دانشگاه بو علی سینا همدان در سال ۱۳۵۲ پس از امضای یک معاهده بین ایران و فرانسه تأسیس شد. این دانشگاه اولین بار در سال ۱۳۵۵ دانشجو پذیرفت. در این سال حدود ۲۰۰ دانشجو در مقاطع کاردانی تا کارشناسی ارشد جذب این دانشگاه شدند. امروزه این دانشگاه با وسعتی عظیم در مقاطع مختلف و همچنین رشته‌های مختلف دانشجو می‌پذیرد. در حال حاضر دانشگاه بوعلی سینا دارای ۴۴۰ عضو هیأت علمی و حدود ۱۳,۰۰۰ دانشجو است که در ۳۱۹ رشته‌ی تحصیلی مختلف در مقاطع کاردانی، ‏کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در حال تحصیل هستند.

رتبه‌ی علمی کشوری و جهانی دانشگاه بو علی سینا همدان

اگر در حال انتخاب دانشگاه هستید، برای کسب آگاهی از وجهه‌ی جهانی و یا کشوری دانشگاه مد نظر خود و همچنین قوی بودن محیط آکادمیک آن باید به رتبه‌بندی‌های معتبر جهانی رجوع کنید. در حال حاضر رتبه‌بندی‌های معتبر بین‌المللی متنوعی هستند که تمامی دانشگاه‌های جهان را بر اساس تعدادی معیار مشخص رتبه‌بندی نموده‌اند. هر رتبه‌بندی معیارهای مخصوص به خود را برای مقایسه‌ی دانشگاه‌ها در نظر می‌گیرد. درست است که این معیارها در بسیاری جهات بین ربته‌بندی‌ها مشترکند، اما تفاوت‌هایی نیز وجود دارد که باعث تفاوت رتبه‌ی هر دانشگاه در ربته‌بندی‌های مختلف می‌شود. در این بخش می‌خواهیم رتبه‌ی دانشگاه بو علی سینا همدان را بر اساس معتبرترین رتبه‌های جهانی بیان کنیم. یکی از شناخته‌شده‌ترین رتبه‌های معتبر جهانی رتبه‌بندی US news است. طبق این رتبه‌بندی دانشگاه بو علی سینا در رتبه‌ی ۴۷ کشوری و ربته‌ی ۱۷۵۳ جهانی قرار گرفته است. ربیه‌بندی معتبر دیگری که در این متن بررسی شده است، رتبه‌بندی بین‌المللی CWUR است که طبق آن دانشگاه بو علی سینا همدان در رتبه‌ی کشوری ۲۵ و رتبه‌ی جهانی ۱۵۵۹ قرار گرفته است. همان طور که پیش‌تر نیز کفتیم، اختلاف رته‌ی دانشگاه بو علی سینا در این دو رتبه‌بندی به علت تفاوت معیارهای مقایسه‌ی این دو رتبه‌بندی است و هر دو رتبه کاملاً معتبر و قابل استناد است.

معرفی دانشکده‌های دانشگاه بو علی سینا همدان

در  حال حاضر، دانشگاه بو علی سینا دارای دو پردیس اصلی و اقماری است. این دانشگاه در کل ۱۳ دانشکده دارد که از این تعداد ۹ و ۴ دانشکده به ترتیب در پردیس اصلی و پردیس اقماری واقع شده‌اند. جدول زیر دانشکده‌های هر دو پردیس دانشگاه بو علی سینا همدان را نشان داده است:

لیستی از دانشکده‌های دانشگاه بو علی سینا در همدان
دانشکده‌های پردیس اصلی
۱.      دانشکده کشاورزی ۲.      دانشکده فنی و مهندسی ۳.      دانشکده ادبیات و علوم انسانی
۴.      دانشکده شیمی ۵.      دانشکده هنر و معماری ۶.      دانشکده علوم پایه
۷.      دانشکده علوم ورزشی ۸.      دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی ۹.      دانشکده پیرادامپزشکی
دانشکده‌های پردیس اقماری
۱.      دانشکده فنی و منابع طبیعی تویسرکان ۲.      دانشکده فنی و مهندسی کبودر آهنگ ۳.      دانشکده مدیریت و حسابداری رزن
  ۴.      دانشکده صنایع غذایی بهار  

 

حال به بررسی جزئیات بیشتری در مورد دانشکده‌های پردیس اصلی دانشگاه بو علی سینا همدان می‌پردازیم:

  • دانشکده کشاورزی: این دانشکده در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد. این دانشکده شامل نه گروه آموزشی باغبانی، خاک‌شناسی، زراعت واصلاح نباتات، تکنولوژی تولیدات دامی، گیاه‌پزشکی، ترویج و آموزش کشاورزی، ماشین‌های کشاورزی، مهندسی آبیاری و بیوتکنولوژیمی‌شود.
  • دانشکده فنی و مهندسی: این دانشکده از قدیمی‌ترین دانشکده‌های دانشگاه بو علی سینا همدان است که در سال ۱۳۵۶ تأسیس شده است. دانشجویان این دانشکده در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری زیر نظر یکی از شش گروه آموزشی مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی مواد و مهندسی کامپیوتر مشغول به تحصیل هستند. دانشجویان هر کدوم از این گروه‌های آموزشی می‌توانند از بین گرایش‌های مختلف ارائه شده، گرایش خود را نیز انتخاب کنند.
  • دانشکده ادبیات و علوم انسانی: این دانشکده در ابتدا تنها دو رشته‌ی اقتصاد و زبان فرانسه ارائه می‌داد اما امروزه این دانشکده پذیرای دانشجویان بسیاری در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است و شامل ۱۲ گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات عربی، تربیت بدنی، علوم تربیتی، الهیات، حقوق، معارف اسلامی، زبان‌های خارجی، فرهنگ و زبان‌های باستان، زبان شناسی همگانی، کتابداری و زبان و ادبیات فرانسه می‌شود.
  • دانشکده شیمی: در حال حاضر در این دانشکده ۵ گروه آموزشی شیمی آلی، شیمی فیزیک، شیمی تجزیه، شیمی معدنی و شیمی کابردی فعال هستند.
  • دانشکده هنر و معماری: این دانشکده در واقع از ادغام دو گروه آموزشی معماری و باستان‌شناسی تشکیل شده است و امروزه در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد. گروه‌های آموزشی این دانشکده در حال حاضر شامل سه گروه معماری و شهرسازی ، باستان‌شناسی و گرافیک می‌شود.
  • دانشکده علوم پایه: این دانشکده نیز جزو بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین دانشکده‌های دانشگاه بو علی سینا همدان است و در سال ۱۳۵۵ تأسیس گشته است. این دانشکده دارای ۵ گروه آموزشی زیست‌شناسی، زمین‌شناسی، ریاضی ، فیزیک و آمار است و در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد.
  • دانشکده علوم ورزشی: این دانشکده ابتدا بخشی از دانشکده علوم انسانی بود اما از سال ۱۳۹۲ جدا شده و به صورت مستقل به پذیرش دانشجو پرداخت. در این دانشکده سه گروه آموزشی فیزیولوژی ورزشی، مدیریت رفتار حرکتی و آسیب‌شناسی و بیومکانیک ورزشی فعال هستند و دانشجویان می‌توانند در این دانشکده در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل گردند.
  • دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی: این دانشکده در ابتدا بخشی از دانشکده‌ی علوم پایه بود اما در سال ۱۳۸۱ جدا شده و فعالیت مستقل خود را شروع کرد. این دانشکده در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد و شامل پنج گروه آموزشی اقتصاد، علوم اجتماعی، حسابداری، روان‌شناسی وعلوم سیاسی می‌شود.
  • دانشکده پیرادامپزشکی: این دانشکده در ابتدا بخشی از دانشکده‌ی کشاورزی بود؛ اما در سال ۱۳۸۰ از این دانشکده جدا شده و فعالیت خود را به صورت مستقل آغاز نمود. این دانشکده در حال حاضر در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته‌های دامپزشکی (کاردانی)، علوم آزمایشگاهی (کارشناسی ناپیوسته)، بهداشت مواد غذایی (کارشناسی ناپیوسته) و بهداشت و بازرسی گوشت (کارشناسی ناپیوسته) و انگل‌شناسی دامپزشکی (کارشناسی ارشد) به آموزش دانشجویان می‌پردازد.

بررسی اجمالی امکانات دانشگاه بو علی سینا همدان

دانشگاه بو علی سینا همدان وسعت زیادی داشته و امکانات بسیار خوبی نیز در اختیار دانشجویان خود قرار داده است. از امکانات آکادمیک این دانشگاه می‌توان به کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مجهز شده به دستگاه‌های جدید اشاره نمود. علاوه بر این موارد، دانشگاه بو علی سینا همدان امکانات رفاهی متعددی همچون سال‌های غذاخوری و بوفه، کتابخانه‌ای بزرگ، مرکز بهداشت و درمان و مرکز مشاوره، موزه تاریخ طبیعی و مجتمع مسکونی برای اساتید نیز ارائه نموده است. دانشگاه بو علی سینا امکانات ورزشی بی‌نظیری نیز در اختیار دانش‌آموزان قرار داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به زمین چمن، ۱۱ سالن ورزشی، پیست دوچرخه‌سواری، یک استادیوم رو باز و استخر اشاره کرد.

چند نکته‌ی مثبت و منفی در مورد دانشگاه بو علی سینا همدان

از آن جا که تعداد قابل توجهی  انجمن علمی دانشجویی، کانون فرهنگی هنری و نشریه فعال دانشجویی در دانشگاه بو علی سینا همدان در حال فعالیت هستند، این دانشکده در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی جزو برترین دانشگاه‌های ایران است. همچنین این دانشگاه امکانات خوبی داشته و به دانشجویان این فرصت را می‌دهد که با چاپ مقالات معتبر رزومه‌ی تحصیلی خود را تقویت نمایند. از معایب دانشگاه بو علی سینا می‌توان به محدود بودن ظرفیت خوابگاه‌های این دانشگاه و سخت‌گیری برخی اساتید در مواردی همچون نمره‌دهی اشاره نمود. همچنین باید توجه داشت که طبق رتبه‌بندی‌های علمی کشوری و جهانی، سطح علمی این دانشگاه پایین‌تر از سطح علمی دانشگاه‌های برتر کشور همچون دانشگاه تهران و … است؛ با این حال تحصیل در این دانشگاه می‌تواند فرصت‌های شغلی خوبی در اختیار دانشجویان قرار دهد. در ضمن، لازم به ذکر است که دانشکده‌های فنی و مهندسی، شیمی، کشاورزی، علوم پایه و علوم انسانی از منظر سطح علمی در رتبه‌های بالاتری نسبت به سایر دانشکده‌های این دانشگاه قرار دارند.

دسته بندی شده در: