اگر دانش‌آموز هر یک از پایه‌های دهم، یازدهم یا دوازدهم هستید و یا از مدرسه فارغ‌التحصیل شده‌اید اما قصد شرکت در کنکور سراسری را دارید، حتما بارها در انتخاب منبع مناسب کمک‌آموزشی به چالش برخورده‌اید. برای رسیدن به تسلط کافی در دروس مختلف، هم در مبحث آموزش و هم تمرین و تکرار، صرفا مطالعه و بررسی کتاب‌های درسی کافی نخواهد بود؛ با وجود آن که منبع اصلی سوالات در کنکورهای سراسری، کتاب‌های درسی هستند لازم است از سایر منابع آموزشی نیز کمک بگیرید.

در انتخاب مناسب‌ترین منابع مطالعاتی عوامل زیادی دخیل هستند؛ اولین و مهم‌ترین موضوع سطح علمی و میزان تسلط شماست؛ عموما دانش‌آموزان را از این نظر می‌توان به سه گروه تقسیم کرد: دانش‌آموزان با سطح علمی بالا، متوسط و ضعیف. اگر این فاکتور را در انتخاب منبع خود در نظر نگیرید، ممکن است مدت زمان زیادی را صرف مطالعه کنید و در پایان مسیر به نتیجه‌ای منطقی و ایده‌آل نرسید. از طرفی عادت‌های مطالعاتی شما نیز نقش پررنگی در انتخاب شما خواهند داشت. در ادامه به بررسی منابع مناسب برای سطح یک می‌پردازیم. اگر به دنبال انتخاب نخستین منبع مطالعاتی هستید و یا هنوز به تسلط کافی بر مباحث نرسیده‌اید، پس مخاطب پکیج سطح یک به شمار می‌روید.

زیست‌شناسی

در درس زیست‌شناسی مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، محتوای کتاب درسی است؛ منظور از محتوا تمام مطالبی است که در قالب متن، سوال، فعالیت، شکل، نمودار و … مطرح شده است. همین موضوع سبب می‌شود گاهی دانش‌آموز از کنار نکات ساده ولی مهم بگذرد بی‌آن که توجه کافی را داشته باشد. به‌عنوان نخستین منبع مطالعاتی یا کتابی برای آن دسته از دانش‌آموزان که به تسلط کافی نرسیده‌اند، باید کتابی انتخاب کرد در که ابتدا شیوه‌ی مطالعه‌ی اصولی کتاب درسی را به مخاطب بیاموزد، نکات مهم را در اختیار وی قرار دهد و بانک تستی کامل داشته باشد تا دانش‌آموز استراتژی‌های تست‌زنی را بیاموزد.

انتشارات نشر الگو برای هر یک از پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم کتابی جداگانه منتشر کرده است. در این کتاب ابتدا توضیحات مفصل و کاملی در درسنامه نوشته شده است تا مخاطب از سایر منابع آموزشی بی‌نیاز شود. بررسی متن کتاب درسی به‌صورت خط‌به‌خط، پاسخ به پرسش‌های متن و فعالیت‌ها، تحلیل شکل‌ها، نمودارها و … از جمله مواردی است که مولفان کتاب در درسنامه‌ها گنجانده‌اند. جدول‌های جمع‌بندی و مقایسه از سایر ویژگی‌های درسنامه‌ هستند که منبع مناسبی برای بازه‌های منتهی به آزمون و امتحان به شمار می‌روند. در ادامه بانک سوالی غنی و جامع قرار گرفته که تیپ‌های سوالی متفاوتی را شامل می‌شود. اغلب پرسش‌ها سطح ساده و متوسطی دارند و به‌عنوان اولین گام مطالعه، گزینه‌ی مناسبی به‌شمار می‌روند. علاوه‌بر تست‌های ترکیبی، پرسش‌های منتخب از کنکورهای سراسری سال‌های اخیر نیز در کتاب گنجانده شده است؛ این ویژگی از کتاب به مخاطب اجازه می‌دهد هم‌زمان با سلیقه و سبک کار طراحان مختلف آشنا شود و در شرایط و موقعیت‌های غیر منتظره عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

شیمی

درس شیمی از دو مبحث اصلی حفظیات- مفاهیم و حلیات تشکیل شده است؛ برای رسیدن به تسلط بالا در هر یک از مباحث لازم است دقت بالایی در تحلیل قسمت‌های مختلف کتاب درسی داشته باشید و با تمرین و تکرارهای متعدد توانایی‌ها و دانش خود را ارتقا دهید. مجموعه کتاب‌های شیمی مبتکران، جزو پرفروش‌ترین منابع درس شیمی هستند. این انتشارات کتاب‌های پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم را جداگانه به چاپ رسانده است. درسنامه‌ی این کتاب‌ها در کامل‌ترین شکل ممکن طراحی و تالیف شده است؛ به‌طوری که دانش‌آموز حتی در سطوح پیشرفته نیز از سایر منابع بی‌نیاز خواهد بود. بانک سوال این کتاب پرسش‌های چهارگزینه‌ای را به‌صورت میکروطبقه‌بندی و از ساده به دشوار چیده است؛ این چینش به مخاطب اجازه می‌دهد معیار مناسبی برای ارزیابی وضعیت پاسخ‌گویی خود داشته باشد. پاسخنامه‌ی این کتاب، قدم نهایی در مسیر مطالعه‌ی دانش‌آموز است. در این بخش تحلیل کامل از خواسته‌ی سوال، مراحل رسیدن به جواب آخر و بررسی سایر گزینه‌ها انجام شده است. هم‌چنین تست‌های چالشی موجود در کتاب، شانس تکرار دوباره در آزمون‌های آتی را دارند چرا که ایده‌های چالشی و جدیدی را در بر می‌گیرند. در اغلب این تست‌ها طراح سوال نگاهی از بعد جدید به مسئله داشته است.

فیزیک

درس فیزیک جزو دروس تخصصی در رشته‌ی علوم تجربی است؛ یکی از مهم‌ترین مباحثی که داوطلب باید در برخورد با مباحث این درس داشته باشد، تسلط بر تکنیک‌های تست‌زنی است. برای حل اغلب سوالات فیزیک نیازی به فرمول‌ها و روابطی بجز آنچه در کتاب‌های درسی موجود است، نیازی ندارید اما برای رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب باید شیوه‌ی برخورد صحیح با هر تیپ سوال را بدانید.

یکی از کامل‌ترین و بهترین منابع درس فیزیک برای سطح یک و ابتدای مسیر مطالعه، کتاب‌های فیزیک سیر تا پیاز از انتشارات گاج است. این مجموعه کتاب‌ها به‌صورت پایه‌به‌پایه از دهم تا دوازدهم طراحی و تالیف شده‌اند. درسنامه‌های موجود در کتاب‌های سیر تا پیاز فیزیک گاج، خودآموز هستند و صفر تا صد هرآنچه باید بدانید را (از مباحث ساده تا پیشرفته) پوشش می‌دهند. تعداد زیادی نمونه سوال آموزشی با سبک‌های متفاوت در درسنامه‌ی کتاب‌ها گنجانده شده است تا داوطلب با آمادگی کامل‌تری وارد فضای تخصصی پرسش‌ها شود. بانک سوال کتاب‌های فیزیک سیر تا پیاز اغلب پرسش‌های متوسط را شامل می‌شود؛ هم‌چنین تعداد سوالات با ایده‌های چالشی و جدید در مقایسه با منابع مشابه کم‌تر است. در واقع تمرکز اصلی این مجموعه بر این بوده که مخاطب در ابتدای مسیر مطالعاتی خود منبع مناسبی برای آموزش مباحث و یادگیری استراتژی‌های تست‌زنی داشته باشد. پاسخنامه‌ی کتاب نیز هم‌چون سایر قسمت‌ها کامل و جامع نوشته شده؛ یکی از ویژگی‌های بارز این پاسخنامه، رسم شکل‌ها و مدل‌های ساده‌سازی‌شده‌ای است که درک مخاطب را از صورت و خواسته‌ی سوال افزایش می‌دهند و روند حل را یک گام ساده‌تر می‌سازند.

ریاضی

شاید در میان سایر دروس تخصصی در رشته‌ی ریاضی، انتخاب و مطالعه‌ی منبعی اصولی برای درس ریاضی، اهمیت بالاتری نسبت به سایر عناوین درسی داشته باشد. در واقع نخستین مطالعات دانش‌آموز در درس ریاضی، پایه‌ی دانش و مهارت‌های وی را تشکیل می‌دهد. از این رو نخستین گام‌های داوطلب در این مسیر نقش پررنگی در نتیجه‌ی نهایی و عملکرد دانش‌آموز خواهند داشت.

به‌عنوان نخستین منبع برای درس ریاضی، مجموعه کتاب‌های سیر تا پیاز از انتشارات گاج، گزینه‌ای مناسب به شمار می‌روند. درسنامه‌های این کتاب آموزش کاملی از مطالب در اختیار مخاطب قرار داده‌اند، در ادامه نکات تکمیلی و پیشرفته، نکات ترکیبی با سایر مباحث و تکنیک‌ها و روش‌هایی آموزش داده شده تا مخاطب در مدت زمان کوتاه‌تر و با تسلط بالاتری به حل سوالات بپردازد. بانک سوال کتاب تست‌هایی با سطح متوسط را شامل می‌شود تا دانش‌آموز به عنوان دست‌گرمی به تحلیل آن‌ها بپردازد و خود را برای پاسخ به سوالات دشوار و چالشی در آزمون‌های آتی، منابع سوالی دیگر و نهایتا کنکور سراسری آماده سازد. پاسخنامه‌ی تشریحی کتاب، به بررسی و موشکافی دقیق تست‌ها پرداخته است. در این پاسخنامه علاوه‌بر آن که روند حل سوال به صورت مرحله‌به‌مرحله نوشته شده، توضیحات لازم و مفصل به زبان فارسی نیز ارائه شده است تا هیچ بخشی از سوال برای مخاطب گنگ و نامفهوم جلوه نکند.