درس تاریخ در رشته‌ی علوم انسانی، جزو دروس تخصصی و مهم است؛ از اهمیت بالای این درس در امتحانات کلاسی، آزمون‌های آزمایشی و کنکور سراسری نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. با وجود آن که کتاب درسی تاریخ از پایه‌ی دهم و به صورت مجزا وارد برنامه‌ی درسی دانش‌آموزان می‌شود، اغلب داوطلبان با روش‌های مطالعه‌ی اصولی و استراتژی‌های تست‌زنی آشنایی ندارند و نمی‌توانند در جلسه‌ی آزمون و امتحان عملکرد مناسبی از خود نشان دهند. در ادامه‌ی این مطلب به مقایسه و بررسی سه مورد از بهترین منابع کمک‌درسی برای تاریخ پایه‌ی دهم می‌پردازیم؛ مطالعه‌ی این کتاب‌ها به دانش‌آموز کمک می‌کند در ابتدا آموزش مناسبی را پشت سر بگذارد، در ادامه با اتکا آموخته‌های خود، در جلسه‌ی آزمون و امتحان عملکرد مناسبی از خود نشان دهد.

ویژگی‌های ظاهری کتاب‌ها

هر سه کتاب مورد بررسی در این مطلب، به صورت تک‌جلدی به چاپ رسیده‌اند؛ از طرفی با توجه به تنوع و گستردگی مطالب، حجم کتاب‌ها نسبتا کم است. با وجود آن که بهترین برهه‌ی زمانی برای مطالعه‌ی کتاب‌ها، در طول سال تحصیلی است اما کم‌حجم بودن کتاب‌ها به شما اجازه می‌دهد در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر نیز به مطالعه و بررسی مطالب به صورت گزینشی مشغول شوید؛ برای مثال می‌توانید در شب امتحان به بررسی نمونه سوالات امتحانی از کتاب تاریخ دهم مشاوران آموزش بپردازید یا در روزهای منتهی به آزمون، پرسش‌های چهارگزینه‌ای تاریخ دهم انسانی خیلی‌سبز را بررسی کنید. سطح کلی دو کتاب تاریخ دهم مشاوران آموزش و قلم‌چی، متوسط است اما کتاب تاریخ دهم انسانی خیلی‌سبز، مطالب را یک پله بالاتر از سطح متوسط ارائه کرده است. درسنامه‌های آموزشی، بانک سوال و پاسخنامه‌ی تشریحی بخش‌های اصلی هر سه کتاب هستند. طراحی ظاهری کتاب تاریخ دهم خیلی‌سبز نسبت به دو اثر دیگر جذاب‌تر است و مخاطب پس از مطالعه‌ی طولانی مدت، خستگی کم‌تری در چشم‌ها و ذهن خود حس خواهد کرد.

  تاریخ دهم خیلی‌سبز تاریخ دهم مشاوران آموزش تاریخ دهم قلم‌چی
مولفان عارف گلیوری، محسن مصلایی،  محمد اسماعیل سلمان‌پور ریحانه لطفی گروه مولفان
قیمت ۲۴۵۰۰۰ ۱۹۰۰۰۰ ۱۹۰۰۰۰
سال چاپ ۱۴۰۲ ۱۴۰۲ ۱۴۰۲
سطح علمی متوسط به بالا متوسط متوسط
امتیاز صفحه‌آرایی ۱۰/۱۰ ۱۰/۸ ۱۰/۷
بخش‌های اصلی کتاب درسنامه، بانک تست، پاسخنامه تشریحی و کلیدی درسنامه، بانک تست، پاسخنامه تشریحی و کلیدی درسنامه، بانک تست، پاسخنامه تشریحی

بررسی درسنامه‌های بهترین منابع تاریخ دهم

کتاب تاریخ دهم انسانی خیلی‌سبز، درسنامه‌هایی خودآموز با آموزش صفر تا صدی طراحی کرده است. در این درسنامه‌ها ابتدا توضیحات کامل برای هر مبحث نوشته شده، مطالعه‌ی این توضیحات به دانش‌آموز کمک می‌کند به درک بالایی از مطالب برسد و از سایر منابع، مثل ویدیوهای تدریس یا جزوه‌های سایر دبیران، بی‌نیاز شود. نکات تکمیلی که از بررسی دقیق قسمت‌های مختلف کتاب درسی قابل دریافت هستند و شانس حضور بالایی در آزمون‌های آزمایشی یا کنکور سراسری دارند در این درسنامه‌ها گنجانده شده‌اند. بیشتر محتوای کتاب در قالب درسنامه‌های موردی ارائه شده است؛ این ساختار به دانش‌آموز کمک می‌کند در کوتاه مدت حجم بیشتری از مطالب را مطالعه کند و این مطالب را با انسجام بیشتری به خاطر بسپارد. درسنامه‌های کتاب تاریخ دهم انسانی مشاوران آموزش و قلم‌چی، در مقایسه با کتاب خیلی‌سبز، حجم کم‌تری دارند و مطالب را به شکل خلاصه‌تری در خود گنجانده‌اند. اگر این کتاب‌ها را به‌عنوان نخستین منبع آموزشی انتخاب کرده‌اید، بهتر است ابتدا به مطالعه‌ و تحلیل دقیق کتاب درسی بپردازید، سپس برای رفع ابهامات می‌توانید به توضیحات موجود در این درسنامه‌ها مراجعه کنید. نکات تکمیلی و مهم در درسنامه‌های این دو کتاب گنجانده شده‌اند. مثال‌ها و نمونه سوال‌های آموزشی از دیگر مواردی هستند که در این درسنامه‌ها به چشم می‌خورند. در انتهای درسنامه‌ها تعدادی جدول و نمودار برای جمع‌بندی کلی از مطالب قرار گرفته است؛ این بخش از کتاب به دانش‌آموز کمک می‌کند سرعت مطالعه‌ی خود را افزایش دهد و منبع استانداردی برای مرور و خلاصه‌نویسی داشته باشد.

بررسی پرسش‌های چهارگزینه‌ای بهترین منابع تاریخ دهم

کتاب تاریخ دهم انسانی خیلی‌سبز، یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های سوالی در میان منابع کمک‌آموزشی است. پرسش‌های چهارگزینه‌ای هر درس بلافاصله پس از درسنامه‌ی قسمت مربوطه قرار گرفته‌اند تا مخاطب دسترسی آسانی به پرسش‌های هر قسمت داشته باشد. تعدادی از تست‌های اختصاص یافته به هر درس، ایده‌هایی چالشی و متفاوت را شامل می‌شوند. این پرسش‌ها سوژه‌های متفاوت و جدید را در بر می‌گیرند که شانس حضور بالایی در آزمون‌ها و کنکورهای آتی دارند. دانش‌آموزانی که سطح علمی نسبتا بالایی دارند، می‌توانند با سوالات این کتاب خود را به چالش بکشند و دانش، مهارت‌های تست‌زنی، دقت و سرعت عمل خود را ارزیابی کنند تا برای ادامه‌ی مسیر مطالعاتی خود، برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشند. ساختار بانک سوال در دو کتاب تاریخ دهم انسانی مشاوران آموزش و قلم‌چی نیز به همین شکل است؛ سطح کلی پرسش‌ها در این دو کتاب ساده‌تر از کتاب خیلی‌سبز است؛ اگر هنوز به تسلط کافی در مباحث مختلف نرسیده‌اید یا آشنایی لازم را با استراتژی‌های تست‌زنی ندارید، می‌توانید به عنوان منبع اول و دست‌گرمی به بررسی یکی از این دو عنوان بپردازید. اغلب تست‌ها ایده‌های معمول و رایج را شامل می‌شوند که شانس بالایی برای حضور مجدد در آزمون‌ها و کنکورهای بعدی دارند.

نکته‌ی مشترک در میان هر سه کتاب، تعداد سوالات است؛ مولفان هر سه کتاب با توجه به ارزش تستی و حجم مبحث، تعداد کافی سوال را در مجموعه‌ی سوالی هر درس گنجانده‌اند. از طرفی تنوع تیپ‌های سوالی در میان تست‌ها بالاست. علاوه‌بر تست‌های تالیفی، سوالات منتخب از میان کنکورهای سراسری دوره‌های اخیر نیز در کتاب به چشم می‌خورند. این تنوع به دانش‌آموز اجازه می‌دهد با سلیقه و خط فکری طراحان مختلف آشنا شود و توانایی تحلیل یک مسئله از ابعاد مختلف را به دست آورد.

بررسی پاسخنامه‌ی بهترین منابع تاریخ دهم

کتاب تاریخ دهم انسانی خیلی‌سبز، پاسخنامه‌ی تشریحی و کلیدی برای پرسش‌ها ارائه کرده است. هر دو این پاسخنامه‌ها در بخش انتهایی کتاب قرار گرفته‌اند. پاسخنامه‌ی کلیدی کتاب تاریخ دهم مشاوران آموزش در ادامه‌ی تست‌های هر درس قرار گرفته اما پاسخنامه‌ی تشریحی در بخش انتهایی کتاب ارائه شده است. تاریخ دهم انسانی قلم‌چی پاسخنامه‌ی کلیدی برای پرسش‌ها ارائه نکرده و پاسخنامه‌ی تشریحی سوالات در انتهای کتاب قرار گرفته است. هدف مولفان هر سه کتاب از طراحی و تالیف پاسخنامه‌ی تشریحی، رفع ابهامات و پاسخ به سوالاتی است که در مسیر مطالعه برای دانش‌آموز به وجود آمده‌اند. در پاسخ هر سوال توضیحات کامل نوشته شده تا درک خواسته‌ی تست ساده‌تر شود؛ در ادامه مطالب مربوطه، از جمله نکات مهم و خطاهای رایج، ارائه شده‌اند. در برخی از سوالات هر چهار گزینه‌ی تست از نظر درست یا نادرست بودن تحلیل شده‌اند. این ویژگی از پاسخنامه به مخاطب اجازه می‌دهد نکات بیشتری بیاموزد و بتواند با بکارگیری این نکات در سوالات پیش‌ رو، عملکرد بهتری در پاسخ به سوالات داشته باشد.

کلام آخر و جمع‌بندی

اگر دانش‌آموز دهمی در رشته‌ی انسانی هستید، بهتر است از همین پایه مطالعات خود را با جدیت پیش ببرید. کمک گرفتن از منابعی به غیر از کتاب‌های درسی، به شما اجازه می‌دهد درک کامل‌تری از مفاهیم داشته باشید و با پاسخ به پرسش‌های متعدد، توانایی‌های تست‌زنی خود را تقویت کنید. در این مطلب به بررسی سه مورد از بهترین کتاب‌های موجود برای درس تاریخ در پایه دهم پرداختیم. با توجه به برنامه‌ها و عادت‌های مطالعاتی که دارید، لازم است بهترین و مناسب‌ترین گزینه‌ی ممکن را از میان گزینه‌های موجود انتخاب کنید.

اگر هنوز به تسلط کافی نرسیده‌اید، می‌توانید از بانک تست کتاب‌های مشاوران آموزش یا قلم‌چی کمک بگیرید اما برای تثبیت آموخته‌ها و آشنا شدن به تیپ‌ها و ایده‌های تستی چالشی، کتاب خیلی‌سبز گزینه‌ی مناسب‌تری به شمار می‌رود.

دسته بندی شده در: