درس هندسه یکی از چالشی‌ترین دروس ریاضی برای اکثر دانش‌آموزان است؛ به طوری که برخی از دانش‌آموزان این درس را به طور کلی کنار می‌گذارند. با این حال، هندسه دوازدهم شامل مباحث آسان‌تر و کم چالش‌تری است و همچنین نیاز کمتری به تسلط بر مباحث هندسه پایه دارد. از این رو، دانش‌آموزان با هر سطح و دانشی از دروس هندسه پایه می‌توانند با مطالعه و یادگیری کتاب درسی در کنار یک کتاب کمک درسی مناسب، بر مهارت و تسلط خود در مباحث هندسه دوازدهم بیفزایند و در نهایت در نکور سراسری رتبه‌ی بهتری را کسب کنند. هندسه‌ی پایه‌ی دوازدهم رشته‌ی ریاضی دارای ۳ فصل شامل ماتریس و کاربردها، مقاطع مخروطی و بردارها است. مباحث ارائه  شده د هر یک از این فصل‌ها در جدول زیر نشان داده شده است:

در کنکور سراسری، ضریب درس ریاضیات که شامل درس هندسه نیز می‌شود، برای زیرگروه‌های یک و دو، ۴ و برای زیرگروه سه، ۳ است. این ضریب بالا بر اهمیت درس ریاضیات در کنکور افزوده و پیشنهاد می‌شود که دانش‌آموزان با کمک یک کتاب کمک درسی مناسب، مهارت خود را در این درس افزایش دهند. به طور کلی، معمولاً بودجه‌بندی هندسه‌ی دوازدهم رشته‌ی ریاضی در کنکورهای سراسری به این صورت زیر است که به ترتیب از فصول ماتریس و کاربردهای آن، مقاطع مخروطی و بردارها، ۳، ۳ و ۱ تست طرح می‌گردد. از آن  جا که مباحث هندسه‌ی دوازدهم مباحث نسبتاً ساده‌ای هستند، دانش‌آموزان با کمی تلاش و تمرین می‌توانند به راحتی از پس از ۷ تست برآیند. کتب کمک آموزشی بسیار متنوعی  برای درس هندسه‌ی دوازدهم در بازار موجود است. تمامی این کتاب‌ها نقاط ضعف و قوت متفاوتی دارند که باعث می‌شود هر کدام برای عده‌ای از دانش‌آموزان، و نه همه، مناسب باشد. دانش‌آموزان می‌توانند با توجه به سلایق و توانایی‌های خود کتاب مناسب خود را از بین این کتاب‌ها انتخاب کنند که البته کار چندان آسانی نیز نیست؛ چرا که تنوع این منابع بسیار بالا است. در این متن در راستای کمک به دانش‌آموزان در انتخاب کتاب مناسب، ۴ مورد از بهترین منابع آموزش و تست درس هندسه‌ی پایه‌ی دوازدهم معرفی شده است. این ۴ کتاب عبارت‌اند از:

  • هندسه دوازدهم تست از نشر الگو
  • پرسش‌های چهار گزینه‌ای هندسه دوازدهم از انتشارات خیلی سبز
  • هندسه دوازدهم از سری سیر تا پیاز انتشارات بین‌المللی گاج
  • هندسه دوازدهم تست آبی از انتشارات کانون فرهنگی آموزش قلم‌چی

معرفی کتاب تست هندسه‌ی دوازدهم از نشر الگو

این کتاب که توسط امیرمحمد هویدی و حسن محمد بیگی نوشته شده است، شامل خلاصه درس‌های جامع و کاملی در ابتدای هر فصل است. در این درسنامه‌ها علاوه بر بیان نکات، چندین نمونه‌ پرسش‌های چهار گزینه‌ای نیز به منظور آشنایی دانش‌آموزان با تکنیک‌های اصلی حل مسئله حل شده است. در ادامه‌ی هر درس از این کتاب، تست‌های طبقه‌بندی شده‌ی زیادی برای پوشش تمام مطالب کتاب درسی آورده شده است. خود کتاب این تست‌ها را به سه دسته با سطح‌های آسان، متوسط و دشوار دسته‌بندی کرده است. این سطح‌بندی باعث شده است دانش‌آموزان بتوانند بر اساس دانش و تسلط خود تست‌های مناسب خود را پیدا کرده و با حل آن‌ها تسلط خود را مرحله به مرحله بالا ببرند. تست‌های استخراج شده از کنکورهای سراسری سال‌های قبل نیز در انتهای فصول ارائه شده است. بدین ترتیب دانش‌آموزان می‌توانند پس از حل و بررسی تست‌های هر فصل با حل تست‌های کاملاً استاندارد و کنکوری آن فصل تسلط خود را بسنجند. پاسخنامه‌ی تشریحی و همچنین پاسخنامه‌ی کلیدی تمامی تست‌های کتاب نیز در انتهای آن قرار داده شده است. پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب سؤالات را به طور کامل تحلیل کرده و مفصل است و به همین دلیل قادر است یادگیری دانش‌آموزان را تکمیل کرده و اشتباه‌های آنان را تصحیح کند.

معرفی کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای هندسه دوازدهم از انتشارات خیلی سبز

این کتاب که توسط مهیار راشدی تألیف شده است، یکی از بهترین و مفیدترین کتاب‌های آموزش و تست برای درس هندسه‌ی پایه‌ی دوازدهم است و شامل بیش از ۱۰۰۰ تست می‌شود. در ابتدای هر فصل از این کتاب درسنامه کامل و مفصلی به همراه چند مسئله‌ی حل شده‌ی نمونه ارائه شده است. در ادامه‌ی هر درس نیز تعداد زیادی تست قرار داده شده است. در هر فصل تعدادی از تست‌ها نشان‌دار شده‌اند. این دسته از تست‌ها بخش قابل توجهی ازمطالب هر فصل را پوشش می‌دهند و مناسب دانش‌آموزانی هستند که می‌خواهند در فرصتی محدود به تسلطی نسبی بر مطالب برسند. این کتاب تست‌های دشوار هر فصل را در بخشی مجزا تحت عنوان تست‌های سری Z ارائه کرده است. این بخش مناسب دانش‌آموزان قوی و مستعدی است که می‌خواهند درصد بالایی در هندسه‌ی کنکور کسب کنند. یک یا دو آزمون جامع فصلی نیز در انتهای هر فصل ارائه شده است که هم برای مرور و جمع‌بندی مطالب فصول مناسب است و هم برای سنجش میزان تسلط بر مطالب هر فصل. در این کتاب نیز پاسخنامه‌ی کلیدی و تشریحی تمامی تست‌ها در انتهای کتاب قرار گرفته است. پاسخنامه‌ی این کتاب نیز مفصل است و کاملاً برای رفع اشکال دانش‌آموزان مناسب است. بخش پایانی کتاب نیز به ۵ آزمون جامع از کل مباحث هندسه‌ی پایه‌ی دوازدهم اختصاص داده شده است. این بخش مشابه سؤالات  هندسه دوازدهم کنکور‌های سراسری طراحی شده است و برای سنجش تسلط دانش‌آموزان بر کل مطالب مناسب است.

معرفی کتاب هندسه دوازدهم از سری سیر تا پیاز انتشارات بین‌المللی گاج

این کتاب که توسط سعید قندچی و محمدطاهر شعاعی نوشت شده است، از سری کتاب های سیر تا پیاز انتشارات گاج و یکی از بهترین منابع یادگیری هندسه دوازدهم برای دانش آموزان سطح ضعیف و متوسط است. محتوای این کتاب را در حالت کلی می‌توان در سه دسته‌ی آموزش، تست و امتحان طبقه‌بندی نمود. در بخش ابتدایی این کتاب برای هر فصل از کتاب درسی، درسنامه‌ی کامل و جامعی ارائه شده است. این درسنامه‌ها کاملاً خودآموز هستند و مباحث را از صفر تا صد توضیح داده‌اند. در بخش دوم از این کتاب نیز پرسش‌های چهار گزینه‌ای به همراه پاسخنامه‌ی تشریحی مفصل قرار داده  شده است. دقت کنید که تست‌های این کتاب سطح خیلی بالایی ندارند و در نتیجه این کتاب در کل برای دانش‌آموزان قوی اصلاً کتاب مناسبی نیست. بخش سوم این کتاب نیز به نمونه سؤالات امتحانات تشریحی و پاسخ آنان اختصاص داده شده است. سطح این سؤالات مشابه  کتاب درسی و امتحانات نهایی است که یعنی کمی ساده‌تر از کنکور. پیشنهاد می‌شود دانش‌آموزان ابتدا درسنامه‌ها را مطالعه کرده، سپس به حل سؤالات تشریحی و در نهایت به حل تست‌ها بپردازند. یک ویژگی برتر این کتاب ارائه‌ی آموزشی کامل و جامع در ۱۷ ساعت فیلم آموزشی اختصاصی است که از طریق اسکن کد QR ارائه شده در کتاب برای دانش‌آموزان فراهم می‌شود. به طور کلی این کتاب شامل ۲۳۰ تست آموزشی در درسنامه، ۵۵۰ تست طبقه‌بندی شده و ۲۰۰ پرسش تشریحی است.

معرفی کتاب هندسه دوازدهم تست آبی از انتشارات کانون فرهنگی آموزش قلم‌چی

این کتاب که توسط امیرحسین ابومحبوب، فرزانه خاکپاش و هومن نورائی تألیف شده است، شامل درسنامه‌هایی مختصر ولی بسیار کاربردی از نکات هر درس است. در واقع درسنامه‌های این کتاب بیشتر برای مرور نکات و جمع‌بندی مناسب است تا یادگیری مطالب از صفر تا صد. یک ویژگی بسیار خوب این کتاب ارائه‌ی یک نقشه راه کامل برای محتویات هر درس تحت عنوان درخت دانش است. تست های این کتاب به صورت  آزمون یا پیمانه‌های ۲۰ سوالی و ۱۰ سوالی ارائه شده است که مدیریت بهتر زمان را به دانش‌آموزان یاد می‌دهد. این کتاب شامل بیش از ۷۰۰ تست شناسنامه‌دار است. منظور از تست شناسنامه‌دار آن است که تست‌ها از منابع استاندارد شامل سؤالات کنکورهای سراسری داخل و خارج کشور سال‌های گذشته و همچنین تست‌های آزمون‌های کانون انتخاب شده‌اند. جهت پوشش کامل کتاب درسی تعدادی تست نیز مستقیماً از محتوا و تمارین کتاب درسی طرح شده است. در انتهای هر فصل از این کتاب یک آزمون جمع‌بندی فصلی و همچنین یک پیمانه‌ی مجزا شامل سؤالات دشوار فصول ارائه شده است. پاسخنامه‌ی تشریحی تمامی ست‌ها نیز در کتاب ارائه شده است. این پاسخنامه توضیحات کامل و جامعی برای سؤالات ارائه نموده است.

مقایسه‌ی کلی محتوای بهترین منابع کمک آموزشی درس هندسه‌ی پایه‌ی دوازدهم

در ابتدا لازم به ذکر است که هر ۴ کتاب معرفی شده در این متن منابع کامل و جامعی هستند و مطالعه و بررسی هر کدام از آن‌ها می‌تواند تسلط قابل قبولی به دانش‌آموزان بدهد. البته در این بین کتاب سیر تا پیاز گاج سطح پایین‌تری دارد و برای کسب درصد بالا در کنکور به اندازه‌ی کافی تست ارائه نکرده است. جدول زیر محتوا و بخش‌های مختلف ۴ کتاب معرفی شده در این متن را به صورتی بسیار خلاصه نشان داده و مقایسه‌ی کتاب‌ها را برای دانش‌آموزان تا حدی ساده‌تر می‌کند:

جمع بندی

به دلیل اهمیت ریاضیات و به خصوص هندسه دوازدهم در کنکور سراسری در کنار رقابت بالای دانش‌آموزان رشته‌ی ریاضی – فیزیک برای کسب درصد بیشتر در درس ریاضی کنکور، دانش آموزان باید با دانش و آگاهی کامل، مناسب‌ترین منابع کمک آموزشی را با توجه به سطح و میزان تسلط خود انتخاب کنند. در راستای کمک به دانش‌آموزان در انتخاب بهترین منبع، در این متن ۴ مورد از بهترین منابع کمک آموزشی برای درس هندسه‌ی دوازدهم یعنی کتاب‌های هندسه دوازدهم تست از نشر الگو، پرسش‌های چهار گزینه‌ای هندسه دوازدهم از انتشارات خیلی سبز، هندسه دوازدهم از سری سیر تا پیاز انتشارات بین‌المللی گاج و هندسه دوازدهم تست آبی از انتشارات کانون فرهنگی آموزش قلم‌چی معرفی و مقایسه شده‌اند. در صورتی که قصد خرید یکی از این ۴ کتاب را دارید، به نکات زیر دقت فرمایید:

  • در صورتی که به دنبال یادگیری کامل مباحث هستید، کتاب‌های خیلی سبز و یا سیر تا پیاز گاج را انتخاب کنید که درسنامه‌های مفصلی دارند و برعکس، اگر به دنبال درسنامه‌های مختصر و مفید که بیشتر برای زمان مرور و جمع‌بندی مناسبند، هستید، کتاب‌های نشر الگو و یا قلم چی را انتخاب کنید.
  • در صورتی که سطحتان ضعیف است، کتاب سیر تا پیاز گاج انتخاب خیلی خوبی برای شما است. بعد از بررسی این کتاب و کسب تسلط قابل قبول بر مباحث، می‌توانید به سراغ تست‌های سطح بالاتر بروید.
  • اگر به تست‌های سطح‌بندی شده نیاز دارید تا به تدریج سطح خود را بالا ببرید، کتاب نشر الگو را انتخاب کنید.
  • اگر به تست های تیپ‌بندی شده و در قالب آزمون نیاز دارید تا مدیریت زمان خود را بهبود بخشید، کتاب آبی قلمچی را انتخاب کنید.

دسته بندی شده در: