درس منطق از دروس تخصصی در رشته‌ی انسانی است و از سال دهم وارد برنامه‌ی درسی دانش‌آموزان می‌شود. با توجه به ضریب بالای این درس در کنکور سراسری، لازم است مطالعه‌ی جدی آن را از سال دهم آغاز کنید. در این صورت زمان کافی برای آزمون و خطا خواهید داشت تا بهترین استراتژی‌های مطالعاتی خود را انتخاب کنید و با دقت و تمرکز بالا زمان کافی را به مطالعه‌ی هر مبحث اختصاص دهید. برخلاف تصور عموم افراد، که دروس رشته‌ی انسانی را حفظی‌محور می‌دانند، حفظیات تنها بخشی از مسیر مطالعه‌ی درس‌هایی هم‌چون منطق است. بررسی کامل کتاب درسی، اشراف بر نکات تکمیلی و توانایی تحلیل یک موضوع واحد از زوایای مختلف، از جمله مواردی هستند که باید در مطالعه‌ی دروس رشته‌ی انسانی به آن‌ها توجه داشت. در ادامه به بررسی سه مورد از منابع کمک‌آموزشی درس منطق می‌پردازیم:

بررسی ساختار کلی بهترین منابع درس منطق دهم انسانی

کتاب‌هایی که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم، به ترتیب محصول انتشارات خیلی‌سبز، مشاوران آموزش و میکرو گاج هستند. هر سه کتاب به صورت تک‌جلدی به چاپ رسیده‌اند و حجم نسبتا کمی دارند. با توجه به فراغت بیشتر دانش‌آموزان در سال دهم و ماهیت درس منطق، بهتر است مطالعه‌ی این کتاب‌ها را از ابتدای سال تحصیلی آغاز کنید؛ اما حجم کتاب‌ها به شما اجازه می‌دهد در صورت محدودیت زمانی، در بازه‌های کوتاه مدت به بررسی قسمت‌های گزینشی از کتاب بپردازید. درسنامه‌های آموزشی، بانک سوالات چهارگزینه‌ای و پاسخنامه‌ی تشریحی، بخش‌های اصلی این سه کتاب را تشکیل می‌دهند. دو کتاب منطق دهم انسانی میکرو گاج و مشاوران آموزش، علاوه بر تست‌ها، تعدادی سوال تشریحی را نیز در بر می‌گیرند. سطح علمی کتاب خیلی‌سبز، نسبت به دو اثر دیگر بالاتر است. کتاب میکرو گاج، مطلب را یک پله ساده‌تر از خیلی‌سبز بیان کرده است. اگر سطح علمی متوسط رو به بالایی دارید، این دو کتاب گزینه‌های مناسب‌تری برای شما هستند. اگر به دنبال منبعی برای آغاز مطالعه و افزایش تسلط هستید، بهتر است کتاب منطق دهم انسانی میکرو گاج را به عنوان نخستین منبع مطالعاتی خود انتخاب نمایید.

 

منطق دهم خیلی‌سبز

منطق دهم مشاوران آموزش

منطق دهم میکرو گاج میکرو

تعداد صفحات کتاب

۱۶۰

۱۵۶

۲۳۲

مولفان

احمد خداداد حسینی

وحید تمنا

ابراهیم امینی، حیدر جلالی

نوبت چاپ

چهل و یکم

یازدهم

چهارم

قیمت

۱۳۱۰۰۰

۱۴۰۰۰۰

۱۶۹۰۰۰

سطح علمی

۱۰/۱۰

۱۰/۷

۱۰/۹

امتیاز صفحه‌آرایی

۱۰/۸

۱۰/۱۰

۱۰/۶

لحن غالب

صمیمی و گاهی طنز

ساده و روان

صمیمی و روان

بررسی و تحلیل درسنامه‌های بهترین منابع منطق دهم انسانی

کتاب منطق دهم انسانی خیلی‌سبز، درسنامه‌هایی خودآموز طراحی کرده است که مخاطب با مطالعه‌ی آن‌ها، از سایر منابع آموزشی بی‌نیاز خواهد بود. در این درسنامه‌ها آموزش از ساده‌ترین مفاهیم آغاز شده و تا مباحث تکمیلی پیش رفته است. پس از توضیحات هر مبحث، نکات و مثال‌هایی آمده است تا درک مفاهیم برای مخاطب ساده‌تر شود. در کادرهایی تحت عنوان «خلاصه این‌که…»، جمع‌بندی کلی از مطالب نوشته شده است تا مخاطب در مدت زمانی کوتاه، حجم زیادی از مطالب را مرور کند. کتاب منطق دهم انسانی میکرو گاج، درسنامه‌های مفصل‌تری نسبت به دو کتاب دیگر دارد. در ابتدای هر درسنامه، خلاصه‌ای از عناوین درس پیش رو قرار گرفته است. نکات تکمیلی و مثال‌های آموزشی از مهم‌ترین موارد موجود در این درسنامه‌ها هستند. در ادامه تعداد پرسش و تمرین تشریحی به همراه پاسخ تشریحی قرار گرفته است. درسنامه‌های کتاب منطق دهم مشاوران آموزش، حجم کم‌تری نسبت به دو کتاب دیگر دارند. مثال‌های آموزشی و تمرین‌ها در این کتاب نیز ارائه شده‌اند اما برای رسیدن به تسلط بالاتر، بهتر است از منابع آموزشی دیگر کمک بگیرید و در ادامه به بررسی این کتاب بپردازید.

بررسی بانک تست بهترین منابع منطق دهم انسانی

کتاب منطق دهم انسانی خیلی‌سبز، برای هر درس تعدادی پرسش چهارگزینه‌ای ارائه کرده است. این مجموعه‌ی تستی به‌صورت درس‌به‌درس قرار گرفته است. اغلب تست‌ها سطحی مشابه کنکورهای سراسری و آزمون‌های آزمایشی استاندارد دارند. این موضوع سبب شده سطح سوالات متوسط و یک پله بالاتر باشد. تعدادی از پرسش‌های کتاب ایده‌های جدیدی را شامل می‌شوند که چالشی هستند و شانس حضور بالایی در آزمون‌ها و امتحانات آتی دارند. بررسی تست‌های تالیفی در کنار سوالات منتخب کنکورهای سراسری، به مخاطب کمک می‌کند با سلیقه و سبک فکر طراحان مختلف آشنا شود و توانایی تحلیل یک موضوع واحد از چندین زاویه را به دست آورد. دو کتاب منطق دهم انسانی میکرو گاج و مشاوران آموزش، علاوه‌بر پرسش‌های چهارگزینه‌ای، تعدادی پرسش تشریحی نیز در بانک سوال هر درس گنجانده‌اند. سطح این سوالات ساده و مشابه امتحانات کلاسی است. هدف اصلی از ارائه‌ی این دسته از سوالات، آماده کردن مخاطب برای شرکت در امتحانات کلاسی و نهایی است. تیپ‌های سوالی موجود در میان پرسش‌های تشریحی و تست‌های هر دو کتاب، بالاست و دانش‌آموزان با بررسی تعداد مشخصی سوال قادر خواهند بود آموخته‌های خود را در فضای سوالی بکار گیرند و با مهارت بیشتری به تحلیل خواسته‌ی پرسش‌ها مشغول شوند.

 

منطق دهم خیلی‌سبز

منطق دهم مشاوران آموزش

منطق دهم میکرو گاج

پرسش‌های تشریحی

ندارد

دارد

دارد

بررسی تست‌های کنکورهای سراسری

دارد

دارد

دارد

سوالات نشان‌دار

ندارد

ندارد

ندارد

بررسی پاسخنامه‌های بهترین منابع منطق دهم انسانی

کتاب منطق دهم خیلی‌سبز، دو پاسخنامه‌ی تشریحی و کلیدی برای پرسش‌های کتاب ارائه کرده است. در پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب، مولفان تلاش کرده‌اند به رفع ابهامات و سوالات مخاطب بپردازند. در بیشتر سوالات، هر چهار گزینه‌ی تست بررسی و تحلیل شده‌اند تا داوطلب نکات بیشتری بیاموزد و در ادامه‌ی مسیر مطالعه، با اتکا به استراتژی‌های حل اصولی، با سرعت و دقت بیشتری به جواب صحیح سوال برسد. پاسخنامه‌ی سوالات تشریحی در کتاب منطق دهم مشاوران آموزش، به‌صورت یک‌جا با پاسخ سوالات تستی آمده است اما پاسخ سوالات تشریحی در کتاب منطق میکرو جامع، این پاسخ‌ها بلافاصله بعد از سوالات قرار گرفته‌اند تا مخاطب دسترسی آسان‌تری به پاسخنامه داشته باشد. تحلیل دقیق پاسخنامه‌ی پرسش‌های تشریحی، به دانش‌آموز کمک می‌کند فرمت پاسخ‌گویی به سوالات تشریحی را بیاموزد و در امتحانات کلاسی و نهایی عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

جمع‌بندی

سه کتاب منطق دهم انسانی خیلی‌سبز، مشاوران آموزش و میکرو گاج، جزو منابع محبوب و پرفروش هستند. درسنامه‌های آموزشی، بانک سوال و پاسخنامه‌ی کامل بخش‌های اصلی این کتاب‌ها را تشکیل می‌دهند. سطح کلی خیلی‌سبز و میکرو گاج، نسبت به مشاوران آموزش بالاتر است.اگر دانش‌آموز سال دهمی هستید و هنوز مطالعه‌ درس منطق را آغاز نکرده‌اید، و یا در صورت مطالعه‌ی نادرست و غیر استاندارد به سطح قابل قبولی از مطالب دست نیافته‌اید، کتاب میکرو گاج، گزینه‌ی مناسبی برای شما به شمار می‌رود. اگر پیش‌تر به مطالعه پرداخته‌اید و به دنبال منبعی برای افزایش مهارت‌های تست‌زنی هستید، می‌توانید به بررسی کتاب منطق دهم انسانی خیلی‌سبز بپردازید. وجود سوالات تشریحی در دو کتاب منطق دهم میکرو گاج و مشاوران آموزش، این دو اثر را به منابعی مناسب برای امتحانات کلاسی تبدیل کرده است. تعداد و تیپ‌های سوالی موجود در این مجموعه‌های سوالی، سبب می‌شود داوطلب آشنایی کاملی با محتوا داشته باشد و با آمادگی بیشتری در جلسه‌ی امتحان حضار شود و نهایتا عملکرد بهتری از خود نشان دهد