دانشگاه مازندران در شهر بابلسر در استان مازندران واقع شده است. این دانشگاه یک دانشگاه دولتی است و ورود به آن عمدتاً از طریق قبولی در کنکورهای سراسری میسر می‌گردد. دانشگاه مازندران اهدافی همچون آموزش و تربیت نیروهای متخصص، به‌روز کردن شاخص‌های آموزشی، برقراری روابط علمی و آموزشی با سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی، ایجاد دوره‌های غیر حضوری، برقراری فناوری اطلاعات، گسترش دوره‌های تحصیلات تکمیلی، بومی‌سازی رشته‌های جدید، گسترش و تعمیق نظام ارتباطی دانشگاه با دستگاه‌های اجرایی، صنایع مختلف و دانشگاه‌های منطقه را دنبال می‌کند و دانشگاه رو به رشدی است.

در خصوص تاریخچه‌ی دانشگاه مازندران باید بگوییم که برنامه‌ریزی‌های لازم برای تأسیس این دانشگاه در سال ۱۳۴۹ تحت نظر دانشگاه هاروارد آغاز گردید. روابط آکادمیک این دانشگاه و دانشگاه هاروارد تا قبل  از انقلاب اسلامی بسیار نزدیک بود؛ به گونه‌ای که برخی از اساتید  دانشکده‌های دانشگاه مازندران اساتید برجسته‌ی دانشگاه هاروارد بودند. این دانشگاه در ابتدا (قبل از انقلاب اسلامی) دانشگاه رضاشاه کبیر نام گرفت؛ اما پس از انقلاب اسلامی نام این دانشگاه به دانشگاه مازندران تغییر داده شد. همچنین ارتباط تنگاتنگ این دانشگاه با دانشگاه هاروارد پس از انقلاب کمتر و کمتر شد. در سال ۱۳۵۸ این دانشگاه تنها شامل مؤسسه آموزش عالی اقتصادی و اداری، مدرسه عالی علوم کشاورزی، مؤسسه آموزشی کشاورزی گرگان، مرکز تربیت دبیر فنی نوشیروانی بابل و مرکز تحصیلات تکمیلی بابلسر (دانشگاه شمال) می‌شد اما به مرور این دانشگاه توسعه یافت و امروزه دانشگاه مازندران دارای ۳۸۶ عضو هیئت علمی، ۳۷ استاد، ۸۸ دانشیار، ۲۰۰ استادیار و ۲۶ مربی و مدرس حق‌التدریس است و یکی از برترین دانشگاه‌های ایران در حوزه علوم پایه و مهندسی محسوب می‌گردد.

رتبه‌ی علمی کشوری و جهانی دانشگاه مازندران

یکی از عواملی که همیشه باید هنگام انتخاب دانشگاه محل تحصیل به آن توجه داشته باشیم، سطح علمی دانشگاه و رتبه‌ی کشوری و جهانی آن در بین دیگر دانشگاه‌ها است. تحصیل در یک دانشگاه با سطح علمی بالا نه تنها قادر است سطح علمی ما را در طول دوره‌ی تحصیل بالا بکشاند؛ بلکه می‌تواند در هنگام استخدام شدن در کارها با درآمدهای بهتر نیز یک امتیاز مثبت تلقی شود. رتبه‌ی علمی بین‌المللی یک دانشگاه نیز در فرایند دریافت پذیرش از دانشگاه‌های خارج از کشور تأثیر فراوانی می‌گذارد. در حال حاضر چندین رتبه‌بندی معتبر در سطح جهانی وجود دارند که هر کدام با در نظر گرفتن معیارهای مشخص و مخصوص به خود دانشگاه‌های جهان را رتبه‌بندی نموده‌اند. در این قسمت می‌خواهیم رتبه‌ی علمی کشوری و جهانی دانشگاه مازندران را بر اساس چند مورد از رتبه‌های بین‌المللی کاملاً معتبر همچون QS، US news و EduRank بررسی نماییم. دقت کنید که رتبه‌ی هر دانشگاه ممکن است در رتبه‌های مختلف، متفاوت باشد که علت این امر نیز تفاوت معیارهای طبقه‌بندی در این رتبه‌بندی‌ها است. رتبه‌ی دانشگاه مازندران در این سه رتبه‌بندی در جدول زیر نشان داده شده است:

رتبه‌های علمی دانشگاه مازندران

عنوان رتبه‌بندی

رتبه‌ در کشور رتبه‌ در آسیا رتبه‌ در جهان

QS

351 – 400

US news

44

597

1658

EduRank

32

1033

3205

 

معرفی دانشکده‌های دانشگاه مازندران و رشته‌های ارائه شده در این دانشگاه

در  حال حاضر، دانشگاه مازندران شامل ۱۳ دانشکده است عبارت‌اند از:

  1. دانشکده الهیات و معارف اسلامی: در این دانشکده رشته‌هایی همچون علوم قرآن و حدیث، فقه و مبانی اسلامی، معارف اسلامی، فلسفه و کلام اسلامی آموزش داده می‌شود.
  2. دانشکده علوم اقتصادی و اداری: این دانشکده شامل رشته‌های حسابداری، علوم اقتصادی، مدیریت و … می‌شود.
  3. دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی: این دانشکده نیز رشته‌های از جمله فیزیولوژی و بیومکانیک ورزشی ارائه می‌نماید.
  4. دانشکده شیمی: رشته‌های این دانشکده شامل شیمی و مهندسی شیمی می‌شوند.
  5. دانشکده علوم انسانی و اجتماعی: این دانشکده در رشته‌های علوم اجتماعی، جغرافیا، علوم تربیتی، مدیریت جهانگردی و … دانشجو می‌پذیرد.
  6. دانشکده حقوق و علوم سیاسی: دانشجویان این دانشکده در رشته‌های همچون علوم سیاسی، حقوق و … مشغول به تحصیل‌اند.
  7. دانشکده علوم ریاضی: گروه‌های آموزشی رشته‌های ریاضی و آمار در این دانشکده قرار دارند.
  8. دانشکده هنر و معماری: رشته‌های این دانشکده شامل مهندسی شهرسازی، صنایع دستی و … می‌شوند.
  9. دانشکده علوم پایه: این دانشکده رشته‌هایی همچون زیست‌شناسی، زیست ‌شناسی سلولی مولکولی، فیزیک و … ارائه می‌کند.
  10. دانشکده مهندسی و فناوری: دانشجویان این دانشکده می‌توانند در رشته‌های مهندسی نرم‌افزار، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی فناوری اطلاعات و … مشغول به تحصیل گردند.
  11. دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجه: رشته‌های این دانشکده شامل زبان و ادبیات انگلیسی، آموزش زبان انگلیسی، زبان روسی، زبان و ادبیات فارسی و …. می‌شود.
  12. دانشکده علوم دریایی و محیطی: رشته‌های این دانشکده عبارت‌اند از فیزیک دریا، شیمی دریا و زیست‌شناسی دریا.
  13. دانشکده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری: دانشجویان این دانشکده می‌توانند در رشته‌های باستان‌شناسی، گردشگری، مردم‌شناسی و هنرهای صناعی تحصیل نمایند.

دانشگاه مازندران همچنین مراکز تخصصی و گروه‌های پژوهشی متعددی دارد که می‌توانید لیستی از آن‌ها را در جدول زیر مشاهده نمایید:

لیست مراکز تخصصی و گروه‌های پژوهشی دانشگاه مازندران

۱.       گروه پژوهشی آموزش و اشتغال زنان

۲.       گروه پژوهشی نانو و بیوتکنولوژی

۳.       گروه پژوهشی ابرساختارهای جبری و ریاضیات فازی

۴.       مرکز پژوهشی حوزه اقلیمی خزر

۵.       مرکز آموزش فارسی به غیر فارسی زبانان

۶.       مرکز رشد واحدهای فناور

۷.       مرکز کارآفرینی و ارتباط با جامعه

۸.       مرکز تخصصی آپا

 

چند نکته‌ی مثبت و منفی در مورد دانشگاه مازندران

همان طور که می‌دانید هر دانشگاه نقاط قوت و ضعفی دارد و دانش‌آموزان و دانشجویان باید بسته به شرایط خود و دانشگاه‌ها، دانشگاه مد نظر خود را برای تحصیل انتخاب نمایند. از نقاط قوت دانشگاه مازندران می‌توان به تعداد و تنوع قابل توجه مراکز تخصصی و پژوهشی آن اشاره نمود. این ویژگی به دانشجویان این امکان را می‌دهد که در موضوعات مدنظر خود با برخورداری از امکانات لازم  به تحقیق و پژوهش بپردازند. رتبه‌ی علمی این دانشگاه نیز در کشور در سطحی خوب قرار دارد و فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به آینده‌ی شغلی خود امیدوار باشند. از معایب این دانشگاه نیز می‌توان به محدودیت ظرفیت خوابگاه‌های آن اشاره نمود که باعث می‌شود برخی دانشجویان مجبور به استفاده از خوابگاه‌های مستقل با پرداخت هزینه‌ای بیشتر شوند.

بررسی اجمالی امکانات دانشگاه مازندران

دانشگاه مازندران به مانند بسیاری از دانشگاه دولتی کشور امکانات خوبی در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهد. مهم‌ترین امکانات دانشگاه مازندران عبارت‌اند از:

  • آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های متنوع با تجهیزات پیشرفته: این امکانات هم به آموزش بهتر و مدرن‌تر دانشجویان کمک می‌کند و هم این امکان را به آنان می‌دهد که با استفاده از تکنولوژی‌های جدید به پژوهش بپردازند.
  • خوابگاه: درست است که گفتیم ظرفیت خوابگاه‌های دانگاه مازندران محدود است؛ اما این خوابگاه‌ها امکانات خیلی خوبی به دانشجویان ارائه می‌کنند. خوابگاه‌های دانشگاه مازندران عبارت‌اند از خوابگاه امام حسین (مخصوص دانشجویان پسر)، خوابگاه حضرت زینب (مخصوص دانشجویان دختر)، خوابگاه شهید نواب صفوی (مخصوص دانشجویان پسر)، مجتمع مسکونی آفتاب و سراهای دانشجویی خودگردان.
  • کتابخانه: کتابخانه‌ها از مهم‌ترین امکاناتی هستند که دانشگاه‌ها باید به دانشجویان ارائه کنند و دانشگاه مازندران نیز کتابخانه‌ی بسیار خوبی دارد.
  • کانون‌ها و انجمن‌های دانشجویی مختلف: فعالیت در کانون‌ها، تشکل‌ها و انجمن‌های دانشجویی مختلف می‌تواند تجربه‌های بسیار مفیدی برای دانشجویان به ارمغان آورد. در دانشگاه مازندران بیش از ۶۰ کانون و انجمن مختلف در حوزه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی فعال هستند که دانشجویان با عضو شدن و فعالیت در آن‌ها می‌توانند در کنار تحصیل خود در این حوزه‌ها نیز فعالیت کنند.

از دیگر امکانات دانشگاه مازندران نیز می‌توان مرکز آموزش زبان‌های خارجی، سلف غذا، مراکز درمانی و مشاوره‌ای و سالن‌های ورزشی را نام برد. این دانشکده همچنین فضای سبز بزرگ و باکیفیتی دارد.

دسته بندی شده در: