امروزه از دانش زبان انگلیسی به عنوان یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها نام برده می‌شود. به طور قطع دانستن زبان انگلیسی برای برخی رشته‌های دانشگاهی و برخی مشاغل از ملزومات است و طبیعتاً برای برخی موارد اهمیت آن نسبتاً کمتر است؛ اما چرا یادگیری زبان انگلیسی در دنیای امروزی بسیار مهم است؟ چرا دانستن این زبان به خصوص در محیط‌های  آکادمیک و یا کسب و کار مهم است؟ در این متن می‌خواهیم با تمرکز بیشتر بر دوران دانشگاه و محیط کسب و کار به پاسخ این سؤال برسیم. 

چرا یادگیری زبان انگلیسی در زندگی مهم است؟

یادگیری زبان دوم مزایای فراوانی دارد. تقویت حافظه، کمک به رشد مغز و جلوگیری از کاهش توانایی‌های شناختی و تقویت هوش کلامی از جمله مزایای یادگیری زبان دوم هستند. یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای زبان دوم در ایران، زبان انگلیسی است. در حال حاضر زبان انگلیسی یک زبان بین‌المللی پذیرفته شده در تمامی کشورها است. در حالت کلی دانستن این زبان به ما در ارتباط برقرار کردن با کشورهای دیگر کمک می‌کند؛ اما این تنها دلیل اهمیت یادگیری زبان انگلیسی نیست. برای این که بهتر متوجه شوید که در کل چرا باید زبان انگلیسی را بدانید، به موارد زیر دقت فرمایید:

  • انگلیسی زبان تکنولوژی است: تکنولوژی روز به روز پیشرفت می‌کند و امروزه نقش خیلی مهمی در زندگی روزمره‌ی ما دارد. دانستن زبان انگلیسی می‌تواند به ما در استفاده‌ی بهتر و هوشمندانه‌تر از این تکنولوژی کمک کند. در یک مثال ساده، جستجو در موتورهای جستجویی مثل گوگل و یا سؤال پرسیدن از هوش مصنوعی همچون chatGPT به زبان انگلیسی عموماً شما را سریع‌تر به پاسخ دقیق سؤالتان می‌رساند. البته این فقط یک نمونه از کاربرد زبان انگلیسی در حوزه‌ی تکنولوژی است.
  • انگلیسی زبان مشترک تمامی جهان است: تمامی کشورهای جهان زبان انگلیسی را به عنوان زبان اول یا دوم پذیرفته‌اند. در صورتی که در هر مقطعی از زندگی خود نیاز به برقراری ارتباط با افرادی از کشورهای دیگر داشته باشید، باید تسلط کافی بر زبان انگلیسی داشته باشید. این ارتباط می‌تواند یک پرسش و پاسخ ساده در طول یک سفر تفریحی باشد و یا یک ارتباط کاری مهم با افراد یا شرکت‌های خارجی.
  • انگلیسی زبان علم است: دانشمندان سراسر جهان همواره نتایج تحقیقات خود را به زبان انگلیسی در مقالات و کنفرانس‌های مختلف چاپ می‌کنند و اگر بخواهید از جدیدترین یافته‌ها و تحقیقات علمی باخبر گردید، باید یک تسلط نسبی به زبان انگلیسی داشته باشید. البته این مورد بیشتر در تحصیل و یا در محیط کسب و کار اهمیت دارد.

چرا مهم است زبان انگلیسی را در دوران تحصیل، مدرسه یا دانشگاه، فرا گرفته و بدانیم؟

همان طور که در بخش پیشتر نیز گفتیم، انگلیسی زبان علم است. دانش‌آموزان و مخصوصاً دانشجویان باید بتوانند با استفاده از منابع علمی گوناگونی که در دسترشان قرار گرفته است، پاسخ سؤالاتشان را پیدا کرده و بر دانش خود بیفزایند. مهم‌ترین منابع آموزشی در دسترس دانشجویان عبارت‌اند از کتاب‌ها، مقالات، دوره‌های آموزشی متنوع و آموزش‌های مبتنی بر اینترنت. در مقابل کتاب‌ها و مقالات فارسی، کتاب‌ها و مقالاتی که به زبان انگلیسی منتشر شده‌اند، بسیار بیشترند. درست است که کتاب‌های مرجع عموماً به فارسی ترجمه شده‌اند اما مقالات علمی این چنین نیستند. دانشجویان معمولاً در ترم‌های ابتدایی دوره‌ی تحصیل خود بیشتر با منابع آموزشی از جنس کتاب سر و کار دارند و به همین دلیل ممکن است نیازی زیادی به یادگیری زبان انگلیسی حس نکنند. اما با تخصصی‌تر شدن دروس در ترم‌های بالاتر منابع آموزشی فارسی کمتر شده و همچنین دانشجویان ترم‌های بالاتر باید از مقالات علمی روز در حوزه‌ی تخصصی خود اطلاع داشته باشند که این کار بدون دانستن زبان انگلیسی بسیار دشوار است.

عامل دیگری که به شدت یادگیری زبان انگلیسی در دانشگاه را مهم می‌کند، دوره‌ها و برنامه‌های آموزشی انگلیسی زبانی که در بستر اینترنت ارائه می‌شوند، هستند. امروزه اینترنت به ما امکان یادگیری هر مطلبی را از مهارت‌های شخصی گرفته تا تخصصی‌ترین مهارت‌های رشته‌های دانشگاهی مختلف داده است و نکته‌ی قابل توجه آن است که در بسیاری مواقع این آموزش‌ها رایگان هستند و در عین حال کیفیت بالایی نیز دارند. به عنوان مثال برترین دانشگاه‌های جهان همچون هاروارد برخی از دروس خود را در پلتفرم‌های آموزشی بین‌المللی قرار داده‌‌اند و دانشجویان اگر که به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند، می‌توانند از این آموزش‌ها به صورت رایگان  بهره ببرند.

در ضمن، مورد دیگری که روز به روز بین دانشجویان محبوب‌تر می‌شود، کسب پذیرش از دانشگاه‌های کشورهای دیگر است. یکی از شرایط قبولی در دانشگاه‌های بین‌المللی داشتن مدرک زبان انگلیسی معتبر است. البته دانشگاه‌هایی در کشورهای غیر زبان انگلیسی وجود دارند که برای قبولی در برخی رشته‌های آن‌ها دانشجویان باید به زبان اول آن کشور تسلط داشته باشند؛ اما داشتن مدرک معتبر زبان انگلیسی برای عموم دانشگاه‌های جهان لازم و کافی است. از این رو حتی ممکن است بتوانید کل دوره‌ی تحصیلی خود را بدون دانستن زبان انگلیسی در سطحی قابل قبول بگذرانید، اما اگر قصد اپلای کردن به دانشگاه‌های خارج از ایران را دارید، حتماً باید تسلط خوبی بر زبان انگلیسی داشته باشید تا بتوانید مدرک معتبر این زبان را دریافت کنید.

چرا مهم است زبان انگلیسی را در محیط کسب و کار فرا گرفته و بدانیم؟

کاربرد زبان انگلیسی در دنیای امروزی به حدی زیاد شده است که برای بسیاری از مشاغل، دانستن حد کافی از زبان انگلیسی از شروط استخدام است. در ضمن، طبق آمارهای موجود عموم کسانی که به زبان انگلیسی مسلط هستند، در مشاغلی با حقوق بالاتر مشغول به کار هستند. این البته امری نسبتاً جدید است و به علت یکپارچه شدن جهان و دسترسی فراوان افراد به اینترنت به وجود آمده است. دانستن زبان انگلیسی به شما این امکان را می‌دهد که فرصت‌های شغلی بیشتری داشته باشید و بتوانید در شرکت‌های بین‌المللی نیز مشغول به کار گردید. در ضمن، در صورتی که در محل کارتان با افراد خارجی سر و کار دارید، دانستن زبان انگلیسی باعث می‌شود بتوانید با آن‌ها به صورت مستقیم ارتباط برقرار کنید و در نتیجه مهارت‌های نرمتان نیز از این طریق بهبود یابد. دقت کنید که دانستن زبان انگلیسی تنها برای کار در شرکت‌های بین‌المللی مهم نیست و امروزه حتی بسیاری از مشاغلی که با کشورهای دیگر ارتباط مستقیم ندارند، نیز نیازمند تسلط نسبی بر زبان انگلیسی هستند.

همچنین، بسیاری از آموزش‌های مختص کسب و کار به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند و با دانستن این زبان، افراد می‌توانند از این آموزش‌ها بهرمند گشته و مهارت‌های شخصی، عمومی و تخصصی خود را در راستای شغلشان تقویت نمایند. این امر خود به پیشرفت شغلی و افزایش درآمد منجر می‌شود. عامل مهم دیگر در این زمینه، مختص کسانی است که می‌خواهند کسب و کار خود را در کشوری دیگر ادامه دهند یا شروع کنند. برای این کار نیز افراد باید تسلط قابل قبولی بر زبان انگلیسی داشته باشند، در غیر این صورت شروع یا انتقال یک کسب و کار در کشور جدید عملاً غیر ممکن می‌شود. البته باید متذکر شد که حتی این روزها نیز یادگیری زبان انگلیسی برای تمامی مشاغل لازم نیست. به عنوان نیاز دبیران دروس غیر زبان انگلیسی در مدارس کشورمان به دانش زبان انگلیسی بسیار کم است؛ اما همین دبیران نیز در صورتی که زبان انگلیسی را بلد باشند، می‌توانند با استفاده از منابع آموزشی انگلیسی زبان مهارت‌های شغلی خود را بسیار بهبود بخشیده و به تبع آن در شغل خود تا حد ممکن پیشرفت نمایند.

به طور خلاصه، از آن جا که دانستن زبان انگلیسی، باعث برتری شما در روز مصاحبه‌ی شغلی می‌شود، به پیشرفت فردی و تخصصی شما کمک می‌کند، فرصت‌های شغلی بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد، امکان استخدام در شغل‌های بین‌المللی را به شما می‌دهد و ارتباط شما با افراد خارجی را بهبود می‌بخشد، یادگیری این زبان برای محیط کسب و کار اهمیت فراوانی دارد.

دسته بندی شده در: