اولین بار در سال ۱۲۹۷ بود که سخن از دانشگاه هنر به میان آمد. البته در آن زمان این مرکز آموزش هنر را کلاس موزیک می‌نامیدند. تأسیس رسمی این دانشگاه در سال ۱۳۵۸ انجام گرفت. در این سال ۵ مرکز آموزشی هنر (دانشکده هنرهای دراماتیک، هنرستان عالی موسیقی، هنرکده موسیقی ملی، دانشگاه فارابی و دانشکده هنرهای تزئینی) با یکدیگر ادغام شده و دانشگاه هنر تهران را تشکیل دادند. طبیعتاً در ابتدا دانشکده هنر تهران تحت نام دیگری فعالیت می‌نمود. نام این دانشگاه در سال ۱۳۷۰ به دانشگاه هنر تهران تغییر نمود. این دانشگاه در دهه‌ی هفتاد تنها دارای چهار دانشکده هنرهای کاربردی، هنرهای تجسمی، سینما و تئاتر و پردیس اصفهان بود اما تا به امروز این دانشگاه وسیع‌تر شده و بر حوزه‌ی فعالیت آن نیز افزوده گشته است. البته پردیس اصفهان در سال ۱۳۷۹ از دانشگاه هنر تهران جدا شد. امروزه این دانشگاه ۹ دانشکده فعال دارد و تعداد زیادی دانشجوی مستعد در رشته‌های مختلف در این دانشکده‌ها مشغول به تحصیلند. لازم به ذکر است که دانشگاه هنر تهران جزو برترین دانشگاه‌های حوزه‌های هنر در ایران است و رقابت زیادی بین دانش‌آموزان علاقمند به رشته‌های هنر برای قبولی در این دانشگاه وجود دارد. دانشجویان این دانشگاه عمدتاً از طریق کنکور سراسری هنر به این دانشگاه ورود پیدا می‌کنند و معمولاً از رتبه‌های برتر این کنکور هستند.

معرفی ‌پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه هنر تهران و رشته‌های ارائه شده در آن‌ها

در  حال حاضر، دانشگاه هنر تهران شامل ۹ دانشکده می‌شود. جدول زیر لیست عناوین دانشکده‌های دانشگاه هنر تهران را نشان داده است:

لیستی از دانشکده‌های دانشگاه هنر تهران

۱.      دانشکده هنرهای کاربردی ۲.      دانشکده هنرهای تجسمی ۳.      دانشکده سینما و تئاتر
۴.      دانشکده موسیقی ۵.      دانشکده معماری و شهرسازی ۶.      دانشکده هنرهای دراماتیک
۷.      دانشکده هنرهای تزئینی ۸.      دانشکده حفاظت و مرمت ۹.      دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر

 

حال به معرفی تک تک دانشکده‌های دانشگاه هنر تهران می‌پردازیم:

  • دانشکده هنرهای کاربردی:

این دانشکده جزو قدیمی‌ترین دانشکده‌های دانشگاه هنر تهران است. د واقع این دانشکده از سال ۱۳۳۹ شروع به فعالیت نموده است و در سال ۱۳۷۰ به دانشگاه هنر تهران پیوسته است. هدف این دانشکده آموزش و آفرینش هنر با تکیه بر ارزش‌های هنری و فرهنگی ملی است. دانشجویان این دانشکده در حوزه‌های مختلفی از جمله طراحی صنعتی، صنایع دستی، طراحی پارچه و لباس، چاپ و فرش، نقش بافت و چاپ پارچه، نقاشی تزیینی، سرامیک (سفال)، ارتباط تصویری و … مشغول به تحصیل هستند. در حال حاضر این دانشکده پنج رشته در مقطع کارشناسی و سه رشته در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد.

  • دانشکده هنرهای تجسمی:

این دانشکده نیز از سال ۱۳۵۷ در مجتمع دانشگاهی هنر فعالیت داشته است و در سال ۱۳۷۰ به دانشگاه هنر تهران پیوسته است. این دانشگاه در سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۶ به کرج منتقل شده بود اما پس از آن مجدداً به تهران منتقل شد و امروزه در پردیس ولیعصر دانشگاه هنر واقع است. در حال حاضر این دانشکده رشته‌های همچون گرافیک، نقاشی، مجسمه‌سازی، عکاسی و تصویرسازی را ارائه می‌نماید.

  • دانشکده سینما و تئاتر:

آغاز فعالیت این دانشکده به سال ۱۳۳۶ برمی‌گردد. در سال ۱۳۷۰ نیز این دانشکده فعالیت خود را به عنوان زیرمجموعه‌ای از دانشگاه هنر تهران آغاز نمود. امروزه در این دانشکده تمامی رشته‌های مربوط به هنرهای نمایشی از جمله سینما، نمایش (تئاتر)، تلویزیون، نویسندگی، کارگردانی، بازیگری، ادبیات نمایشی، پویانمایی (انیمیشن)، دکور و صحنه‌آرایی ارائه می‌گردد.

  • دانشکده موسیقی:

این دانشکده به طور رسمی در سال ۱۳۷۳ در محل پردیس کرج دانشگاه تهران تأسیس گردید. این دانشکده در ابتدا تنها در رشته‌ی کارشناسی موسیقی و موسیقی نظامی ارائه می‌نمود. امروزه حوزه‌ی فعالیت و آموزش این دانشکده گسترش پیدا نموده است و رشته‌های دیگری از جمله نوازندگی سازهای جهانی، نوازندگی سازهای ایرانی و آهنگسازی را نیز ارائه می‌کند.

  • دانشکده معماری و شهرسازی:

تأسیس رسمی ای دانشکده به سال ۱۳۸۰ برمی‌گردد. این دانشکده نیز به مرور توسعه یافته و امروزه در این دانشکده رشته‌های شهرسازی، معماری و انرژی و مدیریت پروژه و ساخت در مقطع کارشناسی، رشته‌های معماری، برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، طراحی شهری و معماری داخلی در مقطع کارشناسی ارشد و رشته‌های معماری و شهرسازی در مقطع دکتری ارائه می‌شود.

  • دانشکده هنرهای دراماتیک:

آغاز فعالیت این دانشکده به سال ۱۳۳۶ تحت نظر اداره‌ی هنرهای زیبای کشور برمی‌گردد و امروزه نیز این دانشکده زیر نظز دانشگاه هنر تهران فعالیت می‌نماید. هدف این دانشکده تقویت ذهن جوانان و مبانی فرهنگی – اجتماعی از طریق تربیت افراد مجرب و کارورزیده برای صنایع تئاتر، سینما، تلوزیون و رادیو است.

  • دانشکده هنرهای تزئینی:

آغاز فعالیت این دانشکده به سال ۱۳۳۹ باز می‌گردد. البته در آن زمان نام این دانشکده متفاوت بود. در واقع این دانشکده تنها از سال ۱۳۵۳ با نام دانشکده هنرهای تزئینی فعالیت می‌نماید. هدف این دانشکده نیز پاسخ به نیازهای آموزشی هنرجویان هنرستان‌ها و سایر علاقمندان به تحصیلات عالی در زمینه هنر و همچنین حفظ و اشاعه هنرهای مربوطه است.

  • دانشکده حفاظت و مرمت:

فعالیت این دانشکده از سال ۱۳۵۵ آغاز شده است اما از آن زمان تا کنون به دلایل متعدد وقفه‌های کوتاه و یا بلند مدتی در فعالیت‌های علمی و آموزشی این دانشکده اتفاق افتاده است. از سال ۱۳۹۴ تا کنون اما این دانشکده فعالیت بی‌وقفه‌ای در حوزه‌ی تحصیلات تکمیلی داشته است و امروزه نیز در این دانشکده چهار رشته مرمت اشیاء فرهنگی و تاریخی، مرمت و احیاء بناها و بافت‌های تاریخی، مطالعات موزه و هنرهای اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد و رشته‌ی مرمت اشیاء در مقطع دکتری ارائه می‌گرد.

  • دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر:

این دانشکده جزو جدیدترین دانشکده‌های دانشگاه هنر تهران است که در سال ۱۳۹۴ تأسیس شده است. هدف این دانشکده گسترش مباحث نظری هنر، پاسخگویی به نیاز روزافزون به مطالعات عالی در باب هنر ایران و جهان، نسبت میان دین و فرهنگ و هنر و همچنین پاسخگویی به چالش‌های فلسفی هنر است. در حال حاضر این دانشکده در دو رشته تحصیلی پژوهش هنر و فلسفه هنر در مقطع کارشناسی ارشد و سه رشته‌ی تحصیلی پژوهش هنر، تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر و فلسفه هنر در مقطع دکتری دانشجو می‌پذیرد.

جدول زیر لیست کامل‌تری از عناوین رشته‌های ارائه شده دردانشگاه هنر تهران را نشان داده است:

لیستی از رشته‌های ارائه شده در دانشگاه هنر تهران

۱.      ادبیات نمایشی ۲.      تصویر متحرک ۳.      شهرسازی
۴.      برنامه‌ریزی منطقه‌ای ۵.      نمایش عروسکی ۶.      نوازندگی موسیقی ایرانی
۷.      معماری داخلی ۸.      گرایش میراث معماری ۹.      مطالعات موزه
۱۰.  مرمت و احیا ابنیه و بافت‌های تاریخی ۱۱.  نوازندگی موسیقی جهانی ۱۲.  گرایش مرمت و حفاظت میراث شهری
۱۳.  معماری ۱۴.  نقاشی ۱۵.  تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی
۱۶.  فلسفه هنر ۱۷.  پژوهش هنر ۱۸.  برنامه‌ریزی شهری
۱۹.  فرش ۲۰.  عکاسی ۲۱.  صفحه‌آرایی
۲۲.  طراحی پارچه و لباس ۲۳.  مرمت اشیا فرهنگی و تاریخی ۲۴.  چاپ
۲۵.  فرش: گرایش پژوهش در فرش ۲۶.  طراحی صنعتی ۲۷.  طراحی پارچه
۲۸.  آهنگسازی ۲۹.  کارگردانی نمایش ۳۰.  کارشناسی حرفه‌ای موسیقی – نوازندگی ساز ایرانی
۳۱.  کارگردانی ۳۲.  بازیگری ۳۳.  کارشناسی موسیقی – نوازندگی ساز کلاسیک
۳۴.  ارتباط تصویری ۳۵.  سینما ۳۶.  تصویرسازی
۳۷.  مدیریت پروژه و ساخت  

 

بررسی اجمالی امکانات دانشگاه هنر تهران

دانشگاه هنر تهران امکانات متنوعی در اختیار دانشجویان خود قرار داده است که در این بخش می‌خواهیم به شرح اجمالی این امکانات بپردازیم:

  • خوابگاه: دانشگاه هنر تهران خوابگاه‌های خوبی دارد ولی باید توجه داشته باشیم که این دانشگاه برای ارائه‌ی خوابگاه دانشجویان روزانه غیر تهرانی را در اولویت قرار می‌دهد و به دانشجویان پردیس خوابگاه ارائه نمی‌کند. ساختمان‌های خوابگاه این دانشگاه امکاناتی همچون امکانات ورزشی، حمام، لباس‌شویی، آشپزخانه، اتاق مطالعه و اتاق کار ارائه می‌کنند.
  • کتابخانه‌ها و سایت‌های کامپیوتر: در هر دانشکده از دانشگاه هنر تهران کتابخانه و سایتی وجود دارد که متناسب با نیاز دانشجویان رشته‌های ارائه شده در آن دانشکده امکانات علمی لازم را ارائه می‌دهد.
  • امکان انجام پروژه‌های تبادل دانشجویی: دانشجویان برخی رشته‌ها همچون سینما، انیمیشن، عکاسی و … می‌توانند در برخی سال‌ها وارد پروژه‌های تبادل دانشجویی موجود میان دانشگاه هنر تهران و دانشگاه‌های مطرح غیر ایرانی همچون دانشکده فیلمسازی بابلزبرگ آلمان شوند. البته لازم به ذکر است که لازمه‌ی قبول شدن در چنین پروژه‌هایی برخورداری از دانش زبان انگلیسی، رزومه‌ی خوب و سابقه‌ی فعالیت‌های دانشجویی مرتبط است.
  • امکانات رفاهی: امکان دریافت وامد صورت برخورداری از شرایط لازم و همچنین استفاده از برخی مراکز درمانی و مشاوره‌ای و یا مراکز تفریحی – ورزشی مشخص با تخفیف و یا بدون هزینه برای دانشجویان دانشگاه هنر میسر است.

دسته بندی شده در: