در حال حاضر دانشگاه‌های بسیاری در سر تا سر کشورمان در حال فعالیت هستند و متأسفانه دانش‌آموزان اطلاعات کافی در مورد تمامی این دانشگاه‌ها ندارند. یکی از این دانشگاه‌های کمتر شناخته‌شده دانشگاه جندی شاپور اهواز است. این دانشگاه مخصوصاً در حوزه‌ی علوم پزشکی قوی عمل کرده است و دانش‌آموزان رشته‌ی تجربی باید این دانشگاه را شناخته و در صورت تمایل ‌آن را جزو انتخاب‌های خود در نظر بگیرند؛ چرا که دانشگاه علوم پرشکی جندی شاپور جزو ده دانشگاه برتر ایران در حوزه‌ی علوم پزشکی است.

برخی تأسیس دانشگاه جندی شاپور اهواز را به دوره‌ی ساسانیان نسبت می‌دهند. دانشگاه جندی شاپور اهواز در واقع یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایران است که فعالیت رسمی آن به صورتی امروزی در سال ۱۳۲۸ آغاز شده است. این دانشگاه در ابتدا زیر نظر وزارت علوم فعالیت می‌کرد اما در سال ۱۳۶۶ جدا شده و فعالیت مستقل خود را به عنوان دانشگاه علوم پزشکی آغاز نمود. در حال حاضر حدوداً ۶۵۰۰ دانشجو در دانشگاه جندی شاپور اهواز مشغول به تحصیل هستند و این دانشگاه همکاری بالایی با مراکز درمانی و بهداشت مختلف دارد.

رتبه‌ی علمی کشوری و جهانی دانشگاه جندی شاپور اهواز

برای کسب آگاهی از سطح علمی هر دانشگاه می‌توانیم به رتبه‌ی علمی آن دانشگاه در رتبه‌بندی‌های معتبر مختلف توجه کنیم. یکی از معتبرترین رتبه‌های جهانی در این حوزه رتبه‌بندی US news است. این رتبه‌بندی تمامی دانشگاه‌های جهان را بر اساس معیارهایی همچون میزان تولید علم و چاپ مقاله، کیفیت آموزش، وسعت، امکانات و … مقایسه و رتبه‌بندی نموده است. طبق این رتبه‌بندی، دانشگاه جندی شاپور اهواز در رتبه‌ی ۱۶۳۶ در جهان، ۵۸۳ در آسیا و ۴۳ در ایران قرار دارد. باید توجه داشته باشید که رتبه‌ی این دانشگاه ممکن است در رتبه‌بندی‌های دیگر متفاوت باشد. مثلاً دانشگاه جندی شاپور اهواز طبق رتبه‌بندی CWUR در جایگاه ۱۸۲۵ جهانی و ۳۳ کشوری قرار گرفته است. علت تفاوت رتبه‌ی این دانشگاه در رتبه‌بندی‌های مختلف، تفاوت معیارها و ضریب اهمیت آن‌ها در رتبه‌بندی‌های مختلف است و به هر رتبه‌بندی معتبری می‌توان با ذکر نام رتبه‌بندی استناد نمود. رتبه‌های ذکر شده در این قسمت به ما نشان می‌دهد که دانشگاه جندی شاپور اهواز جزو ۵۰  دانشگاه برتر کشور است. البته باید توجه داشت که رتبه‌ی این دانشگاه در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی بسیار بهتر است؛ در واقع، دانشگاه جندی شاپور اهواز جزو ده دانشگاه برتر پزشکی در ایران است و به همین دلیل تحصیل در این دانشگاه می‌تواند تأثیر بسیار خوبی بر آینده‌ی دانش‌آموزان بگذارد. از سری افتخارات دانشگاه جندی شاپور اهواز می‌توان به کسب مقام اول در امتحانات بورد تخصصی بیماری‌های عفونی در سال ۱۳۸۹، قبولی صد درصدی دانشجویان پزشکی درامتحانات جامع پایه واحد بین الملل سال ۱۳۸۹، کسب مقام دوم در فوق تخصصی هماتولوژی اطفال در ۱۳۸۹ و کسب مقام دوم المپیاد دانشجویان در حیطه بالینی در سال ۱۳۸۹ اشاره نمود.

معرفی مراکز تحقیقاتی و دانشکده‌های دانشگاه جندی شاپور اهواز و رشته‌های ارائه شده در این دانشگاه

در  حال حاضر، دانشگاه جندی شاپور اهواز شامل ۱۳ دانشکده می‌شود که از این تعداد ۷ دانشکده در محل اصلی این دانشگاه واقع شده‌اند و ۶  دانشکده در شهرستان‌های دیگر استان خوزستان از جمله ماهشهر، بستان، رامهرمز، مسجد سلیمان، ایذه و بهبهان قرار دارند. جدول زیر دانشکده‌های واقع در محل اصلی دانشگاه جندی شاپور اهواز را نشان داده است:

لیستی از دانشکده‌های دانشگاه جندی شاپور اهواز
۱.      دانشکده پزشکی ۲.      دانشکده دندان‌پزشکی ۳.      دانشکده داروسازی
۴.      دانشکده پیراپزشکی ۵.      دانشکده توان‌بخشی ۶.      دانشکده بهداشت
  ۷.      دانشکده پرستاری و مامایی

 

حال به بررسی جزئیات بیشتری در مورد دانشکده‌های واقع در محل اصلی دانشگاه جندی شاپور اهواز می‌پردازیم:

  • دانشکده پزشکی: این دانشکده رشته‌های بالینی و علوم پایه‌ی متعددی از جمله جراحی مغز و اعصاب، علوم تشریح، چشم، مسمومیت و پزشکی قانونی، انگل‌شناسی، فیزیک پزشکی، پزشکی اجتماعی، هماتولوژی و انکولوژی اطفال، فیزیولوژی، ارتوپدی، بیوشیمی، اخلاق پزشکی، زنان و زایمان، بیهوشی، ژنتیک پزشکی، گوش و حلق و بینی، قارچ‌شناسی، جراحی عمومی، میکروب‌شناسی، قلب و اورولوژی، پوست، اطفال، ایمنی‌شناسی، غدد، ویروس‌شناسی، پاتولوژی، عفونی، نورولوژی، طب اورژانس، داخلی، اطفال، استدلال بالینی و آداب پزشکی را ارائه می‌کند.
  • دانشکده دندان‌پزشکی: در این دانشکده رشته‌هایی اعم از جراحی دهان و فک و صورت، پریودانتیکس، رادیولوژی دهان و فک و صورت، پاتولوژی، بیماری‌های دهان، اندودانتیکس، دندان‌پزشکی کودکان، ارتودنسی، پروتز، ترمیمی، سلامت دهان و دندان‌پزشکی اجتماعی و دندان‌پزشکی عمومی ارائه می‌شود.
  • دانشکده داروسازی: رشته‌های ارائه شده در این دانشکده شامل فارماسیوتیکس، شیمی دارویی، توکسیکولوژی، فارماکولوژی، کنترل دارو و غذا، فارماکوگنوزی، داروسازی بالینی و طب سنتی و داروسازی سنتی می‌شوند.
  • دانشکده پیراپزشکی: در حال حاضر در این دانشکده رشته‌های فناوری اطلاعات سلامت، تصویربرداری پزشکی و علوم پرتویی، تغذیه، علوم آزمایشگاهی،هوشبری، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی فعال هستند.
  • دانشکده توان‌بخشی: این دانشکده رشته‌ها فیزیوتراپی، گفتار درمانی، شنوایی‌شناسی و کاردرمانی را ارائه نموده است.
  • دانشکده بهداشت: رشته‌های ارائه شده در این دانشکده شامل بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای، بهداشت عمومی، آمار و اپیدمیولوژی، حشره‌شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین، آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت و مدیریت خدمات بهداشتی می‌شود.
  • دانشکده پرستاری و مامایی: این دانشکده نیز همان طور که از نامش مشخص است، در دو رشته‌ی پرستاری و مامایی دانشجو می‌پذیرد.

در حال حاضر ۳۱ مرکز تحقیقاتی نیز در دانشگاه جندی شاپور فعال است که اسامی این مراکز را می‌توانید در جدول زیر مشاهده نمایید:

لیست مراکز تحقیقاتی دانشگاه جندی شاپور اهواز
۱.      مرکز تحقیقاتی سم‌شناسی ۲.      مرکز تحقیقاتی فیزیولوژی
۳.      مرکز تحقیقاتی دیابت ۴.      مرکز تحقیقاتی نانو
۵.      مرکز تحقیقاتی عفونت‌های چشم ۶.      مرکز تحقیقاتی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
۷.      مرکز تحقیقاتی علوم دارویی دریایی ۸.      مرکز تحقیقاتی تالاسمی و هموگلوبینوپاتی
۹.      مرکز تحقیقاتی حیوانات آزمایشگاهی ۱۰.  مرکز تحقیقاتی آزمایشگاه جامع تحقیقات
۱۱.  مرکز تحقیقاتی سلولی و مولکولی ۱۲.  مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی
۱۳.  مرکز تحقیقاتی عفونت‌های گوارشی ۱۴.  مرکز تحقیقاتی آلودگی هوا
۱۵.  مرکز تحقیقاتی سرطان ۱۶.  مرکز تحقیقاتی قلب و عروق
۱۷.  مرکز تحقیقاتی ارتقاء سلامت باروری ۱۸.  مرکز تحقیقاتی باروری و ناباروری و سلامت جنین
۱۹.  مرکز تحقیقاتی مراقبت پرستاری در بیماری های مزمن ۲۰.  مرکز تحقیقاتی توانبخشی عضلانی – اسکلتی
۲۱.  مرکز تحقیقاتی مشاوره تحقیقات ۲۲.  مرکز تحقیقاتی شنوایی
۲۳.  مرکز تحقیقاتی درد ۲۴.  مرکز تحقیقاتی زیست محیطی
۲۵.  مرکز تحقیقات هیپرلیپیدمی ۲۶.  مرکز تحقیقاتی متوپوز و آندروپوز
۲۷.  واحد توسعه تحقیقات بالینی مرکز آموزشی ۲۸.  مرکز تحقیقاتی نارسایی مزمن کلیه
۲۹.  مرکز تحقیقاتی بیماری‌های عفونی و گرمسیری ۳۰.  مرکز تحقیقاتی تغذیه و بیماری‌های متابولیک
۳۱.  مرکز رشد فناوری‌های دارویی

 

در ضمن، لازم به ذکر است که دانشگاه جندی شاپور اهواز با بیمارستان‌های بسیاری از جمله بیمارستان شفا اهواز، بیمارستان بقایی دو اهواز، بیمارستان رازی اهواز، بیمارستان ابوذر اهواز، بیمارستان سلامت اهواز، بیمارستان گلستان اهواز، بیمارستان امام خمینی ره اهواز، بیمارستان آیت الله طالقانی، بیمارستان سینا شهرستان کارون و … همکاری می‌کند.

بررسی اجمالی امکانات دانشگاه جندی شاپور اهواز

دانشگاه جندی شاپور اهواز امکانات خیلی خوبی را در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهد. از امکانات آکادمیک این دانشگاه می‌توان به اعضای هیئت علمی قوی با سطح علمی بالا و وجود مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌های مجهز اشاره نمود. این دانشگاه همچنین چندین بیمارستان و مرکز درمانی دارد که برای گذراندن دوره‌ی عملی دانشجویان بسیار مطلوبند. از امکانات رفاهی دانشگاه جندی شاپور اهواز نیز می‌توان به خوابگاه‌های مناسب و ارائه‌ی وام‌های دانشجویی مختلف اشاره نمود.

دسته بندی شده در: