انتشارات کانون فرهنگی آموزش یا همان قلم چی از مطرح‌ترین ناشران کتب کمک ‌آموزشی است که کتاب‌های خود را در قالب مجموعه‌ کتاب‌های متنوع برای تمامی پایه‌های تحصیلی تألیف می‌کند. سری سه سطحی قلم چی یکی از پرطرفدارترین مجموعه کتاب‌های این انتشارات است. علت این محبوبیت، نوع گزینش متفاوت سؤال‌های این مجموعه است. همان طور که می‌دانید، آزمون‌های آزمایشی قلم چی جامعه‌ی آماری بالایی دارند و به صورت منظم هر دو هفته یک بار برگزار می‌شوند. تست‌های آزمون‌های قلم چی، تست‌هایی با سطح بالا و عمدتاً در سطح استاندارد کنکور و حتی فراتر از آن هستند. تست‌های کتب مجموعه‌ی سه سطحی به صورت کاملاً علمی از میان سؤالات تألیفیِ آزمون‌های قلم چی و با توجه به آمار پاسخگوییِ دانش‌آموزان و داوطلبان به این سؤالات گزینش شده‌اند. سؤالات گزینش شده در سطوح نسبتاً دشوار، دشوار و دشوارتر طبقه‌بندی شده‌ و در کتاب‌های سه سطحی قرار گرفته‌اند.

در نتیجه این سری کتاب‌ها برای دانش‌آموزان متوسط و قوی‌تر مناسب هستند؛ یعنی دانش‌آموزانی که نمرات آن‌ها بین ۱۴ تا ۲۰ است و می‌تواند درصدی بالاتر از ۴۰ یا تراز بالای ۵۰۰۰ در آزمون‌های آزمایشی کانون فرهنگی آموزش قلم چی کسب نمایند. کتاب‌های سه سطحی قلم چی درسنامه ندارند و تنها از دو بخش تست و پاسخنامه تشکیل شده‌اند. بنابراین این کتاب‌ها از حجم کم‌تری نسبت به کتاب‌های دیگر برخوردارند و به عنوان منبع دوم کمک‌آموزشی و در زمان‌های جمع‌بندی دروس مفید و کاربردی هستند. تمامی تست‌های ارائه شده در کتاب‌های سه سطحی شناسنامه‌دار هستند. یعنی اطلاعات هر تست که شامل تاریخ برگزاری آزمون، تعداد شرکت‌کنندگان آن آزمون، درصد پاسخگویی و درصد پاسخ‌های درست آن است، در کنار آن‌ها قرار داده شده است. به دلیل بالا بودن سطح سؤالات مجموعه‌ی سه سطحی، طبیعی است که دانش‌آموزان نتوانند به تعدادی از تست‌ها، به خصوص تست‌های دشوارتر و ایده‌دار، پاسخ درست دهند. بنابراین مراجعه به پاسخنامه و تحلیل تست‌های کتب این مجموعه از اهمیت بالایی برخوردار است.

پاسخنامه‌ی تست‌های این مجموعه به گونه‌ای نوشته شده است که تمامی ابهامات دانش‌آموزان را بر طرف کند. سری سه سطحی قلمچی برای دروس اصلی پایه‌های پنجم تا نهم و دروس کنکوری پایه‌های دهم تا دوازدهم به چاپ رسیده است. همچنین برخی از کتاب‌های این مجموعه به صورت جامع و پایه نیز در دسترس هستند. در ادامه، پنج مورد از پرفروش‌ترین کتاب‌های سری سه سطحی قلم چی را معرفی و نکات مهمی را درباره‌ی این کتاب‌ها بیان خواهیم کرد:

کتاب سه سطحی زیست‌شناسی دوازدهم قلم چی

کتاب سه سطحی زیست‌شناسی دوازدهم قلم چی توسط گروه مؤلفان این انتشارات نوشته شده است. همان طور که بیان کردیم، تست‌های کتب سه سطحی در سه سطح مختلف دسته‌بندی شده‌اند. آخرین چاپ این کتاب که در سال ۱۴۰۱ تألیف شده است، از ۲۶۴ صفحه تشکیل شده است. کتاب سه سطحی زیست‌شناسی دوازدهم در مجموع ۹۰۰ تست دارد که ۲۹۸ سؤال آن در سطح نسبتاً دشوار، ۳۰۲ سؤال در سطح دشوار و ۳۰۰ سؤال در سطح دشوارتر ارائه شده است. این تست‌ها بر اساس درصد مراجعه‌ی داوطلبان چیدمان شده‌اند و طبیعتاً هر چه دانش‌آموزان در این کتاب پیشروی کنند با سؤالات سخت‌تری روبه‌رو خواهند شد.

در ابتدای کتاب، جدولی قرار گرفته است که بیشترین مراجعه به سؤالات در سه سطح را برای تمامی فصول کتاب نشان می‌دهد. پس از آن فهرست کتاب وجود دارد که می‌تواند راهنمای مطالعه‌ی دانش‌آموزان نیز باشد؛ چرا که علاوه بر عناوین فصل‌ها، شماره‌ی صفحه، تعداد تست و شماره‌ی تست‌های هر فصل و هر سطح، ستونی تحت عنوان ارزیابی پیشرفت برای آن‌ها دارد و دانش‌آموزان می‌توانند سطح تسلط خود در هر سطح و هر فصل را با سه رنگ آبی (مسلطم)، سبز (نسبتاً مسلطم) و زرد (مسلط نیستم) مشخص کنند.

در کتاب درسی زیست‌شناسی هر فصل شامل گفتارهایی است. در کتاب سه سطحی زیست‌شناسی دوازدهم قلم چی گفتارها در هر فصل بخش‌بندی نشده‌اند و سؤالات آن‌ها در کنار هم قرار گرفته‌اند اما در ابتدای هر فصل جداولی طراحی شده است که مشخص می‌کنند هر تست مربوط به کدام گفتار است. این ویژگی به دانش‌آموزان کمک بسیاری می‌کند؛ زیرا کتاب‌های کمک‌آموزشی که به عنوان منبع اول استفاده می‌شوند اصولاً بخش‌بندی شده هستند اما از آن جایی که کتاب سه سطحی زیست‌شناسی دوازدهم قلم چی در زمان‌های جمع‌بندی فصل‌ها و جمع‌بندی کل کتاب پیش‌ از آزمون‌ها و به عنوان منبع دوم کمک‌آموزشی استفاده می‌شود، بهتر است بخش‌بندی‌نشده باشد.

همچنین حداقل و حداکثر مراجعه به تست‌های سطوح هر فصل نیز در ابتدای آن مطرح شده است. تست‌های این کتاب نیز همانند تمامی کتب سه سطحی قلم چی شناسنامه‌دار هستند و درصد مراجعه، درصد پاسخ درست، تاریخ مطرح شدن آن تست در آزمون‌های آزمایشی قلمچی و تعداد داوطلبین آن آزمون مشخص شده است. پاسخنامه‌ی تشریحی تست‌های کتاب سه سطحی زیست‌شناسی دوازدهم در انتهای آن قرار دارد که این پاسخنامه‌ها جامع وکامل هستند و درصورت نیاز تمامی گزینه‌های تست‌ها بررسی شده‌ است. همچنین نکات مهم نیز در کادرهای آبی رنگ و به طور مشخص در میان پاسخ‌های تشریحی ارائه شده است.

کتاب سه سطحی شیمی دوازدهم قلم چی

آخرین چاپ کتاب سه سطحی شیمی دوازدهم قلم چی، چاپ ششم آن است که در سال ۱۴۰۱ تألیف شده است. این کتاب که ۱۴۰ صفحه دارد ۵۰۰ تست از آزمون‌های آزمایشی قلمچی در سال‌های مختلف را در خود جای داده است. از این ۵۰۰ تست  ۱۶۳ سؤال مربوط به بخش نسبتاً دشوار، ۱۶۸ سؤال مربوط به سطح دشوار و ۱۶۹ سؤال مربوط به سطح دشوارتر است. پس از بخش تست‌‌ها نیز پاسخ تشریحی سؤالات قرار گرفته است. این کتاب نیز نوشته‌ی جمعی از مؤلفان کانون است. ساختار تمامی کتاب‌های سه سطحی با یک‌دیگر مشابهت دارند به همین علت بیشتر ویژگی‌های بیان شده برای کتاب سه سطحی زیست‌شناسی دوازدهم برای این کتاب نیز صدق می‌کند. از دیگر ویژگی‌های کتب سه سطحی که در این کتاب نیز وجود دارد این است که در ابتدای هر سطح بیان شده است که دانش‌آموزان می‌توانند متناسب با تراز آزمون‌های قلمچی خود، حدوداً به چند سؤال پاسخ دهند. روند تست‌ها در این کتاب نیز از متوسط رو به بالا تا دشوار است و دانش‌آموزان می‌توانند در طی این مسیر با چالش‌های متنوعی رو به رو شوند و دانش و مهارت خود را افزایش دهند. از دیگر نقاط قوت این کتاب می‌توان به پوشش دادن تیپ‌های مختلف تستی مثل انواع مسئله و تست‌های شمارشی اشاره کرد. در کنار تست‌های با کیفیت و ایده‌دار این کتاب، پاسخنامه‌های تشریحی بسیار خوبی نیز ارائه شده است که تمام جوانب مختلف تست‌ها را بررسی می‌کند و دانش‌آموزان می‌توانند با مراجعه به پاسخنامه‌ی این کتاب، تمامی ابهامات و اشکالات خود را رفع نمایند.

