فیزیک درس مهمی چه برای دانش‌آموزان رشته‌ی تجربی و چه برای دانش‌آموزان رشته‌ی ریاضی است. این درس کاملاً مفهومی است و دانش‌آموزان باید آن را به صورت مسئله محور یاد بگیرند. این کار نیز فقط از طریق حل سؤالات فراوان میسر است. پس از حذف دروس عمومی از کنکورهای سراسری دانش‌آموزان می‌توانند زمان بیشتری از برنامه‌ی درسی خود را به تست زدن از دروس تخصصی خود بگذارند. اما آن چه که به خصوص برای دانش‌آموزان پایه‌ی دوازدهم حائز اهمیت است، یافتن کتب کمک آموزشی مؤثر است. در واقع دانش‌آموزان پایه‌ی دوازدهم چون باید هم مطالب جدید این پایه را یاد بگیرند و هم مطالب پایه‌های دهم و یازدهم را مرور نمایند، وقتی برای تلف کردن ندارند و باید بیشترین استفاده را از زمان مطالعاتی خود ببرند؛ که یعنی باید کتب کمک آموزشی مناسب و کنکور محور را استفاده کنند. در این جا می‌خواهیم یکی از بهترین و محبوب‌ترین کتب کمک آموزشی موجود برای درس فیزیک پایه‌ی دوازدهم رشته‌ی علوم تجربی یعنی کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزیک ۳ دوازدهم رشته تجربی  از انتشارات خیلی سبز را معرفی کنیم تمرکز ما بر جلد اول این کتاب که شامل بانک تست و پاسخنامه‌ی کلیدی می‌شود، است. البته در خصوص جلد دوم این کتاب که شامل درسنامه و پاسخنامه‌ی تشریحی سؤالات می‌شود نیز توضیحاتی کلی ارائه خواهیم داد.

نگاهی کلی به دو جلد کتاب فیزیک دوازدهم رشته‌ی تجربی از انتشارات خیلی سبز

همان طور که گفتیم، کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزیک ۳ دوازدهم رشته‌ی تجربی از انتشارات خیلی سبز دارای دو جلد است که جلد اول آن شامل بانک تست و پاسخنامه‌ی کلیدی سؤالات شده و جلد دوم آن دارای درسنامه‌های آموزشی و پاسخنامه‌ی تشریحی سؤالات است. همین جا لازم است تأکید کنیم که خریداری دو جلد این کتاب در کنار یکدیگر لازم است؛ چرا که بخش عمده‌ی یادگیری و کسب تسلط دانش‌آموزان هنگام رفع اشکال و بررسی پاسخ‌های تشریحی سؤالات اتفاق می‌افتد. پس حتی اگر نیازی به درسنامه‌ی آموزشی ندارید باز هم جلد دوم کتاب را در کنار جلد اول آن خریداری نمایید. در اختیار داشتن دو جلد این کتاب در کنار یکدیگر قادر است دانش‌آموزان را از هر منبع آموزش و تست دیگری برای درس فیزیک دوازدهم تجربی بی‌نیاز گرداند. حال به سراغ بررسی بیشتر جلد اول این کتاب می‌رویم.

جلد اول کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزیک ۳ دوازدهم رشته‌ی تجربی از انتشارات خیلی سبز دارای ۲۴۸ صفحه است و توسط رضا سبزمیدانی، نوید شاهی، مهدی هاشمی و ایمان سلیمان‌زاده با همکاری فرید شهریاری تألیف شده است. این کتاب در کاغذهای با کیفیت چاپ شده است و در چاپ صفحات آن از رنگ‌های آبی و خاکستری در راستای زیباسازی صفحات و انسجام بخشیدن به مطالب به بهترین شکل استفاده شده است. در قسمت بعد محتوای این کتاب را دقیق‌تر بررسی خواهیم نمود.

بررسی محتوای جلد اول کتاب فیزیک دوازدهم رشته‌ی تجربی از انتشارات خیلی سبز

بانک تست ارائه شده در جلد اول کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزیک ۳ دوازدهم رشته‌ی تجربی خیلی سبز کامل و جامع است و تعداد زیادی تست کاملاً استاندارد با تنوع بالا ارائه نموده است. بانک تست این کتاب بی‌نظیر است زیرا ویژگی‌های منحصر به فرد فوق‌العاده‌ای دارد که عبارت‌اند از:

  • طبقه‌بندی دقیق تست‌ها: در این کتاب تست‌ها به صورت فصل به فصل مطابق کتاب درسی طبقه‌بندی شده‌اند. البته این کتاب تست‌های هر فصل را نیز بر حسب موضوع دسته‌بندی کرده است و موضوع هر دسته از تست‌ها را در کادرهای آبی رنگ با فونتی درشت نوشته است.
  • پوشش صد درصدی مباحث و نکات: تست‌ها این کتب هم تمامی مباحث و نکات کتاب درسی را پوشش داده‌اند و هم تمامی تیپ‌های تستی قابل طرح از مباحث را. این کتاب هم تست‌های کنکورهای سال‌های قبل رادر صورت لزوم تغییر داده و ارائه نموده است و هم تعداد زیادی تست تألیفی و برگرفته از کتاب درسی مطرح کرده است تا تمامی مباحث کتاب درسی و انواع تیپ تست‌ها پوشش داده شود.
  • ترتیب منطقی چینش تست‌ها: در این کتاب تست‌های هر درس از ساده به دشوار چیده شده‌اند تا دانش‌آموزان در حل به ترتیب این تست‌ها با روندی منطقی روبه‌رو گردند و با حل تست‌های بیشتر به تسلط بیشتری نیز برسند.
  • امکان علامت زدن درجه‌ی سختی تست‌ها: در این کتاب، در کنار شماره‌ی هر سؤال یک صورتک بدون دهان کشیده شده است که دانش‌آموزان می‌توانند درجه‌ی سختی سؤالات از نظر خودشان را با کشیدن لبخند، خط صاف و یا لبخند معکوس در این صورتک‌ها مشخص کنند. در دوره‌های بعدی دانش‌آموزان می‌توانند فقط به حل و بررسی مجدد تست‌های که برایشان سخت و یا متوسط بوده است، بپردازند.
  • جدا کردن تست‌های دشوار هر بخش: در این کتاب تست‌های چالش‌برانگیز و دشوار هر بخش در قسمتی جداگانه تحت عنوان «۱۰۰ شو» ارائه شده است. ین دسته از تست‌ها مختص دانش‌آموزانی است که می‌خواهند فیزیک کنکور را صد بزنند.
  • مشخص کردن تست‌های مهم‌تر مباحث: در این کتاب شماره‌ی تست‌های مهم‌تر مباحث آبی رنگ است. دانش‌آموزانی که فرصت کافی برای حل و بررسی تمامی تست‌های این کتاب را ندارند، می‌توانند به حل و بررسی تست‌ها با شماره‌ی آبی رنگ بسنده کنند و با همین کار به تسلط قابل قبولی بر مباحث برسند. در ضمن، حل و بررسی مجدد این دسته از تست‌ها در زمان مرور و جمع‌بندی نیز یک دور تمامی مباحث و نکات مهم آن‌ها را برای دانش‌آموزان مرور می‌کند.
  • ارائه‌ی فایل دیجیتال آزمون‌های جامع: در این کتاب کد QR ای ارائه شده است که دانش‌آموزان با اسکن کردن این کد می‌توانند به فایل‌های چندین آزمون جامع فصلی دست پیدا کنند. البته بهتر می‌بود که سؤالات آزمون‌ها نیز در خود کتاب ارائه می‌شد.

در انتهای این کتاب پاسخنامه‌ی کلیدی تمامی سؤالات در جداول منظم ارائه شده است تا دانش‌آموزان بتوانند سریع، راحت و بدون نیاز به جلد دوم این کتاب، پاسخ‌های خود به سؤالات را چک کنند. البته همان طور که قبل‌تر نیز گفتیم، در اختیار داشتن جلد دوم این کتاب برای رفع اشکال و تکمیل یادگیری لازم است.

بررسی تعداد تست‌های جلد اول کتاب فیزیک دوازدهم رشته‌ی تجربی از انتشارات خیلی سبز

تعداد تست‌های ارائه شده در جلد اول کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزیک ۳ دوازدهم رشته‌ی تجربی خیلی سبز برای تکمیل یادگیری و کسب تسلط کافی جهت صد زدن فیزیک دوازدهم در کنکور کافی است. این کتاب از انواع مختلف مسائل چندین نمونه تست مطرح کرده است و نکات ریز و درش کتاب درسی را در طراحی تست‌ها در نظر گرفته است. جدول زیر تعداد تست‌های  جلد اول کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزیک ۳ دوازدهم رشته‌ی تجربی خیلی سبز را به تفکیک فصل نشان داده است:

تعداد تست‌های جلد اول کتاب فیزیک ۳ دوازدهم رشته‌ی تجربی از انتشارات خیلی سبز
پایه‌ی دوازدهم فصل اول – حرکت‌شناسی (۳ بخش) ۶۶۶ تست
فصل دوم –  دینامیک (۴ بخش) ۵۷۸ تست
فصل سوم – نوسان و امواج (۸ بخش) ۸۵۰ تست
فصل چهارم –  آشنایی با فیزیک اتمی و هسته‌ای (۳ بخش) ۲۹۱ تست
کل کتاب ۲۳۸۵  تست

کلام آخر

در آخر، می‌خواهیم بر چند نکته در مورد کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزیک ۳ دوازدهم رشته‌ی تجربی خیلی سبز مجدداً تأکید کنیم:

  • خریداری هر دو جلد کتاب در کنار هم لازم است چرا که برای رفع اشکال و تکمیل یادگیری باید پاسخ‌های تشریحی سؤالات ارائه شده در جلد اول را در جلد دوم مطالعه کنید.
  • بهترین زمان استفاده از این کتاب در طول سال تحصیلی است؛ چرا که تعداد تست بسیار زیادی ارائه نموده است و بهتر است که دانش‌آموزان سر فرصت در یک برنامه‌ریزی طولانی مدت به حل و بررسی تک تک تست‌های این کتاب بپردازند.
  • اگر دیر به فکر حل تست از مباحث فیزیک دوازدهم افتاده‌اید، ایرادی ندارد. این کتاب را خریده و با حل و بررسی تست‌هایی که شماره‌ی آن‌ها آبی رنگ است، تسلط خود بر همه‌ی مباحث را در زمان کم به حد نسبتاً خوبی برسانید. این کار همچنین برای هفته‌های نزدیک به کنکور که می‌خواهید مباحث را مرور و جمع‌بندی کنید، نیز مناسب است.