انتخاب دانشگاه و رشته‌ی تحصیلی پس از کنکور سرنوشت‌سازترین تصمیمی است که دانش‌آموزانی که می‌خواهند تحصیلات خود را ادامه دهند، باید بگیرند. در ایران تعداد زیادی دانشگاه از انواع گوناگون وجود دارد ولی عموماً محبوب‌ترین دانشگاه‌ها دانشگاه‌های دولتی شهرهای بزرگ هستند. دلایل زیادی پشت این محبوبیت حضور دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به بالا بودن امکانات رفاهی و آموزشی این دانشگاه‌ها و برتر بودن رتبه‌ی علمی کشوری و جهانی آن‌ها اشاره نمود. معمولاً در هر رشته چند دانشگاه برتر در کشور وجود دارد که رقابت اصلی دانش‌آموزان برتر بر سر این دانشگاه‌ها است. به دلیل تعداد بییشتر دانش‌اموزان رشته‌های علوم تجربی و ریاضی – فیزیک، دانشگاه‌های برتر مختص رشته‌های دانشگاهی این دو رشته شناخته‌شده‌تر از دانشگاه‌های برتر رشته‌های دیگر هستند. در این متن می‌خواهیم یکی از دانشگاه‌های محبوب بین دانش‌آموزان رشته‌ی ادبیات و علوم انسانی را معرفی کنیم. ده دانشگاه برتر ایران برای دانش‌آموزان رشته‌ی ادبیات و علوم انسانی به ترتیب عبارت‌اند از دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه شیراز، دانشگاه خوارزمی و دانشگاه تبریز. دانشگاه علامه طباطبایی با قدمتی در حدود ۶۰ سال بعد از دنشگاه تهران محبوب‌ترین و بهترین دانشگاه برای دانش‌آموزان رشته‌ی ادبیات و علوم انسانی است و ما می‌خواهیم در این متن به طور کامل این دانشگاه را معرفی نماییم.

معرفی کلی و تاریخچه‌ی دانشگاه علامه طباطبایی

دانشگاه علامه طباطبایی در سال ۱۳۶۳ از ادغام مجتمع دانشگاهی ادبیات و علوم انسانی و مجتمع دانشگاهی علوم اداری و بازرگانی تأسیس گشته است و در حال حاضر بزرگ‌ترین و البته تنها دانشگاه تخصصی علوم انسانی کشور است. این دانشگاه را می‌توان فرزند انقلاب اسلامی نامید چرا که پس از انقلاب اسلامی بود که مراکز آموزشی عالی مختلف به یکدیگر پیوستند و دو محتمع دانشگاهی نامبرده شده را تشکیل دادند و در نهایت به تأسیس دانشگاه علامه طباطبایی منجر شدند. نام این دانشگاه از علامه طباطبایی (ره) گرفته شده است که یکی از شخصیت‌های برجسته‌‌ی اسلامی در حوزه‌های فلسفه، تفسیر و عرفان است.

دانشگاه علامه طباطبایی تا کنون حدود هفتاد و هفت هزار دانش‌آموخته داشته است که برخی چهره‌های سرشناش سیاسی، اجرایی و علمی جزو دانش‌آموختگان این دانشگاه هستند. امروزه این دانشگاه دارای یک خانواده‌ی ۵۳۰ نفری از اعضای هیئت علمی تمام وقت است و سالانه حدود ۱۸۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. دانشگاه علامه طباطبایی در سال ۱۳۹۵ به عنوان دانشگاه تخصصی سطح یک کشور انتخاب شد که این دانشگاه را هم‌ردیف دانشگاه‌های صنعتی شریف، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان و صنعتی امیرکبیر قرار داد. رتبه‌ی دانشگاه علامه طباطبایی در رتبه‌بندی جهانی وبومتریکس ۷۳۹۴ است.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه علامه طباطبایی

در حال حاضر دانشگاه علامه طباطبایی دارای ۱۰ دانشکده، ۹ پژوهشکده و یا مرکز پژوهشی، یک پردیس تحصیلات تکمیلی، یک مؤسسه آموزش عالی فعال، یک مرکز رشد است و به طور کل دانشجویان می‌توانند در این دانشگاه در ۲۲۶ رشته و گرایش تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو تحصیل نمایند. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از:

  • دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی

آغاز فعالیت این دانشکده به سال ۱۳۶۲ برمی‌گردد. امروزه در این دانشکده رشته‌های زبان‌شناسی، زبان و ادبیات فارسی، فلسفه، زبان و ادبیات عربی، ادبیات انگلیسی، مترجمی زبان انگلیسی، مترجمی زبان فرانسه، مترجمی زبان اسپانیایی، ادبیات ترکی استانبولی وعلوم حدیث ارائه می‌شود. این دانشکده در محله سعادت آباد، خیابان علامه طباطبایی جنوبی، واقع شده است.

  • دانشکده مدیریت و حسابداری

این دانشکده جزو قدیمی‌ترین دانشکده‌های دانشگاه علامه طباطبایی است که البته در سال‌های اخیر دانشکده‌ی حسابداری و علوم مالیات از دانشکده‌ی مدیریت جدا شده است. دانشکده مدیریت دارای رشته‌ی مدیریت در گرایش‌های بسیار متنوعی اعم از جهانگردی، تکنولوژی، دولتی، بازرگانی، صنعتی، بیمه، فناوری اطلاعات، کارآفرینی و مدیریت شهری است. این دانشکده در خیابان توانیر تهران قرار دارد.

  • دانشکده اقتصاد

این دانشکده نیز از دانشکده‌های قدیمی‌تر دانشگاه علامه طباطبایی است و در واقع با ادغام سه دانشکده‌ی مرتبط با علوم بازرگانی و اقتصاد در سال ۱۳۶۲ تأسیس شده است. این دانشکده شامل رشته‌های اقتصاد نظری، اقتصاد صنعتی، اقتصاد کشاورزی، اقتصاد بازرگانی و آمار در دوره‌ی کارشناسی می‌شود. در این دانشکده برای دوره‌ی کارشناسی ارشد رشته‌های علوم اقتصادی، توسعه‌ی اقتصادی و برنامه‌ریزی، اقتصاد محیط زیست، آمار اقتصادی و اجتماعی، آمار ریاضی و ریاضیات مالی ارائه شده است و در آخر، رشته‌های این دانشکده در دوره‌ی دکتری شامل رشته‌های اقتصاد نفت و گاز و علوم اقتصادی می‌شود.  دقت کنید که رشته‌ی اقتصاد نفت و گاز، گرایش بازارها و مالیه نفت و گاز در مقطع دکتری اولین رشته تخصصی اقتصاد نفت و گاز در کل خاورمیانه است. این دانشکده در خیابان احمد قصیر تهران قرار دارد.

  • دانشکده حقوق و علوم سیاسی

این دانشکده جزو دانشکده‌های تازه تأسیس دانشگاه علامه طباطبایی است. درسته است که گروه علمی حقوق و علوم سیاسی از سال۱۳۶۳در دانشگاه علامه طباطبایی ایجاد شده است اما این گروه در ابتدا تنها وظیفه‌ی تنظیم دروس حقوقی و سیاسی دانشکده‌ی اقتصاد را بر عهده داشت و در واقع دانشجو دانشجو نمی‌پذیرفت تا آن که در سال ۱۳۷۶ دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی به طور رسمی تأسیس شد و شروع به پذیرش دانشجو نمود. از این رو نمی‌توان این دانشگاه را جزو دانشکده‌های قدیمی دانشگاه علامه طباطبایی محسوب کرد. رشته‌های این دانشکده در دوره‌ی کارشناسی عبارت‌اند از دو رشته‌ی حقوق و علوم سیاسی و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند در این دانشکده در گرایش‌های حقوق بین‌الملل، حقوق ارتباطات، حقوق جزا، حقوق مالکیت فکری، حقوق تجارت بین‌الملل، حقوق خصوصی، حقوق اقتصادی، حقوق بشر و حقوق عمومی به تحصیل بپردازند. محل این دانشکده دهکده المپیک تهران است.

  • دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

این دانشکده در سال ۱۳۶۳ از ادغام رشته های علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه ابوریحان بیرونی، دانشگاه آزاد ایران، مدرسه عالی شمیران، دانشکده دماوند، مدرسه عالی پارس، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی و مجتمع دانشگاهی علوم اداری و بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی به وجود آمد. امروزه این دانشکده در رشته‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی، تکنولوژی آموزشی، مدیریت آموزشی، روان‌شناسی تربیتی، سنجش و اندازه‌گیری، آموزش و پرورش، مشاوره، روان‌شناسی بالینی و عمومی، روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی و فلسفه‌ی تعلیم و تربیت اسلامی دانشجو می‌پذیرد. در ضمن، این دانشکده در ضلع شمال غربی دانشگاه واقع در دهکده المپیک تهران قرار دارد.

  • دانشکده علوم ارتباطات

این دانشکده در ابتدا به عنوان مدرسه عالی مطبوعات و روابط عمومی با چهار رشته‌ی روزنامه‌نگاری، روابط عمومی، مدیریت تبلیغات و بازاریابی و مترجمی از سال ۱۳۴۵ فعالیت می‌کرد. در سال ۱۳۵۰ نام این دانشکده به دانشکده‌ی علوم ارتباطات اجتماعی تغییر نمود و در سال ۱۳۶۰ به دنبال جدا شدن رشته‌ی علوم سیاسی از مجتمع این دانشکده، نام این دانشکده به دانشکده علوم اجتماعی تغییر کرد. در حال حاضر این دانشکده در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های روابط عمومی، روزنامه‌نگاری، مدیریت رسانه، مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات و علوم ارتباطات دانشجو می‌پذیرد.

