مهم‌ترین درس اختصاصی رشته‌ی علوم تجربی درس زیست‌شناسی است و هر ساله دانش‌آموزان این رشته بخش بزرگی از زمان مطالعه‌ی خود را به درس زیست‌شناسی اختصاص می‌دهند. این درس به ویژه برای متقاضیان رشته‌های دانشگاهی علوم پزشکی اهمیت دارد. پایه‌ی دوازدهم مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین پایه‌ی تحصیلی دانش‌آموزان است؛ چرا که در این پایه دانش‌آموزان علاوه بر یادگیری مباحث جدید، مباحث پایه‌های قبل را نیز در برنامه‌ای کاملاً فشرده مرور کرده و خود را برای شرکت در کنکورهای سراسری آماده می‌سازند. عموماً در حدود  ۱۹ تست از ۵۰ تست زیست کنکور تجربی از باحث زیست پایه‌ی دوازدهم طرح می‌گردد که نشان از اهمیت بالای مباحث این پایه دارد. اهمیت بالای مباحث زیست دوازدهم باعث شده است که دانش‌آموزان بخواهند با استفاده از بهترین منابع کمک آموزشی زیست دوازدهم مهارت خود در تست زدن از مباحث این پایه را تا بیشترین حد ممکن بالا ببرند. هدف این متن نیز معرفی و مقایسه‌ی دو مورد از بهترین منابع آموزش و تست برای درس زیست دوازدهم است. این دو مورد کتاب دو جلدی جامع زیست‌شناسی ۳ (دوازدهم) نشر الگو و کتاب تک جلدی پرسش‌های چهار گزینه‌ای زیست‌شناسی ۳ دوازدهم  از انتشارات خیلی سبز هستند.

بررسی و مقایسه‌ی ساختار و محتوای کلی کتاب‌ها

محتوای هر دو کتاب زیست دوازدهم جامع نشر الگو و زیست دوازدهم خیلی سبز به طور کلی شبیه  است؛ به این معنا که هر دو کتاب شامل درسنامه‌های مفصل، بانک تست کامل و جامع، پاسخنامه‌ی کلیدی و تشریحی می‌شوند. طبیعتً تفاوت‌ها زیادی نیز بین این دو کتاب وجود دارد که هدف اصلی ما نیز بر شمردن این تفاوت‌ها است. در همین ابتدا لازم است متذکر شویم که هر دو کتاب مورد بحث منابع کامل و جامعی هستند و با انتخاب هر کدام از آن‌ها می‌توانید به تسلط کاملی بر مباحث برسید. کتاب زیست دوازدهم جامع نشر الگو دارای ۲ جلد است که جلد اول شامل درسنامه‌ها، بانک تست و پاسخنامه‌ی کلیدی سؤالات است و جلد دو به پاسخ‌های تشریحی اختصاص داده شده است. کتاب زیست دوازدهم خیلی سبز اما تمامی بخش‌های مذکور را در یک جلد حجیم جا داده است. هر دو کتاب مباحث را کاملاً مطایق کتاب درسی به صورت مبحثی و گفتاری دسته‌بندی نموده‌اند و برای هر گفتار کتاب درسی ابتدا درسنامه‌ها و سپس تست‌ها را ارائه کرده‌اند. در کتاب خیلی سبز پاسخ تشریحی سؤالات هر فصل در انتهای همان فصل قرار داده شده است. جدول زیر شامل کلی‌ترین اطلاعات در مورد چاپ‌های جدید دو کتاب جامع دوجلدی زیست‌شناسی دوازدهم نشر الگو و تک‌جلدی زیست‌شناسی دوازدهم خیلی سبز می‌شود:

عنوان کامل کتاب تعداد جلد انتشارات مؤلفان تعداد صفحه نوبت چاپ سال چاپ
پرسش‌های چهار گزینه‌ای زیست‌شناسی ۳ (دوازدهم) ۱ خیلی سبز دکتر کمیل نصری، دکتر حسن محمدنشتایی و گروه آموزشی ماز ۷۹۵ صد و سی و ششم ۱۴۰۲
جامع زیست‌شناسی ۳ (دوازدهم) ۲ نشر الگو دکتر اشکان هاشمی ۵۳۱ (جلد اول)

۳۹۸ (جلد دوم)

پنجاه و چهارم (جلد اول)

چهلم (جلد دوم)

۱۴۰۲

 

چاپ کتاب زیست دوازدهم خیلی سبز و همچنین جلد اول کتاب جامع زیست دوازدهم نشر الگو به صورت تمام رنگی است و هر دو کتاب از نظر ظاهر کلی بی‌نظیرند. در چاپ جلد دوم کتاب جامع زیست دوازدهم نشر الگو اما تنها از دو رنگ خاکستری و صورتی به عنوان رنگ‌های مکمل استفاده شده است. در ضمن، آراستگی و انسجام مطالب و همچنین صفحه‌آرایی هر دو کتاب فوق‌العاده است.

بررسی و مقایسه‌ی درسنامه‌های کتاب‌های زیست‌شناسی دوازدهم الگو و خیلی سبز

درسنامه‌های ارائه شده در هر دو کتاب به صورت کاملاً خودآموز نوشته شده‌اند و تمامی نکات را با جزئیات دقیق و کاملاً منطبق بر کتاب درسی بیان کرده‌اند. یک ویژگی برتر کتاب نشر الگو نسبت به کتاب خیلی سبز آن است که این کتاب علاوه بر درسنامه‌ی مفصل، یک درسنامه‌ی مختصر و مفید ویژه‌ی جمع‌بندی و مرور نکات در قالب نمودارهای درختی ارائه نمودهاست. البته این درسنامه‌ی درختی در جلد دوم در لابه‌لای پاسخ‌های تشریحی سؤالات ارائه گشته است. جدول زیر ویژگی‌های اصلی درسنامه‌های کتاب‌های تک‌جلدی زیست‌شناسی دوازدهم خیلی سبز و جامع دوجلدی زیست‌شناسی دوازدهم نشر الگو را مشخص نموده است تا بتوانید درسنامه‌ی این دو کتاب را بهتر مقایسه نمایید. علامت ضربدر در این جدول به معنای آن است که درسنامه‌ی کتاب ویژگی مذکور را دارد.

بررسی و مقایسه‌ی پرسش‌های چهار گزینه‌ای

همان طور که پیش‌تر نیز گفتیم، بانک تست ارائه شده در هر دو کتاب کامل و جامع است و قادر است تسلط و یادگیری دانش‌آموزان را تکمیل نماید. هر دو کتاب تست‌های هر فصل از کتاب درسی را ابتدا بر اساس گفتار و سپس تست‌های هر گفتار را نیز بر اساس مباحث جزئی‌تر دسته‌بندی نموده‌اند. کتاب خیلی سبز علاوه بر دسته‌بندی موضوعی تست‌های ترکیبی هر فصل را نیز در بخشی مجزا ارائه نموده است؛ اما متأسفانه کتاب نشر الگو تفکیکی برای تست‌ها از لحاظ ترکیبی بودن یا نبودن در نظر نگرفته است. برتری بانک تست کتاب نشر الگو نسبت به کتاب خیلی سبز در دسته‌بندی تست‌های دشوارتر است. در این کتاب برای هر گفتار ابتدا تست‌های سطح استاندارد ارائه شده و تست‌های دشوار در بخشی جدا از سایر تست‌های فصل قرار داده شده است. در ضمن، این کتاب تست‌های کنکورهای سال‌های گذشته‌ی مربوط به هر فصل را نیز در بخشی مجزا در انتهای فصل ارائه کرده است؛ در حالی که کتاب خیلی سبز تست‌های کنکورهای سراسری سال‌های گذشته را در لابه‌لای تست‌های طبقه‌بندی شده قرار داده است. یک ویژگی برتر بانک تست کتاب خیلی سبز نیز مشخص کردن تست‌های مهم‌تر با شماره سؤال آبی است. بدین ترتیب دانش‌آموزان می‌تواند در زمان مرور، به جای حل مجدد تمامی تست‌ها با حل تست‌های مشخص شده یک دور تمامی مباحث را مرور کنند. در کتاب نشر الگو آزمونک و آزمون‌های جامع استاندارد مختلفی در تمامی فصول ارائه گشته است اما در کتاب خیلی سبز به ارائه‌ی تست‌های ترکیبی در انتهای فصل بسنده شده است. دیگر برتری‌های بانک تست کتاب زیست دوازدهم نشر الگو نسبت به زیست دوازدهم خیلی سبز ارائه‌ی سؤالات آزمون‌های برنامه‌ای کانون فرهنگی آموزش قلم‌چی به صورت طبقه‌بندی شده در یک بخش جداگانه و ارائه‌ی تست‌های سؤالات کنکورهای سراسری داخل و خارج کشور سال ۱۴۰۲ در انتهای این کتاب است.

به طور کلی، تعداد تست‌های ارائه شده در هر دو کتاب برای کسب تسلط صد درصدی بر مباحث کافی است ولی لازم  به ذکر است که کتاب نشر الگو تعداد تست بسیار بیشتری ارائه نموده است. در خصوص تعداد سؤالات ارائه شده در این دو کتاب می‌توانید به جدول زیر دقت نمایید:

نگاهی کلی بر تعداد سؤالات کتب پرسش‌های چهار گزینه‌ای تک‌جلدی زیست‌شناسی دوازدهم خیلی سبز و جامع دوجلدی زیست‌شناسی دوازدهم نشر الگو
شماره‌ی فصل عنوان فصل تک‌جلدی زیست‌شناسی دوازدهم خیلی سبز جامع دوجلدی زیست‌شناسی دوازدهم نشر الگو
۱ مولکول‌های اطلاعاتی ۲۰۷ ۲۰۳
۲ جریان اطلاعات در یاخته ۲۲۲ ۲۶۱
۳ انتقال اطلاعات در نسل‌ها ۳۷۱ ۲۳۷
۴ تغییر در اطلاعات وراثتی ۱۹۷ ۲۴۰
۵ از ماده به انرژی ۱۸۲ ۳۰۵
۶ از انرژی به ماده ۱۹۳ ۳۵۹
۷ فناوری‌های نوین زیستی ۱۸۶ ۲۸۶
۸ رفتارهای جانوران ۱۸۳ ۲۳۹
سؤالات آزمون‌های برنامه‌ای کانون فرهنگی آموزش قلم چی ۰ ۴۳۰
سؤالات کنکورهای سراسری داخل و خارج کشور سال‌های ۱۴۰۱ در لابه‌لای تست‌های فصول ۱۰۰
کل کتاب ۱۷۴۱ ۲۶۶۰

 

بررسی و مقایسه‌ی پاسخنامه‌های تشریحی کتاب‌های جامع دوجلدی

همان طور که گفتیم، هر دو کتاب هم پاسخنامه‌ی کلیدی دارند و هم تشریحی. البته پاسخنامه‌ی تشریحی کتاب نشر الگو در جلد دوم ارائه شده است. لازم بدانید که در جلد اول این کتاب یک کد QR ارائه شده است که با اسکن کردن آن، فایل pdf حلد دوم کتاب به صورت رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. پاسخنامه‌ی تشریحی که این دو کتاب ارائه نموده‌اند، هر دو بسیار مفصل است و امکان رفع اشکال کامل تست‌ها را به دانش‌آموزان می‌دهند. جدول زیر ویژگی‌های مهم پاسخنامه‌ی تشریحی این دو کتاب را برشمرده است تا بتوانید پاسخنامه‌ی تشریحی این دو کتاب را بهتر مقایسه نمایید:

جمع‌بندی

در این مطلب، دو مورد از محبوب‌ترین منابع آموزش و تست درس زیست‌شناسی پایه‌ی دوازهم یعنی کتاب‌های تک جلدی پرسش‌های چهار گزینه‌ای زیست‌شناسی ۳ دوازدهم خیلی سبز و جامع دو جلدی زیست‌شناسی ۳ دوازدهم نشر الگو را معرفی و با هم مقایسه نموده‌ایم. هر دو کتاب منابع آموزش و تست کاملی هستند و خریداری هر کدام از آن دو برای کسب توانایی و دانش لازم جهت پاسخدهی صحیح به تمامی تست‌های زیست دوازدهم کنکور سراسری کافی است. به طور کلی، کتاب نشر الگو کامل‌تر از کتاب خیلی سبز است چرا که در این کتاب علاوه بر درسنامه‌های مفصل، بانک تست و پاسخنامه‌ی تشریحی  و تستی، درسنامه‌ی درختی مختص مرور و جمع‌بندی نیز ارائه گشته است. در ضمن، تعداد تت‌های ارائه شده در کتاب  نشر الگو از کتاب خیلی سبز بیشتر است و ارائه‌ی آزمون‌های جامع گفتاری و فصلی در کنار تفکیک تست‌های دشوار هر مبحث باعث شده است که بانک تست کتاب نشر الگو کارایی بیشتری داشته باشد.

دسته بندی شده در: