هفته‌های گذشته در مجله‌ی کتابچی به معرفی پکیج کمک‌آموزشی رشته‌ی علوم تجربی برای دانش‌آموزانی با پایه ضعیف پرداختیم و امروز می‌خواهیم از کتاب‌های سطح متوسط این رشته رونمایی کنیم.

یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در میان داوطلبان کنکور سراسری، انتخاب منبع برای هر درس است. اغلب کتاب‌های کمک‌درسی در دروس تخصصی حجم بالایی دارند، از طرفی گستردگی مطالب و سوگیری‌های موجود در کنکور سراسری (که در دوره‌های اخیر سوالات را به سمت چالشی بودن سوق داده است) باعث شده داوطلبان با محدودیت زمانی روبه‌رو باشند و فرصت کافی برای آزمون و خطا نداشته باشند. به همین دلیل انتخاب صحیح و اصولی می‌تواند یک گام بزرگ و پررنگ در مسیر مطالعه باشد. در این مطلب تصمیم داریم به معرفی پکیج سطح متوسط در رشته‌ی ریاضی بپردازیم. اگر داوطلب کنکور با سطحی معمولی هستید و هنوز منابع خود را برای دروس تخصصی انتخاب نکرده‌اید، در ادامه با ما همراه باشید.

دانش‌آموزان و داوطلبانی که به سطح علمی متوسطی در دروس رسیده‌اند، باید منابعی را انتخاب کنند که مسیر آموزش را تکمیل می‌کنند (در این مرحله منظور از آموزش، نکات تکمیلی و پیشرفته است) و در ادامه بانک سوالی کامل و جامع را در بر می‌گیرند. انتخاب کتاب‌هایی که سطحی ساده‌تر دارند منجر خواهد شد اعتمادبه‌نفس کاذبی در داوطلب شکل گیرد؛ از طرفی مطالعه‌ی کتاب‌هایی با سطح بالاتر به عکس این قضیه منجر خواهد شد، به‌طوری که داوطلب مدت زمان نسبتا زیادی را صرف بررسی درسنامه و تست‌ها خواهد کرد اما عملکرد پایین او سبب تضعیف روحیه خواهد شد. در یک کلام؛ انتخاب منبعی که متناسب با سطح و برنامه‌ی مطالعاتی دانش‌آموز نباشد سبب می‌شود زمان نسبتا زیادی اتلاف شود و تغییر مثبتی در روند مطالعات داوطلب شکل نگیرد

زیست‌شناسی

مهم‌ترین منبع برای درس زیست‌شناسی، کتاب درسی است. تغییرات موجود در دوره‌های اخیر کنکور سراسری نشان می‌دهد طراحان سوال، با دقت بسیار بالایی به تحلیل و موشکافی هر بخش از کتاب درسی می‌پردازند؛ متن، تصاویر و شکل‌ها، جدول‌های آماری، پرسش‌های متن، فعالیت‌ها و … . در مقابل این رویکرد، داوطلب باید هرگونه اغفال و بی‌خبری را از مسیر خود بردارد و با دقت مضاعفی به بررسی هر بخش بپردازد؛ اصطلاحا داوطلب باید مو را از ماست بیرون بکشد تا به نتیجه‌ای مطلوب و قابل قبول دست یابد. این موضوع صرفا با مطالعه‌ی کتاب درسی ممکن نخواهد بود و دانش‌آموز به منبعی نیاز دارد که مطالب مهم را از گوشه و کنار کتاب درسی گردآوری کرده و در قالب یک پکیج کامل ارائه کرده است. کتاب زیست‌شناسی میکرو قرن گاج، یکی از مناسب‌ترین کتاب‌ها برای دانش‌آموزان و داوطلبان کنکوری با سطح متوسط است. این کتاب جامع نوشته شده و مخاطب را از خرید کتاب‌های تک‌جلدی برای هر پایه بی‌نیاز کرده است. درسنامه‌های مبحثی، بانک تست غنی و پاسخنامه‌ی جامع و پاسخنامه‌ی تشریحی بخش‌های اصلی این کتاب هستند. درسنامه‌ی هر مبحث، بعد از تست‌های مربوطه و در بخش پاسخنامه ارائه شده است؛ این درسنامه هرآنچه داوطلب باید بداند را در خود گنجانده است. نکات تکمیلی و ترکیبی (که در درس زیست‌شناسی از اهمیت بالایی برخوردارند) در پاسخنامه‌ی این کتاب به‌وفور به چشم می‌خورند. سطح کلی تست‌ها در بانک سوال متوسط و مشابه کنکورهای سراسری و آزمون‌های آزمایشی استاندارد است؛ البته سوالات از نظر درجه‌ی سختی و تیپ سوالی (ترکیبی، حفظی، مفهومی و …) نشان‌دار شده‌اند تا دانش‌آموز معیار مناسبی برای ارزیابی وضعیت پاسخ‌گویی خود داشته باشد.

شیمی

شیمی جامع خیلی‌سبز، اثری دو جلدی و پرفروش در درس شیمی است. جلد اول این کتاب درسنامه‌های آموزشی و پرسش‌های چهارگزینه‌ای را شامل می‌شود. پاسخ‌های تشریحی در جلد دوم از کتاب ارائه شده‌اند. سطح کلی کتاب متوسط و بالاتر است. کامل بودن مطالب در تمام قسمت‌های کتاب (درسنامه، بانک تست و پاسخنامه) باعث شده داوطلب از سایر منابع بی‌نیاز شود و صرفا با مطالعه‌ی همین اثر به تسلط لازم برسد. آموزش موجود در درسنامه‌های کتاب، کامل و جامع است؛ در ابتدا توضیحات نسبتا مفصلی برای هر مبحث نوشته شده؛ این توضیحات تحلیل خط‌به‌خط کتاب درسی را نیز شامل می‌شوند. مطالعه‌ی کامل درسنامه داوطلب را به درجه‌ی تسلط بالایی می‌رساند؛ به‌طوری که قادر خواهد بود به اغلب سوالات پاسخ دهد. در ادامه مجموعه تستی برای هر زیرعنوان قرار گرفته است. این پرسش‌ها از ساده به دشوار چیده شده‌اند و تیپ‌های سوالی متنوعی را شامل می‌شوند. سوالاتی که دشوارتر یا چالشی‌تر از حد متوسط هستند، با آیکون ویژه‌ای مشخص شده‌اند. این سوال‌های نشان‌دار، مجموعه‌ی مناسبی برای مطالعات بعدی و بازه‌های مرور و جمع‌بندی به شمار می‌روند؛ چرا که مخاطب به بررسی دوباره و کامل تعداد زیادی سوال نیازی ندارد. پاسخنامه‌ی تشریحی کتاب، در جلد دوم ارائه شده است. این پاسخنامه توضیحات مفصل و مسیر گام‌به‌گام را برای هر سوال در بر می‌گیرد. نکات مهم در پاسخنامه نیز تکرار شده‌اند تا دانش‌آموز توجه کافی را به آن‌ها داشته باشد.

فیزیک

درس فیزیک یکی از چالش‌های موجود برای داوطلبان است. در این درس دانش‌آموز پس از یادگیری کامل مطالب وارد مرحله‌ی دیگری می‌شود که در آن باید استراتژی کاربردی برای هر تیپ سوالی را بداند. این موضوع صرفا با بررسی متن و پرسش‌های کتاب‌های درسی ممکن نخواهد بود؛ از طرفی وجود مباحث مشترک در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم، باعث شده بررسی مباحث ترکیبی یکی از گام‌های جدایی‌ناپذیر در مسیر مطالعه به شمار رود. کتاب فیزیک جامع خیلی‌سبز، اثری تک‌جلدی است و مطالب پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم را شامل می‌شود. درسنامه‌های این کتاب به صورت خودآموز و با هدف ارائه‌ی صفر تا صد موضوع طراحی شده‌اند؛ در واقع این درسنامه‌ها می‌توانند برای کلاس درس، ویدیوهای تدریس سایر اساتید یا جزوه‌های آموزشی جایگزین مناسبی باشند. در ادامه‌ی توضیحات هر موضوع، تعداد زیادی نمونه سوال آموزشی قرار گرفته است تا مخاطب به درک کامل‌تری از موضوع برسد. بانک تست کتاب بیش از ۲۲۰۰ پرسش‌ چهارگزینه‌ای را پوشش می‌دهد. این سوالات به‌صورت میکروطبقه‌بندی دسته‌بندی شده‌اند. چینش تست‌ها از ساده به دشوار است و سوالات با آیکون‌های ویژه‌ای از نظر سادگی یا سختی مشخص شده‌اند. علاوه‌بر سوالات تالیفی، تست‌های کنکورهای اخیر نیز در این مجموعه گنجانده شده است تا کتاب از نظر تیپ‌های سوالی و ایده‌های تستی، غنی‌تر شود. پاسخنامه‌های تشریحی و کلیدی در ادامه‌ی تست‌های هر فصل قرار گرفته‌اند. این پاسخنامه‌ به تمام سوالات و ابهامات دانش‌آموز پاسخ می‌دهد، نکات مهم و تله‌های تستی را گوشزد می‌کند، روش‌هایی خلاقانه و جدید برای حل پیشنهاد می‌کند و با ارائه‌ی مثال‌های کاربردی و ملموس درک موضوع را برای مخاطب ساده‌تر می‌سازد.

ریاضی

درس ریاضی از چالش‌های اصلی دانش‌آموزان در رشته‌ی تجربی به شمار می‌رود. دانش‌آموزان در درک مباحث مفهومی و پایه‌ای این درس مشکلات جدی دارند؛ این موضوع در ادامه به ضعف دانش‌آموز در تست‌زنی منجر می‌شود. از این رو لازم است به کمک منبعی اصولی و درست، ابتدا آموزش کاملی از درس دید و در ادامه با تحلیل و بررسی دقیق پرسش‌های چهارگزینه‌ای و پاسخنامه‌ی تشریحی، مهارت‌ها و دانش‌ خود را تقویت کرد. کتاب ریاضیات جامع تجربی، اثری تک‌جلدی از انتشارات منتشران است. این کتاب به قلم جناب آقای علی مقدم‌نیا، دبیر پرآوازه‌ی کنکوری، به رشته‌ی تحریر درآمده است. درسنامه‌های مبحثی، پرسش‌های چهارگزینه‌ای و پاسخنامه‌ی تشریحی، بخش‌های اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهند. آموزش موجود در درسنامه‌ها خلاصه و کاربردی است و مطالعه‌ی این قسمت برای مخاطب زمان‌بر نخواهد بود. بانک تست کتاب پرسش‌هایی با سطح متوسط و مشابه کنکورهای اخیر را شامل می‌شود. این سوالات اغلب ایده‌های رایج و پرتکرار را پوشش می‌دهند اما تعدادی از سوالات چالشی‌تر و دشوارتر از حد معمول هستند تا داوطلب آمادگی روبه‌رو شدن با این تست‌ها را در کنکورهای آتی داشته باشد. بررسی پاسخنامه به دانش‌آموز کمک می‌کند شیوه‌های حل جدیدی را بیاموزد و با استفاده از تکنیک‌های متنوع، با سرعت بیشتری به جواب صحیح سوال برسد.