درس آمار و احتمال جزو دروس تخصصی رشته‌ی ریاضی و فیزیک است و دانش‌آموزان باید به این درس نیز بهای زیادی بدهند. استفاده از یک منبع آموزش و تست مناسب برای یک درس مفهومی همچون آمار و احتمال می‌تواند نقش کلیدی در یادگیری و بالا رفتن مهارت حل مسئله‌ی دانش‌آموان ایفا کند. دقت کنید که برای تمامی شاخه‌های درس ریاضی شما اول باید تمامی مفاهیم را به درستی بفهمید و سپس با حل مسائل فراوان تسلط خود بر مباحث را بالا ببرید. برای قسمت اول نیاز به درسنامه‌های آموزشی کامل و کارآمد دارید و برای قسمت دوم نیز باید از یک بانک تست استاندارد به همراه پاسخنامه‌ی تشریحی مفصل استفاده نمایید. ما در این متن می‌خواهیم سه مورد از محبوب‌ترین و بهترین منابع کمک آموزشی مختص آموزش و تست برای درس آمار و احتمال یازدهم رشته‌ی ریاضی و فیزیک معرفی نماییم. این کتاب‌ها عبارت‌اند از:

هر سه کتاب بالا منابع  کاملی هستند و به تنهایی برای یادگیری و بالا بردن تسلط کفایت می‌کنند؛ اما تفاوت‌های این سه کتاب باعث می‌شودکه هر کدام از آن‌ها برای عده‌ای از دانش‌آموزان کمی مناسب‌تر باشند و هدف ما نیز جلب توجه شما به این تفاوت‌ها است.

یک معرفی کلی از بهترین منابع آموزش و تست آمار و احتمال یازدهم و بررسی ظاهر، محتوا و ساختار این کتاب‌ها

جدول زیر مؤلفان و تعداد صفحات کتب مورد بحث را نشان می‌دهد:

بهترین منابع کمک آموزشی برای درس آمار و احتمال یازدهم رشته‌ی ریاضی و فیزیک
عنوان کامل انتشارات اسامی مؤلفان تعداد صفحه
آموزش و تست آمار و احتمال یازدهم مهر و ماه مصطفی دیداری و جواد ترکمن ۲۹۶
پرسش‌های چهار گزینه‌ای آمار و احتمال پایه یازدهم خیلی سبز رسول محسنی‌منش و سروش موئینی ۱۹۹
آمار و احتمال یازدهم از مجموعه کتب میکرو قرن جدید گاج علی منصف شکری و سجاد عظمتی ۲۴۰

 

بگذارید همین ابتدا این سه کتاب را از سه منظر کلی مقایسه نماییم:

  • از منظر ظاهر: ظاهر کلی دو کتاب خیلی سبز و مهر و ماه شبیه به هم است. در هر دو کتاب از دو رنگ آبی و خاکستری به عنوان رنگ‌های مکمل استفاده شده است و هر دو کتاب به علت کادربندی منسجم و صفحه‌آرایی مطلوب ظاهری مناسبی دارند. کتب گاج اما بی‌شک از نظر ظاهری از دو کتاب دیگر قوی‌تر است. چاپ این کتاب به صورت تمام رنگی است و استفاده‌ی متنوع از رنگ‌ها در کنار صفحه‌آرایی خلاقانه، الهام گرفتن از فضای مجازی و کادربندی‌های مرتب در این کتاب جلوه‌ی بصری بی‌نظیری به آن بخشیده است.
  • از منظر محتوا: هر سه کتاب شامل درسنامه، بانک تست و پاسخنامه می‌شوند. برای مقایسه‌ی بهتر جزئیات محتوای این سه کتاب به جدول زیر توجه کنید:

  • از نظر ساختار: هر سه کتاب مباحث را مطابق کتاب درسی فصل‌بندی کرده و مباحث هر فصل را نیز بر اساس مبحث دسته‌بندی نموده‌اند. ساختار دو کتاب گاج و مهر و ماه بسیار شبیه است. در این دو کتاب برای هر مبحث از هر فصل ابتدا درسنامه و سپس تست‌ها ارائه شده‌اند. اما در کتاب خیلی سبز کل درسنامه‌های یک فصل پشت سر هم قرار داده شده و کل تست‌های هر فصل نیز در انتهای فصل به صورت یک جا ارائه شده است. در هر سه کتاب نیز پاسخنامه‌ی تشریحی تمامی سؤالات در انتهای کتاب قرار دارد.

بررسی و مقایسه‌ی درسنامه‌های بهترین منابع آموزش و تست آمار و احتمال یازدهم

همان طور که گفتیم هر سه کتاب مورد بحث درسنامه‌های کامل و جامعی دارند و دانش‌آموزان به کمک هر کدام از این سه کتاب می‌توانند مطالب را با جزئیات کامل فرا بگیرند. جدول زیر به شما امکان مقایسه‌ی بهتر درسنامه‌های سه کتاب مورد بحث را می‌دهد:

بررسی و مقایسه‌ی پرسش‌های چهار گزینه‌ای بهترین منابع آموزش و تست آمار و احتمال یازدهم

بانک تست‌های هر سه کتاب مورد بحث بسیار ساختارمند و متنوع است. ویژگی‌های مشترک بانک تست‌های این سه کتاب دسته‌بندی ریز تست‌ها بر اساس مبحث، تطابق کامل با کتب درسی جدید، پوشش کامل تمامی مباحث و ارائه‌ی تست‌های کنکورهای سال‌های قبل با ذکر آدرس دقیق است. دو کتاب خیلی سبز و مهر و ماه بر خلاف کتب گاج سؤالاتی که دقیقاً مشابه تمارین و یا مثال‌های کتاب درسی هستند را نیز مشخص نموده‌اند. تفاوت اصلی بانک تست این سه کتاب ترتیب هوشمندانه‌ی سؤالات هر مبحث است. در دو کتاب خیلی سبز و مهر و ماه تلاش شده است که سؤالات هر مطلب به صورت ساده به دشوار چیده شود تا دانش‌آموزان با حل سؤالات به ترتیب، تسلطشان با روندی منطقی بالا برود. این دو کتاب همچنین سؤالات دشوار هر فصل را در بخشی مجزا حای داده‌اند.  این در حالی است که در کتاب گاج هیچ اشاره‌ای به میزان دشواری تست‌ها نشده است. تفاوت دیگر نیز مربوط به آزمون جامع فصلی است. کتاب گاج بر خلاف دو کتاب دیگر، برای هر فصل آزمون جامع ارائه نکرده است و این امر از نقاط ضعف بانک تست این کتاب به شمار می‌رود. در مقایسه با دو کتاب خیلی سبز و میکرو گاج، کتاب مهر و ماه تعداد تست خیلی بیشتری ارائه کرده‌ است. کتاب میکرو گاج نیز کمترین تعداد تست را دارد. در جدول زیر تعداد تست‌های ارائه شده در این سه کتاب به تفکیک فصل و نوع نشان داده شده است:

 

مقایسه‌ی کمی تست‌های بهترین منابع کمک آموزشی  درس آمار و احتمال یازدهم رشته‌ی ریاضی و فیزیک
شماره‌ و عنوان فصل نوع تست خیلی سبز میکرو گاج مهر و ماه
فصل اول آشنایی با مبانی ریاضیات و استدلال طبقه‌بندی شده ۲۱۱ تست ۱۶۲ تست ۳۴۳ تست
دشوار ۱۳ تست ۰  تست ۱۶ تست
آزمون جامع ۱۵ تست ۰  تست ۲۰ تست
فصل دوم احتمال طبقه‌بندی شده ۲۷۰ تست ۲۰۵ تست ۳۲۶ تست
دشوار ۱۳ تست ۰  تست ۹ تست
آزمون جامع ۱۶ تست ۰  تست ۲۰ تست
فصل سوم آمار توصیفی طبقه‌بندی شده ۱۴۲ تست ۱۴۸ تست ۱۵۶ تست
دشوار ۱۰ تست ۰  تست ۹ تست
آزمون جامع ۱۵ تست ۰  تست ۲۰ تست
فصل چهارم آمار استنباطی طبقه‌بندی شده ۵۹ تست ۱۱۷ تست ۱۹۸ تست
دشوار ۳ تست ۰  تست ۶ تست
آزمون جامع ۱۸ تست ۰  تست ۱۶ تست
کل کتاب طبقه‌بندی شده ۶۷۶ تست ۶۳۲ تست ۹۳۳ تست
دشوار ۳۹ تست ۰  تست ۴۰ تست
آزمون جامع ۶۴ تست ۰  تست ۷۶ تست
کل ۷۷۹ تست ۶۳۲ تست ۱۰۴۹ تست

 

بررسی و مقایسه‌ی پاسخنامه‌های تشریحی بهترین منابع آموزش و تست آمار و احتمال یازدهم

دو کتاب مهر و ماه و خیلی سبز هم پاسخنامه‌ی کلیدی دارند و هم پاسخنامه‌ی تشریحی. کتاب گاج اما فقط پاسخنامه‌ی تشریحی دارد. در کتب مهر و ماه برای سؤالات آزمون جامع فصلی فقط پاسخنامه‌ی کلیدی ارائه شده است و دانش‌آموزان برای دسترسی به پاسخنامه‌ی تشریحی این سؤالات باید کد رمزینه‌ی (QR code) داخل کتاب را اسکن کنند. پاسخنامه‌ی تشریحی هر سه کتاب مفصلند و برای رفع کامل تمامی اشکالات کفایت می‌کنند. برای مقایسه‌ی پاسخنامه‌ی تشریحی این سه کتاب به جدول زیر دقت کنید:

جمع‌بندی

حتماً می‌دانید که کتاب آموزش و تست برای دروس مفهومی همچون آمار و احتمال پایه‌ی یازدهم رشته‌ی ریاضی و فزیک چقدر می‌تواند در یادگیری و تقویت مهارت تست زدن کمک کند. ما در این متن سه مورد از بهترین و کامل‌ترین کتب کمک آموزشی موجود برای این درس یعنی سه کتاب آموزش و تست آمار و احتمال یازدهم از انتشارات مهر و ماه، پرسش‌های چهار گزینه‌ای آمار و احتمال پایه یازدهم از انتشارات خیلی سبز و آمار و احتمال یازدهم از مجموعه کتب میکرو قرن جدید انتشارات بین‌المللی گاج را معرفی و مقایسه نموده‌ایم. بی‌شک هر کدام از این سه کتاب به تنهایی برای صد زدن آمار و احتمال کنکور کافی است؛ اما به پیشنهاد ما قبل از خرید کتاب مد نظرتان کمی تأمل نموده و به نکات زیر نیز که از این متن نتیجه‌گیری شده‌اند، توجه کنید:

  • اگر ظاهر کتاب برای شما مهم است، بی‍ شک کتاب میکرو گاج را انتخاب نمایید.
  • اگر می‌خواهید کتابتان آزمون جامع فصلی داشته باشد، یکی از دو کتاب خیلی سبز و یا مهر و ماه را انتخاب کنید.
  • اگر می‌خواهید کتابتان دارای سؤالات دشوار با دسته‌بندی مشخص باشد، یکی از دو کتاب خیلی سبز و یا مهر و ماه را انتخاب کنید.
  • اگر به دنبال تست‌های بسیار زیاد هستید، کتاب مهر و ماه را انتخاب کنید چون این کتاب تعداد تست خیلی بیشتری ارائه کرده است.

دسته بندی شده در: