معیارهای متنوعی در انتخاب شغل تأثیرگذار هستند؛مثلاً استعدادهای فردی و مهارت‌ها، میزان درآمد احتمالی در آینده، مقدار سرمایه‌ی اولیه، بازار کار و شرایط محیط کار تنها چند مورد از این معیارها هستند. اگر از سنین پایین‌تر در مورد شغل آینده‌ی خود فکر کرده و به درستی تصمیم‌گیری کنیم، می‌توانیم به مرور زمان مهارت‌های لازم برای شغل مد نظر خود را فرا گرفته و اگر نیاز به سرمایه‌ی اولیه دارد، این سرمایه را از روش‌های مختلف به دست آوریم. به همین دلیل است که امروزه همگان با بررسی مقدار درآمد شغل‌ها برای آینده‌ی شغلی خود تصمیم‌گیری می‌نمایند. در این متن می‌خواهیم پرطرفدارترین شغل‌ها در سال ۱۴۰۱ را معرفی کرده و مهارت‌های لازم برای قدم در راه این شغل‌ها گذاشتن و حرکت کردن در مسیر موفقیت را بررسی نماییم.

پرطرفدارترین شغل‌ها در سال ۱۴۰۱ و علت محبوبیت آن‌ها

شغل‌های پرطرفدار در طول زمان تغییر می‌کنند. علت این امر نیز تغییر سبک زندگی‌ها و تغییر نیازهای افراد است. برخی شغل‌ها همواره بازار کار خوبی دارند و همیشه هم بین مردم محبوب می‌مانند اما برخی دیگر نیز پس از مدتی متقاضیان کمتری را به خود جذب کرده و دیگر محبوب نیستند. از طرفی دیگر، با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و ورود بی‌سابقه‌ی اینترنت و فضای مجازی در زندگی تمامی افراد، شغل‌های بسیاری ایجاد شده است که خیلی سریع هم پرطرفدار شده‌اند.

با توجه به شرایط اقتصادی ایران، امروزه شغل‌هایی که به سرمایه‌ی اولیه‌ی زیادی نیاز نداشته باشند و نسبتاً سریع هم افراد را به درآمد برسانند، طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. برخی شغل‌هایی که راه نسبتاً دشواری برای رسیدن به درآمد بالا در آن‌ها وجود دارد نیز بسیار محبوبند. شغل‌های پرطرفدار در ایران در سال ۱۴۰۱ عبارت‌اند از:

  • پزشکی
  • جراحی پلاستیک
  • آرایشگری بانوان
  • فعالیت در بازار بورس
  • راه‌اندازی فروشگاه و کسب و کار آنلاین
  • اینفلوئنسری مارکتینگ و یا بلاگری
  • تولید محتوا
  • راه‌اندازی فروشگاه و کسب و کار آنلاین
  • متخصص هوش مصنوعی
  • طراحی لباس

همان طور که می‌بینید، شغل خلبانی در لیست مشاغل پرطرفدار ایران در سال ۱۴۰۱ نیست؛ چرا که این شغل دوره‌ی آموزشی بسیار دشواری دارد و حتی پس از اتمام دوره‌ی آموزش، حلابان‌ها نسبتاً دیر به درآمد بالا می‌رسند و سقف درآمد این شغل در مقایسه با مشاغل ذکر شده زیاد بالا نیست. این در حالی است که مشاغلی همچون بلاگری، تولید محتوا و اینفلوئنسری به دلیل عدم نیاز به سرمایه‌ی اولیه و مسیر سریع رسیدن به درآمدهای بسیار بالا به لیست مشاغل پرطرفدار ایران وارد شده‌اند. مشاغل دیگری همچون تأسیس داروخانه‌ها، دندان‌پزشکی، بازاریابی دیجیتالی، مهندسی نرم‌افزار و توسعه‌دهنگی وب نیز جزو مشاغل پرطرفدار در ایران در سال ۱۴۰۱ بوده‌اند ولی در این متن تمرکز ما بر مشاغل محبوب‌تر و پردرآمدتر بوده است. در بخش‌های بعدی، تک تک این شغل‌ها را معرفی نموده و مهارت‌های لازم برای شروع و موفقیت در آن‌ها را شرح می‌دهیم.

پزشکی، شغل همواره پرطرفدار

شغل پزشکی با وجود آن که دوره‌ی آموزشی طولانی و دشواری دارد، همواره جزو پرطرفدارترین شغل‌ها در ایران بوده است. دانش‌آموزان رشته‌ی علوم تجربی می‌توانند در یه برنامه‌ریزی بلند مدت در رشته‌ی پزشکی تحصیل کرده و در طولانی مدت به درآمدهای بسیار بالا برسند. درست است که درآمد یک پزشک عمومی از میزان متوسط درآمد شغل‌های مختلف بالاتر است، اما برای رسیدن به درآمدهای بسیار بالا پزشکان باید به تحصیل خود ادامه داده و در یک حوزه تخصص بگیرند. بالاترین درآمد در رشته‌ی پزشکی از آن جراحان قلب، جراحان مغز و اعصاب و جراحان ارتوپد است. پزشکانی که در حوزه‌ی زیبایی و جراحی پلاستیک کار می‌کنند نیز می‌توانند در ایران به درآمدهای بسیار بالایی برسند. این حوزه البته دوره‌آموزشی بسیار ساده‌تری نسبت به جراحی قلب، مغز و اعصاب و یا ارتوپدی دارد. به طور کلی، برای موفقیت در شغل پزشکی باید تلاشگر و درس‌خوان، دارای حافظه‌ی قوی، باانگیزه، صبور و بسیار علاقمند به درمان بیماران باشید.

آرایشگری بانوان، شغل زیبا و پرطرفدار

آرایشگرها هر روزه مشتری‌های بسیار زیادی دارند. در ضمن، دوره‌های آموزشی شاخه‌های مختلف آرایشگری معمولاً  ساده و کوتاه مدت هستند و به همین دلیل با انتخاب این شغل می‌توان سریع آموزش دیده و کار را شروع کرد. درست است که این شغل بر پایه‌ی تجربه و مهارت به درآمد بالا می‌رسد اما رسیدن به درآمد چند ده ملیونی در مدت زمان نسبتاً کم برای شغل آرایشگری قابل پیش‌بینی است. لازمه‌ی موفقیت در شاخه‌های مختلف آرایشگری، ریزبینی و دقت بالا، روابط اجتماعی بالا، خوش صحبتی و برخورد خوب با مشتریان و به روز بودن اطلاعات در حوزه‌ی زیبایی و آرایشگری است. البته دقت کنید که این شغل در ایران برای بانوان شغل بسیار خوبی است.

فعالیت در بازار بورس و ارز دیجیتال، شغل پر ریسک

فعالیت در بازار بورس و ترید ارزهای دیجیتالی در سال‌های اخیر نه تنها در ایران بلکه در کل جهان طرفداران زیادی پیدا کرده است. البته این شغل نیازمند سرمایه‌ی قابل توجه است. همچنین مدت زمان رسیدن به سود و درآمد بالا در این شغل چندان مشخص نیست و صبوری می‌طلبد. در ضمن، این شغل ریسک زیادی دارد و بسیاری افراد از این طریق پول‌های زیادی از دست داده‌اند. کسانی می‌توانند در این شغل موفق عمل کنند که صبور بوده، در حوزه‌ی بورس و کلاً اقتصاد اطلاعات بسیار زیادی داشته و شم اقتصادی خوبی نیز داشته باشند. فعالیت در حوزه‌ی بورس می‌تواند شغل دو افراد نیز باشد؛ چرا که این کار نیاز به حضور فیزیکی در مکان خاصی را ندارد.

راه‌اندازی فروشگاه آنلاین، شغل وابسته به شبکه‌های اجتماعی مجازی

این شغل در طی سال‌های گذشته محبوب و محبوب‌تر شده است. مخصوصاً دوران کرونا نیز که باعث کاهش تمایل افراد به خرید حضوری و به همان نسبت افزایش تمایل آنان به خرید آنلاین شد، باعث شد فروشگاه‌های آنلاین طرفداران بیشتری نیز پیدا کنند. میزان سرمایه‌ی لازم برای شروع این شغل متنوع است و مدت زمان رسیده به درآمد بالا نیز در این شغل نسبتاً کم است. برای موفقیت در این شغل باید خلاقیت داشته باشید و کار کردن با شبکه‌های اجتماعی مجازی را به خوبی یاد بگیرید. انتخاب نوع کالا و یا خدماتی که می‌خواهید به فروش برسانید نیز مهم است و باید تقاضای زیادی برای آن وجود داشته باشد. نقظه ضعف این شغل وابسته بودن آن به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی است. به عنوان مثال قطعی گسترده‌ی اینترنت اخیر در کشورمان منجر به ضرر دیدن شدید صاحبان کسب و کار‌ها و فروشگاه‌های آنلاین شد.

تولید محتوا، ایفلوئنسری و بلاگری شغل‌های جدید و پرطرفدار

با گسترش کارکرد اینترنت در زندگی روزمره‌ی افراد شغل‌های تولید محتوا، اینفلونسری و بلاگری رونق یافته و سریعاً محبوب شدن. این شغل‌ها نیز طبیعتاً مبتنی بر اینترنت و فضای مجازی هستند و در صورت قطعی اینترنت، این مشاغل نیز تا حدی آسیب می‌بینند. برای رسیدن به درآمد بالا در این شغل‌ها باید در ابتدا وقت زیادی بگذارید و علاوه بر یادگیری فوت و فن استفاده‌ی هوشمندانه از فضای مجازی، فرهنگ و نیاز مخاطب خود را نیز به درستی بشناسید. برخورداری از خلاقیت و روابط اجتماعی خوب نیز لازمه‌ی موفقیت در این مشاغل است.

متخصص هوش مصنوعی شغل آینده‌دار

کاربرد گسترده‌ی هوش مصنوعی در تقریباً همه‌ی زمینه‌ها بر کسی پوشیده نیست. در حال حاضر هوش مصنوعی تهدیدی جدی برای بسیاری از مشاغل به حساب می‌آید. متخصصین هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلفی همچون علم داده می‌توانند مشغول به کار شده و مطمئن باشند که در آینده نیز از شغل خوب و پردرآمدی برخوردار خواهند بود. کسب تخصص در حوزه‌های مختلف این شغل البته مستلزم تلاش زیاد و کسب مدرک دانشگاهی مرتبط است. برای موفقیت در این شغل باید علاقه‌ی زیادی به برنامه‌نویسی داشته باشید و از آن جا که بهترین منابع آموزشی این حوزه به زبان انگلیسی است، تسلط بالا بر زبان انگلیسی نیز می‌تواند در این مسیر کمک فراوانی به شما بکند.

طراحی لباس شغل نسبتاً جدید و پرطرفدار

صنعت مد و فشن در ایران رو به رشد است و امروزه طراحی لباس از مشاغل آینده‌دار محسوب می‌شود. برای شروع فعالیت به عنوان طراح لباس هم می‌توانید مدرک دانشگاهی داشته باشید و هم نداشته باشید. در واقع با گذراندن دوره‌های آموزشی مربوطه نیز می‌توان آموزش لازمه را دریافت کرده و شروع به کار نمود. ویژگی‌های لازم برای موفقیت در این شغل شامل خلاقیت، به روز بودن اطلاعات با دنیای مد و فشن و روابط اجتماعی می‌شوند. در ضمن لازم به ذکر است که رمز موفقیت و کسب درآمد خیلی بالا در این شغل در دنیای امروزه آن است که طراحان مد با اصول تولید محتوا و بازاریابی دیجیتال نیز آشنا بوده و از این موارد برای نشان داده طرح‌های خود به افراد بیشتر و کسب شهرت به عنوان طراح لباس استفاده نمایند. در غیر این صورت نیز طراحان می‌توانند برای طراحی‌های خود مقدار مشخصی هزینه دریافت نمایند.

دسته بندی شده در: