شیمی تنها درس تخصصی کاملاً مشترک بین دو رشته‌ی علوم تجربی و ریاضی و فیزیک است. این درس برای دانش‌آموزان هر دو رشته اهمیت زیادی دارد و می‌تواند تأثیر فراوانی بر رتبه‌ی کنکور آنان بگذارد. همان طور که می‌دانید سؤالات کنکورهای سراسری از مباحث سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم  طرح می‌گردند و به همین دلیل دانش‌آموزان پایه‌ی دوازدهم باید علاوه بر یادگیری مباحث پایه‌ی خود مباحث دو پایه‌ی قبلی را نیز مرور کرده و از آن‌ها تست حل کنند. در جدول زیر می‌توانید بودجه‌بندی مربوط به درس شیمی در کنکورهای ریاضی و تجربی سال‌های اخیر را مشاهده نمایید:

بودجه‌بندی درس شیمی در کنکورهای سراسری کنکور سراسری تجربی کنکور سراسری ریاضی
پایه‌ی دهم فصل اول (کیهان زادگاه الفبای هستی) ۳ تست ۲ تست
فصل دوم (رد پای گازها در زندگی) ۳ تست ۳ تست
فصل سوم (آب، آهنگ زندگی) ۲ تست ۶ تست
کل پایه‌ی دهم ۸ تست ۱۱ تست
پایه‌ی یازدهم فصل اول (قدر هدایای زمینی را بدانیم) ۴ تست ۴ تست
فصل دوم (در پی غذای سالم) ۴ تست ۵ تست
فصل سوم (پوشاک، نیازی پایان‌ناپذیر) ۶ تست ۴ تست
کل پایه‌ی یازدهم ۱۴ تست ۱۳ تست
پایه‌ی دوازدهم فصل اول (مولکول‌ها در خدمت تندرستی) ۳ تست ۳ تست
فصل دوم (آسایش و رفاه در سایه شیمی) ۴ تست ۳ تست
فصل سوم (شیمی جلوه‌ای از هنر، زیبایی و ماندگاری) ۴ تست ۲ تست
فصل چهارم (شیمی، راهی به سوی آینده‌ای روشن‌تر) ۲ تست ۳ تست
کل پایه‌ی دوازدهم ۱۳ تست ۱۱ تست

 

همان طور که در جدول بالا قابل مشاهده است، بر خلاف برخی از دروس تخصصی دیگر که عمد‌ه‌ی سؤالات کنکورشان از پایه‌ی دوازدهم طرح می‌گردد، از مطالب درس شیمی هر سه پایه به صورت تقریباً یکسان سؤال طرح می‌شود و در نتیجه دانش‌آموزان نباید مطالب هیچ پایه‌ای را کنار بگذارند. در این متن، می‌خواهیم دو مورد از منابع کمک آموزشی پرطرفدار برای شیمی پایه (دهم و یازدهم) را با یکدیگر مقایسه نماییم. این دو کتاب کتب جامع شیمی پایه نشر الگو و پرسش‌های چهار گزینه‌ای شیمی پایه خیلی سبز هستند.

بررسی و مقایسه‌ی ظاهر، ساختار و محتوای کلی جامع شیمی پایه نشر الگو و شیمی پایه خیلی سبز

به صورت کلی ساختار و محتوای دو کتاب شباهات فراوانی به هم دارند. به عنوان مثال هر دو کتاب شامل درسنامه‌های کامل، بانک تست استاندارد و پاسخنامه‌ی کلیدی و تشریحی سؤالات می‌شوند. بخش‌های مختلف این دو کتاب در بخش‌های بعدی با جزئیات بیشتر مقایسه خواهند شد.  فصل‌بندی مطالب و ترتیب فصول پایه‌ها نیز در این کتب یکسان و منطبق بر کتب درسی است. همچنین در هر فصل از دو کتاب مطالب در چند درسنامه‌ی مجزا قرار داده شده است و تست‌های مربوط به هر درسنامه در انتهای همان درسنامه قرار داده شده است. یک تفاوت ساختاری این دو کتاب آن است که پاسخنامه‌ی سؤالات هر فصل در کتاب خیلی سبز در انتهای همان فصل ارائه شده است؛ اما در کتار نشر الگو پاسخنامه‌ی تشریحی تمامی سؤالات در انتهای کتاب قرار داده شده است. جدول زیر شامل کلی‌ترین اطلاعات در مورد چاپ‌های جدید دو کتاب جامع شیمی پایه نشر الگو و شیمی پایه خیلی سبز می‌شود:

عنوان کامل کتاب انتشارات مؤلفان تعداد صفحه نوبت چاپ سال چاپ
پرسش‌های چهار گزینه‌ای شیمی پایه (دهم و یازدهم) خیلی سبز دکتر نیما سپهری / مهدی براتی / یاسر عبداللهی ۶۱۶ هفتاد و  دوم ۱۴۰۲
جامع شیمی پایه نشر الگو شهرام شاه‌پرویزی / حسین شرانلو ۶۵۲ سوم ۱۴۰۲

 

از منظر ظاهر کلی، کتاب خیلی سبز نسبت به کتاب نشر الگو برتر است؛ چرا که چاپ صفحات کتاب خیلی سبز به صورت تمام رنگی است و تنوع رنگ‌های مختلف در کنار هم در این کتاب مخصوصاً در بخش درسنامه‌ها جلوه‌ی بصری بسیار خوبی به آن بخشیده است. طرح‌های کارتونی خلاقانه و جالبی نیز برای هر فصل در کتاب خیلی سبز ارائه شده است که از خشکی مطالب می‌کاهد. البته در نظر داشته باشید که ظاهر صفحات کتاب نشر الگو نیز بسیار معقول و مناسب است. صفحه‌آرایی این کتاب بسیار منسجم است و در چاپ صفحات این کتاب از رنگ‌های مکملی مثل سبز، آبی و یا بنفش استفاده شده است.

بررسی و مقایسه‌ی درسنامه‌های کتاب‌های جامع شیمی پایه نشر الگو و شیمی پایه خیلی سبز

ابتدا باید متذکر شویم که درسنامه‌های ارائه شده در هر دو کتاب بسیار کامل و جامعند و بر مبنای کنکورهای سراسری نوشته شده‌اند. برای مقایسه‌ی درسنامه‌های ارائه شده در دو کتاب جامع شیمی پایه نشر الگو و شیمی پایه خیلی سبز می‌توانید به جدول زیر دقت نمایید. (علامت ضربدر در این جدول به معنای آن است که کتاب ویژگی مذکور را دارد)

بررسی و مقایسه‌ی پرسش‌های چهار گزینه‌ای کتاب‌های جامع شیمی پایه نشر الگو و شیمی پایه خیلی سبز

بانک تست هر دو کتاب کاملاً استانداد است و تست فرای کنکور در هیچ کدام از این دو کتاب دیده نمی‌شود. در ضمن، تنوع و تعداد تست‌های هر دو کتاب بالا است و دانش‌آموزان با کار کردن تست‌های هر کدام از این دو کتاب می‌توانند به نتیجه‌ی مطلوبی برسند.

شباهت‌های بانک تست این دو کتاب عبارت‌اند از:

  • طبقه‌بندی موضوعی تست‌ها
  • پوشش تمامی مفاهیم و نکات کتب درسی
  • تطابق کامل با کنکورهای سراسری اخیر و کتب درسی جدید
  • ارائه‌ی سؤالات تألیفی فراوان
  • ارائه‌ی سؤالات کنکورهای سال‌های قبل در لابه‌لای سؤالات طبقه‌بندی شده
  • ارائه‌ی سؤالات کنکورهای اخیر در انتهای کتاب به صورت جداگانه
  • تنوع و تعداد بالای تست‌ها

تفاوت‌های بانک تست این دو کتاب عبارت‌اند از:

  • در کتاب نشر الگو برای هر فصل دو آزمون جامع ارائه شده است که یکی در سطح استاندارد است و دیگری سطح بالاتری دارد. کتاب خیلی سبز دقیقا آزمون جامع ارائه ننموده است ولی در انتهای هر فصل بخشی با عنوان «از هر دری سخنی» دارد که شامل سؤالاتی از کل مباحث فصل است.
  • بر خلاف کتاب نشر الگو، در کتاب خیلی سبز علاه بر سؤالات تألیفی و کنکوری، تعدادی سؤال از منابعی همچون المپیادهای شیمی و آزمون‌های کانون فرهنگی آموزش قلمی چی ارائه گشته است.
  • در انتهای کتاب خیلی سبز سؤالات دو کنکور ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در بخشی جداگانه ارائه شده است؛ این در حالی است که کتاب نشر الگو فقط سؤالات کنکور سال ۱۴۰۱ را در بخشی جداگانه در انتهای خود ارائه نموده است.

برای مقایسه‌ی تست‌های دو کتاب شیمی پایه خیلی سبز و جامع شیمی پایه نشر الگو می‌توانید به جدول زیر مراجعه نمایید:

مقایسه تعداد سؤالات کتب پرسش‌های چهار گزینه‌ای شیمی پایه خیلی سبز و جامع شیمی پایه نشر الگو
پایه شماره‌ی فصل عنوان فصل شیمی پایه خیلی سبز جامع شیمی پایه نشر الگو
دهم ۱ کیهان زادگاه الفبای هستی ۲۴۵ تست ۲۴۸ تست
۲ رد پای گازها در زندگی ۲۰۳ تست ۲۰۸ تست
۳ آب، آهنگ زندگی ۲۳۶ تست ۲۷۸ تست
یازدهم ۴ قدر هدایای زمینی را بدانیم ۲۴۷ تست ۲۸۴ تست
۵ در پی غذای سالم ۲۹۲ تست ۲۹۷ تست
۶ پوشاک، نیازی پایان‌ناپذیر ۱۶۸ تست ۱۹۸ تست
سؤالات کنکورهای اخیر ۲۱۰ تست ۷۸
کل کتاب ۱۶۰۱ تست ۱۵۹۱ تست

 

بررسی و مقایسه‌ی پاسخنامه‌های کتاب‌های جامع شیمی پایه نشر الگو و شیمی پایه خیلی سبز

هر دو کتاب هم پاسخنامه‌ی کلیدی دارند و هم تشریحی. پاسخنامه‌ی تشریحی ارائه شده در هر دو کتاب توضیحات مفصلی برای تمامی سؤالات ارائه نموده‌اند. برای مقایسه‌ی پاسخنامه‌ی تشریحی دو کتاب جامع شیمی پایه نشر الگو و شیمی پایه خیلی سبز می‌توانید به جدول زیر نگاه کنید:

جمع‌بندی

در این مطلب، دو مورد از محبوب‌ترین منابع آموزش و تست موجود برای درس شیمی دو پایه‌ی دهم و یازدهم یعنی کتاب‌های پرسش‌های چهار گزینه‌ای شیمی پایه خیلی سبز و جامع شیمی پایه نشر الگو معرفی و با هم مقایسه شده است. هر دو کتاب منابع کامل و جامعی هستند و به تنهایی قادرند دانش‌آموزان را به درصد صد در شیمی پایه کنکور برسانند. درسنامه‌های دو کتاب کامل است و بانک تست هر دو نیز تعداد تقریباً مشابهی تست متنوع و کاملاً استاندارد ارائه نموده‌اند. پاسخنامه‌ی تشریحی هر دو کتب نیز تمامی سؤاات را مفصلاً پاسخ داده است.

دسته بندی شده در: