مقدمه

کتاب فیزیک دوازدهم رشته ریاضی از انتشارات خیلی سبز از کامل‌ترین و پرطرفدارترین منابع کمک ‌آموزشی فیزیک دوازدهم رشته‌ی ریاضی است. این کتاب دارای دو جلد است و با تمرکزی ویژه بر روش طرح سؤالات کنکورهای سراسری سال‌های اخیر تألیف شده است. در جلد اول این کتاب، سؤالات چهارگزینه‌ای فیزیک دوازدهم به همراه پاسخ کلیدی آن‌ها آورده شده است و در جلد دوم، درسنامه‌ها و پاسخنامه‌های تشریحی قرار دارند. این کتاب در ادامه‌ی کتاب دو جلدی فیزیک پایه‌ی رشته ریاضی خیلی سبز (شامل مباحث پایه‌های دهم و یازدهم) نوشته شده است و دانش‌آموزان می‌توانند با استفاده از این دو کتاب در کنار هم در تست‌زنی پیشرفت کرده و به خوبی برای کنکور و آزمون‌های آزمایشی آماده شوند. در این مطلب می‌خواهیم کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزیک دوازدهم رشته ریاضی از انتشارات خیلی سبز را معرفی نماییم. تمرکز ما بر جلد اول این کتب است؛ اما اطلاعات لازم در مورد جلد دوم آن را نیز ارائه خواهیم نمود.

کتاب فیزیک دوازدهم رشته ریاضی از انتشارات خیلی سبز در نگاه اول

اطلاعات کلی مربوط به کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزیک دوازدهم رشته ریاضی خیلی سبز در جدول زیر نمایش داده شده است:

کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزیک ۳ دوازدهم رشته ریاضی خیلی سبز در یک نگاه
  جلد اول جلد دوم
تعداد صفحه ۲۹۲ ۷۵۶
محتوا بانک تست / پاسخنامه‌ی کلیدی درسنامه / پاسخنامه‌ی تشریحی
سال چاپ ۱۴۰۳
نوع چاپ استفاده از رنگ مکمل آبی و خاکستری
مؤلفان رضا سبزمیدانی، نوید شاهی، مهدی هاشمی و ایمان سلیمان‌زاده با همکاری فرید شهریاری

 

حال جلد اول کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزیک ۳ دوازدهم رشته ریاضی خیلی سبز را از دو منظر محتوا و ظاهر بررسی می‌کنیم:

  • بررسی از منظر محتوا: محتوای جلد اول این کتاب شامل بانک تست و پاسخنامه‌ی کلیدی سؤالات می‌شود. دقت کنید که از نظر محتوا این جلد به تنهایی کافی نیست و جلد دوم آن نیز باید در کنار آن خریداری گردد؛ چرا که بررسی پاسخ‌های تشریحی سؤالات و رفع اشکال خود بخش عظیمی از یادگیری دانش‌آموزان را تشکیل می‌دهد.
  • بررسی از منظر ظاهر: ظاهر کلی صفحات این کتاب مشابه دیگر کتب انتشارات خیلی سبز بسیار مطلوب است. در این کتاب چند تصویر سرگر‌م‌کننده با موضوعات مربوط به مباحث فیزیک دوازدهم کشیده شده است. در طراحی صفحات این کتاب و تصاویر آن از رنگ‌های آبی و خاکستری به عنوان رنگ‌های مکمل استفاده شده است. صفحه‌آرایی کتاب نیز بسیار منظم و زیبا انجام شده است.

در ابتدای این کتاب یک کد رمزینه (QR code) ارائه شده است که دانش‌آموزان با اسکن کردن این کد به مواردی همچون تست‌های کنکور ۱۴۰۲، آزمون‌های جامع فصلی به همراه پاسخ تشریحی مفصل و آموزش چندین مهارت ریاضی دسترسی پیدا می‌کنند. مهارت‌های ریاضی آموزش داده شده در این جا شامل تبدیل فرمول‌ها به روابط نسبیتی، درصد گرفتن و … می‌شوند و هدفشان بالا بردن سرعت عمل دانش‌آموزان در انجام محاسبات و حل مسائل فیزیک است.

بررسی کیفی بانک تست کتاب فیزیک دوازدهم ریاضی از انتشارات خیلی سبز

بانک تست جلد اول کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزیک ۳ دوازدهم رشته ریاضی خیلی سبز از ۲۸۲۹ تست گوناگون و با تیپ‌های مختلف تشکیل شده است. این تست‌ها، عمدتاً تست‌های تألیفی هستند و تست‌های کنکورهای سراسری قدیمی و جدیدتر و تست‌های برگرفته از کتاب درسی آن‌ها را تکمیل می‌کنند. در این کتاب سؤالات کنکورهای قدیمی که نکات خیلی خوبی دارند و مربوط به مباحث کتاب درسی جدید هستند، نیز با بازبینی دقیق ارائه شده‌اند. در خصوص سطح تست‌ها باید بگوییم که این کتاب کاملاً مطابق کنکورهای سراسری نظام جدید و سطح آن‌ها نوشته شده است و حتی تست‌های سخت آن نیز از سطح استاندارد کنکور سراسری خارج نمی‌شوند.

تست‌های جلد اول کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزیک ۳ دوازدهم رشته ریاضی خیلی سبز بر اساس موضوع به صورت ریز به ریز دسته‌بندی شده‌اند. از ویژگی‌های بسیار خوب بانک تست این کتاب آن است که تست‌های مهم مباحث با رنگ آبی شماره‌گذاری شده‌اند و در صورت کمبود وقت، حل فقط این تست‌ها به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا نتیجه‌ی قابل قبولی در آزمون‌ها کسب کنند. همچنین این تست‌ها، تست‌های مناسبی برای زمان جمع‌بندی هستند. خوبی دیگر بانک تست این کتاب آن است که در کنار شماره‌ی هر سؤال صورتکی قرار داده شده است تا دانش‌آموزان به وسیله‌ی آن‌ها، بتوانند میزان دشواری هر تست از نظر خودشان را علامت‌گذاری کنند و بدین ترتیب در هنگام مرور و جمع‌بندی مبحث به تست‌هایی که برایشان دشوار و مهم است، باز گردند. راهنمایی‌ها و توضیحات مشاوره‌ای فراوانی نیز با فونت متفاوت و رنگ آبی در خلال تست‌های این کتاب نوشته شده است که دانش‌آموزان را برای حل تست‌ها راهنمایی کرده و یا نکته‌ای را به آن‌ها گوشزد می‌کنند. ترتیب چینش سؤالات هر مبحث در این کتاب از ساده به دشوار است و سؤالات سخت‌تر و سطح بالاتر هر بخش نیز در انتهای همان بخش و تحت عنوان «۱۰۰ شو» آورده شده‌ است. لازم به ذکر است که این تست‌های دشوار فرای کنکور نیستند، ولی اگر دانش‌آموزان بتوانند از پس آن‌ها بربیایند می‌توانند فیزیک کنکور را صد بزنند.

بررسی کمّی بانک تست‌ جلد اول کتاب فیزیک دوازدهم ریاضی خیلی سبز

همان طور که گفتیم، در بانک تست جلد اول کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزیک ۳ دوازدهم رشته ریاضی خیلی سبز ۲۸۲۹ تست ارائه شده است که همگی بر اساس مبحث طبقه‌بندی شده‌اند. برای آگاهی از تست‌های مطرح شده در این کتاب برای مباحث مختلف می‌توانید به جدول زیر رجوع کنید. تعداد تست ذکر شده در این جدول مجموع تست‌های بخش «۱۰۰ شو» و دیگر تست‌های کتاب است. در ضمن تست‌های آزمون‌های جامع که از طریق کدهای QR قابل بارگیری هستند، در ان جدول لحاظ نشده است. همان طور که در این جدول قابل مشاهده است، تعداد تست‌های هر بخش، با توجه به سؤال‌خیزی، گستردگی و تنوع تست‌های آن بخش در نظر گرفته شده‌ است. با توجه به حجم زیاد تست‌های جلد اول کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزیک ۳ رشته ریاضی خیلی سبز، حل تست‌های هر مبحث با برنامه‌ی منظم بدون شک کمک بسیاری در کسب نتیجه‌ی بهتر به دانش‌آموزان می‌کند.

بررسی کمی تست‌های جلد اول کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزیک ۳ دوازدهم رشته ریاضی خیلی سبز
کل تست‌های فصل اول (حرکت‌شناسی) ۷۳۳ تست کل تست‌های فصل دوم (دینامیک و حرکت دایره‌ای) ۷۱۲ تست
بخش ۱: شناخت حرکت ۲۶۵ تست بخش ۱: قانون نیوتون در دینامیک ۱۱۲ تست
بخش ۲: حرکت با سرعت ثابت ۸۸ تست بخش ۲: نیروهای آشنا ۳۲۲ تست
بخش ۳: حرکت راست خطِ شتاب ثابت ۳۱۳ تست بخش ۳: تکانه ۱۰۴ تست
بخش ۴: سقوط آزاد ۶۷ تست بخش ۴: حرکت دایره‌ای ۱۷۴ تست
کل تست‌های فصل سوم (نوسان و موج) ۶۰۱ تست کل تست‌های فصل چهارم (برهم‌کنش‌های موج) ۴۲۶ تست
بخش ۱: آشنایی با حرکت‌های نوسانی ساده ۱۴۹ تست بخش ۱: بازتاب موج ۹۵ تست
بخش ۲: بررسی دو نوسانگر خاص ۷۸ تست بخش ۲: شکست موج ۱۵۷ تست
بخش ۳: انرژی نوسانگر ساده و پدیده‌ی تشدید ۹۲ تست بخش ۳: پراش و تداخل امواج ۱۷۴ تست
بخش ۴: آشنایی با موج‌ها ۱۴۱ تست کل تست‌های فصل ششم (آشنایی با فیزیک هسته‌ای) ۱۵۰ تست
بخش ۵: موج‌های الکترومغناطیسی ۴۳ تست بخش ۱: هسته و ویژگی‌های آن ۴۱ تست
بخش ۶: صوت ۹۸ تست بخش ۲: پرتوزایی و نیمه‌عمر ۸۴ تست
کل تست‌های فصل پنجم (آشنایی با فیزیک اتمی) ۲۰۷ تست بخش ۳: واکنش‌های شکافت و گداخت ۲۵ تست
بخش ۱: اثر فوتوالکتریک ۹۷ تست تعداد کل تست‌های کتاب ۲۸۲۹ تست
بخش ۲: طیف‌های اتمی و مدل‌های اتمی ۱۱۰ تست

کلام آخر

در این بخش می‌خواهیم چند نکته‌ی تکمیلی را بیان کنیم:

  • خرید هر دو جلد کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزیک ۳ دوازدهم رشته ریاضی خیلی سبز در کنار هم لازم است چرا که محتوای این دو مکمل یکدیگرند و هر کدام به تنهایی پاسخگوی نیازهای آموزشی دانش‌آموزان نیست.
  • بهتر است پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزیک ۳ دوازدهم رشته ریاضی خیلی سبز را از همان ابتدای سال تحصیلی خریداری کرده و طبق یک برنامه‌ریزی بلند مدت به یادگیری مفاهیم فیزیک دوازدهم پرداخته و سؤالات این کتاب را حل کنید تا در نهایت در ماه‌ها و هفته‌های نزدیک به کنکور به سطح تلسط خوبی بر تمامی مطالب رسیده باشید.
  • اگر که فرصت محدودی تا کنکور باقی مانده است، نگران نباشید. کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزیک ۳ دوازدهم رشته ریاضی خیلی سبز را خریداری کرده و با حل و بررسی سؤالاتی که شماره‌ی آن‌ها آبی رنگ است تسلط خود را بر تمامی نکات به سطح قابل قبولی برسانید.
  • بانک تست کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزیک ۳ دوازدهم رشته ریاضی خیلی سبز هم برای طول سال تحصیلی مناسب است و هم برای مرور و جمع‌بندی نکات؛ چرا که سؤالات مهم در این کتاب علامت‌گذاری شده است و این امکان به دانش‌آموزان داده شده است که درجه‌ی سختی تست‌ها از نظر خود را در کنار سؤالات علامت بزنند.