هر ساله در کنکورهای سراسری رشته‌ی ادبیات و علوم انسانی ۳۰ تست از درس علوم و فنون ادبی ارائه می‌شود. این درس از مهم‌ترین و پرسؤال‌ترین دروس تخصصی این رشته است و دانش‌آموزان باید یادگیری این درس را در اولویت‌هایشان قرار دهند. از آن جا که دسته‌بندی  سؤالات ای درس در کنکور به صورت موضوعی است و نه درس به درس، دانش‌آموزان این امکان را دارند که این درس را کلاً به صورت موضوعی مطالعه نمایند. از آن جا که علوم و فنون پایه‌ی دوازدهم بسیار  مهم است، بر آن شدیم تا سه مورد از بهترین و محبوب‌ترین منابع کمک آموزشی علوم و فنون ادبی پایه‌ی دوازدهم را در این متن به شما معرفی کنیم. این سه کتاب عبارت‌اند از:

با وجود این که هر سه کتاب فوق منابع کامل و جامعی هستند، تفاوت‌هایی دارند که باعث می‌شود هر کدام برای دسته‌ای از دانش‌آموزان مناسب‌تر باشد. هدف ما نیز در اینجا بررسی و مقایسه‌ی این سه کتاب است تا دانش‌آموزان بتوانند انتخاب بهتر و ساده‌تری داشته باشند.

یک معرفی کلی از بهترین منابع علوم و فنون ادبی دوازدهم انسانی و بررسی کلی ظاهر، محتوا و ساختار این کتاب‌ها

دقت کنید که در اینجا ما جدیدترین چاپ‌های سه کتاب خیلی سبز، مشاوران آموزش و میکرو گاج را بررسی می‌کنیم. در ابتدا برای کسب اطلاعاتی خیلی کلی از این سه کتاب به جدول زیر دقت کنید:

انتشارات عنوان کامل اسامی مؤلفان تعداد صفحه
خیلی سبز پرسش‌های چهار گزینه‌ای علوم و فنون ادبی ۳ انسانی (پایه‌ی دوازدهم) سید سعید احمد پورمقدم با نظارت محتوایی ابوالفضل قاضی ۳۰۴
مشاوران آموزش علوم و فنون ادبی ۱۲ انسانی از مجموعه کتب هدف‌دار مهسا آقاصفری، مهسا کاظمی، نوشین الهامی و فاطمه لطفیان ۲۲۸
میکرو گاج علوم و فنون ادبی دوازدهم انسانی از مجموعه کتب میکرو قرن جدید سعید قدردان،  صمد نعمانی و مهناز عربیانی ۲۵۵

 

حال به بررسی کلی این سه کتاب از سه منظر زیر می‌پردازیم:

  • از منظر ظاهر کلی: کیفیت کاغذهای کتاب مشاوران آموزش بر خلاف دو کتاب دیگر که کاهی هستند، بسیار مرغوب است. البته این به تنهایی لزومی بر برتری کتاب مشاوران آموزش از منظر ظاهر کلی نیست. از دلایل دیگر برتری ظاهر کلی این کتاب باید به کادربندی‌ها و ترکیب رنگ‌های هوشمندانه‌ِ آن اشاره نمود. البته دقت کنید که دو کتاب خیلی سبز و گاج نیز از منظر ظاهر کلی کاملاً زیبا و موجه هستند؛ اما به نظر می‌رسد که کتاب مشاوران آموزش در این زمینه اندکی بهتر عمل کرده است.
  • از منظر محتوای کلی: محتوای هر سه کتاب در حالت کلی مشابه است؛ هر سه کتاب دارای درسنامه‌های کامل و کاربردی، بانک تست جامع و پاسخنامه‌ی تشریحی می‌شوند. کتاب خیلی سبز علاوه بر این موارد، پاسخنامه‌ی کلیدی نیز دارد. دو کتاب مشاوران آموزش و گاج آزمون جامع ندارند اما تست‌های کنکورهای سال ۱۴۰۰ را در بخشی مجزا قرار داده‌اند که می‌تواند به عنوان آزمون جامع کل کنکور عمل کند. کتاب خیلی سبز چنین کاری نکرده است و به جای آن از هر فصل کتاب درسی یک آزمون جامع ارائه نموده است که یعنی در کل ۴ آزمون جامع.
  • از منظر ساختار کلی: در دو کتاب خیلی سبز و گاج مطالب با ترتیبی مشابه کتاب درسی آموزش داده شده است. در هر دوی این کتاب‌ها ابتدا درسنامه‌ی هر درس ارائه شده و سپس تست‌های آن درس مطرح شده‌اند. پاسخنامه‌ی تشریحی و آزمون‌های جامع یا سؤالات کنکورهای ۱۴۰۰ نیز انتهای این کتب قرار داده شده است. کتاب خیلی سبز یک ضمیمه شامل درسنامه‌ها و تست‌های مربوط به مباحث واژه‌نامه، تاریخ ادبیات و سبک‌شناسی، قافیه و قرابت معنایی از هر سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم نیز دارد. کتاب مشاوران آموزش کلاً ساختار متفاوتی دارد. این کتاب دروس کتاب درسی را بر اساس موضوع در سه دسته‌ی تاریخ ادبیات و سبک‌شناسی، عروض و قافیه و آرایه‌های ادبی طبقه‌بندی کرده و مطالب را به ترتیب کتاب درسی آموزش نداده است. در این کتاب درسنامه‌های دروس مربوط به هر دسته پشت سر هم آمده و تست‌هایشان نیز به همین ترتیب پشت سر هم. این کتاب دارای بخش چهارمی با عنوان قرابت معنایی نیز است. پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب نیز مشابهاً در انتهای کتاب قرار داده شده است.

بررسی و مقایسه‌ی درسنامه‌های بهترین منابع علوم و فنون ادبی دوازدهم انسانی

در این قسمت به بررسی و مقایسه‌ی درسنامه‌های آموزشی سه کتاب علوم و فنون ادبی دوازدهم انسانی خیلی سبز، مشاوران آموزش و گاج می‌پردازیم. هر سه کتاب درسنامه‌های بی‌نظیری با محوریت تست‌زنی ارائه کرده‌اند. درسنامه‌هایی که برای یادگیری منسجم و ماندگار مطالب حفظی و مفهومی درس علوم و فنون دوازدهم لازم و کافی هستند. استفاده از درسنامه‌های یکی از این سه کتاب برای تکمیل یادگیری شما کافیست. برای یک مقایسه‌ی بهتر نیز به جدول زیر دقت فرمایید:

بررسی و مقایسه‌ی پرسش‌های چهار گزینه‌ای بهترین منابع علوم و فنون ادبی دوازدهم انسانی

هر سه کتاب تعداد بالایی تست تألیفی کاملاً استاندارد و تست کنکوری ارائه نموده‌اند تا دانش‌آموزان بتوانند تسلط خود را بر تک تک مباحث کتاب درسی بالا ببرند. کتاب خیلی سبز علاوه بر تست‌های تألیفی و کنکوری تعدادی از تست‌های آزمون‌های کانون فرهنگی آموزش را نیز ارائه نموده است. هر سه کتاب تست‌ها  را به صورت درس به درس طبقه‌بندی کرده‌اند. دو کتاب مشاوران آموزش و گاج تست‌های کنکورهای سال ۱۴۰۰ را در بخشی مجزا در انتها طرح کرده‌اند. کتاب خیلی سبز در انتها ۴ آزمون جامع که شامل مباحث دو پایه‌ی دهم و یازدهم هم می‌شوند، نیز ارائه نموده است. آرایه‌های ادبی هر کدام از این ۴ آزمون به یک فصل از کتاب درسی دوازدهم نزدیک‌تر است. در ضمن، در این کتاب، تست‌های مربوط به مباحث واژه‌نامه، تاریخ ادبیات و سبک‌شناسی، قافیه و قرابت معنایی هر کدام در ادامه‌ی درسنامه‌ی مربوط به خود در بخش ضمیمه قرار داده شده است. کتاب خیلی سبز بیشترین تعداد تست را دارد و کتاب مشاوران آموزش کمترین تعداد را. جدول زیر تعداد تست‌های این سه کتاب را به تفکیک فصل نشان می‌دهد:

بررسی کمی تست‌های بهترین منابع کمک آموزشی علوم و فنون ادبی دوازدهم انسانی
شماره‌ی درس عنوان  درس خیلی سبز میکرو گاج مشاوران آموزش
درس یکم تاریخ ادبیات قرن‌های دوازدهم و سیزدهم (دوره‌ی بازگشت و بیداری) ۴۲ تست ۸۸ تست ۵۳ تست
درس دوم پایه‌های آوایی ناهمسان ۶۰ تست ۱۱۱ تست ۳۶ تست
درس سوم مراعات نظیر، تلمیح و تضمین ۴۷ تست ۶۳ تست ۳۵ تست
درس چهارم سبک‌شناسی قرن‌های دوازدهم و سیزدهم (دوره‌ی بازگشت و بیداری) ۳۵ تست ۶۴ تست ۲۳ تست
درس پنجم اختیارات شاعری (۱): زبانی ۶۶ تست ۷۳ تست ۶۵ تست
درس ششم لف و نشر، تضاد و متناقض‌نما ۵۵ تست ۷۴ تست ۳۹ تست
درس هفتم تاریخ ادبیات قرن چهاردهم (دوره‌ی معاصر و انقلاب اسلامی) ۴۵ تست ۷۹ تست ۷۴ تست
درس هشتم اختیارات شاعری (۲): وزنی ۷۶ تست ۷۶ تست ۷۹ تست
درس نهم اغراق، ایهام و ایهام تناسب ۵۷ تست ۹۱ تست ۵۱ تست
درس دهم سبک‌شناسی دوره‌ی معاصر و انقلاب اسلامی ۳۵ تست ۶۲ تست ۵۵ تست
درس یازدهم وزن در شعر نیمایی ۶۰ تست ۷۴ تست ۳۷ تست
درس دوازدهم حسن تعلیل، حس‌آمیزی و اسلوب معادله ۵۴ تست ۱۰۹ تست ۱۰۶ تست
بخش مجزای کنکور سراسری ۱۴۰۰ ندارد ۳۰ تست ۶۰ تست
قرابت معنایی داخل ضمیمه ندارد ۱۴۸ تست
آزمون‌های جامع (به رنگ فصل‌های ۱ تا ۴) ۱۸۰ تست ندارد ندارد
ضمیمه (واژه‌نامه، تاریخ ادبیات و سبک‌شناسی، قافیه و قرابت معنایی) ۲۱۲ تست ندارد ندارد
کل کتاب ۱۰۲۴ تست ۹۹۴ تست ۸۶۱ تست

 

 

بررسی و مقایسه‌ی پاسخنامه‌های تشریحی بهترین منابع علوم و فنون ادبی دوازدهم انسانی

در خصوص پاسخنامه سخن زیادی نمی‌توان گفت جز این که هر سه کتاب مورد بحث در این متن، پاسخنامه‌های کامل و جامعی ارائه کرده‌اند که برای رفع اشکال کاملاً کفایت می‌کنند. کتاب خیلی سبز تنها کتابی است که علاوه بر پاسخ تشریحی سؤالات، پاسخ کلیدی نیز ارائه نموده است. در ضمن، در کتاب مشاوران آموزش برای سؤالات کنکورهای سراسری سال ۱۴۰۰  تنها پاسخ کلیدی ارائه شده است. برای مقایسه‌ی بهتر پاسخنامه‌های تشریحی این سه کتاب می‌توانید به جدول زیر دقت کنید:

جمع‌بندی

در این مطلب، سه مورد از بهترین منابع کمک ‌آموزشی برای درس علوم و فنون ادبی پایه‌ی دوازدهم رشته‌ی علوم انسانی یعنی سه کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای علوم و فنون ادبی ۳ (پایه‌ی دوازدهم) رشته‌ی انسانی از انتشارات خیلی سبز، علوم و فنون ادبی ۱۲ انسانی از مجموعه کتب هدف‌دار انتشارات مشاوران آموزش و کتاب علوم و فنون ادبی دوازدهم انسانی از مجموعه کتب میکرو قرن جدید انتشارات بین‌المللی گاج به شما معرفی شده است تا بتوانید مناسب‌ترین کتاب کمک آموزشی را برای این درس انتخاب کنید. هر کدام از این سه کتاب به تنهایی برای یادگیری و بالا بردن تسلط کافی هستند، یا این حال پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید کتاب مورد نظرتان به چند نکته‌ی زیر توجه فرمایید:

  • کتاب مشاوران آموزش کمترین تعداد تست را ارائه نموده است. کتاب خیلی سبز نیز با اختلاف کمی بیشترین تعداد تست را دارد.
  • اگر می‌خواهید علوم و فنون ادبی را به صورت موضوعی بخوانید، کتاب مشاوران آموزش انتخاب بهتری برای شما است.
  • کتاب خیلی سبز دارای ۴ آزمون جامع است ولی دو کتاب مشاوران آموزش و گاج تنها سؤالات کنکورهای سراسری سال ۱۴۰۰ را در یک بخش مجزا ارائه کرده‌اند که می‌تواند نقش آزمون جامع را داشته باشد.
  • بر خلاف دو کتاب دیگر که برای قرابت معنایی تست و درسنامه‌ی جداگانه دارند، کتاب گاج به قرابت معنایی نپرداخته است.

دسته بندی شده در: