دو درس فلسفه و منطق از عناوین مهم و چالشی در رشته‌ی علوم انسانی هستند. منطق در پایه‌ی دهم و فلسفه در پایه‌ی یازدهم به‌صورت تخصصی‌تر در برنامه‌ی درسی دانش‌آموزان ارائه می‌شوند. این عناوین درسی در آزمون‌های آزمایشی و کنکور سراسری از اهمیت بالایی برخوردارند. آمارهای به دست آمده از وضعیت پاسخ‌گویی دانش‌آموزان به سوالات این دو درس نشان می‌دهند اغلب دانش‌آموزان عملکرد مناسبی در این زمینه نداشته‌اند. موضوع مهم‌تر در این مورد تاثیر مستقیم این دو درس در نتیجه‌ی نهایی داوطلبان است.

دو درس فلسفه و منطق، با این وجود که به‌عنوان دروسی بر پایه‌ی حفظیات شناخته می‌شوند، اما حجم زیادی از مطالب مفهومی را در بر می‌گیرند. از طرفی میزان تسلط داوطلب باید به قدری باشد تا توانایی تحلیل، مقایسه و ترکیب مباحث درسی مختلف را داشته باشد؛ چرا که این سبک سوال در امتحانات، آزمون‌ها و کنکور سراسری بسیار رایج است. با توجه به این مباحث، بهتر است داوطلبان مطالعات تخصصی خود را هرچه زودتر آغاز کنند تا فرصت کافی برای مطالعه، آزمون و خطا و کشف بهترین استراتژی‌های مطالعاتی را داشته باشند.

در ادامه به بررسی دو مورد از عناوین پرفروش و محبوب در دروس فلسفه و منطق می‌پردازیم:

بررسی و مقایسه ساختار کلی فلسفه و منطق پایه خیلی سبز و مشاوران آموزش

هر دو کتاب فلسفه و منطق پایه خیلی سبز و مشاوران آموزش در یک جلد به چاپ رسیده‌اند. درسنامه‌هایی با آموزش صفر تا صدی، بانک تست غنی و جامع و پاسخنامه‌های تشریحی سه بخش اصلی کتاب‌ها را تشکیل می‌دهند. با توجه به حجم مطالب و اهمیت این دو درس، بهتر است مطالعه‌ی کتاب مد نظر خود را در طول پایه‌های دهم یا یازدهم آغاز کنید. در صورتی که دانش‌آموز سال دوازدهم و کنکوری هستید بهترین بازه برای مطالعه، در طول سال تحصیلی است. هر دو کتاب به قدری کامل نوشته شده‌اند که دانش‌آموز را از سایر منابع آموزشی و تستی بی‌نیاز خواهند ساخت.

فلسفه و منطق پایه خیلی سبز و مشاوران آموزش از نظر ویژگی‌های ظاهری ساختار مشابهی دارند. طراحان صفحه در هر دو کتاب تلاش داشته‌اند با به‌کارگیری طراحی‌هایی ساده، به جذابیت ظاهری کتاب بیفزایند. از جمله‌ی این طراحی‌ها می‌توان به کادربندی‌های متعدد، جدول‌های مقایسه و جمع‌بندی، آیکون‌ها و فونت و رنگ نوشته‌ها اشاره کرد.

ویژگی مشترک دو کتاب فلسفه و منطق پایه خیلی سبز و مشاوران آموزش، فعالیت مولفان در چارچوب کتاب درسی است. با وجود آن که هر دو اثر در کامل‌ترین شکل ممکن نوشته شده‌اند و صفر تا صد محتوای کتاب‌های درسی را پوشش می‌دهند، هیچ مبحث، نکته و موردی خارج از این ساختار ارائه نشده است. سرفصل‌هایی که به کتاب‌های نظام آموزشی قدیم اختصاص دارند، نکته‌های حاشیه‌ای که شانس حضور در آزمون‌ها و امتحانات استاندارد را ندارند و در هیچ بخشی از کتاب‌ها مطرح نشده‌اند. این ساختار به دانش‌آموز اجازه می‌دهد مجموعه‌ای کامل از متن درس، بررسی پرسش‌های متن و فعالیت‌ها، تحلیل شکل‌ها و نمودارها، نکات تکمیلی و … داشته باشد که برای آمادگی حضور در امتحانات، آزمون‌ها و کنکورها داشته باشد و با اطمینان از کامل بودن تمام مطالب صرفا به مطالعه‌ی یک منبع اکتفا کند.

  فلسفه و منطق پایه خیلی سبز فلسفه و منطق پایه مشاوران آموزش
مولفان محمد جواد سه‌دهی – حمید سودیان طهرانی احمد خداداد حسینی
تعداد صفحات ۴۲۰ ۳۱۶
تعداد تست ۱۷۱۹ ۱۷۹۱
نوبت چاپ بیست و پنجم سوم
قیمت ۴۰۰۰۰۰ ۳۰۰۰۰۰
جنس کاغذ سفید سفید
صفحه‌آرایی بنفش و طوسی بنفش و طوسی

 

بررسی و تحلیل درسنامه‌های فلسفه و منطق پایه خیلی سبز و مشاوران آموزش

مطالعه‌ی کتاب درسی به تنهایی برای رسیدن به تسلط بالا کافی نیست؛ حجم زیادی از مطالب مفهومی و نکته‌های تکمیلی به‌صورت مستقیم در درسنامه‌های کتاب ارائه نشده‌اند و همین موضوع سبب شده دانش‌آموزان برای رسیدن به تسلط بالاتر، به سراغ منابع کمک‌آموزشی بروند. در حال حاضر تعداد زیادی کتاب، ویدیوی آموزشی، کلاس درس و موارد مشابه در بازار کنکور در حال رقابتی سخت و سنگین هستند. تنوع و تعداد بالای گزینه‌ها با وجود آن که دست مخاطب را در انتخاب باز گذاشته است اما می‌تواند به سردرگم شدن نیز منجر شود. به همین دلیل لازم است منبع مورد نظر خود را با شناخت کافی از تمام جوانب انتخاب کنید و زمان و انرژی خود را برای انتخاب‌های اشتباه صرف نکنید.

کتاب فلسفه و منطق پایه خیلی سبز، یکی از کامل‌ترین درسنامه‌ها را در اختیار مخاطبان خود قرار داده است. در ابتدای هر درسنامه بخشی تحت عنوان «دورنما» طراحی شده که دانش‌آموز را با کلیات موضوع و محتوای درسِ پیش رو آشنا می‌کند. دانش‌آموز با شناخت اجمالی از این موارد می‌تواند قدرت بیشتری در تحلیل موضوع و مطالعه‌ی مباحث ترکیبی داشته باشد. در ادامه محتوای درس در قالب چندین زیرعنوان مختلف ارائه شده است. این موضوع باعث شده انسجام محتوا در سرتاسر درسنامه‌ها حفظ شود و دانش‌آموز برنامه‌ریزی کامل‌تر و زمان‌بندی دقیق‌تری برای مطالعات خود داشته باشد. پس از توضیحات لازم، تعدادی مثال آموزشی نیز نوشته شده تا درک موضوع برای دانش‌آموز ساده‌تر شود. بخش زیادی از درسنامه‌های کتاب در قالب نمودارها و عناوین موردی طراحی شده‌اند. به این ترتیب هم حجم درسنامه‌ها کاهش می‌یابد و هم مطالب ماندگاری بیشتری در ذهن دانش‌آموز خواهند داشت. دو مورد از ویژگی‌های مثبت در درسنامه‌های کتاب، بخش‌هایی با نام «خلاصه نکات درس» و «از نگاه طراح» هستند. خلاصه‌ای که از مباحث درس نوشته شده است، گزینه‌ی مناسبی برای بازه‌های مرور و جمع‌بندی به‌شمار می‌رود. بخش دوم مباحث درس را از دید طراحان سوال در آزمون‌ها، امتحانات و کنکورهای سراسری اخیر بررسی کرده است؛ تحلیل این بخش به مخاطب کمک می‌کند دیدگاه بهتری از مباحث و شیوه‌های مطالعه بپردازد.

درسنامه‌های فلسفه و منطق پایه مشاوران آموزش، از نظر ساختار کلی تشابه بالایی با کتاب خیلی سبز دارند. این درسنامه‌ها نیز صفر تا صد موضوع را پوشش می‌دهند و از منابع کامل  جامع برای مطالعه‌ی صفر تا صدی به شمار می‌روند. طراحی مقدمه‌ی ابتدای درس، تقسیم محتوای آموزشی در چندین زیرعنوان و بررسی نکات در این کتاب نیز انجام شده است. یکی از ویژگی‌های بارز این کتاب استفاده از نمونه سوال‌های آموزشی در درسنامه‌ها است؛ این پرسش‌ها در کادری با عنوان «سین جیم» ارائه شده‌اند و پاسخ سوال، بلافاصله در ادامه نوشته شده است. در بخش انتهایی نیز کادری با نام «درسنامه را جمع‌وجور کنیم» قرار گرفته که تعداد نمونه سوال تشریحی با پاسخ تشریحی را در بر می‌گیرد. دانش‌آموز می‌تواند عملکرد خود در پاسخ‌گویی به این پرسش‌ها را معیار مناسبی برای میزان تسلط خود بر مباحث در نظر بگیرد. موضوع دیگری که در درسنامه‌های فلسفه و منطق پایه مشاوران آموزش به آن پرداخته شده، اشتباهات رایج داوطلبان در آزمون‌ها و کنکورهای مختلف است.

بررسی بانک تست فلسفه و منطق پایه خیلی سبز و مشاوران آموزش

بانک تست هر دو کتاب فلسفه و منطق پایه‌ی خیلی سبز و مشاوران آموزش، جزء منابع کامل و جامع در میان کتاب‌های مشابه است. پرسش‌ها به‌صورت درس‌به‌درس طبقه‌بندی شده‌اند و سوالات هر درس بلافاصله بعد از درسنامه‌ی بخش مربوطه قرار گرفته است. به این ترتیب داوطلب دسترسی آسان‌تری به محتوای مربوطه خواهد داشت. تعداد تست‌هایی که به هر درس اختصاص یافته است، با حجم و اهمیت موضوع در ارتباط است؛ برای مثال درس‌هایی که ارزش تستی بالاتری دارند یا از نظر حجم و تنوع مطالب محتوای بیشتری را شامل می‌شوند، طبیعتا تعداد تست بیشتری را در بر می‌گیرند. در حالی که به موضوعات آسان و پیش پا افتاده تعداد سوال کم‌تری اختصاص یافته است.

در هر دو اثر، سوالات تالیفی و تست‌های منتخب از کنکورهای سراسری سال‌های اخیر در کنار یک‌دیگر بررسی شده‌اند. با این ترکیب و چینش داوطلب می‌تواند حین بررسی یک منبع، با سلیقه‌ی طراحان مختلف آشنا شود، سیر تغییر در سبک‌های تستی را کشف کند و آمادگی ذهنی جهت پیش‌بینی حرکت بعدی طراحان سوال را به دست آورد. از طرفی هر سال تعدادی از سوالات کنکور سراسری ایده و سبک تکراری دارند؛ به این ترتیب مطالعه‌ی زودهنگام مخاطب به او اجازه می‌دهد عملکرد بهتری در برخورد با این دسته از سوالات از خود نشان دهد.

سطح کلی پرسش‌های هر دو کتاب فلسفه و منطق پایه خیلی سبز و مشاوران آموزش، متوسط و مشابه کنکور سراسری است. با این حال تعدادی سوال دشوارتر و تعدادی سوال ساده‌تر از این سطح نیز در کتاب گنجانده شده است. فلسفه و منطق پایه خیلی سبز تعدادی تست با عنوان «کمی دشوارتر» نیز ارائه کرده است که سطح علمی بسیار بالاتری دارند. ایده‌های تستی در سوالات از تنوع بالایی برخوردار است. علاوه‌بر موضوعات روتین و معمول، سوژه‌های مطرح در گوشه و کنار کتاب درسی و ایده‌های تستی مطرح در آزمون‌های مختلف نیز در طراحی سوالات به‌کار رفته‌اند و در مجموع منبعی غنی از تست‌ها در اختیار مخاطب قرار گرفته است.

بررسی پاسخنامه‌های فلسفه و منطق پایه خیلی سبز و مشاوران آموزش

پاسخ تشریحی تست‌های هر دو اثر، در بخش انتهایی کتاب قرار گرفته است. فلسفه و منطق پایه‌ خیلی سبز علاوه‌بر پاسخنامه‌ی تشریحی، یک پاسخنامه‌ی کلیدی برای سوالات نیز ارائه کرده است.  مولفان هر دو اثر با طراحی و ارائه‌ی پاسخنامه‌ی تشریحی تلاش کرده‌اند سوالات و ابهامات موجود را رفع کنند. در ابتدا توضیحاتی مختصر در مورد صورت سوال و خواسته‌ طراح نوشته شده است. در بیشتر سوالات هر چهار گزینه‌ی سوال از نظر درست یا نادرست بودن بررسی شده‌اند. این ویژگی به مخاطب اجازه می‌دهد حین بررسی پاسخنامه تعداد بیشتری از نکات و گزاره‌های کنکوری را مطالعه کند. لحن مولفان در هر دو پاسخنامه به قدری شیوا و روان است که مخاطب مشکلی در یادگیری محتوای جدید نخواهد داشت.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی دو مورد از عناوین پرفروش و مطرح در دو درس فلسفه و منطق پرداختیم؛ کتاب‌های فلسفه و منطق پایه خیلی سبز و مشاوران آموزش.

ساختار کلی دو کتاب فلسفه و منطق پایه خیلی سبز و مشاوران آموزش مشابه است؛ درسنامه‌های آموزشی، بانک تست و پاسخنامه‌ی تشریحی بخش‌های اصلی هر دو کتاب هستند. با توجه به اهمیت مطالب درسی و حجم کتاب‌ها، بهتر است مطالعه‌ی هر دو اثر در طول سال‌های دهم و یازدهم و یا از ابتدای سال تحصیلی دوازدهم آغاز شود. آموزش ارائه شده در هر دو درسنامه کامل و جامع است. این ویژگی را می‌توان به بانک تست هر اثر نیز نسبت داد.

اگر به دنبال نخستین منبع کمک‌درسی در دو درس فلسفه و منطق هستید، هر دو این کتاب‌ها گزینه‌ی مناسبی به‌شمار می‌روند اما چنانچه سطح علمی نسبتا بالایی دارید، با توجه به سوالات چالشی و کادرهای جمع‌بندی و خلاصه‌نویسی، کتاب فلسفه و منطق پایه خیلی سبز گزینه‌ای بهتر و مناسب‌تر است.

دسته بندی شده در: