یکی از دروس چالش‌برانگیز تخصصی رشته‌ی علم تجربی درس فیزیک است. فیزیک یک درس مسئله محور است و دانش‌آموزان برای موفقیت در این درس باید قوه‌ی حل مسئله‌ی خود را تقویت نمایند و این کار نیز فقط با حل مسائل متنوع و فراوان میسر می‌شود. از این رو دانش‌آموزان برای درس فیزیک بیش از هر چیزی نیاز به یک منبع تست قوی دارند. در ضمن، بانک تستی کامل و جامع محسوب می‌شود که علاوه بر ارائه‌ی انواع تیپ‌های تستی کنکوری، پاسخنامه‌ی تشریحی مفصلی نیز برای تست‌ها ارائه کند. از طرفی دیگر، کتب درسی فیزیک برای یادگیری اولیه‌ی مطالب مفیدند اما دارای درسنامه‌های کنکور محور نیستند. به همین دلیل متقاضیان شرکت در کنکورهای سراسری باید به دنبال منابع آموزشی بهینه‌تری نسبت به کتب درسی باشند. این جاست که اهمیت درسنامه‌های آموزشی کنکور محور کتب کمک آموزشی مشخص می‌شود. به طور کلی دانش‌آموزانی در یادگیری درس فیزیک و تست زدن از این درس موفق خواهند بود که کتاب کمک آموزشی مناسبی در اختیار داشته باشند. در این متن می‌خواهیم یکی از مؤثرترین کتب کمک آموزشی فیزیک کنکور تجربی یعنی کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزیک جامع رشته تجربی انتشارات خیلی سبز را با جزئیات کامل بررسی و معرفی کنیم.

نگاهی کلی به کتاب فیزیک جامع رشته‌ی تجربی از انتشارات خیلی سبز

کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزیک جامع رشته‌ی تجربی از انتشارات خیلی سبز در نگاه اول کتابی حجیم با طرح جلدی جالب از آلبرت انیشتین است. این کتاب ۶۸۸ صفحه دارد. علت حجم بالای این کتاب کامل بودن محتوای آن است. در واقع این کتاب شامل درسنامه‌های کامل و کاربردی، بانک تست کاملاً استاندارد، پاسخنامه‌ی تشریحی مفصل و پاسخنامه‌ی کلیدی می‌شود و به تنهایی برای رساندن دانش‌آموزان به درصد ۱۰۰ فیزیک در کنکور سراسری کفایت می‌کند. این کتاب توسط آقایان احمد مصلایی، امین امینی و شاهین اقبال تألیف شده و ویژه‌ی کنکورهای سال ۱۴۰۴ و سال‌های بعدی در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است. کیفیت کاغذهای این کتاب بسیار بالا است و در چاپ صفحات آن از ترکیب رنگ‌های آبی و خاکستری به زیباترین شکل ممکن استفاده شده است. ترکیب رنگ استفاده شده در این کتاب نه تنها بر طیبایی صفحات افزوده است؛ بلکه به انسجام بیشتر مطالب نیز کمک کرده است و در نهایت به یادگیری بهتر دانش‌آموزان منجر می‌گردد.

بررسی محتوای کتاب فیزیک جامع رشته‌ی تجربی از انتشارات خیلی سبز

همان طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزیک جامع رشته‌ی تجربی خیلی سبز محتوای کامل و جامعی دارد؛ به گونه‌ای که دانش‌آموزان را از منابع کمک آموزشی دیگر برای طول سال تحصیلی بی‌نیاز می‌کند. در این قسمت به بررسی تک تک بخش‌های این کتاب می‌پردازیم:

  • درسنامه‌های آموزشی: درسنامه‌های این کتاب کنکور محورند؛ به این معنی که هر آن چه دانش‌آموزان باید برای پاسخ دادن به سؤالات کنکورهای سراسری بلد باشند، در درسنامه‌های این کتاب آموزش داده شده است؛ اما سعی شده است که تا حد امکان از ارائه‌ی توضیحات اضافی جلوگیری شود تا دانش‌آموزان بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن به دانش کافی برای پاسخ دادن به تست‌ها دست پیدا کنند. طبقه‌بندی مطالب در این کتاب مطابق فصل‌بندی کتب درسی است که این امکان را می‌دهد که دانش‌آموزان دو پایه‌ی دهم و یازدهم نیز بتوانند از این کتاب بهره ببرند. فصول ۱ تا ۴ این کتاب مربوط به پایه‌ی دهم، فصول ۵ تا ۷ این کتاب مربوط به پایه‌ی یازدهم و فصول ۸ تا ۱۱ مربوط به پایه‌ی دوازدهم است. از ویژگی‌های خوب درسنامه‌های کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزیک جامع رشته‌ی تجربی خیلی سبز می‌توان به بررسی و تحلیل شکل‌ها، ارائه‌ی پرسش‌هایی که ممکن است در ذهن دانش‌آموزان ایجاد گردد و پاسخ به آن‌ها، مشخص کردن نکات مهم‌تر مباحث، پررنگ نوشتن کلمات و عبارات کلیدی، ارائه‌ی تست‌های آموزشی نمونه به همراه راه حل کامل، نوشتن فرمول‌ها در کادرهای مشخص، استفاده از رنگ‌بندی برای انسجام بخشیدن بیشتر به مطالب و ارائه‌ی جداول کاربردی فراوان اشاره نمود.
  • بانک تست: تست‌های کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزیک جامع رشته‌ی تجربی خیلی سبز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دانش‌آموزان را با انواع مختلف تست‌ها آشنا کرده و مهارت تست‌زنی آن‌ها را تقویت نمایند. در این کتاب تست‌ها مطابق درسنامه‌ها بر اساس مبحث دسته‌بندی شده‌اند. همگی تست‌ها توسط مؤلفان بازبینی شده و در صورت لزوم تغییر داده شده‌اند تا با جدیدترین کتب درسی هماهنگ باشند. تست‌های کنکورهای سال‌های گذشته از جمله کنکور ۱۴۰۲ در این کتاب ارائه گشته است. در راستای پوشش صد درصدی مطالب کتب درسی نیز تعدادی تست برگرفته از کتاب درسی و یا تألیفی در این کتاب مطرح شده است. به طور کلی چاپ جدید این کتاب شامل ۲۲۳۱ تست می‌شود که از این تعداد ۵۰۹، ۶۳۷ و ۱۰۸۵ تست به ترتیب مربوط به مباحث پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم می‌شوند. تعداد تست‌های مربوط به هر فصل از ای کتاب با سؤال‌خیز بودن مباحث آن فصل در کنکور رابطه‌ی مستقیم دارد. از نقاط ضعف بانک تست این کتاب می‌توان به عدم ارائه‌ی آزمون جامع و مشخص نکردن میزان دشواری سؤالات اشاره نمود. جدول زیر تعداد تست‌های کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزیک جامع رشته‌ی تجربی خیلی سبز را به تفکیک فصل نشان می‌دهد:
تعداد تست‌های کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزیک جامع رشته‌ی تجربی از انتشارات خیلی سبز
پایه‌ی دهم فصل ۱ – فیزیک و اندازه‌گیری ۷۵ تست
فصل ۲ – ویژگی‌های فیزیکی مواد ۱۶۷ تست
فصل ۳ – کار، انرژی و توان ۱۱۸ تست
فصل ۴ – دما و گرما ۱۴۹ تست
پایه‌ی یازدهم فصل ۵ – الکتریسیته‌ی ساکن ۲۰۳ تست
فصل ۶ – جریان الکتریکی و مدارهای جریان مستقیم ۲۰۸ تست
فصل ۷ – مغناطیس و القای الکترومغناطیسی ۲۲۶ تست
پایه‌ی دوازدهم فصل ۸ – حرکت بر خط راست ۳۴۰ تست
فصل ۹ –  دینامیک ۱۹۲ تست
فصل ۱۰- نوسان و امواج ۳۶۹ تست
فصل ۱۱ –  آشنایی با فیزیک اتمی و هسته‌ای ۱۸۴ تست
کل کتاب ۲۲۳۱  تست

 

  • پاسخنامه‌ی تشریحی: بخش پایانی این کتاب به پاسخ تشریحی سؤالات اختصاص داده شده است. حتماً می‌دانید که قسمت مهمی از یادگیری در فرآیند بررسی پاسخ‌های تشریحی سؤالات و رفع اشکال انجام می‌گیرد. پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب نیز برای این قسمت از یادگیری بسیار مناسب است و هیچ کاستی ندارد. از ویژگی‌های برتر پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • بررسی تمامی گزینه‌های سؤالات در صورت لزوم
  • حل گام به گام سؤالات پیچیده‌تر و مشخص کردن گام‌های حل مسئله
  • ارائه‌ی تمارینی تکمیلی در لابه‌لای پاسخ سؤالات به همراه جواب آخر
  • توضیح فارسی کامل راه حل‌ها با بیانی ساده و قابل فهم
  • بیان نکات مهم و تله‌های تستی سؤالات در کادرهای مشخص با عناوینی همچون «تیزباش» و «نکته»
  • حل سؤالات از چند روش مختلف در صورت امکان
  • استفاده‌ی فراوان از شکل‌ و نمودار برای فهم بهتر دانش‌آموزان
  • پاسخنامه‌ی کلیدی: گزینه‌ی صحیح تمامی تست‌های این کتاب در یک جدول در انتهای کتاب ارائه شده است تا دانش‌آموزان بتوانند سریع پاسخ‌هایی که به سؤالات داده‌اند را چک کرده و در نهایت وقت خود را صرف سؤالاتی که اشتباه پاسخ داده‌اند، بکنند.

کلام آخر

در این قسمت می‌خواهیم چند نکته‌ی مهم در مورد کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزیک جامع رشته‌ی تجربی خیلی سبز بیان کنیم:

  • مخاطبین اصلی این کتاب متقاضیان شرکت در کنکورهای سراسری تجربی هستند؛ با این حال دانش‌آموزان دو پایه‌ی دهم و یازدهم نیز می‌توانند از این کتب به راحتی استفاده کرده و پایه‌ی خود را در حد کنکور قوی سازند.
  • چه فیزیکتان ضعیف است و چه قوی، این کتاب انتخاب خوبی برای شماست چرا که مطالب کتاب به گونه‌ای طراحی شده است که برای طیف وسیعی از دانش‌آموزان مفید باشد.
  • این کتاب مختص طول سال تحصیلی تألیف شده است. یعنی دانش‌آموزان باید این کتاب را در ابتدای سال تحصیلی خریداری کرده و سپس طبق یک برنامه‌ریزی بلند مدت به مطالعه و حل تست‌های آن بپردازند. اگر دانش‌آموزان هنگامی که این کتاب را در طول سال تحصیلی کار می‌کنند، بخش‌های مهم و یا مشکل درسنامه‌ها، تست‌های مهم و یا دشوار را علامت بزنند، می‌توانند با کار کردن مجدد این بخش‌ها در ماه‌های نزدیک به کنکور، مرور خیلی خوبی داشته باشند.
  • با در اختیار داشتن کتاب فیزیک جامع تجربی خیلی سبز در طول سال تحصیلی نیاز به هیچ منبع آموزش و تست دیگری نخواهید داشت و کار کردن این کتاب قادر است شما را به درصد صد در فیزیک کنکور سراسری برساند.