  • دانشکده الهیات و معارف اسلامی

این دانشکده جزو جدیدترین دانشکده‌های دانشگاه علامه طباطبایی است و از سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را به صورت دانشکده‌ای مستقل آغاز نموده است. البته گروه‌های آموزشی این دانشکده شامل سه گروه علوم قرآن و حدیث، معراف اسلامی و فلسفه از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۸ در دانشکده‌ی ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی فعال بوده‌اند. امروزه این دانشکده در مقطع کارشناسی تنها رشته‌ی علوم قرآن و حدیث را ارائه می‌کند. این دانشکده همچنین برای مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های علوم قرآن و حدیث، مدرسی معارف اسلامی با گرایش‌های مبانی نظری اسلام و منابع اسلامی، کلام اسلامی، شیعه‌شناسی با گرایش‌های جامعه‌شناسی و تاریخ تشیع و در آخر رشته‌ی فقه و مبانی حقوق اسلامی را ارائه نموده است. رشته‌های این دانشکده در مقطع دکتری نیز شامل رشته‌های علوم قرآن و حدیث و مدرسی معارف اسلامی با گرایش‌های مبانی نظری اسلام و انقلاب اسلامی می‌شود.

  • دانشکده علوم اجتماعی

این دانشکده در سال ۱۳۳۷ تأسیس شده است و از سال ۱۳۶۳ که دانشگاه علامه طباطبایی تأسیس شد، در این دانشگاه به فعالیت خود ادامه داده است. امروزه این دانشکده دارای ۷ گروه آموزشی برنامه‌ریزی اجتماعی، پژوهشگری اجتماعی، تعاون و رفاه اجتماعی، مددکاری اجتماعی، مطالعات زنان، مطالعات فرهنگی و جمعیت‌شناسی است و در سه مقطع تحصیلی کارشناسی (۴ رشته)، کارشناسی ارشد (۸ رشته) و دکتری (۳ رشته) دانشجو می‌پذیرد.

  • دانشکده آمار، ریاضی و رایانه

این دانشکده نیز جزو دانشکده‌های جدید دانشگاه عامه طباطبایی است. درست است که اولین فعالیت این دانشکده به سال ۱۳۶۸ برمی‌گردد ولی این دانشکده اولین بار در سال ۱۳۹۲ با تشکیل سه گروه آموزشی آمار، ریاضی و علوم رایانه به طور رسمی تأسیس گشته است. البته این دانشکده تا سال ۱۳۹۷ ساختمان مستقل نداشت و در دانشکده‌ی اقتصاد قرار داشت. در حال حاضر این دانشکده در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های آمار، ریاضی، مهندسی کامپیوتر، آمار اقتصادی، آمار ریاضی، علم داده، ریاضی کاربردی – ریاضی مالی و علوم کامپیوتر دانشجو می‌پذیرد.

  • دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی

این دانشکده از سال ۱۳۶۳ فعالیت خود را در دانشکده‌ی اقتصاد شروع نموده است. البته این فعالیت در ابتدا مدیریت آموزش دروس تربیت بدنی عمومی تمامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی بود اما در سال ۱۳۸۵ این دانشکده برای اولین باز اقدام به جذب دانشجو نمود. در سال ۱۳۹۲ این دانشکده به عنوان دانشکده‌ای مستقل شروع به فعالیت نمود و از این رو این دانشکده یکی از دانشکده‌های جدید دانشگاه علامه طباطبایی محسوب می‌شود. در حال حاضر این دانشکده دارای ۴ گروه آموزشی مدیریت ورزشی، رفتار حرکتی، آسیب‌شناسی و حرکات اصلاحی و روان‌شناسی ورزشی بوده و  پذیرای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های مدیریت ورزشی (گرایش مدیریت راهبردی)، روان‌شناسی ورزشی و رفتار حرکتی، آسیب‌شناسی و حرکات اصلاحی (گرایش حرکات اصلاحی)، تربیت‌بدنی و علوم ورزشی (گرایش روان‌شناسی ورزشی) است. در حال حاضر این دانشکده در محل پردیس شماره ۳ دانشگاه واقع در ورودی غربی مجموعه ورزشی آزادی واقع شده است.

  • مؤسسه آموزش عالی بیمه اکو

این دانشکده قبل از انقلاب اسلامی نیز پیشینه‌ی قدیمی دارد اما در سال ۱۳۶۹ با نام موسسه آموزش عالی بیمه اکو به عنوان زیرمجموعه‌ی دانشگاه علامه طباطبایی شروع به فعالیت نموده است. این مؤسسه دارای ۲ گروه آموزشی مدیریت بیمه و مطالعات منطقه‌ای است. گروه آموزشی مدیریت بیمه برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به ترتیب رشته‌های مدیریت بیمه، بیم‌سنجی و بیمه را ارائه می‌کند.

دسته بندی شده در:

برچسب ها: