درس ریاضی، از جمله دروس تخصصی در رشته‌ی علوم تجربی است که از پایه‌ی دهم به‌صورت تخصصی وارد برنامه‌ی مطالعاتی دانش‌آموزان می‌شود. مطالبی که دانش‌آموز در طول پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم می‌آموزد مکمل یک‌دیگر هستند. از این رو لازم است در هر یک از پایه‌ها داوطلب منبع مناسبی را انتخاب کند و با استفاده از آموخته‌های خود، مهارت‌های تست‌زنی و پاسخ‌دهی خود را تقویت کند. به دلیل حجم و تنوع بالای مطالب، و ساعات تدریس کم در برنامه‌ی کلاسی مدرسه، آمارهای به‌ دست آمده از آزمون‌های آزمایشی و کنکورهای سراسری نشان می‌دهند اغلب داوطلبان وضعیت درسی قابل قبولی در این درس ندارند. با توجه به دو عاملی که در این موضوع دخیل هستند و به آن‌ها اشاره شد، لازم است دانش‌آموز منبعی مناسب انتخاب کند و به کمک محتوای اصولی و استاندارد، دانش و مهارت‌های خود را تقویت کند.

در ادامه به بررسی سه مورد از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های ریاضی دوازدهم تجربی می‌پردازیم:

بررسی ساختار کلی بهترین منابع ریاضی دوازدهم تجربی

کتاب‌هایی که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم، کتاب‌هایی تک‌جلدی هستند و حجم نسبتا متوسطی دارند. درسنامه‌های آموزشی، بانک سوال و پاسخنامه‌ی تشریحی، بخش‌های اصلی این منابع هستند. سطح علمی هر یک از این سه کتاب، متوسط و بالاتر است و محتوای آن‌ها شباهت زیادی به آزمون‌های آزمایشی استاندارد و کنکورهای سراسری دارد.

با وجود کامل بودن درسنامه‌ها و جامع بودن بانک تست کتاب، تمام مطالب کتاب‌ها در چارچوب کتاب درسی بیان شده‌اند. سرفصل‌هایی که به کتاب‌های نظام قدیم تعلق دارند و در تغییرات جدید ویرایش و حذف شده‌اند، نکات چالشی و مواردی که به دلیل سختی زیاد شانس مطرح شدن در آزمون‌های استاندارد و کنکور سراسری را ندارند، در هیچ یک از منابع ذکر شده، بررسی شده‌اند. در واقع مولفان هر اثر تلاش کرده‌اند منبعی ارائه کنند که در چارچوب کتاب درسی فعالیت کرده و مخاطب را از سایر منابع کمک‌آموزشی بی‌نیاز سازد.

  نشر الگو قلم‌چی خیلی‌سبز
مولفان کاظم جلالی، ارشک حمیدی گروه مولفان کوروش اسلامی، رسول محسنی منش، سروش موئینی
تعداد صفحات ۴۲۰ ۳۹۲ ۴۹۶
نوبت چاپ هفدهم چهاردهم شصت‌ و سوم
قیمت ۲۲۰۰۰۰ ۲۲۰۰۰۰ ۲۴۵۰۰۰
جنس کاغذ سفید سفید سفید
رنگ‌های بکار رفته در چاپ سبز و طوسی آبی و طوسی آبی و طوسی
امتیاز صفحه‌آرایی ۱۰/۸ ۱۰/۷ ۱۰/۹
فضای خالی برای یادداشت‌برداری و انجام محاسبات دارد دارد دارد
لحن غالب کتاب ساده و روان رسمی و روان ساده و صمیمی، در قسمت‌هایی طنز
سطح متوسط و بالاتر متوسط متوسط و بالاتر

بررسی و مقایسه‌ی درسنامه‌های بهترین منابع ریاضی دوازدهم تجربی

  • کتاب ریاضی دوازدهم تجربی نشر الگو، درسنامه‌هایی خودآموز ارائه کرده است. بیشتر توضیحات در قالب درسنامه‌های موردی نوشته شده‌اند تا مخاطب در مدت زمان کوتاه‌تر، حجم بیشتری از مطالب را مطالعه کند. در ادامه‌ی توضیحات هر مبحث، تعدادی سوال چهارگزینه‌ای آموزشی به همراه پاسخ تشریحی قرار گرفته است. توضیحات درسی در کادری تحت عنوان «تعریف» و نکات تکمیلی در کادری جداگانه به نام «نکته» قرار گرفته‌اند.
  • در ابتدای درسنامه‌ی هر فصل از کتاب ریاضی دوازدهم تجربی، بخشی با نام «درخت دانش» طراحی شده است. این قسمت از درسنامه، دیدگاهی کلی از فصل به مخاطب می‌دهد. مباحث مهم، زیرعنوان‌های هر بخش از درس، تعداد تست‌ها و اهمیت مباحث در کنکور سراسری از جمله اطلاعاتی هستند که با بررسی این قسمت، در اختیار دانش‌آموز قرار می‌گیرند. یکی از ویژگی‌های کتاب ریاضی دوازدهم تجربی قلم‌چی، تقسیم درسنامه و بانک سوال به بخش‌هایی کوچک‌تر به نام «پیمانه» است تا دانش‌آموز برنامه‌ریزی کامل‌تری برای مطالعات خود داشته باشد.
  • درسنامه‌های کتاب ریاضی دوازدهم تجربی خیلی‌سبز، نسبت به دو کتاب دیگر، مفصل‌تر هستند. در ابتدای هر فصل، مقدمه‌ای قرار گرفته که مباحث مهم، پیش‌نیازها و پیشنهادهای مطالعاتی را در بر می‌گیرد. توضیحات ارائه شده برای هر زیرعنوان، کافی هستند و صفر تا صد موضوع را پوشش می‌دهند. نکات تکمیلی و ترکیبی، خطاهای رایج دانش‌آموزان و تست‌های آموزشی، از جمله مواردی هستند که برای آموزش بهتر در اختیار داوطلب قرار گرفته‌اند. یکی از موارد مهم در این درسنامه‌ها، جدول‌های مقایسه و جمع‌بندی هستند که منبع مناسبی برای مرور و خلاصه‌نویسی به‌شمار می‌روند.

بررسی و مقایسه‌ی تست‌های بهترین منابع ریاضی دوازدهم تجربی

  • کتاب ریاضی دوازدهم تجربی نشر الگو، پرسش‌های هر درس را در قالب چندین زیرعنوان ارائه کرده است تا مخاطب زمان‌بندی دقیق‌تری برای مطالعه‌ی هر قسمت داشته باشد و نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کند. تست‌های کتاب ترکیبی از سوالات تالیفی و منتخب از میان کنکورهای سراسری هستند. این کتاب در بخش انتهایی، تعدادی آزمونک و چند کنکور سراسری سال‌های اخیر زا نیز در خود گنجانده است.
  • بانک سوال کتاب ریاضی دوازدهم تجربی قلم‌چی نیز هم‌چون دو اثر دیگر، ساختار میکروطبقه‌بندی دارد. در مقابل هر تست از این کتاب، مخاطب به صفحه‌ی مربوطه از کتاب درسی ارجاع داده شده و این موضوع باعث می‌شود در مطالعات آتی خود، با دقت بیشتری به بررسی کتاب درسی بپردازد.
  • بانک سوال کتاب ریاضی دوازدهم تجربی خیلی‌سبز، پرسش‌های چهارگزینه‌ای را به‌صورت میکروطبقه‌بندی در بر می‌گیرد. تیپ‌های سوالی موجود در کتاب از تنوع بسیار بالایی برخوردارند و داوطلب با بررسی آن‌ها می‌تواند به تسلط و مهارت بالاتری در پاسخ به سوال‌ها برسد. تست‌های کتاب با سه آیکون مختلف، به سطوح ساده، متوسط و دشوار تقسیم شده‌اند. در کنار برخی از سوالات کتاب، کامنت‌هایی از مولفان آمده است که به بررسی استراتژی‌های حل می‌پردازند و شیوه‌ی برخورد صحیح با سوال را به داوطلب نشان می‌دهند.
  نشر الگو قلم‌چی خیلی‌سبز
تعداد سوال‌ها ۱۹۰۵+ آزمون‌ها ۱۱۲۰ ۱۵۲۱
فرمت میکروطبقه‌بندی دارد دارد دارد
نشان‌دار کردن سوالات ندارد ندارد دارد
ارجاع به بخش مربوطه کتاب درسی ندارد دارد ندارد

بررسی و مقایسه‌ی پاسخنامه‌ی بهترین منابع ریاضی دوازدهم تجربی

هر سه کتاب ریاضی دوازدهم تجربی نشر الگو، قلم‌چی و خیلی‌سبز، پاسخنامه‌ی تشریحی برای تست‌ها ارائه کرده‌اند. کتاب خیلی‌سبز پاسخنامه‌ی کلیدی را نیز شامل می‌شود. در پاسخنامه‌ی تشریحی کتاب‌ها، علاوه‌بر حل مرحله‌به‌مرحله، توضیحات فارسی لازم نیز نوشته شده تا درک خواسته‌ی سوال ساده‌تر شود. هم‌چنین برای فهم بهتر، شکل‌ها و مدل‌های ساده‌سازی‌شده‌ای رسم شده‌ است. مولفان کتاب خیلی‌سبز در تالیف پاسخنامه‌ی تشریحی، صرفا به یک روش حل اکتفا نکرده‌اند و روش‌های مختلفی را برای حل سوال پیشنهاد کرده‌اند. این ویژگی از کتاب نهایتا به افزایش مهارت تست‌زنی و سرعت داوطلب منجر خواهد شد. این ویژگی در پاسخنامه‌ی کتاب ریاضی دوازدهم تجربی قلم‌چی نیز به چشم می‌خورد.

جمع‌بندی

هر سه کتاب ریاضی دوازدهم تجربی قلم‌چی، نشر الگو و خیلی‌سبز، در لیست منابع پرفروش و محبوب داوطلبان کنکوری و دانش‌آموزان قرار دارند. درسنامه‌های کتاب خیلی‌سبز، در مقایسه با دو کتاب دیگر، کامل‌تر و مفصل‌تر است. برای بررسی درسنامه‌های کتاب قلم‌چی، لازم است پیش‌تر تسلطی نسبی بر مباحث مورد مطالعه داشته باشید. بانک تست هر سه کتاب تقریبا مشابه است؛ تعداد و تنوع سوالات بالاست و علاوه‌بر سوالات تالیفی، تست‌های منتخب از میان کنکورهای سراسری نیز در کتاب گنجانده شده‌اند. اگر زمان کافی برای مطالعه‌ی کامل کتاب را ندارید، می‌توانید ریاضی دوازدهم تجربی خیلی‌سبز را انتخاب کنید و به‌صورت گزینشی به بررسی درسنامه‌ها و پرسش‌های نشان‌دار بپردازید.