یکی از چالش‌هایی که متقاضیان شرکت در کنکورهای سراسری رشته‌ی علوم تجربی با آن مواجهند، حل مسائل درس ریاضی است. دانش‌آموزان این رشته با به خاطر سپردن نکات راحت‌تر از حل مسئله و انجام محاسبات هستند. آن چه که دانش‌آموزان این رشته باید بدانند آن است که مؤثرترین روش تقویت مهارت حل مسئله، حل مسائل فراوان است. در واقع بهترین کاری که برای یادگیری درس ریاضیات می‌توان انجام داد، فهمیدن مباحث این درس و سپس حل و بررسی مسائل تشریحی و تستی فراوان است. برای این کار دانش‌آموزان نیاز به یک کتاب آموزش و مسئله‌ی مناسب دارند.

کتاب ریاضیات تجربی جامع از انتشارات خیلی سبز با پوشش‌دهی تمامی مباحث درس ریاضی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم رشته‌ی تجربی یکی از بهترین و محبوب‌ترین منابع جامع کنکوری موجود برای یادگیری و تست زدن این درس است. دقت کنید که این کتاب دارای دو جلد است که جلد اول شامل درسنامه، بانک تست و پاسخنامه‌ی کلیدی سؤالات می‌شود و جلد دوم دارای پاسخنامه‌ی تشریحی سؤالات ارائه شده در جلد اول است. از این رو خریداری هر دو جلد این کتاب در کار همدیگر به دانش‌آموزان توصیه می‌گردد. تمرکز ما در اینجا البته بر جلد اول این کتاب است.

آشنایی با جلد اول کتاب ریاضیات تجربی جامع از انتشارات خیلی سبز

جلد اول کتاب ریاضیات تجربی جامع خیلی سبز ۶۳۱ صفحه دارد و توسط رسول محسنی‌منش، سروش موئینی و کوروش اسلامی تألیف شده است. ما در این جا به معرفی و بررسی چاپ جدید این کتاب یعنی چاپ سال ۱۴۰۳ پرداخته‌ایم که مختص کنکورهای سال ۱۴۰۴ و سال‌های بعدی نوشته شده است. فصل‌بندی مطالب در این کتاب بر اساس موضوع است و بر فصل‌بندی کتب درسی منطبق نیست. به عنوان مثال، فصل هشتم این کتاب که معادله‌ی درجه دوم و سهمی نام دارد شامل مباحث فصل چهارم ریاضی دهم و فصل اول ریاضی یازدهم می‌شود. درست است که در فهرست این کتب مشخص شده است که هر فصل این کتاب شامل مباحث چه فصل‌هایی از کتب درسی ریاضی می‌شود؛ با این حال این فصل‌بندی باعث شده است که این کتاب برای دانش‌آموزان دو پایه‌ی دهم و یازدهم کاربرد نداشته باشد. در واقع مخاطبین این کتاب فقط متقاضیان شرکت در کنکورهای سراسری تجربی هستند.

جنس کاغذهای این کتاب کاهی است ولی کیفیت خوبی دارد. در چاپ صفحات آن نیز از تناژهای رنگ آبی و رنگ خاکستری به زیباترین حالت استفاده شده است. انسجام بالایی در ارائه‌ی مطالب این کتاب به خصوص در بخش درسنامه دیده می‌شود که می‌تواند تأثیر مثبتی بر یادگیری دانش‌آموزان بگذارد.

بررسی محتوای جلد اول کتاب ریاضیات تجربی جامع از انتشارات خیلی سبز: درسنامه‌ها

جلد اول کتاب ریاضیات تجربی جامع خیلی سبز مباحث ریاضی سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم را در هفده فصل آموزش داده است. اولین فصل این کتاب که فصل صفرم آن است، شامل مباحث قدر مطلق و جزء صحیح می‌شود. مؤلفان این کتاب ترجیح داده‌اند که این دو مبحث را به دلیل کاربرد فراوان آن‌ها در مباحث دیگر، در ابتدای کتاب آموزش دهند. در این کتاب، مباحث هر فصل نیز دسته‌بندی شده و هر موضوع به طور کامل به همراه مثال و نمونه تست آموزشی به طور کامل توضیح داده شده است. دقت کنید که درسنامه‌های این کتاب کنکور محور است که یعنی توضیحات بیش از حد ندارد ولی نکات به طور کامل بیان شده است و هر آن چه دانش‌آموزان برای حل تست‌های کنکور باید بدانند، توضیح داده شده است. همان طور که می‌دانید، در درس ریاضی روابطی وجود دارند که دانش‌آموزان باید آن‌ها را حفظ کنند مثل فرمول‌های مثلثاتی و یا اتحادها. یک ویژگی منحصر به فرد این کتاب ارائه‌ی یک پوستر بی‌نظیر و رنگارنگ شامل تمامی روابطی است که دانش‌آموزان باید حفظ باشند. دانش‌آموزان می‌توانند این پوستر را از انتهای کتاب بریده و با نصب آن بر روی دیوار اتاق خود، روابط حفظی درس ریاضی را همواره جلوی چشمانشان داشته باشند. چند مورد از ویژگی‌های دیگر درسنامه‌های این کتاب عبارت‌اند از:

  • استفاده از جداول، تصاویر و نمودارهای فراوان برای طبقه‌بندی بهتر نکات و در نتیجه یادگیری ماندگارتر دانش‌آموزان
  • مشخص کردن نکات مهم و تکنیک‌های تستی حل سؤالات
  • تفهیم و یادآوری نکات مهم تحت عنوان نکته و اشاره
  • نوشتن فرمول‌ها و روابط مهم حفظی در کادرهای رنگی مشخص
  • یادآوری تمامی نکاتی که دانش‌آموزان باید از سال‌های قبل به خاطر داشته باشند، تحت عنوان خاطره
  • آموزش نکات اولیه‌ی درس ریاضی همچون ترتیب اعمال ریاضی، مفهوم درصد، عددهای اعشاری مهم، عددگذاری و اشتباهات رایجی که دانش‌آموزان نباید انجام بدهند، در بخش مقدمات

بررسی محتوای جلد اول کتاب ریاضیات تجربی جامع از انتشارات خیلی سبز: بانک تست و پاسخنامه

بانک تست جلد اول کتاب ریاضیات تجربی جامع خیلی سبز بسیار کامل و جامع است. تعداد و تنوع تست‌های این کتاب بالا است که باعث می‌شود دانش‌آموزان هم با انواع تیپ‌های مختلف تست‌های این درس آشنا شوند و هم در حل هر تیپ مهارت کافی را به دست آورند. مزایای بانک تست این کتاب عبارت‌اند از:

  • استاندارد بودن سؤالات: در این کتاب سؤالات با توجه به کتب درسی جدید و کنکورهای سراسری اخیر انتخاب و یا طرح شده‌اند. در واثع این کتب سؤالات کنکورهای سال‌های قبل را با بازبینی کامل ارائه نموده است و در راستای پوشش صد درصدی تمامی نکات، تعداد زیادی تست برگرفته از کتاب درسی و یا تألیفی کاملاً استاندارد نیز مطرح کرده است.
  • ترتیب هوشمندانه‌ی چینش سؤالات هر مبحث: در این کتاب، سؤالات هر مبحث از ساده به دشوار چیده شده است تا دانش‌آموزان با حل به ترتیب سؤالات یک روند منطقی را طی کرده و به مرور تسلطشان بر مباحث بیشتر گردد.
  • مشخص کردن تست‌های دشوار هر مبحث: در این کتاب، در کنار تست‌های چالشی صورتی متفکر کشیده شده است. این دسته از سؤالات مختص دانش‌آموزان علاقمند و کسانی که می‌خواهند ریاضی کنکور را صد بزنند، ارائه شده است.
  • امکان مشخص کردن میزان سختی تست‌ها: در این کتاب، در کنار صورت سؤالات یک علامت صورت بدون دهان کشیده است که دانش‌آموزان با علامت‌گذاری مشخص، لبخند برای سؤال ساده، خط صاف برای سؤال متوسط و ناراحت برای سؤالات سخت، می‌توانند میزان دشواری سؤالات از نظر خود را مشخص کنند.
  • مشخص کردن تست‌های مهم هر مبحث: علامت صورتک برخی از سؤالات این کتاب آبی رنگ است؛ این بدان معنا است که دانش‌آموزان می‌توانند برای مرور و جمع‌بندی مباحث به حل این دسته از سؤالات از بین تمام سؤالات مباحث بسنده کنند.

برای آگاهی از تعداد تست‌های این کتاب می‌توانید به جدول زیر رجوع فرمایید:

بررسی کمی تست‌های جلد اول کتاب ریاضیات تجربی جامع خیلی سبز
شماره و عنوان فصل تعداد تست شماره و عنوان فصل تعداد تست
فصل صفر (قدر مطلق و جزء صحیح) ۷۲ تست فصل اول (تابع) ۵۴۵ تست
فصل دوم (مثلثات) ۳۵۴ تست فصل سوم (حد و پیوستگی) ۳۷۶ تست
فصل چهارم (مشتق) ۳۸۲ تست فصل پنجم (کاربرد مشتق) ۲۱۳ تست
فصل ششم (هندسه: تفکر تجسمی و …) ۱۶۶ تست فصل هفتم (احتمال) ۲۰۲ تست
فصل هشتم (معادله‌ی درجه دوم و سهمی) ۱۶۲ تست فصل نهم (معادله، نامعادله و تعیین علامت) ۱۰۳ تست
فصل دهم (هندسه‌ی تحلیلی) ۱۰۵ تست فصل یازدهم (توابع نمایی و لگاریتمی) ۱۴۲ تست
فصل دوازدهم (توان‌های گویا و عبارت‌های جبری) ۹۱ تست فصل سیزدهم (مجموعه و بازه) ۴۹ تست
فصل چهاردهم (الگو و دنباله) ۱۲۱ تست فصل پانزدهم (شمارش بدون شمارش) ۱۴۹ تست
فصل شانزدهم (آمار) ۹۲ تست فصل هفدهم (هندسه) ۱۵۷ تست
تعداد کل تست‌های جلد اول کتاب ریاضیات تجربی جامع خیلی سبز: ۳۴۸۶ تست

در خصوص پاسخنامه، همان طور که گفتیم، پاسخ تشریحی مفصل سؤالات این کتاب در جلد دوم آن ارائه شده است. جلد اول این کتاب ولی شامل پاسخنامه‌ی کلیدی سؤالات می‌شود تا دانش‌آموزان بتوانند پاسخ‌های خود به سؤلات را سریعاً چک کنند.

کلام پایانی

با در اختیار داشتن دو جلد کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای ریاضیات تجربی جامع خیلی سبز در طول سال تحصیلی می‌توانید خیال خود را از بابت درس ریاضی کنکور تجربی راحت کنید. درسنامه‌های جلد اول این کتاب می‌تواند مطالب را برای دانش‌آموزان با هر سطحی جا بیندازد و بانک تست آن نیز برای کسب تسلط و تقویت مهارت تست زدن لازم و کافی است. جلد دوم این کتاب نیز که شامل پاسخنامه‌ی تریحی سؤالات ارائه شده در جلد اول است، در واقع مکملی برای جلد اول این کتاب است و باید در کنار آن خریداری گردد.