پس از حذف دروس عمومی از کنکورهای سراسری اهمیت دروس تخصصی دو چندان شده است. دروس تخصصی رشته‌ی تجربی شامل زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضیات و زمین‌شناسی می‌شود. تک تک این دروس، مخصوصاً ۴ مورد اول، بسیار مهمند و دانش‌آموزان باید علاوه بر یادگیری آن‌ها از هر کدام تعداد زیادی تست زده باشد تا بتوانند از پس تست‌های این دروس در کنکور سراسری بربیایند. بگذارید بر درس فیزیک تمرکز کنیم. جدول زیر بودجه‌بندی سؤالات درس فیزیک در جدیدترین کنکورهای سراسری تجربی را نشان داده است:

بودجه‌بندی سؤالات درس فیزیک در کنکور سراسری رشته‌ی علوم تجربی
پایه عنوان فصل تعداد سؤال
دهم فیزیک و اندازه‌گیری ۱ تست
کار، انرژی و توان ۲ تست
ویژگی‌های فیزیک مواد ۲ تست
دما، گرما و قانون گازها ۳ تست
یازدهم الکتریسیته‌ی ساکن و خازن ۳ تست
جریان الکتریکی ۳ تست
مغناطیس و القای الکترومغناطیسی ۳ تست
دوازدهم حرکت بر خط راست ۳ تست
دینامیک ۳ تست
نوسان و امواج ۴ تست
آشنایی با فیزیک اتمی و هسته‌ای ۳ تست
کل ۳۰ تست

 

همان طور که در جدول بالا قابل مشاهده است، تقریباً یک سوم سؤالات فیزیک کنکور تجربی از مباحث فیزیک یازدهم طرح می‌گردد. این امر نشان می‌دهد که مباحث این پایه بسیار بوده و یادگیری عمیق فیزیک یازدهم می‌تواند تأثیر فراوانی بر رتبه‌ی کنکور دانش‌آموزان بگذارد. از آن جا که مطالب فیزیک یازدهم گسترده هستند و در پایه‌های دیگر اصلاً تکرار نمی‌شوند، بهتر است که دانش‌آموزان رشته تجربی فیزیک یازدهم را در همان پایه‌ی یازدهم خوب یاد بگیرند. برای این کار نیز در اختیار داشتن یک کتاب آموزش و تست می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. در این متن می‌خواهیم یکی از محبوب‌ترین منابع آموزش و تست موجود برای درس فیزیک پایه‌ی یازدهم یعنی کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزیک ۲ پایه یازدهم تجربی از انتشارات خیلی سبز را به طور کامل بررسی نموده و نکات مثبت و منفی آن را بیان کنیم.

ویژگی‌های کلی کتاب فیزیک یازدهم تجربی از انتشارات خیلی سبز

  • این کتاب تک جلدی است و توسط رضا سبزمیدانی، نوید شاهی و ایمان سلیمان‌زاده نوشته شده است.
  • این کتاب دارای ۵۴۲ صفحه است و شامل درسنامه، بانک تست، پاسخنامه‌ی کلیدی و پاسخنامه‌ی تشریحی می‌شود.
  • جدیدترین چاپ این کتاب در سال ۱۴۰۲ چاپ شده است و در نتیجه با جدیدترین کنکورها و آخرین تغییرات کتاب درسی تطابق کامل دارد.
  • این کتاب تمامی مباحث مطرح شده در کتاب درسی فیزیک پایه‌ی یازدهم رشته‌ی تجربی را پوشش داده است.
  • در چاپ صفحات این کتاب از رنگ‌های آبی و خاکستری به عنوان رنگ‌های مکمل به صورتی بسیار زیبا و منسجم استفاده شده است.
  • این کتاب بر محور کنکورهای سراسری تألیف شده است و چه درسنامه‌های آن و چه بانک تست آن برای آماده ساختن دانش‌آموزان در سطح کنکور سراسری مناسب است.

بررسی کلی درسنامه‌های کتاب فیزیک یازدهم تجربی خیلی سبز

درسنامه‌های کتاب فیزیک ۲ یازدهم تجربی خیلی سبز بسیار مفصلند و دانش‌آموزان را از هر منبع آموزشی دیگری بی‌نیاز می‌کنند. هدف درسنامه‌های این کتاب آموزش تمامی مباحث از صفر تا صد به دانش‌آموزان در تمامی سطوح است. از این رو دانش‌آموزانی که مطالب را در کلاس‌های درسی و به کمک جزوه‌ی دبیران می‌خوانند، نیازی به مطالعه‌ی کامل درسنامه‌های این کتاب ندارند؛ اما حتی این دسته از دانش‌آموزان نیز می‌توانند از درسنامه‌های این کتاب بهره ببرند؛ چرا که تعداد زیادی مثال آموزنده در درسنامه‌های این کتاب ارائه شده است که یادگیری دانش‌آموزان را تکمیل می‌کنند. دیگر ویژگی‌های درسنامه‌های این کتاب عبارت‌اند از:

  • طبقه‌بندی جزئی مباحث همه‌ی فصل
  • یادآوری نکات مربوط به مباحث پیشین به صورت مشخص
  • مشخص کردن نکات مهم مباحث
  • بیان اشتباهات رایج دانش‌آموزان تحت عنوان «حواستون باشه!»
  • ارائه‌ی نمودارها، جداول و شکل‌های متنوع
  • ارائه‌ی توضیحات تکمیلی با بیانی صمیمی

در آخر، لازم به ذکر است که درسنامه‌های این کتاب برای جمع‌بندی و مرور سریع مطالب مناسب نیست و همان طور که گفتیم، هدفش آموزش کامل مباحث است.

بررسی کلی تست‌های کتاب فیزیک یازدهم تجربی خیلی سبز

بانک تست ارائه شده در کتاب فیزیک ۲ یازدهم تجربی خیلی سبز کامل و جامع است و شامل سؤالات استاندارد می‌شود. در واقع تمامی سؤالات این کتاب در چهارچوب کنکورهای سراسری قرار می‌گیرند. تست‌های این کتاب به صورت میکرو بر اساس موضوع طبقه‌بندی شده‌اند. شماره‌ی برخی از تست‌ها آبی رنگ است که نشان از اهمیت بالای تست دارد. دانش‌آموزانی که وقت کافی برای حل تمامی تست‌های این کتاب ندارند، می‌توانند با حل و بررسی فقط تست‌هایی که شماره‌ی آبی رنگ دارند، به تسلط قابل قبولی بر تمامی مطالب برسند. دانش‌آموزانی که کل تست‌های این کتاب را کار کرده‌اند نیز می‌توانند در دوران مرور و جمع‌بندی با حل مجدد این دسته از تست‌ها یک دور تمامی مباحث  مهم را مرور نمایند. ویژگی‌های بسیار خوب دیگر بانک تست این کتاب عبارت‌اند از:

  • ارائه‌ی آزمون‌های جامع فصلی
  • قرار دادن سؤال‌های دشوار و چالشی هر فصل در بخشی مجزا در انتهای فصل (این بخش مختص دانش‌آموزان مستعدی که امید صد زدن فیزیک در کنکور را دارند، طراحی شده است.)
  • ارائه‌ی سؤالات مرتبط از کنکورهای سال‌های اخیر با ذکر آدرس دقیق
  • ارائه‌ی سؤالات مرتبط از کنکورهای سال‌های قبل‌تر با بازبینی کامل و با بیان عبارت ق.م
  • ارائه‌ی تعداد زیادی سؤال تألیفی و بر گرفته از کتاب درسی در راستای پوشش صد درصدی تمامی مطالب کتاب درسی
  • ارائه‌ی نکات مشاوره‌ای و راهنمایی‌های کاربردی برای حل بهتر تست‌های هر مبحث

 

برای اطلاع از تداد تست‌های کتاب فیزیک ۲ یازدهم تجربی خیلی سبز به تفکیک فصل می‌توانید به جدول زیر مراجعه نمایید:

 

تعداد تست‌های کتاب فیزیک یازدهم تجربی خیلی سبز به تفکیک فصل در یک نگاه
شماره فصل عنوان فصل تعداد تست‌ها
یک الکتریسیته‌ی ساکن ۴۵۱ تست
دو جریان الکتریکی ۴۵۵ تست
سه مغناطیس و القای الکترومغناطیسی ۵۴۴ تست
کل کتاب ۱۴۵۰ تست

 

بررسی کلی پاسخنامه‌های کتاب فیزیک یازدهم تجربی خیلی سبز

کتاب فیزیک ۲ یازدهم تجربی خیلی سبز هم پاسخنامه‌ی تشریحی دارد و هم پاسخنامه‌ی کلیدی. هدف از ارائه‌ی پاسخنامه‌ی کلیدی در این کتاب آن است که دانش‌آموزان بتوانند سریع پاسخ‌های خود را چک کرده و از مباحثی که در آن‌ها اشکال دارند، اطلاع پیدا کنند. پاسخنامه‌ی تشریحی نیز جهت رفع اشکال و تکمیل یادگیری دانش‌آموزان ارائه شده است. ویژگی‌های پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب عبارت‌اند از:

  • ارائه‌ی پاسخنامه‌ی تشریحی سؤالات هر فصل در انتهای همان فصل
  • حل گام به گام سؤالات پیچیده‌تر و مشخص کردن گام‌های سؤالات
  • بیان اشتباهات محتمل دانش‌آموزان تحت عنوان «حواستون باشه!»
  • پررنگ بودن کلمات و عبارات مهم توضیحات
  • بررسی تمامی گزینه‌های سؤالات در صورت لزوم
  • ذکر نکات تکمیلی با بیانی صمیمی و فونتی متفاوت از سایر متون
  • بیان حالت کلی فرمول‌های استفاده شده در راه حل‌ها
  • بیان نکات مهم سؤالات با عناوینی همچون «نکته»، «توجه»، «نتیجه» و …
  • یادآوری نکات مربوط به مباحث پیشین تحت عنوان «یادآوری»
  • آموزش تکنیک‌های تستی حل سؤالات به صورت مشخص
  • ارائه‌ی جدول، نمودار و شکل برای فهم بهتر دانش‌آموزان

ویژگی‌های بالا نشان می‌دهند که پاسخنامه‌ی کتاب فیزیک ۲ یازدهم تجربی خیلی سبز یک پاسخنامه‌ی معمولی نیست و می‌توان نکات بسیاری را از دل همین پاسخنامه آموخت. پیشنهاد می‌شود دانش‌آموزان حتماً پاسخ تشریحی سؤالاتی که جل می‌کنند را مطالعه کنند، حتی سؤالاتی که خودشان درست پاسخ داده‌اند. این امر در بالا بردن دقت آنان و تکمیل یادگیریشان بسیار مفید خواهد بود.

جمع‌بندی

کتاب فیزیک یازدهم تجربی از انتشارات خیلی سبز کتابی بی‌نظیر برای آموزش مطالب است. درسنامه‌های کتاب کامل و جامع هستند و دانش‌آموزان می‌توانند به کمک این کتاب تمامی مطالب را به صورت خودآموز فرا گیرند. این کتب همچنین بانک تستی بی‌نظیر شامل ۱۴۵۰ تست ارائه نموده است. طبقه‌بندی موضوعی تست‌های این کتاب به یادگیری مرحله به مرحله‌ی دانش‌آموزان کمک می‌کند و ازمون‌های جامع فصلی آن امکان مرور و جمع‌بندی مطالب از طریق حل تست و ازمون را به دانش‌آموزان می‌دهد. مشخص شدن تست‌های مهم مطالب باعث شده است که دانش‌آموزان بتوانند از این کتاب هم در طول سال تحصیلی و هم در دوران مرور و جمع‌بندی که زمان بسیار محدودتر است، استفاده کنند. سؤالات سخت و چالش‌برانگیز این کتاب نیز مشخص شده است تا فقط دانش‌آموزان مستعد و قوی به سراغشان بروند. پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب نیز پاسخ تمامی سؤالات را کامل و به صورت گام به گام توضیح داده است. همه‌ی این موارد باعث شده است که کتاب فیزیک ۲ یازدهم تجربی از انتشارات خیلی سبز یک کتب همه‌پسند و محبوب بین دانش‌آموزان و دبیران باشد و هر دانش‌آموز یازدهم تجربی در هر سطح و شرایطی بتواند از این کتاب بیشترین بهره را ببرد.