کتاب سه سطحی شیمی پایه (دهم و یازدهم) قلم چی

سه سطحی شیمی پایه‌ی قلم چی تمامی فصول کتاب‌های درسی شیمی دهم و یازدهم را پوشش می‌دهد و برای آن‌ها تست‌های نسبتاً دشوار، دشوار و دشوارتر را ارائه می‌کند. این کتاب در مجموع ۸۰۰ تست دارد که به ترتیب در هر سطح ۲۶۱، ۲۸۸ و ۲۵۱ تست قرار گرفته است. جدیدترین چاپ این کتاب چاپ پنجم آن است که برای سال ۱۴۰۱ است و ۲۶۴ صفحه دارد. کتب سه سطحی شیمی برای پایه‌های دهم و یازدهم به صورت جاگانه نیز به چاپ رسیده است و دانش‌آموزان این دو پایه می‌توانند از این دو کتاب بهره ببرند؛ اما چون در سال دوازدهم دانش‌آموزان زمان کم‌تری برای مرور و جمع‌بندی دارند، کتاب سه سطحی شیمی پایه برای آن‌ها انتخاب بهتری است. همان طور که گفتیم کتاب‌های سه سطحی ساختار مشابهی دارند و این ساختار در کتاب سه سطحی شیمی پایه نیز تکرار شده است. تست‌های گزینش‌شده‌ی آزمون‌های آزمایشی قلمچی، تقسیم‌بندی تست‌ها در سه سطح، ارائه‌ی آمار دقیق برای هر تست و هر فصل و پاسخنامه‌ی تشریحی کامل و جامع ویژگی‌های اصلی این کتاب هستند.

کتاب سه سطحی زیست‌شناسی پایه (دهم و یازدهم) قلم چی

آخرین چاپ کتاب سه سطحی زیست‌شناسی پایه (دهم و یازدهم) در سال ۱۴۰۱ منتشر شده است. این نسخه از این کتاب که چاپ ششم آن است، ۲۹۶ صفحه دارد و شامل ۹۰۰ تست است. سطح نسبتاً دشوار این کتاب ۳۰۸ تست، سطح دشوار آن ۳۰۸ تست و سطح دشوارتر آن ۲۸۴ تست دارد. نکته‌ی دیگر در ارتباط با نسخه‌های مختلف کتب سه سطحی این است که در طی چاپ‌های مختلف آن شاهد افزایش تعداد تست‌ها هستیم. به عنوان مثال چاپ دوم این کتاب ۸۰۰ تست دارد و تعداد تست‌ها در چاپ آخر افزایش چشمگیری داشته‌اند. همانند کتاب سه سطحی زیست‌شناسی دوازدهم، در این کتاب نیز گفتارهای هر فصل بخش‌بندی نشده‌اند و این ویژگی این امکان را به دانش‌آموزان می‌دهد که بتوانند جمع‌بندی بهتری داشته باشند. بخش دوم این کتاب نیز که بخش پاسخنامه است بسیار کامل نوشته شده است و در پاسخ به اکثر تست‌ها، تمامی گزینه‌ها بررسی و نکات آن‎‌ها بیان شده‌ است.

کتاب سه سطحی فیزیک تجربی پایه (دهم و یازدهم) قلم چی

چاپ چهارم کتاب سه سطحی فیزیک پایه رشته‌ی تجربی در سال ۱۴۰۱ تألیف و به دانش‌آموزان ارائه شده است. این کتاب ۲۳۷ تست نسبتا دشوار ۲۶۴ تست دشوار و ۲۹۹ تست دشوارتر دارد. آمارهای مختلف مثل حداقل و حداکثر درصد مراجعه به تست‌های هر فصل و شناسنامه‌دار بودن هر تست در این کتاب نیز مشاهده می‌شود. این کتاب برای تمامی فصول کتاب‌های دهم و یازدهم تست ارائه کرده است و چیدمان فصل‌ها نیز مطابق کتاب درسی این دو پایه هستند. در این کتاب انواع مختلف مسائل فیزیک در قالب تست قرار داده شده است و دانش‌آموزان می‌توانند در دوران جمع‌بندی با حل این مسائل، سطح تسلط خود را بسنجند و در صورتی که نتوانستند تستی را پاسخ دهند، با مراجعه به پاسخنامه‌ی تشریحی و تحلیل تست به تسلط کافی دست پیدا کنند. پاسخنامه‌ی این کتاب نیز همانند سایرکتب سه سطحی به صورت کامل می‌تواند پاسخگوی سؤالات و ابهامات دانش‌آموزان باشد.

برچسب ها: