فلسفه از دروس تخصصی در رشته‌ی علوم انسانی است؛ اهمیت و ارزش بالای این دسته از عناوین درسی، به ضریب بالای تست‌ها در آزمون‌های آزمایشی مختلف و کنکور سراسری محدود نمی‌شود؛ دانش‌آموز باید در امتحانات کلاسی نیز عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهد. از طرفی علی‌رغم تصور عموم افراد که دروس رشته‌ی انسانی را حفظی می‌دانند، تسلط بر استراتژی‌های مطالعاتی در این درس نقش پررنگی در روند مطالعات داوطلب دارد. در واقع علاوه‌بر حفظیات، دانش‌آموز باید درک درستی از موضوعات مفهومی داشته باشد، نکات تکمیلی و ترکیبی مباحث مختلف را بشناسد و در روند پاسخ‌دهی به سوالات، با اتکا به تکنیک‌های تستی و در نظر داشتن زمان، به بهترین نتیجه‌ی ممکن دست یابد. برای درس فلسفه در پایه‌ی یازدهم انسانی، منابع مختلفی طراحی شده‌اند؛ دانش‌آموز باید تلاش کند با توجه به برنامه و عادت‌های مطالعاتی، سطح علمی و نیازهای خود بهترین و مناسب‌ترین گزینه را از میان سایر موارد انتخاب کند. در ادامه به بررسی سه مورد از عناوین موجود برای درس فلسفه در پایه‌ی یازدهم انسانی می‌پردازیم:

مقایسه و بررسی ویژگی‌های ظاهری بهترین منابع فلسفه یازدهم

کتاب‌های فلسفه یازدهم مشاوران آموزش، خیلی‌سبز و میکرو گاج، کتاب‌هایی تک‌جلدی و کم‌حجم هستند. با توجه به طراحی قسمت‌های مختلف، بهترین برهه‌ی زمانی برای مطالعه‌ی این کتاب‌ها از ابتدای سال تحصیلی است تا داوطلب زمان لازم را به مطالعه‌ی تمام قسمت‌ها اختصاص دهد؛ اما حجم پایین هر سه کتاب مورد بررسی در این مطلب به مخاطب اجازه می‌دهد در بازه‌های زمانی کوتاه به مطالعه مشغول شود و در صورت نیاز، به مطالعه‌ی گزینشی مباحث بپردازد. درسنامه‌های آموزشی، پرسش‌های چهارگزینه‌ای و پاسخنامه‌ی تشریحی، بخش‌های اصلی این کتاب‌ها را تشکیل می‌دهند؛ البته کتاب فلسفه یازدهم مشاوران آموزش و میکرو گاج یک بانک سوال جداگانه برای پرسش‌های تشریحی و امتحانی نیز ارائه کرده‌اند.

 

فلسفه یازدهم مشاوران آموزش

فلسفه یازدهم خیلی‌سبز

فلسفه یازدهم میکرو گاج

مولفان

حسین خدادادی، الهام کبیریان

احمد خداداد حسینی، امیرحسین رمضانی

حیدر جلالی، ابراهیم امینی

تعداد صفحات

۱۲۰

۱۰۸

۲۰۷

نوبت چاپ

هشتم

بیستم

دوم

قیمت

۱۱۰۰۰۰

۱۰۴۰۰۰

۱۵۵۰۰۰

سطح علمی

متوسط

بالاتر از متوسط

بالاتر از متوسط

امتیاز صفحه‌آرایی

۱۰/۷

۱۰/۹

۱۰/۹

لحن غالب مولفان

کتابی و روان

دوستانه و صمیمی

دوستانه و صمیمی

بررسی و مقایسه‌ی درسنامه‌های بهترین منابع فلسفه یازدهم

درسنامه‌های هر سه کتاب، از ترتیب و چینش موجود در کتاب درسی پیروی می‌کند؛ هر درس به چندین زیرعنوان مختلف تقسیم شده و مطالب هر زیرعنوان، در منسجم‌ترین شکل ممکن ارائه شده‌اند. بررسی کامل کتاب درسی و ارائه‌ی نکات تکمیلی، در تمام درسنامه‌ها به چشم می‌خورد. یکی از ویژگی‌های مشترک در درسنامه‌های این سه اثر، فعالیت مولفان در چارچوب کتاب درسی است؛ تمام محتوای ارائه شده، با مطالب موجود در کتاب درسی هم‌خوانی دارند و از  طرح مباحث خارج از این ساختار، مثل عناوین متعلق به نظام قدیم، نکات حاشیه‌ای و مباحثی که بیش از حد سخت و چالشی هستند، پرهیز کرده‌اند. در درسنامه‌های کتاب فلسفه یازدهم مشاوران آموزش، مادری تحت عنوان «تلنگر» به چشم می‌خورد. در این قسمت نکات مهم‌تر و اشتباهات رایج داوطلبان بررسی شده است تا احتمال خطا در مطالعات بعدی، کاهش یابد. این کتاب درسنامه‌های خلاصه‌تری نسبت به دو منبع دیگر ارائه کرده است. کتاب فلسفه یازدهم خیلی‌سبز، تعداد زیادی جدول مقایسه و جمع‌بندی در درسنامه‌ها گنجانده است. هم‌چنین در انتهای هر درسنامه، خلاصه‌ای از مطالب درس ارائه شده است که منبع خوبی برای مرور در ایام امتحان و نزدیک به آزمون، و خلاصه‌برداری از نکات مهم به شمار می‌رود. کتاب فلسفه یازدهم میکرو گاج، درسنامه‌های آموزشی را در اختیار مخاطب قرار داده که همچون دو کتاب قبلی، نکات مهم و تکمیلی را شامل می‌شوند و برای یادگیری کامل مباحث مناسب هستند.

بررسی و مقایسه‌ی مجموعه سوالات بهترین منابع فلسفه یازدهم

سوالات تستی هر درس، بلافاصله در ادامه‌ی درس مربوطه قرار گرفته‌اند. اغلب پرسش‌های بانک تست این کتاب‌ها را سوالات تالیفی تشکیل می‌دهند اما تست‌های منتخب از کنکورهای سراسری سال‌های اخیر نیز در این مجموعه‌های سوالی گنجانده شده تا مخاطب، با بررسی یک منبع سوالی، سلیقه‌ی طراحان مختلف را بشناسد و روند تغییرات در کنکورهای اخیر را مقایسه و تحلیل کند. کتاب فلسفه یازدهم مشاوران آموزش، در ادامه‌ی هر درسنامه، ابتدا تعداد نسبتا زیادی پرسش تشریحی در قالب‌های سوالی مختلف قرار داده است. این پرسش‌ها سطح ساده‌ای دارند و مطالعه‌ی آن‌ها به دانش‌آموز کمک می‌کند در امتحانات کلاسی و نهایی عملکرد بهتری از خود نشان دهد. در ادامه پرسش‌های چهارگزینه‌ای قرار گرفته‌اند که تعداد کم‌تری دارند و سطح کلی آن‌ها متوسط است. تست‌های کتاب فلسفه یازدهم خیلی‌سبز، تیپ‌های سوالی مختلفی را شامل می‌شوند؛ این ساختار به دانش‌آموز اجازه می‌دهد درک کاملی از ساختار کلی یک مجموعه‌ی سوالی یا آزمون داشته باشد، یک موضوع مشخص را از چندین زاویه تحلیل کند و از سایر منابع بی‌نیاز شود؛ سطح کلی تست‌ها متوسط است اما برخی سوالات ایده‌های چالشی و جدیدی دارند که شانس حضور در آزمون‌ها و کنکورهای آتی را دارند. فلسفه یازدهم میکرو گاج نیز، هم‌چون مشاوران آموزش، علاوه‌بر پرسش‌های چهارگزینه‌ای، تعداد نسبتا زیادی سوال تشریحی در بانک سوال هر درس گنجانده است. پاسخ تشریحی این پرسش‌ها بلافاصله در ادامه قرار گرفته است. این سوالات به دانش‌آموز کمک می‌کنند برای شرکت در امتحانات کلاسی و نهایی، آمادگی بیشتری داشته باشد.

بررسی پاسخنامه‌های بهترین منابع فلسفه یازدهم

هر سه کتابی که در این مطلب به بررسی آن‌ها پرداختیم، پاسخنامه‌ی تشریحی برای سوالات امتحانی و چهارگزینه‌ای ارائه کرده‌اند؛ هدف از طراحی این پاسخنامه، رفع ابهاماتی است که ممکن است در سیر مطالعه برای مخاطب ایجاد شده‌اند. پاسخنامه‌ای که برای سوالات تشریحی در کتاب فلسفه یازدهم مشاوران آموزش نوشته شده، کامل است. دانش‌آموز با بررسی این پاسخنامه، شیوه‌ی پاسخ‌دهی صحیح به سوالات تشریحی را می‌آموزد و در امتحان کلاسی و نهایی، نمره‌ی کامل سوال را دریافت خواهد کرد. دو کتاب فلسفه یازدهم خیلی‌سبز و میکرو گاج، در پاسخنامه‌ی تشریحی، توضیحات کاملی برای سوال ارائه کرده‌اند. این توضیحات علاوه‌بر آن‌که مخاطب را به پاسخ صحیح سوال می‌رسانند، به وی کمک می‌کند نکات مهم‌تر و جزئی هر مبحث را بیاموزد. در حل تعدادی از سوال‌ها، علاوه‌بر روش عادی، از تکنیک‌ها و روش‌های تستی استفاده شده که در مدت زمانی کوتاه‌تر مخاطب را به پاسخ صحیح سوال می‌رسانند.

جمع‌بندی

کتاب‌های فلسفه یازدهم مشاوران آموزش، خیلی‌سبز و میکرو گاج، از کتاب‌های پرفروش و محبوب درس فلسفه در پایه‌ی یازدهم هستند؛ این کتاب‌ها سه بخش درسنامه‌ی آموزشی، بانک سوال و پاسخنامه را شامل می‌شوند. کتاب‌های مشاوران آموزش و میکرو گاج، علاوه‌ بر پرسش‌های چهارگزینه‌ای، تعدادی سوال تشریحی نیز در بانک وال ارائه کرده‌اند؛ این سوالات تعداد و تنوع بالایی دارند و منبع خوبی برای آمادگی جهت شرکت در امتحانات کلاسی و نهایی به شمار می‌روند. اگر دانش‌آموز یازدهم در رشته‌ی انسانی هستید و سطح علمی متوسط و متوسط به بالایی در این درس دارید، کتاب فلسفه یازدهم خیلی‌سبز، بهترین گزینه برای شما به شمار می‌رود؛ اگر هنوز مطالعه‌ی این درس را آغاز نکرده‌اید، می‌توانید کتاب فلسفه یازدهم میکرو گاج را به‌عنوان نخستین منبع مطالعاتی خود انتخاب کنید. فلسفه یازدهم مشاوران آموزش، منبعی مناسب برای امتحانات کلاسی و دانش‌آموزانی با سطح علمی متوسط به پایین است.

برچسب ها: