دانشگاه علم و فرهنگ تهران در سال ۱۳۷۲ تأسیس شده است و از سال ۱۳۸۴ تحت عنوان دانشگاه علم و فرهنگ فعالیت می‌کند. این دانشگاه یک مؤسسه‌ی آموزشی غیر انتفاعی در شهر تهران است و در حال حاضر بیش از ۹۰۰۰ دانشجو در رشته‌های مختلف در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه همچنین دارای پنج دانشکده‌ی فعال با عناوین دانشکده فنی و مهندسی، دانشکده هنر و معماری، دانشکده علوم انسانی، دانشکده علوم گردشگری و دانشکده علوم و فناوری‌های نوین زیستی است و از رتبه‌ی علمی خوبی برخوردار است. این دانشگاه هم به صورت با آزمون و هم بدون آزمون اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند. برای ورود به برخی رشته‌های این دانشگاه تنها مسیر شرکت و قبولی در آزمون‌های سراسری است. قبولی در برخی دیگر از رشته‌های این دانشگاه صرفاً از طریق سوابق تحصیلی میسر است و نیازی به شرکت در کنکور سراسری ندارد. در ادامه می‌خواهیم دانشکده‌ی علم و فرهنگ تهران را بیشتر معرفی نموده و هر آن چه دانش‌آموزان و دانشجویان قبل از انتخاب این دانشگاه به عنوان محل تحصیل خود باید بدانند، را بیان کنیم.

افتخارات علمی دانشگاه علم و فرهنگ تهران

دانشگاه علم و فرهنگ تهران دانشگاهی قوی در زمینه‌ی تولید علم و کارآفرینی است و رقابت قابل توجهی نیز برای ورود به این دانشگاه وجود دارد. جدول زیر اطلاعات خوبی در این زمنیه به دست می‌دهد:

دانشگاه علم و فرهنگ تهران

تعداد مقالات داخلی

۲۰۹۷

تعداد مقالات داخلی کنفرانسی

۱۴۹۰

تعداد مقالات داخلی ژورنالی

۶۰۷

تعداد مقالات ISI

17

تعداد مجلات

۷

تعداد کنفرانس‌های علمی

۲۳

شاخص کارآفرینی

۴

 

رتبه‌ی علمی دانشگاه علم و فرهنگ تهران به دلیل نوآوری علمی این دانشگاه بسیار خوب است. به عنوان مثال، رتبه‌بندی علمی معتبر SIR برای اولین بار دانشگاه علم و فرهنگ تهران را در سال ۲۰۲۰ در رتبه‌بندی خود در نظر گرفت و به این دانشگاه رتبه‌ی ۱۰ کشوری و ۶۶۰ جهانی را داد. این دانشگاه دانشگاه کوچکی محسوب می‌شود و علت قرار نگرفتن آن در بسیاری از رتبه‌بندی‌های معتبر جهانی نیز همین ابعاد کوچک است؛ چرا که باعث می‌شود دستاوردهای علمی این دانشگاه نیز کوچک‌تر از دانشگاه‌های بزرگ ایران و جهان باشد.

معرفی دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه علم و فرهنگ تهران

همان طور که پیش‌تر نیز گفتیم، دانشگاه علم و فرهنگ تهران دارای ۵ دانشکده فنی و مهندسی، هنر و معماری، علوم انسانی، علوم گردشگری و علوم و فناوری‌های نوین زیستی است. دانشجویان می‌توانند این دانشگاه را برای تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری انتخاب کنند. در این قسمت به معرفی رشته‌های ارائه شده در هر دانشکده برای مقاطع مختلف می‌پردازیم.

  • دانشکده‌ی فنی و مهندسی: این دانشکده در مقطع کارشناسی رشته‌های مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، مهندسی عمران، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک، مهندسی ایمنی و … را ارائه نموده است. رشته‌های ارائه شده در این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد نیز شامل آمار، ریاضی کاربردی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی برق و … می‌شود.
  • دانشکده هنر و معماری: این دانشکده برای مقطع کارشناسی رشته‌های آموزش هنرهای تجسمی، مهندسی معماری، نقاشی، هنرهای اسلامی، طراحی لباس و … را ارائه نموده و برای مقطع کارشناسی ارشد نیز دانشجویان می‌توانند در این دانشگده در رشته‌های هنرهای اسلامی، پژوهش و هنر، طراحی پارچه و لباس و … مشغول به تحصیل شوند.
  • دانشکده علوم انسانی: رشته‌های مربوط به مقطع کارشناسی این دانشگاه شامل حسابداری، روان‌شناسی، حقوق، مدیریت بازرگانی، مدیریت مالی، مدیریت صنعتی و … می‌شود. این دانشکده در مقطع کارشناسی ارشد نیز رشته‌هایی همچون مدیریت کسب وکار، مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی، آموزش و بهسازی منابع انسانی، حسابداری، حقوق خصوصی، حقوق عمومی و … ارائه نموده است.
  • دانشکده علوم گردشگری: این دانشکده در مقطع کارشناسی دو رشته‌ی مدیرت هتلداری و مدیریت گردشگری را ارائه نموده است. رشته‌های این دانشکده در مقطع کارشناسی ارشد نیز شامل مدیریت گردشگری، طبیعت‌گردی، جغرافیا، گردشگری مذهبی، مطالعات اوقات فراغت و … می‌شود.
  • دانشکده علوم و فناوری‌های نوین زیستی: زیست‌شناسی و میکروبیولوژی رشته‌های این دانشکده در مقطع کارشناسی هستند. رشته‌های این دانشکده در مقطع کارشناسی ارشد نیز عبارت‌اند از زیست‌شناسی، بیوانفورماتیک، اخلاق زیستی، بیوشیمی و ….

دقت کنید که ما در این بخش مهم‌ترین و پرطرفدارترین رشته‌ها را معرفی نمودیم. این دانشگاه در واقع دارای ۹۲ رشته تحصیلی است که از این تعداد ۳۲، ۵۳ و ۷ رشته به ترتیب مربوط به مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می‌شوند. در بالا رشته‌های دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به اندازه‌ی کافی نام برده شده است. رشته‌های این دانشگاه در مقطع دکتری نیز عبارت‌اند از:

  • ژنتیک مولکولی
  • مهندسی عمران – سازه
  • مهندسی صنایع – بهینه‌سازی سیستم‌ها
  • مهندسی کامپیوتر
  • گردشگری
  • حقوق خصوصی
  • روان‌شناسی بالینی

بررسی اجمالی امکانات دانشگاه علم و فرهنگ تهران

دانشگاه علم و فرهنگ تهران امکانات بسیار خوبی در اختیار دانشویان خود قرار می‌دهد که شرح این امکانات به صورت زیر است:

  • مراکز کسب و کار وابسته: این مراکز که با دانشگاه علم و فرهنگ همکاری مستقیم دارند، با هدف کاهش و در نهایت از بین بردن بیکاری، در راستای تسهیل فرایند پیدا کردن شغل و استخدام شدن به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه علم و فرهنگ هنر کمک می‌کنند.
  • کتابخانه: کتابخانه‌ها از اصلی‌ترین امکانات تحصیلی و علمی دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند. دانشگاه علم و فرهنگ تهران نیز دارای یک کتابخانه است که در سال ۱۳۷۴ تأسیس شده است. کتابخانه‌ی این دانشگاه دارای کتاب‌های پیشنهادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی است و در حال حاضر نیز در حال رشد است؛ به این معنی که همچنان به تعداد کتاب‌های این کتابخانه اضافه می‌گردد. در ضمن، کتابخانه‌ی این دانشگاه یک کتابخانه‌ی دیجیتال نیز است و قادر است فایل دیجیتالی کب را نیز در اختیار دانشجویان قرار دهد.
  • وام دانشجویی: در این دانشگاه امکان تخصیص وام شهریه از صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری و نیز از تسهیلات صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران (وام ازدواج و وام‌های عادی، ضروری و اضطراری) وجود دارد.
  • سیستم اتوماسیون تغذیه: دانشگاه علم و فرهنگ همانند دانشگاه‌های بزرگ کشورمان دارای یک سیستم اتوامسیون تغذیه است که بخش تغذیه‌ی دانشجویان را منظم و آسان ساخته است.

دقت کنید که دانشگاه علم و فرهنگ تهران مشابه بیشتر دانشگاه‌های غیر انتفاعی خوابگاه ندارد و در نتیجه دانشجویانی که ساکن تهران نیستند، باید با پرداخت هزینه‌های جداگانه که عموماً بالا نیز هست، اقدام به اجاره خانه در شهر تهران کنند. از این جهت، این دانشگاه برای ساکنین تهران که نیاز به خوابگاه ندارند، بسیار مناسب است. از دیگر امکانات دانشگاه علم و فرهنگ تهران نیز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سیستم آموزش گلستان
  • پست الکترونیک
  • اتوماسیون اداری فرزین
  • سامانه نشریات
  • خبرگزاری سیناپرس
  • پژوهشگاه و پژوهشکده‌های مختلف
  • سایت کامپیوتر

هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه علم و فرهنگ تهران

بر خلاف دانشگاه‌های دولتی که دانشجویان بدون پرداخت شهریه در آن‌ها درس می‌خوانند، برای تحصیل در دانشگاه‌های غیر انتفاعی دانشجویان باید شهریه بپردازند. شهریه‌ی این دانشگاه بسته به سال تحصیلی، رشته‌ی تحصیل و مقطع تحصیل دارد و می‌توانید شهریه‌ی رشته‌ی مد نظر خود برای مقطع مدنظر خود را در وبسایت رسمی این دانشگاه مشاهده نمایید. به عنوان مثال، جدول زیر شهریه‌ی هر نیمسال تحصیلی در رشته‌های مقطع دکتری را برای سال ۱۴۰۲ نشان داده است:

ردیف نام رشته مقطع شهریه هر نیم‌سال در سنوات مجاز تحصیلی
۱ ژنتیک مولکولی دکتری ۲۲۷۵۰۰۰۰ ریال
۲ مهندسی عمران – سازه دکتری ۲۲۷۵۰۰۰۰ ریال
۳ مهندسی صنایع – بهینه‌سازی سیستم‌ها دکتری ۲۲۷۵۰۰۰۰ ریال
۴ مهندسی کامپیوتر دکتری ۲۲۷۵۰۰۰۰ ریال
۵ گردشگری دکتری ۱۹۵۰۰۰۰۰ ریال
۶ حقوق خصوصی دکتری ۱۹۵۰۰۰۰۰ ریال
۷ روان‌شناسی بالینی دکتری ۱۹۵۰۰۰۰۰ ریال

 

دسته بندی شده در: