شهر شیراز یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین شهرهای ایران است. این شهر همچنین میزبان یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین دانشگاه‌های کشور یعنی دانشگاه شیراز است. دانشگاه شیراز یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایران است و در سال ۱۳۲۵ تأسیس شده است. معماری این دانشگاه که طرح آن توسط مینورو یاماساکی ارائه شده است، از نقاط منحصر به فرد این دانشگاه محسوب می‌شود. دانشگاه شیراز همچنین از منظر وسعت، در رتبه‌ی دوم کشوری قرار دارد. نام این دانشگاه قبل از انقلاب «دانشگاه پهلوی» بوده است و توسعه‌ی اولیه‌ی این دانشگاه تحت نظر دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا که یکی از برجسته‌ترین دانشگاه‌های جهان بوده است و هنوز هم هست، صورت گرفته است. امروزه این دانشگاه  پذیرای حدود چهل هزار دانشجو است که در مقاطع مختلف و در رشته‌های مختلف در حال تحصیل هستند. این دانشگاه جزو بهترین دانشگاه‌های کشور است و دانش‌آموزان سالانه برای تحصیل در این دانشگاه و دیگر دانشگاه‌های برتر کشور به رقابت می‌پردازند. هدف ما از این متن معرفی دانشگاه شیراز با جزئیات لازم است تا دانش‌آموزان و دانشجویان با کسب شناخت بیشتر از این دانشگاه بتوانند برای اهداف تحصیلی خود برنامه‌ریزی کنند.

رتبه‌ی علمی دانشگاه شیراز

دانشگاه شیراز یکی از بهترین دانشگاه‌های ایران است. از منظر رتبه‌بندی علمی، این دانشگاه در رتبه‌ی ۴ کشوری بعد از سه دانشگاه صنعتی شریف، تهران و صنعتی امیرکبیر قرار گرفته  است. این دانشگاه طبق رتبه‌بندی بین‌المللی QS در رتبه‌ی ۸۰۰ – ۷۵۱ قرار دارد و رتبه‌بندی معتبر US News نیز دانشگاه شیراز را در رتبه‌ی جهانی ۸۲۱ قرار داده است. این رتبه‌ها نشان از قوت آکادمیک دانشگاه شیراز به خصوص در ابعاد کشوری دارد و باعث شده است که این دانشگاه در بین متقاضیان شرکت در کنکورهای سراسری خواهان زیادی داشته باشد و به تبع آن رقابت سنگینی نیز بین دانش‌آموزان و دانشجویان برای کسب موقعیت تحصیل در این دانشگاه وجود دارد.

معرفی دانشکده‌ها و رشته‌های تحصیلی دانشگاه شیراز

دانشگاه شیراز در حال حاضر دارای تعداد زیادی دانشکده و پردیس است که دانشجویان فراوانی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در حال تحصیل در آن‌ها هستند. عناوین این دانشکده‌ها و پردیس‌ها به همراه توضیحات کلی در خصوص آن‌ها به شرح زیر است:

  • دانشکده علوم

این دانشکده یکی از بزرگ‌ترین و پرافتخارترین دانشکده‌های دانشگاه شیراز است. در ضمن، تمامی دانشجویان دانشگاه شیراز دروس پایه خود را در این دانشکده می‌گذرانند. این دانشکده شامل شش گروه آموزشی آمار، فیزیک، شیمی، ریاضی، زیست‌شناسی و زمین‌شناسی می‌شود.

  • دانشکده حقوق و علوم سیاسی

 این دانشکده در حوزه‌ی حقوق و علوم سیاسی اعتبار زیادی دارد. در حال حاضر  دانشجویان این دانشکده در رشته‌ها و گرایش‌های متعددی همچون حقوق عمومی و حقوق خصوصی، حقوق بین‌الملل، علوم سیاسی، حقوق جزا و جرم‌شناسی، مطالعات منطقه‌ای با تأکید بر خاورمیانه و شمال آفریقا و … در مقاطع کارشناسی تا دکتری مشغول به تحصیل هستند.

  • دانشکده فناوری‌های نوین

با توجه به پیشرفت‌های کاربردی حوزه‌ی نانو این دانشکده تأسیس شده و با پذیرش دانشجویان برای رشته‌ی نانو مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی ارشد فعالیت خود را آغاز نموده است.

  • دانشکده کشاورزی

 این دانشکده از قدیمی‌ترین دانشکده‌های دانشگاه شیراز است و در حال حاضر شامل گروه‌ زراعت و اصلاح نباتات و گروه پژوهش آبزیان می‌شود. هر کدام از این دو گروه خود رشته‌ها و گرایش‌های متعددی را ارائه می‌نمایند.

  • دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی

 این دانشکده نسبتاً جدید است و در سال ۱۳۸۲ تأسیس شده است. این دانشکده در حال حاضر در۴ بخش مدیریت، حسابداری، اقتصاد و علوم اجتماعی فعال است.

  • پردیس مهندسی

این پردیس نیز از بخش‌های قدیمی دانشگاه شیراز است و شامل طیف وسیعی از رشته‌های مهندسی می‌شود. در حال حاضر دانشجویان مقاطع مختلف در این پردیس در دانشکده‌های مختص رشته‌های مهندسی برق و کامپیوتر، مهندسی شیمی، نفت و گاز، مهندسی مکانیک و مهندسی راه و ساختمان و محیط زیست، مهندسی هسته‌ای، مهندسی هوا و فضا و مهندسی مواد مشغول به تحصیل هستند.

  • دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی

این دانشکده نیز بسیار قدیمی است و در سال ۱۳۵۶ تأسیس شده است. در حال حاضر رشته‌هایی همچون روانشناسی بالینی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، روانشناسی تربیتی، مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی و درسی، علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی، آموزش کودکان استثنایی، تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش دبستانی و پیش دبستانی در این دانشکده ارائه می‌شود.

  • دانشکده الهیات و معارف اسلامی

تأسیس این دانشکده به عنوان یک دانشکده‌ی مستقل در سال ۱۳۹۲ انجام شد.در حال حاضر این دانشکده در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد و دارای ۳ گروه آموزشی معارف اسلامی، فلسفه و کلام اسلامی و علوم قرآن و فقه می‌شود.

  • دانشکده آموزش‌های الکترونیک

 این دانشکده جزو جدیدترین دانشکده‌های دانشگاه شیراز است و در حال حاضر دانشجویان زیادی در رشته‌های مهندسی تکنولوژی الکترونیک، مهندسی ابزار دقیق، کامپیوتر، فناوری اطلاعات IT و حقوق در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند. دقت کنید که رشته‌های این دانشکده همگی به صورت کاملاً مجازی ارائه می‌گردند.

  • دانشکده دامپزشکی

این دانشکده دومین دانشکده‌ی دامپزشکی در ایران است و در حال حاضر نیز یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین دانشکده‌های دامپزشکی در ایران است و در تمامی مقاطع دانشجو می‌پذیرد.

  • دانشکده ادبیات و علوم انسانی

این دانشکده در سال ۱۳۳۳ تأسیس شده و به مرور بزرگ‌تر شده و  رشته‌های بیشتری ارائه نمود. امروزه این دانشکده شامل ۴ گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی، زبان‌های خارجی و زبان‌شناسی، تاریخ و زبان و ادبیات عربی می‌شود.

  • دانشکده هنر و معماری

این دانشکده ابتدا در محل دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی شروع به فعالیت نمود اما با گسترش فعالیت خود در طول زمان ابتدا به پردیس مهندسی نقل مکان یافته و در نهایت از سال ۱۳۷۷ به طور کاملاً مستقل به جذب و تربیت دانشجو در رشته‌های هنر و معماری پرداخته است.

  • دانشگاه علوم پزشکی

دانشگاه علوم پزشکی شیراز خود شامل دانشکده‌ی بهداشت، دانشکده توان‌بخشی، دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشکده پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س)، دانشکده داروسازی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی و دانشکده علوم و تحقیقات و فناوری‌های نوین پزشکی می‌شود.

  • پردیس بین‌الملل

امروزه دانشجویان زیادی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌های متعدد در پردیس بین‌الملل دانشگاه شیراز تحصیل می‌کنند.

بررسی امکانات دانشگاه شیراز

همان طور که پیشتر نیز گفتیم، دانشگاه شیراز یکی از برجسته‌ترین و بزرگ‌ترین دانشگاه‌های ایران است. این دانشگاه امکانات متعددی را به دانشجویان خود ارائه نموده است. برخی از این امکانات در این بخش نام برده شده است:

  • کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مجهز
  • کتابخانه
  • خوابگاه‌های متعدد در نزدیکی دانشگاه
  • امکانات رفاهی متنوع از جمله مرکز کپی، خیاطی، آرایشگاه، فروشگاه لوازم التحریر، اغذیه‌فروشی و …
  • امکانات  ورزشی متنوع شامل استخر، سالن های ورزشی جودو، بدمینتون، تنیس روی میز، تنیس، والیبال ساحلی، صخره نوردی، اسکواش و …

آینده‌ی فارغ‌التحصیلان دانشگاه شیراز

از آن جا که دانشگاه شیراز جزو ۴ دانشگاه برتر کشور است، فارغ التحصیلان این رشته پس از اتمام  تحصیلات خود از منظر یافتن شغل در شرایط خوبی قرار دارند. این امر همچنین برای کسب پذیرش از دانشگاه‌های خارج از ایران صدق می‌کند. البته نباید فراموش کرد که مهم‌ترین فاکتور در موفقیت تحصیلی و یا کاری برخورداری از مهارت‌های تخصصی  فردی مناسب و داشتن رزومه‌ی خوب است. دانشگاه شیراز این امکان را به دانشجویان می‌دهد که مهارت‌های لازم را فرا گیرند و با تلاش کافی یک رزومه‌ی قوی برای خود بسازند.

جمع‌بندی و کلام آخر

همان طور که می‌دانید سالانه دانش‌آموزان و دانشجویان فراوانی با شرکت در کنکورهای سراسری به دانشگاه‌های ایران راه  می‌یابند. از آن جا که تحصیلات یک فرد تا حد بسیار زیادی برآینده‌ی او تأثیر می‌گذارد، بسیار مهم است که افراد با داشتن شناخت کافی دانشگاه و رشته‌ی محل تحصیل خود را به درستی انتخاب نمایند. در راستای کمک به دانش‌آموزان و دانشجویان در این مسیر، یکی از بهترین و بزرگ‌ترین دانشگاه‌های ایران، دانشگاه شیراز، در این متن با جزئیات لازم معرفی شده است.

دسته بندی شده در:

برچسب ها: