بزرگ‌ترین دانشگاه در غرب و شمال غربی کشور دانشگاه تبریز است. این دانشگاه که تحت نظارت وزارت علوم و فناوری مدیریت می‌شود، بین دانش‌آموزان بسیار محبوب است و هر ساله شاهد رقابت سنگینی بین دانش‌آموزان برای ورود به این دانشگاه از طریق کنکور سراسری هستیم. دانشگاه تبریز دانشگاه بزرگی است و در حال حاضر حدوداً ۲۴۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در حال تحصیل هستند. دانشگاه تبریز در سال ۱۳۲۶تأسیس شده است و در واقع جزو قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایران است. از نظر وسعت، دانشگاه تبریز  با وسعتی در حدود ۶۰۰ هکتار، دومین دانشگاه ایران است. این دانشگاه با کسب افتخارات علمی کشوری و بین‌المللی مختلف، دانشگاه ایده‌آلی برای ادامه‌ی تحصیل محسوب می‌شود. هدف این متن مانند مطالبی که در دسته‌ی معرفی رشته و دانشگاه مجله‌ی کتابچی معرفی می‌شوند معرفی دانشگاه تبریز و جزئیات لازم در مورد این دانشگاه است به امید آن که بتوانیم به دانش‌آموزان در انتخاب آگاهانه‌ی دانشگاه کمک کنیم.

رتبه‌های علمی دانشگاه تبریز و افتخارات علمی این دانشگاه

برای بررسی رتبه‌بندی جهانی دانشگاه تبریز ما دو رتبه‌بندی US news و QS که معتبرترین و شناخته‌شده‌ترین رتبه‌بندی‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها را ارائه می‌کنند، در نظر گرفته‌ایم. رتبه‌ی دانشگاه تبریز طبق رتبه‌بندی QS بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ بوده و رتبه‌ی این دانشگاه در رتبه‌بندی US news برابر ۶۲۵ است. علت تفاوت این دو رتبه تفاوت شاخص‌های دو رتبه‌بندی معرفی شده است. لازم به ذکر است که با بررسی و مقایسه‌ی رتبه‌های جهانی دیگر دانشگاه‌های ایران، دانشگاه تبریز جزو دانشگاه‌های برتر کشورمان محسوب می‌شود. برخی از افتخارات علمی دیگر دانشگاه تبریز نیز به شرح زیر است:

  • کسب رتبه اول در نمایشگاه جامع دستاوردهای ۳۰ ساله نظام در سال ۸۷
  • کسب رتبه‌ی علمی بسیار خوب در رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشورهای اسلامی
  • چاپ ۱۷۳۸۸ مقاله‌ی داخلی و ۱۸۶۷۱ مقاله خارجی ISI
  • دریافت لوح تقدیر از معاون رئیس جمهور در خصوص ترویج فرهنگ زیست محیطی
  • کسب رتبه‌‌های برتر در جشنواره‌ی جذب دانشجویان بین‌المللی
  • عضویت در هیئت اجرایی اتحادیه دانشگاه‌های جهان (IAU)
  • کسب مقام به عنوان یکی از ۱۰ دانشگاه برتر کشور

چند ویژگی مثبت و منفی کلی در مورد دانشگاه تبریز

حال که دانشگاه تبریز را به طور کلی معرفی نمودیم و برخی افتخارات علمی آن را برشمردیم، در این بخش می‌خواهیم توجه شما را به چند نکته در خصوص مزایا و معایب دانشگاه تبریز جلب نماییم. همان طور که پیشتر اشاره کردیم، دانشگاه تبریز بزرگ است و تعداد دانشجوی زیادی نیز در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دارد.  یکی از معایب دانشگاه تبریز آن است که گاهاً این دانشجویان برای خوابگاه با مشکل کمبود ظرفیت مواجه شده و مجبور می‌شوند با پرداخت هزینه‌ی بیشتر در خوابگاه‌های غیر دولتی ساکن گردند. ویژگی منفی دیگر این دانشگاه سخت‌گیری برخی اساتید آن در نمره‌دهی است. البته این سخت‌گیری هم‌تراز با رتبه‌ی علمی دانشگاه است و خود این امر نیز از  دلایل درخشش علمی این دانشگاه و دانشجویان آن است. مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت دانشگاه تبریز نیز رتبه‌ی علمی بی‌نظیر این دانشگاه، موفقیت دانش‌آموختگان این دانشگاه در بازار کار، امکانات متنوع این دانشگاه و افتخارات علمی فراوان آن است.

معرفی دانشکده‌ها و رشته‌های تحصیلی دانشگاه تبریز

در  حال حاضر، دانشگاه تبریز ۱۶۴ رشته‌ی تحصیلی برای مقطع کارشناسی، ۳۲۲ رشته‌ی تصیلی برای مقطع  کارشناسی ارشد، ۲۰۹رشته‌ی تحصیلی برای مقطع دکتری و ۴ رشته‌ی کاردانی ارائه نموده است. در این قسمت می‌خواهیم بخش‌های مختلف دانشگاه تبریز را معرفی کنیم. این دانشگاه دارای ۲ پردیس، ۲۰ دانشکده و ۱۰ مرکز مطالعاتی و پژوهشی است. پردیس‌های دانشگاه تبریز پردیس خودگردان تبریز و پردیس بین‌المللی ارس نام دارند. برای اطلاع از دانشکده‌های دانشگاه تبریز نیز می‌توانید به جدول زیر توجه کنید:

لیستی از دانشکده‌های دانشگاه تبریز

۱ دانشکده ریاضی ۲ دانشکده دامپزشکی
۳ دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ۴ دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی
۵ دانشکده فنی و مهندسی عمران ۶ دانشکده فنی و مهندسی برق و کامپیوتر
۷ دانشکده فنی و مهندسی شیمی و نفت ۸ دانشکده فیزیک
۹ دانشکده فنی و مهندسی مکانیک ۱۰ دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی
۱۱ دانشکده فنی و مهندسی میانه ۱۲ دانشکده برنامه‌ریزی و علوم محیطی
۱۳ دانشکده کشاورزی ۱۴ دانشکده الهیات و علوم اسلامی
۱۵ دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی ۱۶ دانشکده شیمی
۱۷ دانشکده علوم طبیعی ۱۸ دانشکده فنی و مهندسی مرند
۱۹ دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی اهر ۲۰ دانشکده فنی و مهندسی فناوری‌های نوین

 

تمامی دانشکده‌های دانشگاه تبریز امکانات علمی – پژوهشی کاملی شامل آزمیشگاه‌ها و کارگاه‌های مجهز ارائه نموده‌اند. علاوه بر دانشکده‌ها، دانشگاه تبریز دارای مراکز مطالعاتی و پژوهشی بسیار مجهزی نیز است که در جدول زیر نشان داده شده است:

لیستی از مراکز مطالعاتی و پژوهشی دانشگاه تبریز

۱ مؤسسه‌ی تحقیقات علوم اسلامی – انسانی ۲ پژوهشکده ستاره‌شناسی و فیزیک کاربردی
۳ مرکز تحقیقات علوم پایه تبریز ۴ پژوهشکده محیط زیست
۵ گروه پژوهشی جغرافیا ۶ مرکز پژوهشی ژئوتوریسم
۷ موسسه تحقیقات اجتماعی ۸ مرکز پژوهشی ریاضیات در صنعت
۹ مؤسسه‌ی مطالعاتی و تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه ۱۰ موسسه تاریخ و فرهنگ ایران

 

بررسی اجمالی امکانات دانشگاه تبریز

دانشگاه تبریز جزو ۱۰ دانشگاه برتر کشور است و وسعت زیادی دارد. این دانشگاه امکانات علمی و رفاهی بی‌نظیری در اختیار دانشجویان خود قرار داده است. در خصوص امکانات علمی این دانشگاه در بخش‌های قبل سخن گفتیم. در این بخش می‌خواهیم بر دیگر امکانات دانشگاه تبریز تمرکز کنیم. یکی از مهم‌ترین امکاناتی که یک دانشگاه باید به برای دانشجویان خود فراهم کند، خوابگاه است. دانشگاه تبریز دارای چهار خوابگاه فجر، ولیعصر (عج)، شهداء و خوابگاه خودگردان فدک است که همگی کیفیت بسیار بالایی دارند. دانشگاه تبریز همچنین یک مرکز بهداشت دانشجویان و یک مرکز مشاوره دانشجویی نیز در اختیار دانشجویان خود قرار داده است. از امکانات رفاهی دانشگاه تبریز نیز می‌توان به چهار سالن غذاخوری، بوفه در بیشتر دانشکده‌ها، نانوایی، بانک، بازارچه دانشجویی و امکانات کپی و تکثیردر تمامی دانشکده‌های این دانشگاه اشاره نمود. این دانشگاه همچنین امکانات ورزشی متنوعی همچون سالن‌ها و اماکن ورزشی مختلف، سالن‌های بدنسازی، سالن تنیس روی میز، استخر، سونا، جکوزی، زمین‌های ورزشی، پیست دوچرخه‌سواری و دیگر امکانات ورزشی با تجهیزات مجهز را در اختیار دانشجویان خود قرار داده است. این دانشگاه همچنین مسابقاتی در رشته‌های مختلف برگزار می‌کند. این دانشگاه  نشریه‌های بی‌نظیری نیز دارد که در حوزه‌های کشاورزی و دامپزشکی، علوم پایه، حوزه‌های فنی – مهندسی و حوزه‌های علوم انسانی فعالیت می‌کنند.

آینده‌ی فارغ‌التحصیلان دانشگاه تبریز

آینده‌ی شغلی مهم‌ترین نگرانی دانشجویان و دانش‌آموزان است. از آن جا که دانشگاه تبریز دانشگاه بسیار خوبی است و در کشورمان بسیار شناخته شده نیز است، دانش‌آموختگان دانشگاه تبریز از نظر کار پیدا کردن بعد از تحصیل در شرایط خوبی قرار دارند. البته باید توجه داشته باشید که برای استخدام شدن در یک کار خوب و دریافت درآمد بالا، دانشگاه محل تحصیل به اندازه‌ی برخورداری از رزومه‌ی خوب و داشتن مهارت‌های تخصصی لازم مهم نیست. در واقع دانشجویان اگر می‌خواهند پس از تحصیل خود سریع وارد بازار کار رشته‌ی خود شده و ترقی کنند، باید بر روی رشد فردی و رشد تخصصی خود کار کرده و یک رزومه‌ی قوی برای خود بسازند. همان طور که می‌دانید، در حال حاضر بسیاری از افراد به دنبال کسب پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های خارج کشور و ادامه‌ی تحصیل در کشورهای دیگر هستند. دانشگاه تبریز به اندازه‌ی دانشگاه‌های شریف و تهران در سطح جهانی شناخته شده نیست؛ اما دانشجویان این دانشگاه می‌توانند با استفاده از امکانات علمی ارائه شده در این دانشگاه، یک رزومه‌ی تحصیلی قوی برای خود بسازند و در نتیجه شانس بالایی برای کسب پذیرش از دانشگاه‌های کشورهای دیگر داشته باشند. دقت کنید که در چنین شرایطی، دانشجویانی موفق خواهند بود که معدل بالایی داشته، نمره‌ی زبان خوبی در آزمون‌های بین‌المللی زبان کسب کرده و فعالیت‌های علمی – پژوهشی خوبی نیز در دوران تحصیل خود در ایران داشته باشند. یک نمونه‌ی پرطرفدار و کاربردی از فعالیت‌های علمی – پژوهشی در فرایند مهاجرت تحصیلی نوشتن مقاله و یا همکاری در نوشتن مقالات است.

به طور کلی شما برای موفقیت پس از تحصیل، چه بخواهید در ایران مانده و وارد بازار کار شوید و چه بخواهید با دریافت پذیرش از دانشگاه‌های خارج از  کشور، به کشورهای دیگر بروید، باید در دوران تحصیل خود در دانشگاه تبریز تلاش و پشتکار زیادی داشته و علاوه بر ساختن یک رزومه‌ی کاری یا تحصیلی قوی، بر روی رشد مهارت‌های فردی خود نیز کار کنید

دسته بندی شده در: