حتماً می‌دانید که مهم‌ترین درس اختصاصی رشته‌ی علوم تجربی درس زیست‌شناسی است. دانش‌آموزان رشته‌ی تجربی باید بخش قابل توجهی از زمان مطالعاتی خود را صرف یادگرفتن مباحث این درس و تست زدن از آن‌ها بکنند. پایه‌ی دوازدهم را می‌توان به عنوان سرنوشت‌سازترین پایه‌ی تحصیلی در نظر گرفت. این پایه دشوارترین پایه نیز به شمار می‌رود؛ چرا که دانش‌آموزان از طرفی باید مباحث پایه‌های دهم و یازدهم را در کنار یادگیری مباحث جدید پایه‌ی دوازدهم مرور کنند و از طرفی دیگر دانش‌آموزان باید با استرس‌های ناشی از رقابت سنگین بین دانش‌آموزان کنکوری دست و پنجه نرم کنند. این دو مورد در کنار هم باعث شده است که دانش‌آموزان مجبور باشند کتب کمک آموزشی خود را در این پایه با حساسیت بیشتری انتخاب کنند. دانش‌آموزان باید دقت کنند که کتابی که خریداری می‌کنند، درسنامه‌هایی مطابق با نیازهای آموزشی آن‌ها داشته باشد و همچنین دارای بانک تستی کامل و جامع به همراه پاسخنامه‌ی تشریحی مفصل باشد. در این صورت است که دانش‌آموزان می‌توانند مطمئن باشند، کتابی که خریده‌اند، می‌تواند بدون اتلاف وقت آن‌ها تمامی مطالب لازم برای کنکور را برایشان جا انداخته و تسلط آن‌ها را بر تست زدن از مباحث بالا ببرد. کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای زیست‌شناسی ۳ پایه‌ی دوازدهم از انتشارات خیلی سبز یکی از بهترین منابع موجود برای یادگیری و حل تست از مباحث درس زیست‌شناسی پایه‌ی دوازدهم است. این کتاب تنها دارای یک جلد است و شامل درسنامه‌های مفصل، بانک تست کامل و جامع و پاسخنامه‌ی تشریحی سؤالات می‌شود. در ادامه، این کتاب را با جزئیات بیشتر معرفی و بررسی خواهیم نمود.

کتاب زیست‌شناسی دوازدهم از انتشارات خیلی سبز در یک نگاه

برای کسب اطلاعات اولیه در مورد کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای زیست‌شناسی دوازدهم خیلی سبز می‌توانید به جدول زیر دقت کنید:

کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای زیست‌شناسی ۳ (دوازدهم) انتشارات خیلی سبز در یک نگاه

سال و نوبت چاپ

۱۴۰۲ – صد و سی و هشتم

تعداد جلد

تک جلدی

تعداد صفحه

۸۰۶

نوع چاپ

تمام رنگی

نام مؤلفان

دکتر کمیل نصری / دکتر فرزام فرهمندنیا / دکتر حسن محمد نشتایی

محتوا

درسنامه / بانک تست / پاسخنامه‌ی تشریحی / پاسخنامه‌ی کلیدی

تعداد کل تست‌ها

۱۷۸۱

 

در این قسمت، کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای زیست‌شناسی ۳ (دوازدهم) خیلی سبز را از دو منظر مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • محتوا: از نظر محتوا باید متذکر شویم که کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای زیست‌شناسی ۳ (دوازدهم) خیلی سبز بسیار کامل و جامع است و تمامی نیازهای آموزشی و تست‌زنی دانش‌آموزان را برآورده می‌کند. در واقع، دانش‌آموزان با در اختیار داشتن این کتاب به هیچ منبع آموزش و تست دیگری برای مباحث زیست‌شناسی پایه‌ی دوازدهم نیاز نخواهند داشت و تنها با کار کردن عمیق این کتاب می‌توانند به درصد صد در زیست کنکور نزدیک شوند.
  • ظاهر: ظاهر کلی این کتاب بی‌نظیر است؛ چرا که کیفیت کاغذهای آن بالا است و به صورت تمام رنگی چاپ شده است. استفاده ار ترکیب رنگ‌های متنوع، ارائه‌ی طرح‌های کارتونی جالب و خلاقانه و صفحه‌آرایی بی‌نظیر به ویژه در بخش درسنامه‌ها از جمله عواملی هستند که ظاهر این کتاب را بی‌نقص ساخته‌اند.

بررسی بخش‌های مختلف کتاب زیست‌شناسی دوازدهم از انتشارات خیلی سبز

همان طور که گفتیم کتاب زیست‌شناسی ۳ (دوازدهم) خیلی سبز محتوای کامل و جامعی دارد و شامل درسنامه‌های آموزشی مفصل، بانک تست کامل و جامع و پاسخنامه‌ی تشریحی و کلیدی سؤالات می‌شود. در این قسمت می‌خواهیم جزئیات بخش‌های مختلف این کتاب را بررسی نماییم.

  • بررسی درسنامه‌ها: تمامی مطالب کتاب درسی زیست دوازدهم در درسنامه‌های این کتاب از صفر تا صد توضیح داده شده است. درسنامه‌های این کتاب کاملاً کنکور محور است؛ به این معنا که تلاش شده است درسنامه‌ها با توجه به کنکورهای سال‌های گذشته طراحی شود. در این راستا، بر نکات ترکیبی مباحث تأکید شده است، جداول و نمودارهای منسجم فراوانی برای بهتر به خاطر سپردن نکات ارائه شده است و تمامی شکل‌های کتاب درسی به صورت مو به مو توضیح داده شده است. در درسنامه‌های این کتاب همچنین نکات مهم از نقطه نظر کنکور سراسری مشخص شده است و تأکید ویژه‌ای بر کلمات کلیدی و قیدهایی که برای طراحان سؤالات کنکور بسیار مهم هستند، شده است. مطالعه‌ی درسنامه‌های این کتاب در کنار کتاب درسی برای یادگیری دقیق تمامی مطالب و نکات کفایت می‌کند. دقت کنید که ترتیب و طبقه‌بندی مطالب در درسنامه‌های این کتاب کاملاً منطبق بر کتاب درسی است و در نتیجه دانش‌آموزان می‌توانند در طول سال تحصیلی همراه با کلاس‌های مدارس خود، با این کتاب یادگیری خود را پیش ببرند.
  • بررسی بانک تست: همان طور که بانک تست کتاب زیست‌شناسی ۳ (دوازدهم) خیلی سبز کامل و جامع است. در این کتاب، تست‌های مربوط به هر درسنامه در انتهای همان درسنامه ارائه شده است و مبحث تست‌ها نیز به صورت جزئی مشخص شده است. عمده‌ی تست‌های این کتاب تألیفی بوده که همگی طبق آخرین تغییرات کتاب درسی طرح شده‌اند و کاملاً استاندارد هستند. تست‌های کنکورهای سال‌های گذشته نیز با بازبینی دقیق ارائه گشته‌اند. دقت کنید که در ابتدای هر مبحث از این کتاب سؤالات ساده‌تر هستند و هدفشان پوشش خط به خط کتاب درسی و آماده ساختن دانش‌آموزان برای تست‌زنی به سبک کنکور است و تستهای مباحث به مرور دشوارتر می‌شوند. انتهای هر فصل نیز تعدادی تست ترکیبی و هم‌سطح با کنکور ارائه شده است که بررسی آن‌ها به علت محبوبیت بالای تست‌های ترکیبی بین طراحان تست‌های کنکور، اهمیت ویژه‌ای دارد. یکی از ویژگی‌های بسیار خوب بانک تست این کتاب مشخص کردن سؤالات مهم مباحث است. شماره‌ی برخی از تست‌های این کتاب آبی رنگ است. دانش‌آموزان می‌توانند در زمان جمع‌بندی به جای بررسی مجدد تمامی تست‌ها که خیلی وقتگیر است، به پاسخدهی به تست‌ها با شماره‌ی آبی رنگ اکتفا نمایند. همچنین دانش‌آموزانی که فرصت کافی برای بررسی تمامی تست‌های این کتاب را ندارند، می‌توانند تنها تست‌ها با شماره‌ی آبی رنگ را بررسی کنند تا هم کل مباحث را پوشش داده باشند و هم به تسلطی نسبتاً بالا بر مطالب برسند. در ضمن، توضیحات مشاوره‌ای مفیدی نیز در لابه‌لای تست‌ها ارائه شده است که راهنمای خوبی برای دانش‌آموزان است. برای آکاهی از تعداد تست‌های کتاب زیست‌شناسی ۳ (دوازدهم) خیلی سبز می‌توانید به جدول زیر دقت کنید:

تعداد تست‌های کتاب  زیست‌شناسی ۳ (دوازدهم) از انتشارات خیلی سبز

فصل اول (مولکول‌های اطلاعاتی)

۲۱۲ تست

فصل دوم (جریان اطلاعات در یاخته)

۲۲۸ تست

فصل سوم (انتقال اطلاعات در نسل‌ها)

۳۷۶ تست

فصل چهارم (تغییر در اطلاعات وراثتی)

۲۰۱ تست

فصل پنجم (از ماده به انرژی)

۱۸۵ تست

فصل ششم (از انرژی به ماده)

۱۹۷ تست

فصل هفتم (فناوری‌های نوین زیستی)

۱۹۴ تست

فصل هشتم (رفتارهای جانوران)

۱۸۸ تست

کل کتاب

۱۷۸۱  تست

  • بررسی پاسخنامه‌ها: کتاب زیست‌شناسی ۳ (دوازدهم) خیلی سبز هم پاسخنامه‌ی تشریحی دارد و هم کلیدی. در این کتاب، پاسخنامه‌ی تشریحی سؤالات هر فصل در انتهای همان فصل قرار داده شده است. این پاسخنامه تک تک سؤالات را به طور کامل پاسخ داده و هر جا که لازم بوده است، توضیحاتی تکمیلی ارائه نموده است. بررسی تمامی گزینه‌های سؤالات در صورت لزوم، بیان نکات سؤالات در کادرهای رنگی مشخص، استفاده از جداول و نمودارهای متنوع برای توضیح بهتر مفاهیم سؤالات، پررنگ نوشتن عبارات و جملات مهم توضیحات سؤالات و ارائه‌ی شکل‌ در صورت لزوم از مهم‌ترین ویژگی‌های پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب هستند.

کلام آخر

کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای زیست‌شناسی ۳ (دوازدهم) خیلی سبز به دلیل درسنامه‌های مفصل و سبک آموزشی خودآموزی که دارد، برای دانش‌آموزانی که در زیست ضعیف هستند، بسیار مناسب است. بانک تست این کتاب نیز برای دانش‌آموزان با  هر سطحی مناسب است. بهتر است که این کتاب در ابتدای سال تحصیلی خریداری شود و همگام با کلاس‌های درسی کار شود. در زمان مرور و جمع‌بندی نیز دانش‌آموزان می‌توانند به حل سؤالات مشخص شده در این کتاب بپردازند. از این رو این کتاب هم برای یادگیری اولیه‌ی مطالب، هم برای بالا بردن تسلط در تست زدن و هم برای مرور و جمع‌بندی مناسب است و در نتیجه دانش‌آموزان با داشتن این کتاب دیگر نیازی به کتب آموزش و تست دیگر نخواهند داشت.