درس حسابان از پایه‌ی یازدهم به‌صورت تخصصی وارد برنامه‌ی درسی دانش‌آموزان رشته‌ی ریاضی می‌شود؛ علی‌رغم آن که این درس، جزو دروس تخصصی است آمارهای به دست آمده از کنکورهای سراسری و آزمون‌های آزمایشی نشان می‌دهند اغلب داوطلبان عملکرد مناسبی در این درس ندارند. یکی از دلایل این موضوع، عدم آموزش اصولی و صحیح در کلاس‌های درس است. ساعات اختصاص یافته برای آموزش حسابان در مدرسه، کافی نیست و دانش‌آموز فرصت کافی برای تمرین و تکرار ندارد. شرکت در کلاس‌های کمک‌درسی، تماشای ویدیوهای آموزشی یا کمک گرفتن از منابع آموزشی می‌تواند عامل پیش‌برنده‌ای در این راه باشد و مسیر را برای دانش‌آموز هموارتر سازد. در انتخاب کتاب‌های کمک‌درسی، باید به عوامل مختلفی توجه داشت که مطالعه‌ی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ بخش‌های مختلف یک کتاب، لحن مولفان، صفحه‌آرایی، سطح علمی مطالب و … . در ادامه‌ی این مطلب به بررسی سه مورد از بهترین کتاب‌های کمک‌درسی برای درس حسابان در پایه یازدهم می‌پردازیم. در پایان مطالعه، می‌توانید با در نظر گرفتن ویژگی‌های هر کتاب و ویژگی‌های شخصی خود، بهترین مورد را از میان گزینه‌های موجود انتخاب کنید.

بررسی و مقایسه ویژگی‌های ظاهری بهترین منابع حسابان یازدهم

کتاب‌های حسابان یازدهم خیلی‌سبز، میکرو گاج و نشر الگو که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم، جزو کتاب‌های محبوب و پرفروش دانش‌آموزان هستند. درسنامه‌های آموزشی، بانک تست و پاسخنامه‌ی تشریحی سه بخش اصلی این آثار را تشکیل می‌دهند؛ با وجود شباهت‌های موجود میان کتاب‌ها، تفاوت‌هایی که در طراحی هر اثر وجود دارد باعث شده کتابی منحصربفرد ارائه شود که دسته‌ی خاصی از داوطلبان مخاطب آن هستند. با توجه به ماهیت درس حسابان، بهتر است مطالعه‌ی آن را از ابتدای سال تحصیلی آغاز کنید تا فرصت کافی برای تمرین و تکرار داشته باشید؛ تسلط بر تکنیک‌های حل و سرعت عمل بالا یکی از مهم‌ترین فاکتورهای پیشرفت در درس حسابان است. در بازه‌هایی که نیاز به تمرین و تکرار بیشتری دارید، مثل روزهای منتهی به آزمون یا تعطیلات نوروز، می‌توانید از درسنامه‌ها و پرسش‌های هر مبحث کمک بگیرید و برای تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف خود، برنامه‌ریزی کامل‌تری داشته باشید.

 

حسابان یازدهم خیلی‌سبز

حسابان یازدهم میکرو گاج

حسابان یازدهم نشر الگو

مولفان

علی شهرابی، میثم حمزه‌لو

حبیب شفیعی، مجید رفعتی

ارشک حمیدی، کاظم اجلالی، نوید صفایی

تعداد صفحات کتاب

۴۴۰

۴۴۸

۴۸۰

قیمت

۴۴۰۰۰۰

۲۵۸۰۰۰

۲۴۰۰۰۰

سطح علمی

بالاتر از متوسط

متوسط

بالاتر از متوسط

امتیاز صفحه‌آرایی

۱۰/۹

۱۰/۸

۱۰/۷

لحن غالب

طنز و دوستانه

رسمی و روان

رسمی و روان

 

بررسی درسنامه‌های بهترین منابع حسابان یازدهم

هر سه کتابی که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم، به قلم مولفان کاربلد و متخصص در این حوزه نوشته شده و زیر نظر انتشارات محبوب و مورد تایید داوطلبان به چاپ رسیده‌اند؛ از این رو نمی‌توان گفت انتخاب دانش‌آموز، انتخابی میان خوب و بد خواهد بود. در واقع انتخاب شما از بین سه کتاب پیش رو، انتخابی از میان سه گزینه‌ی خوب و مناسب خواهد بود که در آن ویژگی‌های شخصی شما نیز لحاظ شده است. درسنامه‌ی هر سه کتاب با هدف ارائه‌ی آموزشی کامل نوشته شده است؛ در این درسنامه‌ها ابتدا توضیحاتی کلی راجع‌به مبحث مربوطه نوشته شده، در ادامه تعداد زیادی مثال آموزشی در اختیار دانش‌آموز قرار گرفته است؛ بررسی این مثال‌ها به شما کمک می‌کند آموخته‌های خود را در فضای تست‌ها بکار گیرید و با تسلط بیشتری به سایر پرسش‌ها پاسخ دهید. نکات تکمیلی و ترکیبی با سایر مباحث و دام‌های سوالی موجود نیز در این درسنامه‌ها بررسی شده‌اند.

اگر سطح علمی بالایی دارید درسنامه‌های کتاب حسابان یازدهم نشر الگو، گزینه‌ی مناسبی برای مرور مطالب هستند؛ تمرکز اصلی مولفان این کتاب بر ارائه‌ی تیپ‌های سوالی متفاوت در درسنامه بوده است. اگر به دنبال انتخاب منبعی برای سطح علمی متوسط هستید، دو کتاب حسابان یازدهم خیلی‌سبز و میکرو گاج گزینه‌های مناسب‌تری خواهند بود چرا که توضیحات مفصل‌تر و گسترده‌تری را شامل می‌شوند.

بررسی بانک تست بهترین منابع حسابان یازدهم

بانک سوال هر سه کتاب حسابان یازدهم خیلی‌سبز، نشر الگو  و میکرو گاج در ادامه‌ی درسنامه‌ی هر فصل قرار گرفته است. تعداد سوالی که به هر مبحث اختصاص یافته، با حجم و ارزش تستی محتوا متناسب است. تیپ‌های سوالی بسیار متنوعی در هر سه کتاب به چشم می‌خورد؛ برخی از این تیپ‌های سوالی در آزمون‌ها و کنکورها رایج و معمول هستند اما برخی ایده‌های جدیدی دارند که تا به حال مد نظر طراحان سوال نبوده است. این تنوع میان ایده‌های تستی نیز به چشم می‌خورد؛ در عین این که تعدادی از سوالات ایده‌های تکراری و معمولی دارند، بخشی از سوالات هر مبحث سوژه‌های جدیدی را در بر می‌گیرند.

اغلب تست‌های هر سه کتاب تالیفی هستند اما سوالات کنکورهای سراسری نیز در مجموعه‌های سوالی هر بخش گنجانده شده تا مخاطب با سلیقه و سبک کار هر یک آشنا شود و توانایی بالاتری در تحلیل پرسش‌ها داشته باشد. از طرفی دانش‌آموز با بررسی کامل می‌تواند مباحث پرتکرار و مهم از نظر شانس حضور در کنکورهای بعدی را شناسایی کند و روند تغییرات در دوره‌های اخیر را کشف کند. سطح کلی پرسش‌ها در هر سه کتاب مشابه و هم‌سطح کنکورهای سراسری دوره‌های اخیر است؛ البته هم‌چون سایر منابع استاندارد، تعدادی سوال ساده‌تر و تعدادی سوال دشوارتر از این سطح نیز ارائه شده تا دانش‌آموز برای پاسخ‌گویی به هر تیپ سوالی آمادگی لازم را داشته باشد.

بررسی پاسخنامه‌ی بهترین منابع حسابان یازدهم

پاسخنامه‌ی تشریحی کتاب‌های حسابان یازدهم خیلی‌سبز، میکرو گاج و نشر الگو، در بخش انتهایی کتاب قرار گرفته است. دو کتاب حسابان یازدهم خیلی‌سبز و نشر الگو پاسخنامه کلیدی برای تست‌ها نیز ارائه کرده‌اند. هدف اصلی از ارائه‌ی پاسخنامه، بی‌نیاز ساختن داوطلب از سایر منابع، مثل کمک دبیر و مدرس یا حضور در کلاس رفع اشکال، است. برای هر سوال در ابتدا توضیحات کاملی به فارسی نوشته شده تا خواسته‌ی سوال مشخص و ملموس باشد. در ادامه مراحل حل به‌صورت گام‌به‌گام نوشته شده‌اند؛ این ویژگی از پاسخنامه به داوطلب اجازه می‌دهد تمام مراحل را متوجه شود و هیچ بخشی از روند حل گنگ و نامفهوم نباشد. در پاسخنامه‌ی هر سه کتاب، بجز روش اصلی، تعدادی راهبرد حلی جایگزین و نوآورانه نیز پیشنهاد شده است. بررسی این موارد به دانش‌آموز کمک می‌کند یک موضوع را از چندین زاویه دید متفاوت بررسی کنید و برای روبه‌رو شدن با سوالات چالشی و جدید، آمادگی، دانش و مهارت کافی را داشته باشد. از طرفی شکل‌ها و تصاویر ساده‌ای که برای برخی از سوالات در پاسخنامه رسم شده است، درک مخاطب را از موضوع کامل‌تر می‌کنند.

کلام آخر

هر سه کتاب حسابان یازدهم خیلی‌سبز، میکرو گاج و نشر الگو جزو منابع مطرح و محبوب داوطلبان هستند و در لیست منابع پرفروش قرار دارند. از این رو لازم است معیارهای شخصی خود را در انتخاب دخیل سازید. اگر هنوز مطالعه‌ی این درس را آغاز نکرده‌اید و سطح علمی مناسبی در حسابان ندارید، می‌توانید به مطالعه‌ی درسنامه‌های کتاب خیلی‌سبز یا میکرو گاج بپردازید. توضیحات درسنامه‌ها در این دو کتاب مفصل‌تر و کامل‌تر است. مطالعه‌ی درسنامه‌های کتاب نشر الگو به دانش‌آموزان با سطح بالاتر پیشنهاد می‌شود تا در کوتاه مدت، مطالب را مرور کنند و آماده‌ی ورود به بانک سوال شوند؛ سطح سوالات در بانک تست هر سه کتاب تقریبا مشابه است و وجود تیپ‌های سوالی مختلف، ایده‌های تستی چالشی و جدید از ویژگی‌های مثبت هر پاسخنامه است.

دسته بندی شده در: