‌بندی خیلی سبز با تغییرات اخیری است که در کتاب‌های درسی اعمال شده‌اند. نکات تکمیلی و پیشرفته و نکات ترکیبی با سایر مباحث، در تمام درسنامه‌ها مورد توجه مولفان بوده است و به یکی از قسمت‌های مهم و کاربردی هر درسنامه تبدیل شده. مطالعه‌ی این مطالب می‌تواند تاثیر پررنگی در میزان تسلط و مهارت‌های تست‌زنی شما ایفا کند.

بررسی بانک تست سه کتاب پرفروش جمع‌بندی خیلی سبز

کتاب‌های جمع‌بندی خیلی سبز، یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های سوالی را در مقایسه با سایر منابع جمع‌بندی دارند. مولفان هر یک از کتاب‌ها تلاش کرده‌اند وسواس و دقت بالایی در طراحی و گزینش سوالات به خرج دهند تا مخاطب صرفا با مطالعه‌ی یک منبع، به تسلط قابل قبولی برسد و نیازی به تکرار این کار با استفاده از منابع مشابه نداشته باشد.

در هر یک از این کتاب‌ها، سوالات مربوط به هر مبحث در قالب میکروطبقه‌بندی و بعد از درسنامه‌های بخش مورد نظر قرار گرفته‌اند و به‌آسانی قابل دسترسی هستند. در انتهای فصل‌ها نیز یک آزمون کلی برای ارزیابی عملکرد دانش‌آموز قرار گرفته است. این آزمون‌ها می‌توانند معیار و ملاک مناسبی برای سنجش سطح کلی و برنامه‌ریزی در ادامه‌ی مسیر باشند. به شما کمک می‌کنند نقاط قوت و نقاط ضعف خود را بشناسید و در صورت نیاز، به مطالعه‌ی دوباره‌ی بخش‌هایی از هر درسنامه بپردازید.

تعداد سوالی که به هر مبحث اختصاص یافته، با توجه به جزئیات مبحث متغیر است؛ تنوع مطالب، حجم موضوعات، بودجه‌بندی سوالات در کنکورهای اخیر و اهمیت تستی مباحث، در این موضوع دخیل هستند. در مجموع تعداد سوالات کلی که به هر زیرعنوان اختصاص یافته است، کافی به‌نظر می‌رسد و می‌تواند شما را به تسلط کافی برساند (این تعداد برای بازه‌های جمع‌بندی مناسب است؛ در طول سال تحصیلی بهتر است از منابعی با تعداد سوال بیشتر کمک بگیرید). در جدول بعدی می‌توانید تعداد سوالات هر یک از منابع را مشاهده نمایید.

جمع‌بندی کنکور حسابان و ریاضیات پایه کنکور خیلی سبز ۶۴۳
جمع‌بندی کنکور شیمی خیلی سبز ۶۱۰
    جمع‌بندی کنکور گسسته و آمار و احتمال خیلی سبز ۴۴۲

 

سطح کلی پرسش‌ها در بانک تست مجموعه کتاب‌های جمع‌بندی خیلی سبز، متوسط و مشابه آزمون‌های آزمایشی استاندارد و کنکورهای سراسری در سال‌های اخیر است. البته سوالات ابتدایی در هر مجموعه، سطح ساده‌تری دارند و می‌توانند به‌عنوان گزینه‌ای مناسب برای دست‌گرمی مورد بررسی قرار بگیرند. سوالات موجود در انتهای هر مبحث نیز یک پله دشوارتر از حد معمول طرح شده‌اند و شما را برای روبه‌رو شدن با هر تیپ و سبک سوالی، آماده می‌کنند.

بررسی پاسخنامه‌ی سه کتاب پرفروش جمع‌بندی خیلی سبز

برای مجموعه سوالات هر کتاب، دو پاسخنامه‌ی تشریحی و کلیدی طراحی شده است. بررسی پاسخنامه‌ی کتاب‌ها آخرین مرحله از روند مطالعه‌ی شما به‌شمار می‌رود و از اهمیت بالایی برخوردار است. مولفان هر یک از کتاب‌های مجموعه جمع‌بندی خیلی سبز تلاش کرده‌‌اند با ارائه‌ی پاسخنامه‌ای کامل، روند رسیدن به پاسخ را ساده‌تر سازند و در برداشتن گام‌های به سوی موفقیت، جاده را برای دانش‌آموز هموار سازند.

در درس‌های گسسته و آمار و احتمال و حسابان و ریاضیات، مراحل حل سوال به‌صورت گام‌به‌گام نوشته شده‌اند. این طراحی به مخاطب اجازه می‌دهد صفر تا صد مسیر حل را متوجه شود و مشکلی در هیچ یک از مراحل نداشته باشد. علاوه‌بر شیوه‌ی حل اصلی، که شیوه‌ی پیشنهادی کتاب‌های درسی است، روش‌هایی جایگزین و خلاقانه نیز در پاسخنامه بکار رفته‌اند. این موارد نگاه مخاطب را به موضوع تغییر می‌دهند و می‌توانند آمادگی لازم را برای روبه‌رو شدن با مسائل مشابه در جلسه‌ی آزمون و امتحان، در مخاطب ایجاد کنند. در درس شیمی، علاوه بر مباحث حلی، تعداد زیادی سوال با سوژه‌هایی حفظی یا مفهومی نیز مطرح است. شکل‌ها و تصاویر با دقت بالایی بررسی شده‌اند، نکات مرتبط با هر موضوع نوشته شده و توضیحات بسیار کامل و جامع هستند. علاوه‌بر گزینه‌ی صحیح سوال، سایر گزینه‌های تست نیز تحلیل شده‌اند. این ویژگی از پاسخنامه به مخاطب اجازه می‌دهد مطالب بیشتری را مرور کند و با گزاره‌های کنکورها و آزمون‌های آزمایشی آشنا شود.

خرید و استفاده از کتاب‌های جمع‌بندی خیلی سبز به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

  • جمع‌بندی کنکور شیمی خیلی سبز: این کتاب هم برای دانش‌آموزان تجربی و هم دانش‌آموزان ریاضی قابل مطالعه است. درسنامه‌های کتاب متن کتاب درسی را به‌صورت خط‌به‌خط تحلیل کرده‌اند، تصاویر و شکل‌ها با وسواس بالایی موشکافی شده‌‌اند، به سوالات متن، تمرین‌ها و فعالیت‌ها پرداخته شده و …
  • جمع‌بندی کنکور حسابان و ریاضیات پایه کنکور خیلی سبز و جمع‌بندی کنکور گسسته و آمار و احتمال خیلی سبز: این کتاب‌های مختص دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور ریاضی هستند. آموزش ارائه شده در درسنامه‌های این کتاب‌ها، دو درس حسابان و گسسته را به درس‌هایی شیرین و نسبتا ساده تبدیل کرده (که با تفکر کلی داوطلبان در تضاد است).

تعداد و تنوع بالای تیپ‌های سوالی، از ویژگی‌های مشترک این مجموعه کتاب‌ها است. مولفان تلاش کرده‌اند در تالیف و طراحی تست‌ها، خود را به ساختار معمول و چارچوب روتین مقید ندانند و خلاقیت و انعطاف بالایی از خود نشان دهند. تعدادی از سوالات سوژه‌های تکراری را شامل می‌شوند اما برخی تست‌ها نگاه جدیدی به مسئله داشته‌اند که در کنکورهای سراسری، به‌ویژه در سال‌های اخیر، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.